Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 14:59

Badinerende doktersassistente, wat zouden jullie doen

Ik heb een historie van hoge bloeddruk. Ik heb zelf een bloeddrukmeter maar die vertrouwde ik niet, zo´n ding van de trekpleister.

Wat maanden terug belde ik de praktijk. Dat ik voor ivm Corona, even een thuismeting wilde doen. Ik behoor tot de risicogroep. De assistente: Nee, ach was allemaal niet nodig, zal wel komen omdat u zich te druk maakt.
Ik heb toen af laten schepen mede omdat ik dacht ´ze zijn al zo zwaar belast´ en de thuismeter geeft idd laag getal aan.
Vorige week ging ik de griepprik halen en dacht ´nu wil ik even doorpakken´. Dus had al bij een andere assistente gevraagd of ik ook even met een goede meter gemeten kon worden. Toen ik op de praktijk kwam, gaf aio mij het bloedonderzoek formulier met daarop een post it waarop stond: evt. thuismeting.
Na de griepprik zou mijn bloeddruk gemeten worden en die was torenhoog. Ik zei dat ik schrok. De assistente, dezelfde als de eerste keer, zei `nee zal wel komen omdat je nu nerveus bent voor de meting´. Nog een keer gemeten, na een paar minuten, hetzelfde.
Ik zei ´ja dan wil ik nu echt een thuismeting want ik denk dat ik medicijnen moet´. Ja nou was niet nodig. ´Nou dan wil ik het met de arts bespreken, zei ik. Ze ging het met de arts overleggen. Die zei ´ja lijkt me een goed plan´

Thuismeting bleef hoog. Nou heb ik ook al een paar weken een suizend hoofd op het ritme van mijn hartslag, vooral als ik iets doe. Leek samen te hangen met een klacht waarvoor als chronische pijnpatient ben geduid. Maar samen met die hoge bloeddruk vind ik dat eng.

Dus ik belde vandaag omdat ik echt voor de kerst hier een arts over willen horen. weer die assistente `nee dat suizende hoofd komt doordat je je drukmaakt over de bloeddruk´.

Het zal allemaal bedoeld zijn om me gerust te stellen en om de poortwachtersfunctie van de huisarts te bewaken, maar het werkt omgekeerd. Ik word er ongeruster van. Ik ben ruim boven de zestig, suikerpatient en behoor dus tot meerdere risicogroepen. Ik had veel eerder professioneel op bloeddruk gecontroleerd moeten worden.

enfin, ik heb doorgezet en bedongen dat er morgen een arts naar zou kijken maar daar gaat deze posting niet over. Mijn vraag is, of ik iets met de houding van de assistente zal doen. Niet persoonlijk maar naar de praktijk. Ik vind haar opstelling niet zonder gevaar, ook niet voor anderen.


Moniek

Moniek

21-12-2020 om 15:00

thuismeting

daar bedoel ik mee: thuis meten met het goede apparaat van de arts

Lou

Lou

21-12-2020 om 15:05

Ja, ik zou er iets mee doen in dit geval. Hoewel ik zelf overigens niet weet hoe gevaarlijk het is.

Ik zou dus zelf, als ik jou was, morgen eerst aan de arts vragen of het inderdaad gevaarlijk is geweest dat je hier zo lang mee doorgelopen hebt. Dan kun je meteen vertellen dat je nu het gevoel hebt dat je nogal mondig moest zijn om deze afspraak te kunnen maken en dat je het gevoel hebt dat je niet serieus genomen werd. Ik ben wel benieuwd wat hij dan zegt.

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 15:09

Lou

Ja dat is een goeie maar ik ga de arts niet spreken. Het overleg over de bloeddruk en het suizen is zonder afspraak met mij erbij. Dus ik zou er echt apart actie op moeten ondernemen.

Kopzorg

Kopzorg

21-12-2020 om 15:38

Afspraak maken met de arts

Wij hadden ook regelmatig te maken met zo'n assistente die het spreekuur van de dokter leeg wilde houden. Altijd vragen of het morgen kon of na het weekend.
Op een bepaald moment was ik dat zo zat dat ik een afspraak heb gemaakt bij de arts. Moest wel een klacht verzinnen om voorbij de assistente te komen.
Daar heb ik mijn probleem met de assistente besproken en daarna ging het beter; kon ik altijd en afspraak maken voor vandaag of morgen en niet pas over 4 dagen als de assistente vind dat dat ook wel kon.
Geen idee wat de dokter precies gedaan heeft. Hare streng toe gesproken of een mededeling in het systeem gezet ik weet het echt niet.

