Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sok

Sok

20-06-2018 om 10:53

Beginnen op de crosstrainer

Ik heb al bijna een half jaar een crosstrainer. Maar vanwege gezondheidsklachten nog niet echt op gestaan. Maar ook omdat ik niet goed weet hoe ik moet beginnen. En nog eerlijker, ook omdat ik er niet heel veel zin in heb... Maar nu begint het toch wat te knagen. Want een beetje beweging kan geen kwaad. Heb daarom op internet lopen zeken naar een goed schema, maar zie nu inmiddels door de bomen het bos niet meer. Lees veel verschillende adviezen die zelfs hier en daar haaks op elkaar staan. Daarom mijn vraag: wie weet een goede manier om te starten op de crosstrainer? Wel of geen schema gebruiken? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2018 om 01:17

Gewoon beginnen

Ik ben nu een paar weken op fitness en ben nog niet echt thuis in het goed instellen van de apparaten. Maar ik kreeg ook de indruk dat je je daar vooral niet druk om moet maken in het begin. Gewoon beginnen en als het te makkelijk gaat maak je het wat zwaarder.

Ik vind het juist een van de leukere apparaten .

Pirata

Pirata

21-06-2018 om 08:16

Muziek erbij

Ik heb er ook een. In het begin vond ik het pittig en was al na 1 liedje moe. Maar na een tijdje kon ik het steeds meer liedjes volhouden. En steeds zwaarder. Ik kijk er ook bij naar buiten, leuker dan naar een muur kijken.

Jeanne

Jeanne

21-06-2018 om 16:53

Misschien

Is het voor jou een idee om met een hartslagmeter te werken? Dan kun je voor jezelf goed monitoren wat je wel en niet van jezelf vraagt. Bijvoorbeeld eerst beginnen met vier minuten op lagere hartslag (vetverbranding volgens bv fitbit) en één minuut cardio en dat twee keer. Dat doe je dan bv op maandag, woensdag en zaterdag (ik zeg maar wat) en de week erop doe je drie om twee minuten. De week daarop weer een ander schema etc. Is dat wat?

Niet te fanatiek!

Ik heb tennisarmen opgelopen op de crosstrainer! De beweging van de handgrepen is voor mijn armen te groot, dus bij maximale uitslag strekte ik mijn arm helemaal. Dat was wat gevoelig maar kom op zeg, beetje pijn bouwt spieren op. Het zeker negen maanden geduurd voordat mijn armen weer een beetje normaal aanvoelen, dus luister beter naar je lijf dan ik.

Sok

Sok

22-06-2018 om 12:12 Topicstarter

Hartslagmeter?

Dank voor de reacties! Een hartslagmeter lijkt me best een goed idee. Maar ik ben dus echt een beginneling, hoe kom ik aan een hartslagmeter?

Jeanne

Jeanne

22-06-2018 om 15:41

Deze bv

Er zijn verschillende op de markt. Ik vind Polar fijn, prettige app op je telefoon zodat je tijdens het sporten makkelijk kunt zien wat je hartslag is. En je kunt de app instellen om de hoeveel tijd het ook tegen je gezegd wordt. Dus dan je zonder op je telefoon te kijken je hartslag op bepaald niveau houden. En je ziet je je progressie, ook leuk

https://www.polar.com/nl/producten/accessoires/oh1-optische-hartslagsensor

juf Ank

juf Ank

22-06-2018 om 16:11

om te beginnen

zou ik met jezelf afspreken dat je de eerste keer maar een minuutje hoeft. daarna pas langzaam langer. Je ontmoedigt jezelf als je direct een hoge eis als 20 min o.i.d. stelt, en de kans bestaat dat je nog even doorgaat na die minuut. En dat mag best!

Jeanne

Jeanne

22-06-2018 om 17:04

Nou juf Ank

Zo’n crosstrainer is nou niet echt gelijk zwaar sporten, gewoon rustig op wandeltempo beginnen. Als Sok geen ernstige beperkingen heeft waardoor ze niet langer dan een minuut kan wandelen kan ze ook langer dan een minuut op dat ding. Alleen een minuutje erop lijkt me zwaar demotiverend, schiet niet op, je bent langer bezig met bedenken dat je erop moet staan dan bewegen en alle positieve effecten van bewegen mis doordat je te kort beweegt.
Als het echt zwaar valt doe dan minuut op en minuut stil of heel rustig en dat eerst vijf keer en dan uitbouwen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2018 om 19:25

1 minuutje?

Tegen dat je de boel goed en wel lekker hebt lopen, is die minuut voorbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.