Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kiki

Kiki

09-01-2011 om 23:41

Ben die pseudo-kroep zo zat

vanaf de eerste aanval af is er volgens mij nog geen maand voorbij gegaan dat we niet op de eerste hulp met mijn jongste zaten.
Hij is helemaal doorgelicht, hij is helemaal nagekeken en het is echt alleen "maar" pseudo-kroep. Hij staat onder behandeling van de kinderarts en de longarts (ook wegens de dexa die hij krijgt)
Nou zijn we (maanden geleden al weer) naar de KNO-arts geweest en die had het over keelamandelen knippen. Hij zei dat we dat best konden doen, maar dat hij niet kon garanderen dat die kroep ervan over ging. Want het had niet zoveel met elkaar te maken (alleen minder verkoudheden, dus minder pseudo-kroep) Garanties kon ze sowieso niet maken.
We hebben er toen voor gekozen dit niet te doen, want we gingen pas een operatie overwegen als hij garanties kon geven. Dat was een aantal maanden geleden, maar ik ga ongetwijfeld straks weer naar de SEH (man zit momenteel in de badkamer te stomen met dexa) en nou begin ik toch weer te twijfelen. Ik ben het zo ongekend zat, die nachten, die ziekenhuisbezoeken, die stress, weer aan de zuurstof, weer prednison.
Als je bedenkt dat we een op de vier aanvallen in het ziekenhuis eindigt en ik daar gemiddeld eens per maand zit, heb je ongeveer een beeld van wat we hier doormaken.

Ik weet momenteel even niet waar we goed aandoen. In principe wil ik mijn jongste een operatie besparen (ook omdat hij al zo vaak in een ziekenhuis komt) maar als het helpt waarom niet ...

Nou ja, ik vraag eigenlijk niet eens zozeer om tips, ik geloof niet dat iemand hier een kind heeft zoals ik, maar meer dat ik het even van me af kan schrijven, dat is ook echt wel even fijn. Zucht ...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jeetje kiki

Nou, dat klinkt heftig. Ik ken wel een jongetje die regelmatig aanvallen had maar dan praten we over 3 à 4 x per jaar. Ik geloof ook niet dat ze dan in het ziekenhuis met hem belandden.
Bij jouw zoon is het inderdaad wel erg veel. Iedere maand en dan aanvallen die eindigen in het ziekenhuis met zuurstof en prednison. Zielig hoor. Hoe oud is hij? Ik heb wel eens gehoord dat kroep aanvallen met een jaar of 6/7 stoppen?
Sterkte voor vannacht en hopen dat het snel weer beter gaat met je mannetje.

Fiorucci

Fiorucci

10-01-2011 om 07:11

Het overwegen waard

Ik vind het toch het overwegen waard. Minder verkoudheden, minder pseudokroep, dan ben je al een heel end! Overigens heeft jouw zoon volgens mij last van de complicatie van pseudokroep, namelijk strottenhoofdontsteking, vanwaar anders prednison?
Ik heb riante ervaring met pseudokroep, maar stomen is altijd genoeg geweest, gelukkig.

Puck

Puck

10-01-2011 om 08:39

Is het wel pseudokroep

Heftig Kiki, maar ik vraag me af of het wel gewone pseudokroep is. Bij een pseudokroep aanval hoeft in het algemeen niet gestoomd te worden met dexamethason en hoeft er geen prednison aan te pas te komen. Volgens mij is er veel meer met de luchtwegen van jouw kind aan de hand dan alleen maar pseudokroep. IS dat al eens verder onderzocht door de longarts en de kinderarts.
Beterschap in ieder geval.

Kiki

Kiki

10-01-2011 om 09:39

Het is pseudo-kroep

Hij is helemaal doorgelicht door kinderarts en longarts. Een zwaar geval, maar het schijnt vaker voor te komen

Het zijn hele zware aanvallen waar hij zelf niet uitkomt, beetje vergelijkbaar met zware astma-aanvallen, maar het is geen astma-aanval.

