Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

k

k

25-05-2019 om 12:08

Bedorven vleeswaren

Hoi allemaal,

Vandaag keek ik in de koelkast en bleken 3 vleeswaren over de datum te zijn. Twee kipfilet, waarvan 1 ruim 3 weken over de datum was en een gegrilde runderfilet die groen/wit beslagen was en eigenlijk nog helemaal vol. Ik heb de vleeswaren gelijk weggegooid, maar niet direct erna mijn handen gewassen. Ik heb verschillende dingen aangeraakt, zoals mijn mobiel, deuren, mijn bed... aangezien bacterieen ook kunnen bewegen, vroeg ik me af of ik dit allemaal moet schoonmaken nu. Ik weet niet hoelang het lag te rotten in de koelkast, dus is het verstandig om de hele koelkast schoon te maken of alleen het bakje waarin de vleeswaren lagen?

Ik heb cibofobie, dat houdt in dat ik een enorme angst voor voedsel en mogelijke voedselvergiftiging. Sinds ik het gezien heb durf ik niet meer de keuken in en ben ik bang dat ik nu in een bed vol delende samonellabacteriën zit.

Graag antwoord hierbij! En liefste geen “doe niet zo overdreven, ziek worden we allemaal wel is”, want als ik zo kon denken dan was het geen paniekaanval waardig...

Tijgeroog

Tijgeroog

25-05-2019 om 12:22

Wat heb je vastgepakt?

Heb je de vleeswaren gepakt, of alleen de verpakking waar ze in zaten of alleen het bakje? In het eerst geval zou ik wat dingen schoonmaken, anders zou ik het laten zitten.

Ik zou me er zelf niet te druk om maken, maar ik begrijp dat jij daar anders over denkt dan ik. De kans dat je hier ziek van wordt is maar hele klein.

K

K

25-05-2019 om 12:25

Tijgeroog

Alleen de verpakking. Alleen had toevallig gisteren gelezen dat bacterien ook voedingsmiddelen er om heen kunnen besmetten, daarom maak ik me zorgen. Maar is her wel verstandig om de koelkastbak schoon te maken waar het in lag?

Guera

Guera

25-05-2019 om 12:41

Geen paniek

Dat hoeft echt niet of stonk het echt heel erg. Als het niet stinkt/raar ruikt kun je het gewoon nog eten zelfs. Dat doen wij hier best vaak. Dus echt niet nodig maatregelen te nemen. Dan was ik denk ik al vaak ziek geweest als dat zo snel mis zou gaan

K

K

25-05-2019 om 12:54

Guera

Ik kom ook uit een gezin waarbij iedereen ook heel makkelijk is, dus geen idee waar de angst vandaan komt. Maar deze drie waren oprecht niet meer goed en aangezien het vleeswaren zijn, ben ik liever te voorzichtig dan een mogelijke rit naar het ziekenhuis

Diaan

Diaan

25-05-2019 om 14:02

Apart

Ik snap dan niet zo goed dat je je handen niet gewassen hebt
Ik ben misschien overdreven maar zou zeker mijn handen gewassen hebben.
Verder simpel, sop gewoon je ijskast even uit en veeg met een doekje de deurklinken en je mobiel af. Kost evenveel tijd als hier posten.

Jackie

Jackie

25-05-2019 om 14:24

geen paniek

@Diaan, ik begrijp juist dat het weggooien van de vleeswaren zo moeilijk kan zijn, dat je het daarom maar heel snel doet om zo snel mogelijk weg te wezen uit de keuken. Smetvrees uit zich lang niet altijd in alleen schoonmaken maar ook in vermijden.

@K, als ik alleen de verpakking heb aangeraakt zou ik mijn handen ook niet hebben gewassen. Dus je hebt echt niks verspreid.
Het bakje van de vleeswaren kan je afwassen, maar als je het niet doet denk ik niet dat daa bacterien blijven broeien hoor. Ik zou het alleen doen als het niet meer fris ruikt of er niet schoon uitziet.
De deur van je koelkast of deurklinken/keukenkastjes enz die hoef je zeker niet schoon te maken, daar zit echt niks.

Maak je geen zorgen en probeer weer zo snel mogelijk de keuken in te gaan. Dat je angst voelt betekent niet dat er gevaar is. De spanning zal echt weer zakken. Succes.

