Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tibby

Tibby

21-06-2012 om 15:21

Been in het gips

Momenteel zit ik met mijn been in het gips. Ik heb een stressfractuur in mijn hielbot. Over 2 weken mag het gips eraf. Hoelang erna kun je al lopen en autorijden. Ik krijg echt genoeg van het liggen en niks doen. Ben normaal heel actief en voordat mijn been in het gips ging heb ik al 8 weken bijna niets kunnen doen. Heb er echt genoeg van.

groetjes, Tibby

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella Caramella

Isabella Caramella

21-06-2012 om 17:27

Mokken

Dus Tibby, als je er genoeg van hebt, moet je iets gaan doen wat je liggend kan. Lezen, schrijven, computeren, telefoneren enz. Het heeft niet zoveel zin om te mokken want daar wordt je been niet beter van. Probeer je tijd zinvol te besteden. En het einde is in zicht, over 2 weken mag het gips er al af en als alles goed geheeld is gaat het elke dag weer een stukje vooruit.
Houd je taai!

Tibby

Tibby

21-06-2012 om 19:29

Isabella

Je hebt helemaal gelijk, maar de vraag is meer hoe snel ben ik weer mobiel als het gips eraf is. Op de gipskamer zeiden ze dat ik niet meteen kon lopen en dat dit wel een tijdje kon duren. De orthopeed zie ik pas weer als het gips eraf is.

Ik moet op de dag dat het gips eraf gaat eerst naar de arbo arts en ik weet niet goed wat ik daar moet gaan vertellen.

Ik loop normaal elke dag minimaal anderhalf uur met de hond en sinds beging april, toen de ellende begon, kan ik al niet meer goed lopen.

Ik ben nu al uitgelezen. Computeren doe ik graag, maar gaat maar maximaal 15 minuten omdat ik mijn been niet goed hoog kan liggen omdat de pc in een kast staat en heb helaas geen laptop. Heb overal pijn van het liggen en merk dat ik gewoon geen energie meer heb. Maar goed je hebt helemaal gelijk nog 2 weken en er zijn altijd nog ergere dingen.

Ik hoop dat ik nog reacties krijg over hoe snel ik weer mobiel ben als het gips eraf is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-06-2012 om 21:08

Gips

Je hebt niet voor niets een stressfractuur; meestal wordt dit veroorzaakt door overbelasting, al dan niet samengaand met verkeerd schoeisel.

Ik heb zelf twee jaar geleden behoorlijk lang in het gips gezeten vanwege een gebroken middenvoetsbeentje, opgelopen met voetballen. Ik kreeg vrij snel loopgips en heb daar in totaal 6 weken mee rondgelopen (gehopst) met krukken. Toen dat gips eraf ging bleek de breuk helaas niet goed genezen te zijn. Voorstel van de orthopeed was of opereren of weer in het gips. Dan maar weer in het gips; weer 6 weken. Dit ging eraf; de breuk was nog steeds niet compleet geheeld. Omdat ik me niet aan mijn voet wilde laten opereren (veel slechte ervaringen over gelezen) heb ik toen een verwijzing gekregen naar een podotherapeut voor oefeningen en speciale zooltjes alsmede een verwijzing voor fysiotherapie. Ruim een jaar lang heb ik mijn voet voorzichtig gebruikt en belast. Gelukkig bleek de breuk toen ook helemaal genezen te zijn.
Nog steeds draag ik speciale inlegzolen en goede schoenen. Maar ik kan alles weer; ik ben ook heel actief met veel lopen en voetballen. Zodra ik weer wat pijn of druk voel in mijn voet, neem ik gas terug en ontzie hem een beetje. Het zal altijd een gevoelige en zwakke plek blijven.
Met dit soort fracturen moet je geduldig zijn, een lange adem hebben en de boel vooral niet te snel en te veel willen belasten. Omdat de boel na het gips stijf is ben je zeker niet meteen mobiel. Oefeningen en therapie helpen enorm.
Kan je geen loopgips krijgen of een zgn "boot walker"?

Isabella Caramella

Isabella Caramella

22-06-2012 om 07:21

Tibby

Het lastige is dat niemand die vraag voor je kan beantwoorden. Ook al heeft iemand precies hetzelfde gehad. Vertel de arbo arts dat je het niet weet en eerst daarover de orthopeed moet spreken. Zoiets is toch niet te voorspellen? Je doet je best, je hoopt het er het beste van en intussen kan je alleen maar proberen er het beste van te maken. Moet je geen fysiotherapie, zodat die wat oefeningen kunnen geven? Het zal vast wel wat tegenvallen in het begin.
Tegen die pijn zou ik wel wat ondernemen (paracetamol? huisarts vragen?), anders kan je ook niet goed slapen.

Tibby

het woord "patient" is afgeleid van de Latijnse stam die staat voor "geduld".

Ik wens je veel succes met geduld hebben, het is niet makkelijk, en dus ook niet voor niets dat patient eigenlijk gewoon "geduldige" betekent.

Sterkte

natuurlijk kan ik zeggen dat er veel ergere dingen zijn en, oops, nu heb ik dat ook nog opgeschreven.. schiet je natuurlijk niets mee op..

Gewoon dingen bedenken die je wel leuk vindt en kunt doen.

misschien eens breipennen tevoorschijn halen of een haaknaald? ik noem maar eens wat..

leen een laptop of Ipad (er zijn wel bedrijven die deze verhuren) mocht je wat meer willen internetten/gamen

(enneh, krijg je wel bloedverdunners?? (sorry stokpaardje) om trombose te voorkomen? wordt wel eens vergeten nl)

Sterkte en beterschap!

tonny

tonny

23-06-2012 om 12:00

Rb, je hebt helemaal gelijk

En geduld valt niet mee in een tijd waarin alles steeds sneller gaat. En waarin 'leuk' een zwaar accent krijgt.