Dexa hebben we voor thuis gekregen omdat we op een goed moment iedere twee weken in het ziekenhuis met hem zaten. Daar worden die aanvallen minder van. Dat is inderdaad niet wat je normaal krijgt bij pseudo-kroep

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-01-2011 om 14:11

Herkenning

Kiki, mijn zoontje heeft tot zijn vijfde vier zware aanvallen van pseudo-kroep gehad waarbij hij iedere keer in het ziekenhuis belandde aan de vernevelaar (zuurstof, Dexa en pulmicort). Ook hij is helemaal nagekeken door kinderarts en longarts en geen verklaring. Hij heeft geen astma; is wel eczematisch. Ook was hij een orenkind; hij heeft last gehad van chronische oorontstekingen en dus heeft hij ook vier keer buisjes gekregen. Zijn neusamandel is ook geknipt; de keelamandelen zijn niet verwijderd.
Afijn, na zijn zesde heeft hij nooit meer last gehad. Na het knippen van de neusamandel en de buisjes is hij enorm opgeknapt en dus nooit meer een aanval gehad.
Ik heb toen wel bepaalde zaken aangepast als slapen met een licht verhoogd kussen, een koele slaapkamer met een raam open etc.
Helaas dus geen tips of adviezen maar wel enigszins herkenbaar. Je zoontje zal er echt overheen groeien mits er toch geen achterliggende oorzaak is. Laat dat heel erg goed uitzoeken. Ik hoop dat het beter zal gaan met je zoontje!

Heh wat vervelend!

Kiki ik leef met je mee! Zat laatst al aan je te denken toen ik ergens in een draadje zag dat jullie toch nog veel problemen hadden.

Ik kan mijn nieuwsgierigheid even niet bedwingen. Maar stomen jullie met dexamethason of begrijp ik dat verkeerd en geven jullie dexamethason als drankje/tabletje en gaan jullie dan stomen?

Het is echt een ramp om zo vaak op de SEH te zitten en het is momenteel denk ik helemaal niet mogelijk om te bedenken dat het toch _echt_ overgaat als hij groter is.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je toch nog een keer terug gaat naar de KNO arts. Hoe lang geleden is het dat je daar bent geweest? Misschien wil de KNO arts toch nog meer dingen bekijken als hij hoort dat het nog _steeds_ niet over is.

Beterschap, Mariel

Kiki

Kiki

10-01-2011 om 21:06

Nee mariel,

het stond er inderdaad wat raar. We hebben dexa voor thuis meegekregen, dat geven we hem en we stomen ook.
Niet dat het helpt, want stomen is ook een fabeltje geloof ik.
Eigenlijk helpt niets, de dexa helpt de ene keer wel, de andere keer niet. Het is waardeloos. Ze hebben hem helemaal van top tot teen nagekeken en er is niets met hem aan de hand. Hij is gewoon gezond verder, alleen dus die kroep

Vannacht uiteindelijk maar weer naar het ziekenhuis gegaan, ze zijn wel heel lief hoor en ze kennen ons daar.
Het was gewoon weer eens een uitermate frustrerend einde van een gezellig weekend.

We waren in november bij de KNO-arts geweest. Die arts zei ook gewoon letterlijk dat zij niet kon zeggen of die ingreep zin had bij zulke ernstige pseudo-kroep.

Ach bah die rot-speudokroep

Ik heb als student járen opgepast bij een gezin dat 3 kinderen had,die alledrie pseudokroepaanvallen had. Ook vaak, ong. zoals jij omschrijft. Met 3 kinderen zaten ze zeker 2 keer per maand op de EHBO. En het is gewoon zéér vermoeiend, al die spanning en het gedoe met dat gestoom. Er ging bijna geen week voorbij zonder een aanval daarin huis. Op een gegeven moment werden de aanvallen bij de oudste wel minder (die was toen rond de 8 jaar). Deze kinderen hadden ook andere longproblemen, maar die aanvallen was écht pseudokroep. Kregen ze een aanval dan probeerde ik het eerst zelf tot stoppen te krijgen (wat soms lukte) als het niet lukte belde ik na zoveel tijd de ouders (we hadden hier vaste afspraken over). Ik kwam bij die ouders als oppas toen ze al járen niet meer samen weg waren geweest door die aanvallen. Als back-up had ik mijn moeder, die wel wilde komen helpen, mocht ik in paniek raken (maar dat raakte ik niet) op korte afstand. Soms moesten ze ook worden opgenomen na zo'n aanval. Ik heb heel wat ziekenbezoekjes toendertijd gebracht.
Ik ben later verhuisd en pastte toen niet meer op,soms zie ik de kinderen nog (kom ik ze tegen) en echt het zijn grote stoere kerels geworden, ik moet er tegenop kijken zo groot.En het schijnt ze allemaal goed te gaan (zelf al kinderen).
Maar ik snap dat je het soms gewoon niet meer ziet zitten en er doodmoe van wordt.
Het is zo'n paniekgedoe en altijd dat opletten of ze niet piepen....
Misschien kan je toch nog 's in conclaaf met die arts over die operatie? Een verlichting zou toch ook een verbetering zijn?
groeten albana