Kimberly

Kimberly

25-05-2019 om 14:26

Diaan

Ik heb mn handen wel gewassen, alleen niet gelijk. Omdat ik eerst dacht dat het geen kwaad kon als ik alleen de verpakking had aangeraakt, maar toen begon het nadenken pas. En het is de koelkast, dus dat is een stuk meer werk, ook is de bak waar de vleeswaren inzaten op het aanrecht belandt. Daarom de vraag of ik alles moest schoonmakennofnniks. en alleen een doekje er over heen is niks, dus dat heeft geen enkele zin

K

K

25-05-2019 om 14:30

Jackie

Bedankt! Jij snapt het. Ben gelijk weggerend uit de keuken na het weggooien... Heb in de tussentijd toch maar alles schoongemaakt, zodat het in ieder geval iets rustiger wordt in mijn hoofd. Alleen voor een volgende keer weet ik dus dat het niet nodig is

Diaan

Diaan

25-05-2019 om 23:59

Ah ok

Maar hoezo heeft een doekje erover geen zin?
Ik poets alleen maar zo, en volgens mij de meeste mensen.

Flavia

Flavia

26-05-2019 om 00:35

Dichte verpakking

Als de verpakking dicht is komen de bacteriën daar niet door heen. Ook niet als je druk op de verpakking zet.
Ze zaten daarom niet in je koelkast en niet op je handen.
De kans dat het salmonella of andere pathogene zijn is ook vrij klein daar zijn de omstandigheden bij de koelkast niet optimaal voor en daar wordt ook streng op gecontroleerd. Wel zullen het gewone bederf bacteriën zijn, niet leuk maar ook niet heel erg gevaarlijk.

Rationeel weet je dat ook, maar je angst streelt rationeel denken weg.
Erg vervelend, hopelijk vind je er een modus in of verbetering.

Jo

Jo

26-05-2019 om 07:49

vreemd

Ik heb mn handen wel gewassen, alleen niet gelijk. Omdat ik eerst dacht dat het geen kwaad kon als ik alleen de verpakking had aangeraakt, maar toen begon het nadenken pas. #8

Alleen had toevallig gisteren gelezen dat bacteriën ook voedingsmiddelen er om heen kunnen besmetten, daarom maak ik me zorgen. #3

Ik vind het nogal tegenstrijdig.

Jackie

Jackie

26-05-2019 om 13:14

Wat vind je vreemd? Dat iemand met smetvrees/een fobie veel te veel (soms achteraf pas) nadenkt en soms ook tegenstrijdige gedachtes/gevoelens kan hebben?

Mon

Mon

26-05-2019 om 14:11

Mag je iets niet tegenstrijdig vinden?

Ik vind het best een beetje bijzonder dat met deze angst iets dat groen staat van de schimmel niet wordt opgemerkt.
Je zou denken dat iemand juist dat soort dingen in de gaten houdt. Iets dat er zo uitziet zonder aan de buitenlucht te zijn blootgesteld, ligt daar echt al een hele tijd over de datum te wezen. Als je er vanuit gaat dat iemand tenminste 1x per dag toch wel een koelkast openmaakt, had dat al veel eerder opgemerkt kunnen zijn toch?

Dat je het dan weggooit en niet je handen wast en dat achteraf pas doet en dán pas over alles gaat nadenken, ja, dan vind ik best dat iemand dat tegenstrijdig mag vinden. Nou zit een angststoornis al niet logisch in elkaar, maar de angst voor bacteriën tegenover de reactie, de vraag en het laten versloffen van de koelkast vind ook ik toch vrij bijzonder. Niet per se onmogelijk....bijzonder.

Jackie

Jackie

26-05-2019 om 19:02

vermijdende smetvrezer/Mon

"Je zou denken dat iemand juist dat soort dingen in de gaten houdt."

Nee, zo werkt dat niet altijd. Iemand met die angst kan juist door die angst niet in de vleeswarenbak durven te kijken en deze vermijden. Op een dag besluit je dan vol goede moed de koelkast uit te ruimen, maar de angst slaat weer toe en door de spanning wil je meteen de keuken weer uit rennen en vergeet je zelfs je handen te wassen. Dan denk je: nee, ik moet dit volhouden, ik kan het! En probeer je verder te gaan met de dagelijkse dingen en pak je je telefoon, je agenda enz. Maar dan begint het malen dus en ga je denken aan al die dingen die je had gelezen over bacterien en begin je je toch af te vragen wat er nu allemaal besmet is en wat je moet schoonmaken. Missie mislukt...
Zo kan dat ook gaan. Iemand met smetvrees kan zelfs juist een vies huis hebben waar ze in angst leeft zonder ergens tegenaan te komen (bv alleen op 1 plek op de bank zitten die je wél schoonmaakt en de rest durf je niet aan te raken).