Klassiek

Het is een aloude klacht en het heeft te maken met de poortwachterfunctie en het maken van de balans wat wel, wat niet, en dat zijn geen harde criteria.

Als ze iedereen zouden doorlaten die ongerust was, hoorde ik dat nou hier dat dat in Duitsland wel het geval is, in sommige landen is dat altijd het geval omdat het commercieel is, wie betaalt bepaalt.

Hier zou ik het niet aankaarten, het helpt namelijk niet.

Wat wel helpt is tijdig, en niet als 'tussendoortje' tijdens, aangeven dat je ook graag bij het consult je bloeddruk laat meten.

Of nog beter. Koop een goed apparaat en maak een lijstje.

En geef het ook tijdig aan. Je denkt dat je bloeddruk te hoog is. Volgt een afwijzing. De week daarop bel je weer en meldt je nu met je lijstje en dan, mits de hoogte echt te hoog is, kun je een afspraak maken met de arts.

En nee, zij besluiten soms anders dan jij zou wensen op goede gronden, of ze hebben andere dingen in hun hoofd en lopen andere lijstjes na dan jij.

Of ze moeten nog even wennen aan het idee dat je ECHT iets hebt want de eerste reflex is altijd 'afwachten' en gek genoeg gaat ook heel veel vanzelf over.

Dus nee, pas je strategie aan. En waar mogelijk je leefstijl.

Lou

Lou

21-12-2020 om 16:05

Toch een vraag voor de arts

Jammer dat je zelf geen afspraak hebt met de arts. Want je blijft wel met je vraag zitten zo. Je zegt:

"Ik had veel eerder professioneel op bloeddruk gecontroleerd moeten worden."

Is dat zo? Dat zou ik aan een arts willen vragen. Op grond daarvan kun je concluderen of je nou wel of niet terecht bent weggestuurd.

Los daarvan zou ik het niet prettig vinden om zo te woord te worden gestaan. Dat je hoge bloeddruk alleen maar komt doordat je nerveus bent over je hoge bloeddruk. Ja duh. Als je zo denkt, dan kun je net zo goed niet meten natuurlijk.

Jawel

Voor mij was dat één van de redenen (er waren zwaarwegendere redenen) om weg te gaan bij die huisarts en het probleem van de ondoordringbare assistente te bespreken met mijn nieuwe huisarts. Gelukkig heeft die een inloopspreekuur, waar je zonder tussenkomst van de assistente zo terecht komt Prima! Werkt supergoed.
Zo ben ik van mijn hoge-bloeddruk-medicatie afgekomen.
En anders herhalen: ik wil een afspraak met de arts. Als ze dan gaan vragen waarom: dat wil ik bespreken met de arts. als ze dan zeggen dat dat niet kan, dan aangeven of ze de verantwoordelijkheid willen nemen voor het weigeren van een bezoek aan de huisarts en of je nog een keer haar naam mag weten. Onder het motto: ik ga dit aankaarten. Moet je daarna wel nog even uitzoeken hoe je dat het beste kunt aankaarten.
Een negatieve beoordeling op de zorgkaart van Nederland kan ook helpen, is mijn ervaring.

Tsjor

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 16:39

Lou

` Ik had veel eerder professioneel op bloeddruk gecontroleerd moeten worden.´

Ik baseer dat op het feit dat ik altijd in maart de diabetesverpleegkundige zie, die meet ook mijn bloeddruk en verbindt daar als het moet een thuismeting aan. Nu ging dat niet door door covid. Vandaar dat ik het in oktober aankaartte.

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 16:43

Veel goede tips

vooral over de communicatie. Ik ben altijd snel verontwaardigd, maar dat helpt natuurlijk niet. Assistente is van de vorige keren van mij natuurlijk vergeten en begint bij elk nieuw contact weer haar poortwachtersfunctie fanatiek uit te voeren. Dat is begrijpelijk vanuit haar standpunt.
Het lastige voor mij is, dat ik juist nogal lang wacht bij klachten. Ja dan gaan er veel over maar er blijven er ook een aantal. In het kader van ´maar afwachten´ zijn er ook wat dingen gebeurd in de praktijk die snellere aanpak nodig hadden gehad.