Onno

Onno

11-01-2011 om 19:27

Een schoolvoorbeeld van nodeloos lijden.

Pseudokroep is op andere manieren heel snel en heel goed te genzezen. Al talloze malen verholpen terwijl de ouders bijna total-loss waren.

sandra75

sandra75

11-01-2011 om 19:31

Hier momenteel ook

toevallig zeg, ik wilde een draadje beginnen over kroep. Ik meende namelijk dat dat vooral bij kinderen onder de drie jaar voorkwam...onze jongste zoon is echter acht en heeft nu dus kroep, vreselijk om te horen hoe moeilijk dat ademhalen lijkt te gaan..ik zeg lijkt want hij heeft er zelf weinig last van, alleen dat hoesten dat doet hem pijn uiteraard.

Kiki, ik kan me voorstellen hoor dat je het zat bent..onze jongens hadden het tot hun derde jaar met grote regelmaat, stonden we weer midden in de nacht met slaperige zieke jochies in de douche in de stoom( ze hadden het ook vaak samen..) sterkte in ieder geval en idd toch eens praten over die operatie????

Puck

Puck

12-01-2011 om 09:34

Ja klopt onno

Gelukkig is pseudokroep talloze malen verholpen zonder dat er ook maar enige medicatie aan te pas hoeft te komen. Heb je helemaal gelijk in, maar daar heeft Kiki niet zoveel aan.

Kiki

Kiki

12-01-2011 om 10:54

Ook bij ons

zijn talloze malen pseudo-kroepaanvallen voorbij gegaan zonder dat er medicatie bij kwam kijken, alleen ook talloze malen niet en dat is dan het probleem

Jeetje Sandra, acht jaar en dan nog pseudo-kroep. Bij mijn vriendin had haar zoontje van 7 er ook laatst onwijze last van. Zijn ze ook naar het ziekenhuis gegaan. Dat jaagt me wel angst aan hoor, nog 6 a 7 jaar met deze misère.

Ik heb de KNO-arts gebeld en ik word teruggebeld tijdens het telefonisch spreekuur. Ik ben benieuwd wat ze zegt

Onno

Onno

12-01-2011 om 13:29

Alsof dit aanmodderen zo leuk is.

"zijn talloze malen pseudo-kroepaanvallen voorbij gegaan zonder dat er medicatie bij kwam kijken, alleen ook talloze malen niet en dat is dan het probleem"
Dus zo aan blijven modderen is voor jou geen probleem. Ben benieuwd of je er over een paar maanden nog zo over denkt.

Pluk53

Pluk53

12-01-2011 om 14:24

Onno

als jij je cases nu eens goed ging documenteren, liefst in samenwerking met een longarts, dan zien we je wel weer terug bij de volgende Nobelprijs uitreiking. En tot die tijd: gaap, je bent slaapverwekkend eentonig.

Fiorucci

Fiorucci

12-01-2011 om 18:32

Anna

Die tip ga je niet krijgen, Onno roept A maar nimmer B.

Onno

Onno

12-01-2011 om 18:38

Anna

Voor een klassiek homeopaat of een homeopatisch arts is dit geen enkel probleem om te genezen. Zelfs ooit een verhaal gehoord van een moeder van een meisje met ongelofelijke kroep aan vallen en na 1 bezoek aan een magnetiseur nooit meer kroepaanvallen gehad.

