Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2018 om 09:18

Astma en zingen

Ik denk erover om op een koor te gaan, maar ik merk al een poosje dat zingen meer moeite kost dan vroeger. Alsof mijn keel een beetje wordt dichtgeknepen. Ik heb daar al op gegoogeld en kom tegen dat het van de medicatie zelf kan zijn, maar dat is informatie van 12 jaar geleden. Wie herkent dit? En is daar een oplossing voor? Zingen gaat wel, maar is door dit verschijnsel wel minder vanzelfsprekend en dus na een poosje vermoeiender lijkt mij.

Bij de opmerkingen over dat de oorzaak bij de medicatie kan liggen, wordt gezegd dat je goed moet spoelen, maar dat doe ik al vanaf het eerste moment dat ik de inhaler gebruik.

Gaat zingen!

Blokfluit spelen mag ook.
Of clarinet. Als het maar ademt.
Een beter manier om je benauwdheid te controleren is er niet.
Verdiep je verder niet in het waarom van dat dichtgeknepen gevoel.
Ga zingen, liefst bij een koor met een professional die zang/stem oefeningen geeft, en je zult zien dat je adem te over hebt.

Tamar

Tamar

28-11-2018 om 09:22

Herkenbaar

Maar ik neem aan dat je niet solliciteert bij een koor in het Concertgebouw of zo. Ja, de medicatie tast je stem tijdelijk aan - wat dus permanent is, want je kan niet zonder. Maar ik denk dat zingen juist wel goed is voor je longen en er zijn koren op elk niveau te vinden. Je moet gewoon een niveau vinden dat past bij je stem zoals hij nu is.

Evenie

Evenie

28-11-2018 om 09:38

Zingen

Kaaskopje, het wordt bijna eng.. alweer iets dat we gemeen hebben.. ik zing nl ook in een koor.. Ik heb geen astma gelukkig maar ik zing zittend; ik kan nog maar kort staan. Dan heb je uiteraard ook geen optimaal gebruik van je longen en middenrif maar alles went.. en het plezier van het zingen en samen iets moois maken staat voorop!
Gewoon doen!

Ja, doen.

Draagt alleen maar bij aan een goede ademhaling. Het zal in het begin wat lastiger zijn maar door training van je stem en ademhaling zal het alleen maar vooruitgaan. En het is gezellig, de wekelijkse zangavond. Daar gaat het ook om, door ontspanning en plezier voelt een mens zich beter en vallen ongemakken in het niet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-11-2018 om 11:17

Longartsen

worden er blij van als hun patiënten veel hun adem gebruiken. Geen voor de longen, goede therapie. Zoals Miriam zegt: zingen, fluiten, blazen, allemaal goed.

Vooral doen dus.

Aagje

Karola

Karola

28-11-2018 om 11:26

Ademnoot

Kijk maar eens op de website van het Longfonds bij ademnoot. In januari wordt er weer gezongen voor het goede doel. Met verhalen van mensen met longproblemen en zingen.

Het kan, maar hoeft niet

aan de astma te liggen, het kan ook zijn dat je houding niet meer optimaal is. Kan je in je buurt niet een paar zanglessen nemen om te zien of er een andere oorzaak is dan de medicijnen? Met zangles word je zekerder van je stem en het is inderdaad heel goed voor de ademhaling.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2018 om 12:32

Karola

Ik zit hevig te dubben over Ademnood, ik heb het al een paar keer bekeken. Het lijkt me erg leuk en het past bij een plan van mijn vriendin om samen meer met zang en muziek te gaan doen. Ze wil mij ook nog notenkennis gaan bijbrengen en gitaar leren spelen. Een beetje gitaar zit nog wel in mijn vingers van vroeger, maar akkoorden ken ik niet meer uit mijn hoofd en mijn vingers lijken een eigen leven te willen leiden als ze op de snaren staan.

De ervaringsverhalen rond Ademnood heb ik kennelijk nog niet gezien. Ik ga eens kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2018 om 12:38

MoederMop

Mijn vriendin is geen gediplomeerd zanglerares, maar met haar ervaring kom ik wel een heel eind. Ik heb vroeger een blauwe maandag op zangles gezeten, maar de leraar vond het te veel moeite om daar steeds voor vanuit Amsterdam naar onze stad te komen voor het aantal leerlingen wat hij had. Hij was ook best duur, 30 gulden voor een half uur. We waren met een stuk of 4 meen ik. Dat speelde in begin '80.

Maar aangemoedigd door jullie reacties, ga ik haar toch maar zeggen dat ik het een goed idee vind om zowel de noten, als de zang als de gitaar samen op te pakken. Op de zang na is dat haar vak eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2018 om 12:53

Evenie

Het schept een band ).

Ik had me al opgegeven voor een koor, maar die bleken juist op dát moment uit mijn wijk verkast te zijn naar een wijk waarvoor ik toch weer met de bus moet. Het werd ook meteen zo professioneel aangepakt dat ontspannen zingen niet meteen bij mij opkwam toen ik alles had gelezen. Het alternatief is een koor met toch wel een hoger grijze koppies-gehalte en niet helemáál mijn genre liedjes. Het grijze koppie, tja, die leeftijd heb ik nu toch ook, het genre is nog even iets om over na te denken.

Wel gezellig hoor Kaaskopje.

Op een koor.
Misschien kan je het een proefperiode proberen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.