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 16:46

Ook een motivatie om iets te zeggen

is niet zozeer voor mijzelf maar voor anderen. Als je heel oud bent, of niet erg ingevoerd in de Nederlandse taal of gewoon niet zo assertief, dan word je dus keer op keer afgescheept.

Mijntje

Mijntje

21-12-2020 om 17:00

gebruiksaanwijzing

Verontwaardigd zijn werkt idd averechts. Eisen stellen (ik wil NU METEEN, VOOR DE KERST GEZIEN WORDEN wordt een assistente ook alleen maar chagrijnig van. Zou je zelf ook worden
Beter is te zeggen dat je je erge zorgen maakt, dat je sinds.. ruis hoort en bang bent dat je bloeddruk veel te hoog is. Zeg erbij dat je suiker hebt, boven de zestig bent etc etc., zij weten jouw situatie niet uit hun hoofd.
Maar als jij briesend en met rood hoofd voor de balie staat zeggen ze natuurlijk dat het door de stress komt `
Ik hoop dat je snel gezien wordt door de huisarts!

Triva

Triva

21-12-2020 om 17:28

maar

waarom nu pas de griepprik? Die moet toch echt eerder gegeven worden, Rond kerst begint de griep vaak en jij hebt nog 2 wk nodig om immuniteit op te bouwen.

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 17:56

Mijntje

nee joh, ik werd helemaal niet verontwaardigd naar haar toe. Dat voel ik van binnen maar zeg het niet

`Beter is te zeggen dat je je erge zorgen maakt, dat je sinds.. ruis hoort en bang bent dat je bloeddruk veel te hoog is. Zeg erbij dat je suiker hebt, boven de zestig bent etc etc., zij weten jouw situatie niet uit hun hoofd.`

Ja allemaal gezegd maar volgens assistente zou het niet zo´n vaart lopen. Nee het ruizen in mijn hoofd zou juist komen doordat ik me druk maakt over de bloeddruk. dus

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 17:58

Triva

ja dat klopt, maar ik had op het prikmoment covid klachten dus moest getest worden. Gedaan maar toen was vaccin op en moest ik wachten op nieuw. Volgens hen ging het om een griep van januari dus was er tijd genoeg.

Démi

Démi

21-12-2020 om 18:04

Assistente

Mijn huisarts had ook zo’n assistente. Ik belde omdat ik in vier weken 8 kilo was afgevallen, me beroerd voelde en de hele dag wilde slapen en thee drinken. Dus ik wilde graag dezelfde dag de huisarts spreken.
Ze zei dat ik het nog maar even moest aankijken, in december was iedereen wel een beetje moe.
Dus ik zei dat ik een vermoeden van diabetes had, toen zei ze dat ik niet te veel moest googelen. Waarop ik haar zei dat ik tandarts was, mijn gevoel met een patient besproken had die internist was en dus niet zomaar gegoogeld had.
Haar toon draaide 180 graden. Nu was ik ineens mevrouw de tandarts, de dokter kwam nog net niet in een gouden koets gezwind naar mijn huis gespoed.

Maar dit zou dus niet mogen. Ik wijs mijn assistentes er ook altijd op dat we iedereen hetzelfde behandelen, of ze nou professor zijn of stratenmaker. Iedereen heeft recht op uitleg bij wat we doen, iedereen heeft er recht op bij me langs te komen bij kiespijn.

En ja, het was diabetes. De volgende dag in het ziekenhuis beland en sindsdien aan de insuline.

Moniek

Moniek

21-12-2020 om 18:28

Demi

Ja zulke verhalen hoor ik van mijn buurman die tandarts is ook. En het stomme is dat ik in een aantal gevallen in het verleden gelijk hebben gekregen bij deze praktijk. Maar dat staat natuurlijk niet in je dossier.

Hanne

Hanne

21-12-2020 om 20:00

Alternatief

Zou het mogelijk zijn om je afspraak met de diabetesverpleegkundige te vervroegen?

Ik neem aan dat zij niet alleen in maart spreekuren heeft.