Esc

Esc

12-01-2011 om 19:29

Kiki

Mijn dochter heeft slechts één keer een aanval gehad, dus dit bericht is om je een hart onder de riem te steken, ik weet een beetje hoe vreselijk het is dus ik leef met je mee. Gevoelsmatig zeg ik wat amandelen knippen betreft: doen! Het heeft inderdaad weinig met de longen te maken, maar er komt wel wat meer ruimte om te ademen, tenminste, dat was bij mijn dochter zo. Ze is er zó van opgeknapt. Moet er wel bij zeggen dat de kroep-aanval ongeveer twee jaar na de operatie optrad, heeft dus niks met elkaar te maken, maar dat afschuwelijke harde blafhoesten is wel minder geworden (in frequentie dan).

Kiki

Kiki

12-01-2011 om 21:00

Onno vlieg op uit mijn draadje

je hebt hier tientallen draadjes om je mening kenbaar te maken, je hoeft die van mij er niet bij te gebruiken.

Ik ben zo ongelooflijk anti alternatieve geneeskunde dat het niet mooi meer is. Je zal me nooit kunnen overtuigen, je hoeft het verder dan ook niet te proberen.

Fijn

Fijn dat je mijn vraag niet verkeerd opnam Kiki, ik wilde het alleen even checken

Ik zou gaan overwegen om amandelen te gaan knippen maar ik denk niet dat het echt heel veel doet.

Virusjes voorkomen zou wel kunnen helpen maar dat is natuurlijk heel moeilijk. Ik zou waarschijnlijk panisch gaan handen wassen en misschien een extra vitamine overwegen?

Overigens komt het zo weinig voor dat kinderen boven de vijf nog last van pseudokroep hebben dat ik het pas voor het eerst gezien heb drie weken geleden in een kind van 7 en ik draai toch alweer een hele lange tijd mee op de kinder SEH. Het kan dus wel maar het gaat meestal toch echt vlot over als de ze groter worden.

Mariel

Trouwens

Is er een laryngoscopie gemaakt van je zoontje trouwens? Om onderliggende redenen uit te sluiten? Ik weet niet of het bij jullie van toepassing zou zijn omdat ik je kind niet kan zien maar een bevriend KNO arts suggereerde dat (ja je wordt besproken!)

Mariel

Onno

Onno

13-01-2011 om 08:34

Zeg nooit nooit.

In de 20 jaar dat ik praktijk heb, heb ik al hele vreemde dingen meegemaakt. Ik heb de felste tegenstanders zien veranderen in grote voorstanders van alternatieve geneeswijzen. Niemand weet hoe je er over een paar jaar over denkt. Het is maar net wanneer je de beperkingen van symptoombestrijding in gaat zien en je het aanmodderen zat wordt.
In deze cahotische wereld loopt een gouden draad van perfectie die op bepaalde momenten in iemands leven het leven en denken een heel andere wending kan geven. Ik zal je niet kunnen overtuigen maar je weet maar nooit wie je ooit tegenkomt.

Pluk53

Pluk53

13-01-2011 om 10:02

Onno, feiten overtuigen (ot)

feiten overtuigen, Onno, geen loze reclame-praatjes. Pseudo-kroep is ideaal om te behandelen als homeopateutelaar, omdat bijna alle kinderen er "over heen groeien". Als je dus juist in die fase je toverkorrels uitdeelt, dan zit je gebeiteld: weer een vals succesverhaal wat rondverteld word. Maar steeds meer mensen wordt duidelijk dat genezen NA een behandeling nog niet hetzelfde is als genezen DOOR een behandeling. Maar dat misverstand laten jullie zo lang mogelijk in stand; daar verdien je tenslotte je brood mee.