Als er iets niet als leuk wordt ervaren, dan is dat wel wachten tot het beter wordt, vooral als je er zelf niet zoveel aan kunt toevoegen behalve proberen je goede humeur te bewaren. De techniek snelt voort, maar een menselijk lichaam blijft een menselijk lichaam.

Sterkte he! En geduld!

Onzichtbaar ziek

Onzichtbaar ziek

23-06-2012 om 14:10

Ik wou dat

Al drie jaar ben ik ziek. Vanwege mijn privacy laat ik even in het midden wat ik precies mankeer maar laat ik het 'chronisch en onzichtbaar ziek' noemen. Heel vaak heb ik gewenst dat ik een been in het gips had. Dan was het voor iedereen duidelijk wat ik had. En nog belangrijker, het was duidelijk dat het tijdelijk was. Dat het na een poos weer beter zou gaan.

Misschien heb je wel helemaal niks aan deze boodschap. Persoonlijk haat ik ook de opmerking 'het kan altijd erger' want het kan namelijk ook gewoon beter. Maar soms is het wel even goed om te bedenken dat je het leven moet nemen zoals het komt.

Sterkte.

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 16:52

Elisa

Bedankt voor je reactie. Loopgips mag nu niet omdat ik de voet niet mag belasten. Ben net terug van de huisarts voor mijn b12 spuit en die zei dat ik me vooral rustig moest houden (hij kent me goed) en niet te veel en te snel weer alles moet doen. Deze fractuur kost vrij veel tijd om te genezen. Ik probeer me dan ook maar zo rustig mogelijk te houden en me aan het advies te houden, hoe moeilijk het ook is.

Vrijdag heb ik een telefonisch consult omdat de huisarts zei dat ik na dit gips mogelijk 4 tot 8 weken loopgips krijg. Dinsdag gaat mijn gips eraf en wil nu eigenlijk wel weten waar ik dan aan toe ben. Het werk zit ook erg te trekken om me z.s.m. aan het werk te krijgen. Dat wil ik ook best wel maar vanaf de parkeerplaats en de bushalte moet ik best ver lopen om op mijn werkplek te komen en ook op mijn werk moet ik veel lopen.

Ik ga wel vragen om een doorverwijzing naar een podotherapeut omdat ik platvoeten heb en het mogelijk ook daardoor kan komen. Als ik met een zooltje die oorzaak kan wegnemen dan graag. Wil zo snel mogelijk weer dagelijks kunnen wandelen.

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 16:55

Isabelle

Oefeningen doe ik een paar keer per dag, moet ook als je je been in het gips hebt. Pijnstillers zijn niet nodig, onze bank is aan vervanging toe en als je daar lang op ligt krijg je gewoon overal pijn. Het liefst lig ik in bed (bed is verstelbaar). Maar wil ook niet te veel boven liggen als de rest van het gezin thuis is.

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 16:57

Rodebeuk

hahaha, je hebt helemaal gelijk. Maar geduld hebben is een eigenschap die niet voor mij geldt. Ik kan al vanaf begin april amper lopen en nu dus helemaal niet en stilzitten is echt niets voor mij. Veel keus heb ik echter niet.

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 17:01

Lara10

Rolstoel heb ik voor beneden en boven loop ik met krukken. Ik ga wel een paar keer per week naar buiten, maar merk als ik een half uur mijn voet omlaag houdt dat het toch te veel wordt.

Vorige week is dochter terug van schoolkamp gekomen en ben toen bijna 2 uur van huis geweest, heb de rest van de dag met mijn been hoog moeten liggen en de dag erna deed het nog zeer.

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 17:03

Tonny

Zoals gezegd geduld hebben zit niet in mij, hoewel het nu toch echt moet. Mijn goede humeur bewaren is moeilijk want met de hond lopen is voor mij de manier om te ontstressen. Gelukkig heeft mijn dochter donderdag de laatste schooldag en heb ik wat meer afleiding en hulp.

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 17:06

Onzichtbaar ziek

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving die ook onzichtbaar ziek zijn. Zelf kamp ik met migraine en ben dus ook regelmatig ziek. Helaas veel onbegrip in mijn omgeven en vooral door collega's, ja want ze hebben ook wel eens hoofdpijn en slikken dan een pilletje en komen werken. Nu ik mijn been in het gips heb, is het begrip er wel.

Sterkte

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 17:09

Conditie

Kan ik zelf nog iets doen om mijn conditie op peil te houden. Ik merk dat ik helemaal futloos ben en steeds minder eetlust krijgt. Ik wordt wel behandeld voor een b12 tekort maar daar krijg ik inmiddels al 7 weken spuiten voor, dus dat zou nu toch wel beter moeten gaan.

En krijg je bloedverdunners?

daar gaat mn stokpaardje (iedereen een reactie behalve op mijn vraag, wel belangrijk namelijk!)

En voor je conditie: je zou wat armspieren kunnen trainen, buikspieroefeningen kunnen doen, verstandig eten eh....

Succes in elk geval!

Tibby

Tibby

25-06-2012 om 17:30

Mien

Bloedverdunners krijg ik. Elke dag een trombosespuit. Armspieren meer trainen wordt moeilijk. Heb niet zo lang geleden een slijmbeursontsteking in mijn schouder gehad en merk nu al dat ik hier weer pijn aan begin te krijgen. Met name door het omhoogduwen op de trap. Met krukken lopen gaat daardoor ook moeilijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.