Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Becky

Becky

16-03-2018 om 22:12

Bekkenbodem

Ik heb al jaren, sinds de geboorte van onze eerste 10-ponder, last van urineverlies bij niezen, dit gebeurt niet zo vaak, dus vond ik het ook niet zo'n groot probleem. De laatste weken verlies ik ook urine als ik net naar de wc ben geweest en m'n broek omhoog doe. Het lijkt erop dat ik een behoorlijke verzakking heb, dat idee heb ik al een tijdje en is ook niet vreemd na vier bevallingen, waarvan drie 10-ponders. Ik heb nu ook veel pijn en druk in m'n onderbuik en vagina, daar had ik eerst geen last van. Volgende week ga ik hiermee naar de huisarts. In de tussentijd probeer ik alvast m'n bekkenbodemspieren te trainen, hoe ik ze moet aanspannen weet ik wel, maar ontspannen is lastiger, dan lijkt het net of ik ze naar buiten pers. Kan iemand uitleggen hoe ik die spieren kan ontspannen?. Uiteraard zal ik naar een bekkenbodem fysiotherapeut gaan als het inderdaad een verzakking is.

Hilde

Hilde

16-03-2018 om 22:29

Ontspannen

Ontspannen heb ik echt moeten leren bij een bekkenbodem-fysiotherapeut. Het gaat er om dat je die spieren weer zelf onder controle krijgt, zowel aangespannen als ontspannen. Het is een ontzettend ingewikkelde toestand daar met allerelei soorten spieren in verschillende richtingen. Het duurde bij mij even voordat ik de goeie had en dus ook kon aan- en ontspannen op het moment dat ik dat wilde of dat het nodig was. Het is niet alleen maar een kwestie van goed aanspannen, want dat kon ik eigenlijk wel.
Vanaf zekere leeftijd en ook na een bevalling gaat het inderdaad een beetje hangen allemaal, en ook daar. Goed dat je naar de huisarts gaat en je niet laat afschepen met een pak van die tena-dingen.
Ik moest beginnen met leren helemaal uit te plassen, dus ook je bovenbenen helemaal los te laten hangen, zonder strakke spijkerbroeken of onderbroeken die in de weg zitten. Dat was voor mij het begin.
Ik hoop dat de huisarts je doorstuurt naar een goede bekkenbodemtherapeut, dat is echt de moeite ward. Ik ben er helemaal vanaf.

Becky

Becky

17-03-2018 om 09:48

Hilde

Dank je, het is dus nu toch lastig om de ontspan stand zelf te vinden. Ik was er voorheen niet mee bezig, maar nu zit ik er steeds aan te denken en dan lukt het niet. Ik denk wel dat er meer aan de hand is en dat het niet alleen met therapie is op te lossen, maar dat zal ik van de week wel horen.

Hilde

Hilde

17-03-2018 om 10:06

Becky

Ja, goed naar laten kijken. De huisarts heeft bij mij eerst een klein onderzoekje gedaan om te zien of er iets was dat op een verzakking leek. Maar dat was niet het geval, dus werd ik doorverwezen naar fysio.
Kort na mijn bevalling, lang geleden, had ik ook last van urineverlies en dat kwam door een van het schaambeen losgeraakte urinebuis. Dat is dan iets voor een gynaecoloog, kleine operatie, en daar hielpen ook geen oefeningen tegen.

bloemetje

bloemetje

17-03-2018 om 10:51

doorsturen?

"Ik hoop dat de huisarts je doorstuurt naar een goede bekkenbodemtherapeut, dat is echt de moeite ward."

Je kunt (inmiddels al jaren) gewoon zelf naar een fysiotherapeut toegaan, daar heb je geen verwijzing voor nodig.

Neemt niet weg dat de huisarts natuurlijk een goede eerste stap is. Het zou namelijk ook iets heel anders kunnen zijn, zeker omdat je veel pijn hebt. Urineweginfecties of nierbekkenontsteking kunnen ook dit soort klachten geven.

Kantel met de bips

Aanspannen door de bekken naar voren te kantelen waardoor je buik wat kleiner lijkt. Ontspannen door de bips de lucht in te draaien.
Kan staand, maar ook liggend op je zij.

Half half

Je hoeft de spieren niet voor 100% aan te spannen; kleine samentrekkingen is ook trainen. Zo ook minder gevoel dat je ze naar buiten perst.

bloemetje

bloemetje

17-03-2018 om 11:03

aanvulling

Aanvulling:
als de pijn inderdaad veroorzaakt wordt door een verzakking, dan vrees ik dat fysiotherapie geen oplossing is. Fysiotherapie is gericht op de bekkenbodemspieren, en kan een verzakking niet ongedaan maken.

Doortje

Doortje

17-03-2018 om 11:08

ontspannen/loslaten?

