Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-03-2026 om 17:48
Zucht...er is weer eens een hoop gedoe met het gebit van dochter.
We hebben het halfjaarlijks voortgangsconsult gehad en blijkbaar zit er een ontsteking onder haar voortanden, gelukkig heeft ze daar geen last van. Maar daar moet dus wel iets mee.
Haar voortanden zijn drie jaar geleden al gewortelkanaald en gestift. We hebben nu een verwijzing gekregen voor de kaakchirurg voor een apexresectie. Dat lijkt me best een hele ingreep voor een kind. Daarnaast staan de wortels veel te dicht op elkaar waardoor beide wortelpunten geïnfecteerd zijn. Daarom wil de ortho na deze ingreep ook spoedig een slotjesbeugel gaan plaatsen, met allerlei veren en elastieken. En daarvoor moeten ook nog extra schroefjes in haar kaak geboord worden.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke ingreep? Ik merk dat het bij mezelf veel spanning en onrust geeft, terwijl ik me liever zou richten op het kanaliseren daarvan bij dochter.
Dochter raakte even in paniek bij het woord 'ontsteking' en riep 'niet mijn tanden trekken, dat wil ik niet'. Na afloop van het consult was ze even heel boos en daarna vooral verdrietig.
Gelukkig was er wel begrip voor dochter dat dit even tijd kost en spanning geeft.
Kunnen jullie ons een beetje moed inspreken?
23-03-2026 om 17:59
Ik heb het gehad bij mijn voortanden. Ik vond hetverg meemaken. De gewone verdoving, je gezicht ligt onder een doek (!)sneetje, schoonmaken en oplosbare hechting.
Ik vond een wortelkanaalbehandeling veel intenser en meer napijn. Als het sneetje tussen je lip en tandvlees zit kun je ook veel beter meteen weer eten.
23-03-2026 om 18:20
Het is veel minder ingrijpend dan een wortelkanaalbehandeling is mijn ervaring. Maar voor je dochter is er weer iets dat moet. Jullie zijn al onder behandeling bij een kaakchirurg? Anders is mijn ervaring dat het echt de moeite loopt om een kaakchirurg buiten het ziekenhuis te zoeken die dit met geduld en beleid kan uitvoeren bij een kind.
23-03-2026 om 18:34
Fijn om te lezen dat het meevalt en minder heftig is dan een wortelkanaalbehandeling. Ik hoop dat enorm voor dochter. In dit soort situaties merken we wel dat alle spanning en ervaringen van de afgelopen jaren weer opspelen en dat ze - overigens niet onterecht - weinig vertrouwen heeft.
We zijn al onder behandeling bij de kaakchirurg. Dochter kent deze man dus en hij haar en hij is gelukkig wel heel geduldig en begripvol.