Voor mij zou het wel een reden zijn om er als dit achter de rug is met de assistente er over te praten. Gewoon uitleggen dat juist als het stress zou zijn het een reden is om door de arts of iemand anders gerust gesteld te worden. Als dat niet helpt, zou ik het bespreken met de huisarts.

Een goede assistente is waardevol. Minstens net zo waardevol als een goede huisarts. Onze vorige huisarts had twee assistentes. Helaas is hij met pensioen. Een was een aardige lieve vrouw, die vragen van ons op waarde wist te schatten. De ander was kundig maar absoluut niet aardig. Mijn volwassen kinderen zeiden een poos geleden tegen elkaar, had je x aan de telefoon of de heks...

Mijntje

Mijntje

22-12-2020 om 10:22

merken

Ook al zeg je het niet in woorden, je ogen of stem kunnen het wel verklappen. Je vertelt zelf dat je snel verontwaardigd bent. Dat is te merken. "Je hebt bedongen" schrijf je. Dan krijg je toch een kruisje achter je naam, oppassen bij deze mevrouw. Je kan bepaalde assistentes niet lief vinden maar zij vinden bepaalde cliënten ook niet lief
Maargoed, ik vind dat je met zorgen, en zeker dit soort zorgen zeker gezien moet worden.
Is het mogelijk om zelf een betere bloeddrukmeter aan te schaffen? Hier kan je niet op vertrouwen.

Moniek

Moniek

22-12-2020 om 11:47

ja hoor Mijntje

Een patient vraagt al drie keer naar iets, het staat zelfs op een briefje dat thuismeting een optie is, de arts vindt het een goed idee, je zegt al niets en bent rustig en geduldig maar je ogen kunnen zeggen dat je wat verontwaardigd bent als assistente voor de zoveelste keer en bij behoorlijke klachten je probeert af te houden. En dat mag niet.

Het op eieren moeten lopen gaat dan een beetje te spuigaten uitlopen, vind je niet.
Nee op een rustige manier aankaarten bij de arts lijkt me meer opportuun.

ja een goede bloeddrukmeter, maar eerst gewoon een medische interventie, die al te lang uitgesteld is

Vicky

Vicky

22-12-2020 om 12:01

Mijntje

'Je kan bepaalde assistentes niet lief vinden maar zij vinden bepaalde cliënten ook niet lief '

Lekker belangrijk. Het is haar taak niet om cliënten lief te vinden, en al helemaal niet om niet-lieve cliënten benodigde zorg te onthouden. Dat is een hele slechte assistente, niet geschikt voor haar werk.

Mijntje

Mijntje

22-12-2020 om 12:04

Moniek

Ik zeg alleen dat het tegen je kan werken. Maar een assistente zou over haar eigen ergernis heen moeten stappen natuurlijk. Het gaat om goede zorg leveren en niet om aardig gevonden te worden.
Nuja hoop ik dat je snel wordt nagekeken. Is dat al gelukt?

Démi

Démi

22-12-2020 om 15:53

vroeger

Vroeger toen ik als egocentrische puber zaterdags in een winkel werkte dacht ik ook dat sommige mensen niet lief zijn. Maar nu ik dertig jaar tandarts ben en te maken heb gehad met heel veel verschillende patiënten en assistentes en collega's, denk ik dat iedereen lief is als je ze maar lief behandelt.

En natuurlijk heb ik in onze praktijk een machtspositie, maar die heb ik niet altijd met collega's of als ik ergens anders klant ben. Als ik glimlach, dingen niet eis maar vraag en vriendelijk ben, dan krijg ik dat ook terug. Ook als ik spoeddienst heb en sommige mensen meteen moeten betalen. Eerst schrikken ze en willen boos worden, daarna begrijpen ze het omdat ik het vriendelijk uitleg.

Als de dokterassistente jou vriendelijk had uitgelegd waarom je de dokter niet kon zien (wat ik raar vind) dan had je er misschien wel begrip voor gehad.

Advocaat van de duivel

Advocaat van de duivel

24-12-2020 om 00:37

Spreek de arts

Spreek de arts aan, niet per se op het gedrag van de assistente als dat tenminste fatsoenlijk was, maar op zijn of haar beleid.
Maar dat doen de meeste mensen niet helaas, dan hebben ze net de assistente verbaal over de balie getrokken en vervolgens zitten ze poeslief bij de arts.
Echt vreselijk ondankbaar werk.