Hier een ervaringsverhaal:
https://www.dwang.eu/ervaringsverhalen/een-vermijdende-smetvrezer/

Jo

Jo

26-05-2019 om 19:16

@ Jackie

Zoals TS zich omschrijft is ze er "erg" aan toe.
Zo'n persoon zal na het aanraken van iets "vies" standaard haar handen wassen. Daar denk je niet eens over na.

Vervolgens gaat ze hier op deze leken site van OO vanuit haar bed (en ben ik bang dat ik NU in een bed vol delende samonellabacteriën zit #1). haar verhaal doen. De tijd die ze hier op OO kwijt was had ze ook kunnen gebruiken om haar koelkast te ontsmetten.

Als jij haar verhaal wilt geloven, ga je gang.

P.s. ik heb geen smetvrees of fobie. Maar vlees raak niet met blote handen aan. Trek wegwerp handschoenen aan (ja, sorry voor het milieu). Mocht ik slordig zijn en iets op de aanrecht knoeien dan staat er een bacteriën dodend desinfectie keuken reiniger in het aanrechtkastje.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-05-2019 om 09:21

Wergwerphandschoenen?? Bacteriën dodend desinfectie keuken reiniger? En zeker weten geen smetvrees?

Jackie

Jackie

27-05-2019 om 10:02

Ik weet uit ervaring dat smetvrees soms echt héél onlogisch kan zijn. Ik snap dat dat ongeloofwaardig over kan komen, maar zo werkt het soms en ik denk wel dat het verhaal klopt.

Pascale

Pascale

27-05-2019 om 10:26

Waarom koop je het dan nog?

Als je vlees zo vies en naar vindt om aan te raken,dan zou ik acuut vegetariër worden. Veel prettiger toch?

K

K

02-06-2019 om 20:40

belachelijk

Hallo ik weet zelf ook dat mijn angst nergens voor nodig is, maar toch is hij er. Ik eet eigenlijk altijd vegetarisch en eieren mogen echt niet zacht zijn nog. Maar he ik heb nog andere mensen in mijn huis die wél vlees eten. Het ligt in een bak in de koelkast met meerdere verpakkingen met kaas en vleeswaren, dus als je de koelkast opendoet zie je dat écht niet liggen. Toevallig wilde ik net kaas pakken, dus daardoor zag ik het.

Ik wil heel graag mijn angst overkomen, daarom heb ik eerst gevraagd op deze site of het nodig is. Want als ik het dan toch schoonmaak geef ik er aan toe, dus door te horen dat het niet nodig is, dacht ik mezelf te kunnen kalmeren. Ik gooide de verpakkingen weg en ben weggelopen uit de keuken, maar daarna begon ik na te denken over alles en daardoor raakte ik in paniek. De keuken ingaan is dan heel lastig. Zo’n fobie is niet te begrijpen als je het niet zelf hebt. Ik vroeg jou, JO, niet om mijn verhaal te beoordelen, maar gewoon om een antwoord van een logisch denkend persoon, want in dit soort kwesties kan ik dat niet. Maarja ik leef nog, dus natuurkijk was er uiteindelijk niks aan de hand. Maar ik hoop dat je bij de volgende keer beter nadenkt over wat je zegt, want dit sloeg helemaal nergens op.

40er

40er

02-06-2019 om 21:02

Als

Als je er wat aan wil doen zul je hulp moeten zoeken. Alleen gaat je dit niet lukken!

(Vanuit mijn zeer nabij omgeving weet ik wat het is)

K

K

02-06-2019 om 21:11

40er

Het heeft mij nog niet zo erg in de weg gezeten eigenlijk. Alleen als ik stress heb of niet lekker in mijn vel zit komt het zo duidelijk en groots naar boven, normaal is het altijd ook wel datum checken en toch even controleren, alleen daar zie ik geen problemen mee.

Dwang

https://www.dwang.eu/

Ken je deze website? Het is opgezet door de psychiater Menno Oosterhuis. Het heeft ook een forum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.