Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MariaV

MariaV

25-01-2011 om 09:27

B12 testen (tinus?)

Hallo,
Ik less dat Tinus regelmatig wat post over het technische aspect van het testen op vitamine B12-tekort. Misschien kunt jij of iemand anders me wat info geven.
Even een achtergrondschets: Ik heb al een paar jaar klachten, die terugkijkend wellicht begonnen zijn na mijn laatste bevalling, nu 5 jaar geleden. Toen de klachten twee jaar geleden echt uit de hand liepen, ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg de diagnose depressie. Die had ik ook wel (oorzaken genoeg), maar volgens mijn psycholoog had ik een lichte depressie en totaal geen depressieve persoonlijkheid. Vanwege aanleg voor depressies ben ik toch aan de therapie en pillen gegaan, die snel hun werk deden.
Maar sommige klachten bleven, zoals vermoeidheid, duizeligheid, vlekken/kaleidoscoopeffect aan de rand van mijn blikveld, haaruitval, pijnlijke tong met kloven en zere plekken. Mijn vitamine B12 is op het moment van de depressie-diagnose al eens spontaan getest door de huisarts (bravo) en als normaal bestempeld. De waarde weet ik helaas niet. Zelf zoekend op mijn klachten, kwam ik uit op een mogelijk vitamine B12-tekort. Ik heb overlegd met de huisarts, die zei dat ik natuurlijk een supplement mocht slikken, dat dat ongevaarlijk was. Sindsdien slik ik een tablet met 1000% ADH B12 per dag. Daarmee zijn de klachten niet helemaal weg, maar zeker een eind verbeterd. Als ik de tabletten eens een tijdje vergeet, merk ik na een week of 3 dat mijn klachten duidelijk weer verergeren.
rond de jaarwisseling kon ik mijn normale tabletten even niet krijgen en ben ik overgestapt op vitamine B complex met vertraagde afgifte. Wat schetst mijn verbazing: mijn klachten zijn na 4 weken gewoon weg, gezonde tong, ik ben fitter dan ooit. Dan denk je toch echt aan een opnameprobleem, blijkbaar is opname over een langere periode van de dag toch beter.
Mijn vraag is: kan ik nu nog laten testen of het werkelijk aan de B12 ligt? Zijn er bepaalde antistoffen aanwezig, ook al slik ik al vrij lang een supplement? Ik ga zeker niet twee maanden stoppen met de tabletten, dat heb ik er niet voor over. Heeft zeker weten dat het een B12-probleem is wel zin? Wat kan ik mijn arts vragen? Hij staat gelukkig wel open voor extra bloedonderzoeken.
Groetjes en bedankt,
Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

25-01-2011 om 10:09

Maria

Tinus zal ook nog wel antwoorden, maar:
Als je nu een preparaat hebt gevonden waarmee je klachten gewoon weg zijn, je een gezonde tong hebt, en fitter bent dan ooit, dan gan je toch gewoon zo door? Misschien lag het niet (uitsluitend) aan de B12 maar aan een van de andere B's die je nu wel slikt en daarvoor niet. Wat gaat testen daaraan toevoegen?
Overigens is 1000% ADH wat betreft vit B12 niet zoveel. De ADH is gesteld op zo'n 2,8 microgram, in zo'n tablet zit dan 28 microgram. Als tablet-therapie wordt gewerkt met 1000-2000 microgram per dag.
Kari

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2011 om 11:37

Eens met kari

Ik heb eigenlijk niet zoveel aan Kari toe te voegen; als het werkt, vooral doorgaan. Het lijkt niet echt een b12-probleem te zijn, mss B6?

Is het toevallig een preparaat met vit D erin?

MariaV

MariaV

25-01-2011 om 11:58

Geen d

Nee, het is een preparaat met hoge doses B-vitamines. Ik merk nu dat ook mijn menstruatie weer normaal is (minder hevig) jahoe! Ik ben natuurlijk ook naar de werking van de andere B-vitamines gaan kijken, maar de klachten die daarbij horen herken ik niet echt, de lijst met klachten bij vitamine B-12 daarentegen klinkt voor het overgrote deel enorm bekend. Maar goed, uiteindelijk hebben jullie gelijk, als het nu goed gaat, dan gaat het goed. Vooral doorgaan dus.
Maria

MariaV

MariaV

25-01-2011 om 12:08

Overigens d

Ik slik wel elke maand een flinke dosis vitamine D (25000 IU) omdat ik niet zo heel veel buiten kom en ook geen zonaanbidster ben. Maar ik verwacht daarvan dus niet direct een tekort.
Maria

bertje1

bertje1

25-01-2011 om 19:34

B12

het punt met B12 is, dat wanneer je een tekort hebt, dit meestal komt door een onvoldoede opname in het lichaam; je kunt dus veel B12 eten, maar dat wordt dan niet opgenomen, met alle gevolgen van dien. Doses via tabletten moet dan heel hoog zijn. Er zijn geen problemen bij teveel. Kortom: eerst ophogen met spuiten, dan onderhoudsdosis, maar jaarlijks denk ik laten prikken. wb andere B-vitamines: daar heb je dus niet snel een tekort aan. D inderdaad wel; deze hoeveelheid vind ik vrij hoog.

Fianna

Fianna

25-01-2011 om 20:52

Maria

Maria, kijk uit met D slikken zonder dat je weet wat je D gehalte is. Te veel slikken is echt ongezond. Je kan beter je bloed laten prikken en kijken wat je D gehalte is.
Ik heb begrepen dat hele hoge doses b12 slikken soms wel kan helpen bij een tekort. Dus wie speelde een b12 tekort wel een rol.

