Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Beugel na je vijftigste - iemand ervaring?

De implantoloog bij wie ik me meldde om te bespreken of een implantaat gewenst en mogelijk was, suggereerde een andere aanpak. In plaats van te proberen om met een implantaat een gat te vullen waar twee kiezen ontbreken (daar zitten in mijn geval wat praktische problemen aan), zou ook kunnen worden gekeken of met een beugel de snijtanden in mijn onderkaak in het gelid kunnen worden gedwongen. Die tanden staan namelijk veel te dicht op elkaar (en daardoor schots en scheef), omdat er te weinig ruimte in mijn kaak was. Maar nu dat gat ernaast zit, is die ruimte er alsnog en zou dus geprobeerd kunnen worden om dat gat te verkleinen door die tanden alsnog naast elkaar te dwingen (ipv half over elkaar heen). En is dat gat dan eenmaal kleiner, dan is het makkelijker om desgewenst alsnog een implantaat te plaatsen.

Die tanden verschuiven niet vanzelf, dus daar moet dan dwang aan te pas komen in de vorm van een beugel. Heeft iemand hier ervaring met een beugel die pas na het vijftigste jaar wordt geplaatst om gebitselementen opzij te duwen? Hoe pijnlijk/belastend is dat? Die tanden zitten daar al meer dan 40 jaar en staan al die tijd al scheef (wat mij een zorg zal zijn, want je ziet het niet en verder heb ik er ook geen last van), dus ik vermoed dat dit een heel vervelend gevoel zal geven, en dat dan zo'n anderhalf jaar lang. Daar moet ik wel even heel goed over nadenken. 

Ik hoor dus graag van mensen die zoiets al eens hebben meegemaakt. 

In mijn omgeving zijn mensen heel tevreden met een frame ipv een implantaat. Een beugel duurt best wel lang en het is maar de vraag of het gat daarmee opgevuld raakt. Voor de tandarts is een beugel en dan mogelijk toch een implantaat financieel de mooiste optie maar ik betwijfel of dat het ook voor jou de mooiste optie is.

mijn man is 40 en heeft een beugel, maar het duurd erg lang, hij heeft hem nu al een jaar en er is nog niet veel te zien kwa verandering. Het gaat dus idd veel trager dan als je 16 bent dat zei zijn tandarts ook.

Temet

Temet

20-09-2023 om 11:13 Topicstarter

De implantoloog gaf aan dat dit traject wel zo'n anderhalf jaar kon duren. 

Het is voor hem financieel niet voordelig, want ik zou eerst naar de orthodontist moeten voor die beugel, en als dat succes heeft kan hij 1 kies vervangen. Als er nu meteen toch een implantaat komt, mag hij 2 kiezen vervangen inclusief speciale opbouw omdat onder 1 van die kiezen - die al lang weg is - het kaakbot geslonken is. 
Hij adviseerde het beugeltraject te bekijken omdat dan de ondertanden ook meteen goed staan, en omdat dit niet meer mogelijk is als er nu een implantaat wordt geplaatst. Financieel voordeel heeft hij er niet van. 

Titiv, heeft jouw man last van die beugel, of valt het hem mee? En wat moet er bij hem veranderen door die beugel? 

Ik heb een beugel gehad tweede helft veertig. Ik vond het vooral raar dat ik tussen de jeugd bij de controles zat.
ik denk dat mijn traject ook ongeveer anderhalf jaar duurde. 
Voordeel was wel dat ik zelf kon bepalen wat ik wilde eten (maken) als de boel weer was aangedraaid.

Als een plaatje of frame ook een oplossing is, lijkt me dat eenvoudiger dan een traject van bijna twee jaar voor een beugel plus implantaten. 

Heb zelf nooit een beugel gehad, maar mijn ondertanden staan ook een beetje over elkaar. Dat is al zo van jongs af aan en naarmate ik ouder word, wordt het erger. Dat is normaal, heb ik ooit geleerd. Dat je ondertanden bij het ouder worden over elkaar gaan schuiven.

Ik heb op mijn 51ste gekozen voor een slotjesbeugel en geen moment  spijt.
Mijn ene voortand ging meer naar voren en ik wilde ze mooi op een rijtje hebben. Daarom moest er ook wat plaats gemaakt worden bij de ernaast gelegen tanden. De tanden in onderkaak gingen ook meer en meer schots en scheef zodat floss draad steeds vast bleef zitten.
Na ca.  1,3 jaar alles weer netjes naast elkaar. Het heeft wel eens pijn gedaan als ik mijn wang open haalde of het tandvlees weer eens gevoelig was. Maar door vaak en goed te poetsen, nam dat snel af.

Nu heb ik al 5 jaar een mooi gebit en nog belangrijker; nu kan ik goed poetsen en flossen en heb ik al 5 jaar geen gaatjes omdat ik het beter kan verzorgen. Dat was voor mij het voornaamste doel; goed kunnen onderhouden om zaken zoals kronen of wortel behandelingen voor te zijn. Daarbij had ik best vrees voor de bezoeken aan de tandarts; dat is nu voorbij.

Ik draag sinds die tijd wel boven en onder een spalk achter de tanden om verandering in stand tegen te gaan. Maar daar raak je aan gewend.
Verder kost een beugel wel wat, maar de tandarts kosten zijn daarentegen laag. 
In jouw geval; je verkleint niet alleen het gat van de ontbrekende kiezen, je kan straks de rest van je tanden en kiezen ook beter verzorgen omdat er meer ruimte is ontstaan.


ps. Mijn moeder had tot haar 90ste een prachtig gebit van eigen tanden. Ik dacht; dat wil ik ook,  ik ga doen wat nodig is om dat te bewerkstelligen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.