Camille75

Camille75

13-01-2011 om 10:13

Tegenstander

Tja, ik ben zo'n felle tegenstander die uit pure wanhoop naar een homeopaat is gegaan en er nog steeds niet in geloofd maar ook geen felle tegenstander meer is.
Mijn zoontje had vanaf dat hij 6 maanden oud is lettgerlijk iedere maand een oorontsteking, ging niet over, antibiotica en uiteraard 2 weken na stoppen kuur weer een oorontsteking en dat echt iedere maand (hij heeft er 14 gehad. Na helemaal achterstevoren, binnenstebuiten gekeerd en wij doodop van alle nachten niet slapen (wakker door pijn oor, daarna wakker door pijn buik van antiobiticum , daardoor uit z'n ritme en tegen de tijd dat ie iendelijk weer sliep was de maand voorbij en begon het hele riedeltje weer op nieuw).
We zijn toen bij een klassiek homeopaat terecht gekomen die een ondersteunende kuur heeft gegeven (een heel gedoe overigens de eerste dag van de maand dit, dan dat en de ene week zus en dan zo, ik had een heel schema op m'n prikbord nodig). En hij heeft GEEN oorontsteking meer gehad (4 maanden achter elkaar). Op een gegeven moment was ik vergeten een herhaalrecept te halen en heb ik me dus niet aan het schema gehouden en prompt weer een oorontsteking. Ik wist niet hoe snel ik die verdomde gestampte ganzenlevertjes weer moest halen. Nu 2 jaar later doet ie t prima zonder, dus ik denk dat hij er idd overheen gegroeid is, maar dat neemt niet weg dat op t moment dat ie er nog middenin zat het hem wel goed geholpen heeft (getuige die ene oorontsteking toen de korreltjes op waren). Hoe en waarom? Ik zou het niet weten.... Ik ben nog steeds geen believer, maar zeg ook niet meer "grote onzin"
Groet, Camille

Pluk53

Pluk53

13-01-2011 om 11:14

Camille, het succesverhaal

en daar hebben we dus het succesverhaal. Waardoor er weer nieuwe klanten aangetrokken worden met "baat het niet...". En van die nieuwe klanten zijn er natuurlijk ook weer een aantal waar het probleem/ziekte/klacht verdwijnt NA de toverkorrels (maar niet DOOR), en die vertellen hun succes weer door, en zo blijft Onno en consorten zijn geld verdienen.
Nogmaals: de homeopaten weigeren categorisch om mee te werken aan onderzoeken welke de werkelijke effectiviteit van hun behandeling meten. The Lancet, het toonaangevende medische vakblad heeft een aantal jaren geleden al weer besloten om geen artikelen meer te wijden aan homeopatie; het was hen 100% duidelijk dat dit niet werkt, althans niet beter dan een placebo.
Denk eens na over het simpele gegeven, dat een homeopaat een gepotentieerde granule niet kan onderscheiden van een ongepotentieerde granule; op geen enkele manier, met geen enkele test! (dus zelfs niet door hem in te nemen en het effect te beoordelen).
Het commentaar van Onno hierop is altijd hetzelfde: ik heb het te druk, de mensen weten zelf het beste dat het werkt etc. Het enige wat je van een homeopaat krijgt is veel aandacht; en voor veel mensen is dat al heel belangrijk en draagt dat bij aan hun rust en genezingsproces. Die aandachtsfactor, die wordt soms node gemist in de reguliere zorg, helaas.

Camille75

Camille75

13-01-2011 om 11:58

Tja

Zoals gezegd ben ik ook nog steeds bijzonder sceptisch.
Maar laten we wel wezen: de farmaceutische industrie heeft heerlijk verdiend aan ons orenklantje, en dat hielp helemaal niets.....

Pluk53

Pluk53

13-01-2011 om 13:53

Camille

"en dat hielp helemaal niets....." Het heeft in elk geval de crises weten te onderdrukken. De oorzaak niet, daar is je kind waarschijnlijk "over heen gegroeid".
Je kunt, terecht, heel wat kritiek hebben op de pharmaceutische industrie en op de maxi-winsten die daar gemaakt worden. Maar hun producten staan wel onder strenge controle, en de effectiviteit wordt continue gemonitord. En gelukkig zijn de controle-mechanismes zodanig dat onnutte en gevaarlijke medicijnen hun toelating weer verliezen.
Homeopathische toverkorrels, daar is geen enkele controle op. Ze hebben een groot voordeel, want die suiker-granules hebben ook nul bijwerkingen.

