Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anticonceptiepil en Overgewicht

Hey allemaal,

Korte vraag: Ik ben 39, overgewicht van 24 kg, bmi net boven 35, sport niet, maar ivm hormonale disbalans zegt de gyneacoloog dat ik anticonceptie moet slikken, als ik geen spiraal wil. Nu maakt dokter google AI mij heel bang met dat ik trombose en longembolie ga krijgen van een combinatiepil en dat bloed stroperig ervan wordt.

Klopt het dat als je boven de 35 bent en overgewicht hebt dat het beter is om geen anticonceptiepil te slikken?

het kan allemaal vast en ik ben natuurlijk maar  1 voorbeeld, maar ik ben ruim boven de 40, al jaren aan de pil, met overgewicht.  Ik heb dit nog nooit gehoord van de dokter (misschien omdat ik em al had). Trombose risico loop je vooral vziw bij inactiviteit (man heeft dat gekregen bij een langdurig gegist been). Was vervelend en hij zat een jaar lang aan de bloedverdunners (maar nu ook al jaren niet meer). Ik lees dat idd kans t hoogst is bij vrouwen boven 35, maar nog steeds klein, 2 a 3 op de 10000. Dus ja...ik loop dat risico dus ook. 

Die gyneacoloog weet hier vast alles van en daar zou ik ook zulke vragen aan stellen ipv te gaan googlen.

Stel dat Dr Google zegt dat de kans op trombose verdubbelt, dan klinkt dat heel gevaarlijk maar als die kans ommte beginnen heel klein is dan is hij na verdubbeling nog steeds heel klein. Neemt niet weg dat die kans wel reëel is.
Je kunt het risico op trombose, pil of niet, aanzienlijk verkleinen door niet lang stil te zitten, geen al te strakke kleding te dragen en vaak te bewegen (en dat hoeft niet een marathon te zijn, gewoon elk half uur even opstaan van je stoel en vijf minuten lopen is ook al bewegen).

Afgezien daarvan, uiteraard moet je deze zorg voorleggen aan je arts en er zijn meerdere types combinatiepillen.
Hormonale disbalans verbetert soms wel wat als je afvalt, dus als je echt geen anticonceptiepil wil slikken (of ook als je dat wel doet trouwens) is het misschien een optie om te vragen om hulp bij een andere levensstijl om te kijken of dat helpt. Dat is dan misschien meer iets voor de huisarts om je daarbij te ondersteunen.

39 en hormonale disbalans? Dat klinkt als (het begin van) de overgang. Verdiep je eens in hormoonsuppletie met bio-identieke hormonen. Daar zitten die risico's niet aan.
Gynaecologen kiezen in de perimenopauze liever voor de pil, makkelijker voor hun, maar zeker niet beter voor jou.
Leestip: Perimenopauze en menopauze van dr. Louise Newson.

Zoals een oud-forumer, mijn mannelijke evenknie Tinus, dan altijd zei: En, wat vindt de dokter ervan? (ik denk dat hij nu zou toevoegen: wat vindt de ECHTE dokter ervan). Dus niet Dr Google... Helemaal eens met TantePollewop: een dubbele heel kleine kans (bv op het winnen van de Staatsloterij) is nog steeds een heel kleine kans. 

Ik dacht, bij het kopje boven je bericht, dat het ging om een vraag over overgewicht DOOR de anticonceptiepil. In jouw geval denk ik dat je overgewicht an sich misschien wel de grootste risicofactor is voor gezondheidseffecten en dat daaraan werken juist gezondheidswinst zal kunnen opleveren. Dit laatste is misschien wel te makkelijk gezegd, dat weet ik - ik weet niet vanuit welke situatie je in dit overgewicht bent gekomen.  

Je moet niks. Je krijgt een advies die kunnen helpen je klachten te verminderen. Dit is al het zoveelste topic dat je opent over vragen na een afspraak met je gynaecoloog. Kun je niet iemand meenemen naar je afspraken 2 horen beter/meer als 1

Dit is het derde forum waarikjoiuw vraag tegenkom.

Marit! schreef op 28-04-2026 om 05:17:

het kan allemaal vast en ik ben natuurlijk maar 1 voorbeeld, maar ik ben ruim boven de 40, al jaren aan de pil, met overgewicht. Ik heb dit nog nooit gehoord van de dokter (misschien omdat ik em al had). Trombose risico loop je vooral vziw bij inactiviteit (man heeft dat gekregen bij een langdurig gegist been). Was vervelend en hij zat een jaar lang aan de bloedverdunners (maar nu ook al jaren niet meer). Ik lees dat idd kans t hoogst is bij vrouwen boven 35, maar nog steeds klein, 2 a 3 op de 10000. Dus ja...ik loop dat risico dus ook.

Het staat in de bijsluiter.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.