Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ano

Ano

12-09-2014 om 14:07

Beslagen tong

Sinds een week of drie heb ik last van een witgelige, ruwe beslagen tong en een slechte adem. Er is niets veranderd aan wat ik eet of drink, ik heb geen tand- of mondproblemen en verder ook geen klachten. Ik heb zoiets nog nooit gehad en het is uitermate onsmakelijk en frustrerend. Ik poets goed, gebruik een tongschraper maar de aanslag laat zich niet verwijderen. Begin deze week ben ik hiervoor naar de huisarts geweest maar die kon ook geen infectie oid ontdekken; hij zei dat ik het maar nog even moet aanzien. Dat doe ik dan ook maar heeft iemand enig idee hoe of wat en nog advies/tips? Ik wil er echt heel graag van af....

open mond?

Mijn dochter krijgt dat altijd als ze door haar allergieën een verstopte neus heeft en 's nachts met open mond slaapt. Als ze dan een pepermuntje eet wordt het alleen nog maar erger, want de bacteriën op de tong smullen van de suiker en vermeerderen zich razendsnel. Gorgelen met zout water, net als bij keelklachten, werkt nog wel eens. En verder zorgen dat de neus open blijft. Dochter heeft daar Nasonex voor, een spray bij allergie.

Monique D*

Monique D*

12-09-2014 om 14:22

Gorgelen met zout water, anders opnieuw huisarts of doorverwijze

Inderdaad, gorgelen met zout water en tong poetsen met tandenborstel (die je na afloop wast). Blijft er wat hangen op de tongschraper?
Mocht dit probleem zich aanhouden kan je dan opnieuw naar de huisarts gaan en als hij geen oplossing weet jou door laten verwijzen naar een KNO-arts?

Ano

Ano

12-09-2014 om 14:46

Bedankt

Bedankt voor de tips. Ik geloof dat ik wel de neiging heb om met open mond te slapen maar dat is niet iets van de laatste tijd. Verder heb ik ook geen last van een verstopte neus. Gorgelen met zout water zal ik gaan doen; ik spoel wel met een mondspoelmiddel met chloorhexidine (zonder alcohol) maar dat lijkt ook niet te helpen. De aanslag blijft niet hangen op de tongschraper; mijn tong is en blijft beslagen. Het ergste vind ik die graflucht en smaak; brr. Alsof er een stel dode muizen ligt te rotten;-( Als het over zeg een week nog niet beter is, ga ik maar weer naar de huisarts.

Ilva

Ilva

12-09-2014 om 23:12

Gebrek aan vitamines

Ik heb dit soms als ik ziek ven geweest en een paar dagen bijna niets heb gegeten. Mijn dokter adviseerde om gezond te eten en vooral te zorgen voor vitamine C. Meestal na een paar dagen is het dan over. Sterkte ermee.

mama2

mama2

15-09-2014 om 10:07

beslag

Een witte aanslag op de tong, ook wel 'wit beslag' genoemd, kan duiden op velerlei aandoeningen. Het kan wijzen op een verminderde weerstand of algemene lichamelijke conditie. Een witte aanslag op de tong komt ook voor bij mensen die veel roken of drinken, mensen met een slechte gebitsverzorging. Als je te weinig drinkt kun je ook krijgen (bij uitdroging of dehydratie). Ook sommige medicijnen, vooral bepaalde soorten antibiotica, kunnen een wit beslag op de tong veroorzaken. Ook als je koorts hebt, kun je een wit beslag op de tong krijgen. Het is op zich volkomen onschuldig en in jouw geval zal ik dus denken aan weerstand/lichamelijke conditie, te weinig drinken of medicatie gebruik. Chloorhexidine heeft hier geen baat bij....

Ano

Ano

15-09-2014 om 18:16

Mama2

Mama2, bedankt voor je reactie. Ik drink meer dan genoeg water, slik geen nieuwe medicijnen en ben niet ziek. Het is dus vreemd dat ik hier opeens last van heb. De mondspoeling met chloorhexidine is aangeraden door de tandarts omdat chloorhexidine veel soorten bacteriën doodt en de groei van schimmels en gisten remt. En deze zorgen juist voor de klachten die ik heb (beslagen tong en vieze adem). Het lijkt erop alsof het ietsje minder wordt maar ik geef het nog zo'n anderhalve week de tijd. Anders ga ik weer naar de huisarts en vraag ik om een oraal antibioticum; dit schijnt afdoende te helpen.

Puck

Puck

16-09-2014 om 08:18

schimmel

Heb je al aan een schimmel gedacht? Spruw kan heel goed ook bij volwassenen.

Vitamine B-tekort

Het heeft me heel lang geduurd om dit te ontdekken, maar bij mij was het een tekort aan vitamine B12. Sinds dit via spuitjes aangevuld wordt, zijn de klachten helemaal verdwenen.

Ano

Ano

16-09-2014 om 13:46

Spruw

Hopla, mijn laatste bloedonderzoek was goed; geen vitamine of mineralentekorten dus dat is het ook niet.
Puck, na wat googlen kwam ik ook uit op de mogelijkheid van spruw en vandaar dat ik dacht aan orale antibiotica als daktarin gel. Als het niet over gaat zal ik dit aan de huisarts voorleggen. Geen idee hoe ik spruw kan hebben gekregen maar ik wil er gewoon van af. Blegh. Het is maar een klein probleempje maar je kan er enorm last van hebben;-(

Niki7

Niki7

16-09-2014 om 16:52

Bij mij ook vitamine B-tekort

Ik los het op met een stevig supplement, dat is voor mij voldoende.

Puck

Puck

18-09-2014 om 09:56

Ano daktarin is geen antibiotica

Ano, je verwart een oraal anti-schimmel middel met een anti-bacterie-middel. Orale antibiotica werken tegen bacteriën, niet tegen schimmels, sterker nog, bij het gebruik van antibiotica loop je een grotere kans op schimmelinfecties. Schimmels kunnen slecht tegen een zuur milieu, er wordt als huismiddeltje aangeraden om bijv. met bessensap te spoelen. Maar even naar de dokter om te laten zien en orale gel te vragen lijkt me beter. Vaak wordt aangeraden om die gel 3x per dag te gebruiken, maar beter is het om de dagdosis over al je eetmomenten uit te smeren en na ieder moment te smeren (zo heb ik het tenminste bij mijn baby gedaan vroeguh)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.