Gertrudis

Gertrudis

13-01-2011 om 14:04

Camille en pluk, beetje ot

Hier ook zo eentje. Bij de regulier HA alleen ab en de ene ontsteking na de andere. Bij een antroposoof zijn we er door geraakt. Ik blijf ook kritisch maar dan evengoed tegen de reguliere als tegen alternatief want wetenschappelijk weten we nog niet alles.

En pluk53: als bij dieren een middel alleen maar de ziekte onderdrukt krijgt je als dierenarts-in-spe de raad dat middel niet te gebruiken omdat dat tot resistentie kan leiden en je daarna vaak toch een uitbraak krijgt. Vind je dat niet belangrijk bij humane ab en ziektes? Belangrijker om het te onderdrukken dan eens verder te kijken dan je neus lang is?

Puck

Puck

14-01-2011 om 13:56

Gertrudis, onzin

Met antibiotica onderdruk je geen ziekte, maar neem je als je het goede middel hebt de oorzaak van de ziekte weg. In dat geval is wel of niet toedienen omdat het onderdrukt totaal niet van toepassing, het is echt onzin wat je vertelt. En resistentie treedt vooral op als je antibiotica niet op de goede manier gebruikt waardoor de sterkste bacteriën alsnog overleven en opnieuw gaan koloniseren.
Ik heb je posting vanmorgen aan twee collega's (allebei veterinair) voorgelegd of het klopt wat je beweert, maar zei weten van niets. Waar heb jij je bewering vandaan dat als bij dieren een middel alleen maar de ziekte onderdrukt krijgt je als dierenarts-in-spe de raad dat middel niet te gebruiken omdat dat tot resistentie kan leiden. Middelen die onderdrukken zijn vaak pijnstillers etc. en resistentie is daar niet aan de orde.

Magneten?

Onno, als je zegt:

"Voor een klassiek homeopaat of een homeopatisch arts is dit geen enkel probleem om te genezen. Zelfs ooit een verhaal gehoord van een moeder van een meisje met ongelofelijke kroep aan vallen en na 1 bezoek aan een magnetiseur nooit meer kroepaanvallen gehad. "

dan maak je geen reclame voor homeopathie. Want deze moeder moest er blijkbaar een magnetiseur bijhalen, omdat de homeopathie niet werkte?

Gertrudis

Gertrudis

16-01-2011 om 22:51

Puck, je antwoord

"Het heeft in elk geval de crises weten te onderdrukken." Hier neem je zelf het woord onderdrukken in de mond, het onderdrukt de crises en na het stoppen met het geneesmiddel komt het terug. Dan ben ik toch niet zo gek om te zeggen dat je mogelijks niet helemaal was genezen in de eerste plaats toch?

Je vraagt het aan twee dierenartsen en die weten van niks, tja, niemand weet alles, dat is juist mijn uitgangspunt: dat we nog veel niet weten, al zeker als leek niet. Ook de wetenschap niet. Ik hoor wekelijks 'dit of dat is nog niet opgehelderd'. En waar haal ik mijn informatie? Tja, waar zou ik die halen als dierenarts in spe denk je? Niet uit de flair.

Trouwens was mijn 'niet gebruiken als het onderdrukt' bedoelt bij genezende therapie, er wordt wel degelijk onderdrukkende therapie toegepast, bij dieren dan, zodat ze vlugger groot en dik zijn om dan op je bord te belanden met zo weinig mogelijk input aan voeder.

En over dat helemaal genezen: de meeste ab die courant worden toegepast zijn bacterioSTATISCH, de bacteriociede gebruiken ze bij voorkeur bij mensen met een onderdrukte afweer. Dat wil zeggen dat de oorzaak van de ziekte (in sommige gevallen dus) niet helemaal wordt weggenomen maar de uitbreiding wordt gestopt/geremd zodat je lichaam het verder ZELF kan overwinnen. Zelf is hierbij mijn link naar de alternatieve geneeskunde die door onder andere de holistische visie bij ons al een paar keer meer heeft bereikt dan de reguliere.

G.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.