Kari1

Kari1

25-01-2011 om 21:32

Dosis b12

Zoals bertje zegt moet de dosis vit b12 bij een opnamestoornis flink hoog zijn, 1000-2000 microgram per dag. Een preparaat met 1000% ADH vit B12 zal 25-30 microgram bevatten, dat zal serieuze B12 problemen waarschijnlijk niet oplossen.
Kari

MariaV

MariaV

27-01-2011 om 09:07

Ik overleg met huisarts

Ik ben zelf meer van: eet maar gezond, dan krijg je alles wel binnen. Maar blijkbaar niet dus. Ik denk niet dat ik snel te veel B of D krijg, want ik neem alles in overleg met de huisarts, die regelmatig een bloedtest doet. Hier in Belgiƫ wordt overigens vaker en meer vitamine D aangeraden dan in NL, heb ik de indruk.
Maria

Anna Smeets

Anna Smeets

28-01-2011 om 22:43

Forum

Beste Maria,

ik denk dat er genoeg redenen zijn om aan te nemen dat jij een B 12 tekort hebt. Wat misschien een idee is, als je een kopie van je bloeduitslagen opvraagt bij je huisarts en die met je verhaal op dit forum zet http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/
Hier zitten mensen met een medische achtergrond en/of ervaringsdeskundigen die je een goed advies kunnen geven.Je kunt hier ook enorm veel informatie vinden over B12 en andere tekorten. Helaas is er, ook onder artsen, veel onwetendheid over B12 tekort wat heel vaak resulteert in geen of in een verkeerde behandeling waardoor mensen soms jaren met onnodige klachten lopen. Erg zonde
Veel succes.

Fianna

Fianna

29-01-2011 om 10:05

Anna

Maar Anna, Maria schrijft toch dat ze na het slikken van B-complex geen klachten meer heeft? Dan denk je toch niet meer aan een B12 tekort? Ik vind dat er soms ook wel erg snel geroepen wordt dat iemand een b12 tekort heeft, niet alles kan er op afgewenteld worden. Als zij zich goed voelt met b complex dan is dat toch goed?

Puck

Puck

29-01-2011 om 23:15

Anna, daarbij

MAria slikt vitamine b-complex. Bloedwaarde laten bepalen heeft dan ook absoluut geen enkele zin.

MariaV

MariaV

31-01-2011 om 15:01

Oude waarden

Anna, ik slik al heel lang (twee jaar denk ik) vitamine B12 en ongeveer sinds de jaarwisseling een B-complex. Dus de nieuwe waarden zouden niet veel meer zeggen, denk ik. Ik zou wel de oude waarden kunnen opvragen en kijken of daar iets uit uit blijkt. Ik zal ze de volgende keer eens vragen.
Maria

Vit b en opname

"Ik ben zelf meer van: eet maar gezond, dan krijg je alles wel binnen. Maar blijkbaar niet dus."

Nee dat is niet zo: ik las een tijdje geleden dat in de groenten van vandaag minder vitamines zitten dan vroeger.

"Ik denk niet dat ik snel te veel B of D krijg, want ik neem alles in overleg met de huisarts, die regelmatig een bloedtest doet."

Als je ouder wordt, neemt je lichaam moeilijker vit. B op. En ik vraag mij ook af -is vast ergens op internet te vinden- of je vit B(12) niet in combinatie met andere vitamines moet innemen om de opname te verhogen. Ik meen bijv dta ijzer en vit C een combinatie is die je moet innemen om beter ijzer op te kunnen nemen.. maar als je dat doet met melk, weer niet.

Pluk53

Pluk53

01-02-2011 om 12:23

Judith-t, minder vitamines?

"ik las een tijdje geleden dat in de groenten van vandaag minder vitamines zitten dan vroeger" Heb je daarvoor een bron? Ik googelde, en vond dit:
http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht_2008/wel_vitamines_in_groenten

Tinus_p

Tinus_p

01-02-2011 om 20:24

Vitamines

Judith:
Nee dat is niet zo: ik las een tijdje geleden dat in de groenten van vandaag minder vitamines zitten dan vroeger."
Dat is een bekend spookverhaal. Ondertussen was het eten van 100 jaar geleden vitamine-arm (veel aardappels, denk aan Vincent van Gogh), teveel bewerkt (weckpotten, stukgekookt tegen bederf) en ook nog eens te zout (ook tegen het bederf).

Judith:
"En ik vraag mij ook af -is vast ergens op internet te vinden- of je vit B(12) niet in combinatie met andere vitamines moet innemen om de opname te verhogen."
Nee.

MariaV

MariaV

02-02-2011 om 09:41

Tinus

Bedankt, dat is duidelijk!

Pluck

"ik las een tijdje geleden dat in de groenten van vandaag minder vitamines zitten dan vroeger" Heb je daarvoor een bron? Ik googelde, en vond dit:

Nee ik weet niet meer waar ik dat las. Ik vond het frappant en ik heb het onthouden. Tja ik probeer zelf het liefst seizoensgroenten te kopen en vers, liever niet uit de kas maar van het land. Als ik tijd heb, ga ik het eens uitzoeken.

Tinus

Dat is een bekend spookverhaal. Ondertussen was het eten van 100 jaar geleden vitamine-arm (veel aardappels, denk aan Vincent van Gogh), teveel bewerkt (weckpotten, stukgekookt tegen bederf) en ook nog eens te zout (ook tegen het bederf).

Nu neem je die specifiek die periode: je kan ook een andere nemen bijv. Je kan in elk geval zeggen dat een tomaat van het land meestal meer smaakt dan een uit de kas. Kan je dna zeggen dat er een andere verhouding van stoffen in zit ?
Maar goed, het laatste onderzoek zal er niet naar gedaan zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.