Ik kan mijn bekkenbodemspieren prima aanspannen en daarna laat ik het gewoon weer los, dus niet bewust aan het ontspannen, ik zou inderdaad ook niet goed weten hoe dat moet.
Ik had alleen urine verlies bij wat meer uitzonderlijke dingen, hele harde lachbui of onverwacht een nies, en ik kon niet met mijn kinderen op de trampoline, dan hield ik het niet droog.
De trampoline ben ik daarna wel gaan oefenen, eerst voor het springen naar de wc en dan maar vasthouden tijdens het springen en later kon ik het gewoon weer (wel altijd echt even alles aanspannen hoor, concentratie tijdens het springen dus )

Lek

Lek

17-03-2018 om 11:34

Lastig

Ik werd door de huisarts na een uitstrijkje doorverwezen naar de gynaecoloog, en die constateerde ook een verzakking. Wist ik eigenlijk wel, want met hard hoesten of springen verloor ik ook wat urine.
Ik ben doorverwezen naar een fysiotherapeut die bekkenbodemoefeningen gaf maar daar werd ik niet blij van. Ik heb niet zo’n goed lichaamsbesef, dus als de therapeut (met haar vingers in mijn vagina) zei: Ja goed zo, nu doe je het goed! had ik geen flauw idee wát ik nou precies goed deed. Idem met het verkeerd aan- of ontspannen van spieren. Na een keer of acht was ik nog niets opgeschoten, dus ben ik er maar mee gestopt. Dan maar een beetje lekken af en toe, over operaties hoor ik ook niet altijd positieve dingen dus zolang het niet erger wordt leer ik er wel mee leven.

bloemetje

bloemetje

17-03-2018 om 11:48

Lek

"en die constateerde ook een verzakking. Wist ik eigenlijk wel, want met hard hoesten of springen verloor ik ook wat urine."

Urineverlies hoeft geen verzakking te betekenen. Vaak is er alleen sprake van problemen met de bekkenbodemspieren.

"Dan maar een beetje lekken af en toe, over operaties hoor ik ook niet altijd positieve dingen"
Een arts gaat ook niet zomaar opereren. Mij werd (zowel door fysiotherapeut en arts) in ieder geval duidelijk gemaakt dat alleen een beetje lekken bij hard hoesten of springen, geen reden zijn voor een operatie. Oefeningen + zo nodig een maandverbandje,+ acceptatie.

Opereren is een heftige ingreep die risico's met zich meebrengt. Daarvoor moet wel wat meer aan de hand zijn.

Trix

Trix

18-03-2018 om 13:07

Lek

Ik heb niet zo’n goed lichaamsbesef, dus als de therapeut (met haar vingers in mijn vagina) zei: Ja goed zo, nu doe je het goed! had ik geen flauw idee wát ik nou precies goed deed.

Met haar vingers in je vagina? Ik heb ook bekkenbodem-fysiotherapie gehad, maar dit inderdeel kan ik mij niet herinneren.

Idem

Net als trix, herken ik dit niet.

Ze keek daarentegen ook naar de stand van de bekken tov de ruggengraat. Een bevalling van zware kinderen kan resulteren in een bekken die uit het lood staat met de ruggegraad. TS is drie keer bevallen van zware kinderen. Reden oom ook naar de positie van de bekken tov de rug te bekijken.

Daarnaast kan een recolte mee spelen. Dat is geen verzakking van de baarmoeder maar een slappe tussenwand tussen de anus en de vagina.

Becks, ben je ook al bij een gynaecoloog geweest?

bloemetje

bloemetje

18-03-2018 om 15:07

hier

Vingers in vagina bij mij ook niet, wel een soort tampon met sensor die de spierspanning kon meten. Op een schermpje kon ik daardoor precies zien wat er nou precies gebeurde tijdens de oefeningen die ik moest doen. Het is vaak zo moeilijk te voelen of je de bekkenbodemspieren ontspannen zijn of juist aangespannen. Door dat apparaatje was dat veel zichtbaarder, dat hielp mij echt.

Correctie

Voor je onder recolte gaat zoeken..

https://www.proctoskliniek.nl/aandoening/verstopping-door-verzakking-rectocele-enterocele

En Becks moet zijn Becky.

Becky

Becky

18-03-2018 om 16:28

Dank allemaal

Ook ben wat verder gaan googlen en bij mezelf gaan onderzoeken en het voelt alsof mijn blaas, baarmoeder en darm onderin mijn vagina liggen en er af en toe uitkomen. Van de week ga ik een afspraak bij de huisarts maken en die zal me dan wel doorsturen naar de gynaecoloog. Ik wist natuurlijk wel dat er wat aan de hand was, maar echt last heb ik pas sinds 6 weken, toen heb ik een galblaasverwijdering gehad met een laparoscopische operatie, ik heb het idee dat ik sindsdien meer pijn en ongemak heb.

Becky

Becky

23-03-2018 om 13:14

Huisarts geweest

Ik ben gistermiddag bij de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen naar de bekkenbodemfysio en volgende week weer een afspraak bij de huisarts om een vaginale ring te plaatsen voor de verzakking. Mocht dit niet helpen dan krijg ik een verwijzing naar de gynaecoloog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.