Ano

Ano

29-12-2020 om 22:46

Assistentes ...

..... zijn vooral harde tantes. Dat is mijn ervaring en die heb ik veel hoor. Soms op het onbeschofte af. Ook genoeg ervaring mee. Privé als werkgerelateerd.
Maar wrs moeten ze ook wel. Aan zachte, empathische assistentes heb je ook niks.

Uitzonderingen zijn de assistentes van de spoedpost. Schatten zijn het. Oja, tandartsassistentes zijn ook lieverds. Maar die van een huisarts.... bbrrr

Triva

Triva

30-12-2020 om 11:00

ano

Doe normaal zeg, er zijn zoveel doktersassistentes, spoedassistentes en tandartsassistentes. En dan ook nog eens de mannelijke vormen. Je kunt en mag niet een hele beroepsgroep zo over de kam scheren. En daarbij: de huisarts is de leidinggevende/werkgever, daar kun je ook klagen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2020 om 13:48

Gealarmeerd

Wij hebben een periode gehad dat we grapjes maakten over hoe er op ons gereageerd werd bij de huisarts. Na een paar ernstige akkefietjes werden we zeer serieus genomen en zeiden we, er zit vast een alarmknop onder de balie die afgaat. "Help het zijn XXX! meteen helpen!". Ergens gelukkig maar is dat crisisgevoel naar mijn idee weer weggeebt 😊.

Mijn bloeddruk is standaard te hoog bij de eerste meting. Maar als je je echt veel zorgen maakt, zou dat toch meer leidend moeten zijn dan een momentopname van een meting. Het voelt heel frustrerend als dat niet serieus genomen wordt. Misschien is het bij het overdenken hierover wel een goed idee om te kijken hoe je er meestal mee omgaat. Ben je geneigd om bij elke drol die dwarszit te bellen, of bel je zo sporadisch dat alleen dat al een teken zou moeten zijn. Ofwel... Ben je die vrouw die bij het minste of geringste belt of die vrouw die eerder te laat dan te snel belt? Dat kán schelen bij de houding van een assistente. Zou niet mogen uitmaken, maar het zijn ook mensen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-12-2020 om 15:23

Corona

Mijn jongste heeft dit jaar gezondheidsproblemen gehad. Zodanig dat we in drie weken vijf keer bij de huisarts zaten. En door Corona kwam ik er echt niet makkelijk doorheen. De assistentes waren nooit al zo vriendelijk, maar ik denk dat ze nu onder hoogspanning staan. Ze hebben ook een hekel aan al te deskundige patiënten. Als je langer met een kwaal loopt, weet je daar natuurlijk meer over dan de gemiddelde doktersassistent, maar moeten zij nog steeds het protocol volgen. Het lijkt me voor hen ook lastig dat als je dan de dokter spreekt, die bijna direct meegaat met de patiënt en het protocol overboord gooit.

Triva

Triva

30-12-2020 om 16:21

andere ervaring

Ik was 10x bij de dokter geweest vanaf half maart tot en met mei en het was geen enkel probleem. Sterker nog, ik had het gevoel dat ze juist heel weinig werk hadden omdat veel mensen niet belden omdat ze dachten dat ze toch niet hoefden te komen.

Maar ik heb eigenlijk nooit een probleem om een afspraak te krijgen. Ze nemen mij gewoon serieus. Als je het gevoel hebt dat je heel veel moeite moet doen dan zou ik dat eens met de huisarts zelf bespreken .

zebra

zebra

30-12-2020 om 16:28

e-consult

dat heb ik een paar keer gedaan in de 1e coronagolf, naderhand wel in de praktijk geweest en gelijk doorverwezen naar de neuroloog.

Tip bloeddruk

Als je je zorgen maakt over je bloeddruk kan je op de website van de Hartstichting een lijstje met door hen aanbevolen, betrouwbare en betaalbare bloeddrukmeters die je met 1 klik op de knop bij de bol.com kan bestellen. Niet zo'n krakkemikkig polsmetertje maar een echte bovenarmmeter. Voor een paar tientjes ben je klaar, kan je zo vaak als je wil in je eigen relaxte thuisomgeving betrouwbaar je bloeddruk meten. Scheelt zo te lezen een hoop ergernis en tijd.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.