Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elke

Elke

28-09-2010 om 21:54

Bestaan er nog rusthuizen?

Rare vraag misschien, maar ik vroeg me af of er nog rusthuizen bestaan. Ik ben namelijk echt al heel lang doodop. Mijn man is autist en ik sta overal alleen voor. Voor de buitenwereld lijken we een gewoon gezin, maar in feite ben ik een alleenstaande moeder. Regel echt alles, doe alles in huis en met de kinderen en bovenal geeft hij me totaal geen aandacht,niet geestelijk en niet fysiek. Hebben al heel lang geen sex meer. Aandacht geven is heel moeilijk voor hem zeker nu hij ouder wordt komt het autisme steeds meer op de voorgrond.
Ik merk aan mijn lijf dat het gewoon rust wil, maar ik ga maar door want iedereen moet eten, naar school, ik werk ook nog tussendoor etc. Ik wil de hele dag wel slapen.
Ik heb al zo vaak gezegd tegen mijn man dat ik doodop ben en oververmoeid en het bijna niet meer kan opbrengen om iedere avond eten te koken. Maar het maakt geen enkele indruk op hem. Hij gaat gewoon naar z'n werk, leest de krant en gaat naar zijn sportavonden en bemoeit zich nergens mee.
Ik zou heel graag een paar weken gewoon even weg uit het gezin willen, bijv. in een rusthuis! Maar bestaat dat nog? Zo dat het voor hem ook duidelijk wordt dat er toch echt iets aan de hand is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

28-09-2010 om 22:25

Geen idee

Maar is het geen optie om gewoon een weekje alleen op vakantie te gaan? En als je er erg veel problemen mee hebt dan lijkt me dit ook iets dat je met je huisarts kunt bespreken. HEt is beter om nu pas op de plaats te maken dan dat je over een tijdje echt finaal instort.

krin

krin

28-09-2010 om 22:46

Retraite?

Volgens mij zijn er kloosters en dergelijke die zo'n mogelijkheid geven. Desnoods praat er zelfs de hele week niemand tegen je
Zoek maar eens op die term, misschien zit er iets van je gading tussen.
Ik hoop dat het lukt (en helpt!). Succes.

tonny

tonny

28-09-2010 om 23:24

Inderdaad

Er bestaan kloosters die gasten ontvangen.

Verder heb je 'De Herberg' in Oosterbeek. De Spil in Giessenburg. Maar ja dat zijn allemaal organisaties vanuit een religieuze grondslag, daar heb je wellicht niks mee?

Succes met zoeken!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-09-2010 om 23:53

Klooster

Er zijn kloosters waar je een weekend of een weekje lekker helemaal tot rust kan komen. Je bent dan gast en je hoeft dan ook niet mee te doen met de nonnen.
Gewoon even heerlijk tot jezelf komen zonder verplichtingen. Heb het zelf 20 jaar geleden een keer gedaan in een klooster in Maarssen (Utrecht). Het kost ook niet veel. Alles is sobertjes natuurlijk maar dat is juist prettig.
Maar wie gaat er dan voor je gezin zorgen? En dan met name voor je man?

Rust-en herstelkuur

Ik weet niet waar je woont, maar ik ken goede verhalen van
http://www.amareterra.nl.

koentje

koentje

29-09-2010 om 11:49

Tip

je moet je man ook niet zeggen dat je zo moe wordt van iedere avond koken; je moet hem zeggen dat je wilt dat hij gaat koken: iedere zondag. Bijv. Maar ik bedoel maar: als je man autistische kenmerken heeft, wees dan concreet in wat je wenst en verlang geen begrip van hem.
Dus wat wil je, wanneer wil je dat en hoe wil je dat.

Ervaring met

http://www.etrbv.nl/etr-stilteverblijven-stilteleven.asp

Beste Elke,

Via de link kom je op de website van Enjoy the Ride waar ik ongeveer twee jaar geleden met een goede vriendin een stilte retraite van een midweek heb gedaan. Het was heerlijk, verstillend en paste in de periode waar ik mij in bevond vol vragen over wat ik verder wilde in het leven (een beetje zweverig). Ik ben in die week hele erg tot rust gekomen, heb beter geleerd om stil te zijn en te genieten van rust. Ik kan het je zeker aanraden!
Misschien wel een ongevraagde mening... Ik denk dat je iets kan hebben aan een stilte retraite, maar als je daarna teug komt in dezelfde situatie zal je waarschijnlijk snel weer even vernoeid zijn als je eerder was. Zou je, naast tijd voor jezelf in de vorm van een paar weken vrij, niet meer hulp nodig hebben. Inderdaad concreet vragen aan je man (ik wil graag dat jij zoveel dagen per week kookt, de administratie in de mappen ordent, etc) of misschien ook in je netwerk (grootouders, zussen, vrienden, etc). Ik wens je veel sterkte!
Maanve

Merel78

Merel78

29-09-2010 om 22:53

Denk het wel

een jaar of twee geleden hebben mijn collega en ik vanuit de jeugdhulpverlening eens een rusthuis geregeld voor een moeder die er helemaal doorheen zat. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het zat in Lunteren.

groetjes, Merel

mopperkont

mopperkont

02-10-2010 om 15:46

Doetinchem

In Doetinchem is de Slangenburg, daar ben ik eens heen gegaan toen ik nodig bij moest komen.
Maar je kunt misschien ook thuis blijven en de rest van het gezin wegsturen, dat heb ik ook eens gedaan en beviel misschien nog wel beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.