Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Baby hard stukje borstkas????

https://preview.redd.it/fcm888q3br971.jpg?auto=webp&s=f925ad8c8457c69018e11c8375971461cc4ba5ff

herkent iemand zo'n hard stukje bij rechter borstkas? Baby 7 maanden. Links voel ik het niet. Ik ga morgen naar de huisarts maar ik ben nu erg gestrest.

het is niet de Xipoid process, dat bultje zit wat lager

Geen idee. Kan van alles zijn. Meestal is het niets, of iets onschuldig, maar goed dat je het laat bekijken. 

Wat betreft de stress; probeer je even los te maken van de situatie en kijk eens objectief naar je kind: is het anders dan anders? Heeft kind ergens last van heeft? Moeite met drinken of ademhaling? Allemaal niet? Ontspan, er is geen acuut probleem.

Om een veel te te geven van de mindfuck die nieuw moederschap is:

Toen mijn kind een maand of 8/9 was gingen we op bezoek bij oma. Kind zat bij me op schoot en ineens schiet oma in paniek; 'kind ziet helemaal blauw, er is iets mis!'

Ik keek naar kind en zag een vrolijk, beweeglijk meisje en wuifde het weg. Oma bleef onrustig en kroop onder mijn huid. Ik was pas net moeder, misschien zat ik er wel naast. Oh jee, nu zie ik het inderdaad ook. Ze is helemaal blauwig. Shit, er is vast iets goed mis. En hoppa, van 0 naar paniek in 10 tellen.

Wij dus naar huisartsenpost, waar we zaten te wachten met de meest verschrikkelijke scenario's in ons hoofd en na wat wachten mochten we naar binnen. 

Dokter kijkt naar blauw kind, pakt een doekje met wat zeep en wast het er zo van af. Wat bleek? Oma had net een nieuw blauw speelkleed gekocht.... 

De paniek die je nu voelt, voelt iedere moeder op een gegeven moment. Hopelijk helpt het verhaal je een beetje kalmeren; We've all been there Je kunt niets anders doen dan jezelf rustig houden en wachten tot morgen


Sammy70

Sammy70

07-07-2021 om 14:55

Niet om het een of ander maar je maakt je binnen 2 wk zorgen om scheelkijken, een hangend ooglid en een hard stukje en je schrijft elke keer dat je naar de huisarts gaat. Het heeft geen zin om het hier te vragen. Wij zijn geen medici en als we dat wel zijn kunnen wij het niet voelen. Probeer je wat minder druk te maken als je iets ziet en bespreek ook met je huisarts hoe je er mee moet omgaan dat je constant dingen ziet aan je kindje en je je daar zorgen over maakt. Serieus advies!

Dat laatste advies lijkt me zinnig. Aan de ene kant is het goed om naar de huisarts te gaan als je je zorgen maakt, aan de andere kant moet je ook weer niet elke week bij de huisarts willen zitten, want dat vergroot wel de kans dat er lauw gereageerd wordt als er echt een keer iets serieus aan de hand is. 

En daarbij is de posting van MoederBarberin nuttig, die terecht de vraag stelt: hoe gaat het met je kind? Is het anders dan anders? 

Als er dus weer iets is waar je je zorgen over maakt, bedenk dan: hoe gaat het met mijn kind? Ziet het er gezond en vrolijk uit? Is ukje levendig en goed doorvoed? Dan zal het wel meevallen. Je kan dan ook overwegen de vragen op te sparen tot het volgende bezoek aan het consultatiebureau. 


Groeten, 

Temet

En nog een tip als je kind een keer duidelijk wel ziek is maar de vraag is: moet ik naar de dokter? Huisartsen hebben richtlijnen, de zogenaamde huisartsenstandaarden. Zo is er bijvoorbeeld een over koorts bij kinderen. En ik geloof ook eentje over luchtwegklachten bij kinderen. Het kan soms handig zijn om die eens te lezen, dan zie je op welk moment huisartsen in principe gaan ingrijpen. 

Ik ben die dingen gaan lezen omdat mijn partner nogal overbezorgd is en als er iets was al snel vond dat ik met het kind naar de huisarts moest. Dus dan was het wel eens handig als ik tegen hem kon zeggen "als ik zo in de huisartsenstandaard kijkt doen ze daar verder ook niets, maar als jij met kind naar de dokter wil houd ik je niet tegen" . Gek genoeg ging hij dan meestal niet... 

Groeten, 

Temet

Sammy70 schreef op 07-07-2021 om 14:55:

Niet om het een of ander maar je maakt je binnen 2 wk zorgen om scheelkijken, een hangend ooglid en een hard stukje en je schrijft elke keer dat je naar de huisarts gaat. Het heeft geen zin om het hier te vragen. Wij zijn geen medici en als we dat wel zijn kunnen wij het niet voelen. Probeer je wat minder druk te maken als je iets ziet en bespreek ook met je huisarts hoe je er mee moet omgaan dat je constant dingen ziet aan je kindje en je je daar zorgen over maakt. Serieus advies!

Oh is dat dezelfde persoon ? Dat had ik niet door.

@Hardii, inderdaad gewoon huisarts bellen en afspraak maken, kan echt geen kwaad om meteen te bellen als je je zorgen maakt daar zijn ze voor.

Dit is trouwens wel de eerste keer dat ik meemaak dat iemand 3x een link gebruikt voor foto ervan te laten zien, maargoed misschien ligt dat aan mij, misschien kan dat wel gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.