Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Milcham

Milcham

24-06-2017 om 21:13

Beugel verkeerd geplaatst?

Puberella heeft vrijdag een vaste onderbeugel gekregen. Het plaatsen ging naar mijn idee nogal wat klungelig. Zo viel een bracket in het haar van mijn dochter en moest de mevrouw die het plaatste meerdere keren iemand halen voor advies. Toen de beugel er in zat en ze aan haar praatje begon over poetsen en eetverboden, zei kind dat ze met haar tanden de brackets raakte. Hup, weer iemand erbij en ja kijk nou, als er niets zou gebeuren zou kind alle brackets eraf bijten.
Toen werden er verhogers op de kiezen gezet, eentje brak af terwijl ze nog in de stoel lag. Deze is opnieuw gemaakt.
Nog geen twee uur later brak de andere kiesverhoger af. De orthodontist is dicht op vrijdagmiddag, de website ligt er al het hele weekend uit.
Kind kan haar kiezen niet op elkaar krijgen. Niet omdat het pijn doet want dat doet het niet, maar omdat het fysiek onmogelijk is. Ik weet dat het bij een beugel soms wat aanmodderen is maar het lijkt me niet de bedoeling dat iemand niet meer kan kauwen. Ik vind de brackets ook enorm hoog op haar tanden zitten. De brackets bij haar kiezen hebben een haakje voor elastiekjes, in haar geval niet nodig omdat er geen bovenbeugel komt en ze is met haar tong al blijven hangen. Gelukkig had ze het meteen door en kon ze op tijd haar tong los krijgen.
Ik heb het gevoel dat iets hier niet helemaal goed gaat, of ligt dat nu aan mij?

Klinkt niet goed.

Ik zou linea recta terug gaan op maandag. ik zou haast zeggen...neem een andere ortho, want zoals je t allemaal beschrijft klinkt griezelig amateuristisch. Ik zou niet vertrouwen dat zo'n klungel met het gebit van mijn kind aan de slag gng....

Ingrid

Pirata

Pirata

24-06-2017 om 22:24

ik weet het niet, maar....

Als jij het idee hebt dat het niet klopt, dan zou ik maandag voor de deur gaan liggen. Of bel om 8:00 voor een spoedplaats.
Er zijn ook weekendortho's.

Hier vonden ze de klachten van mijn zoon (hij kon zijn boventanden en ondertanden alleen kaarsrecht OP elkaar zetten, dus niet meer OVER elkaar) eerst ook maar gezeur. Alsof ze hem niet serieus namen. Vrijdag geplaatst, maandag dat geval er alweer uit laten halen en een serieus gesprek met de baas gehad. Ja, toen kon die beugel opeens wél aangepast worden en na de plaatsing was de aangepaste beugel opeens perfect. Huh? Volgens hen was de eerste toch al goed? In elk geval, daarna geen klachten meer van mijn kind gehad (alleen dat beugels stom en irritant zijn, maar dat is normaal). Overigens ging dat over een Herbstbeugel dus niet vergelijkbaar voor de rest.

Voor mezelf ben ik naar een andere ortho gegaan, na dit akkefietje.

Milcham

Milcham

24-06-2017 om 22:42

Ander kind

Mijn andere kind kreeg vorige week een onderbeugel en hij zat met zijn tong vast. De spoedortho is hier de SEH, dus daar zat ik vorige week. Vrijdag beugel er in zaterdag op de SEH en maandag bij de ortho. Ik ben bang dat ik deze week exact hetzelfde heb al hoop ik de SEH over te slaan.
Bij mij bracht de assistente de lijm aan en de orthodontist plakte de brackets. Lijkt me ook niet zo gek voor dat geld. Maandagochtend hang ik sowieso aan de lijn.
Ik geloof dat ik het liefst overstap naar een andere ortho maar ik zie niets in de voorwaarden hierover.

Zeetakje

Zeetakje

24-06-2017 om 23:22

Milcham

Het is niet heel ongewoon dat er bij alleen een onderbeugel "kiesverhogers" geplakt moeten worden. Ligt er mede aan hoe diep je dochter dichtbijt. Als er boven en onder een beugel in moet, plaatsen ze in dat geval vaak eerst een paar maanden de bovenbeugel. Dan gaan ze er eerst voor zorgen dat er minder diep over de ondertanden wordt gebeten, zodat er meer ruimte is voor de onderste slotjes. Omdat je dochter alleen een onderbeugel heeft, kan dat nu niet.

Ik weet niet hoe hoog ze zitten, maar met heel laag geplakte slotjes, is het moeilijker om te reguleren. Dan is de tand minder "wendbaar".

Het klopt dat je dochter met die opbeten (ook al is het er nu nog maar 1) haar kiezen niet op elkaar krijgt. Nu niet te geloven, maar dat went vrij snel en met die opbeten leert ze best snel eten. Moeten ze wel blijven zitten natuurlijk.

De haakjes op de slotjes van de achterste kiezen worden niet alleen gebruikt voor elastieken van boven naar beneden. Het is ook weleens nodig dat er van helemaal links naar helemaal rechts een zg. kettingelastiek geplaatst moet worden. Op ieder slotje een "oogje". Die haakjes hebben dus nut en wennen. Uitstekende draden niet, die zijn op een andere manier scherp.

Dat zo'n opbeet eraf valt kan te maken hebben met vocht dat er tijdens het "plakken" bijgekomen is. Net als het slotje dat in het haar valt is dat slordig. Klinkt als een nog niet zo'n ervaren assistente die wat aan haar lot wordt overgelaten. Ik zou je klachten ook zeker bij de ortho aangeven.

Ik zou maandagochtend meteen bellen, want die opbeet moet er weer in, maar dit zou voor mij geen reden zijn om meteen een andere ortho te zoeken. Het is heel lastig en irritant, maar het zijn geen enorme fouten, tenzij alle slotjes echt te hoog zitten.

Vraag maandag meteen wat doosjes was mee. Dan kunnen uitstekende dingetjes daarmee afgedekt worden. Hoef je niet naar de SEH. Suikervrije kauwgom werkt ook.

Wax

Hier bracht ortho de lijm en de slotjes aan. De assistentie reikte alles aan. Op de kiezen een paar met haakje terwijl ik geen elastiekjes nodig heb. Ze gaf mij wax mee om die haakjes uit mijn wang te houden indien het pijn deed.
Ik zou in jullie geval morgen bij een bekende met slotjes informeren of die wat wax over heeft. Anders afdekken met wat kauwgom.

Eens hadden we hulp nodig van de weekendortho. Ze waren niet er happig.

Maar een behandeling waar delen afbreken, geeft geen vertrouwen. Heel jammer want de wachttijden zijn ook zo lang dat je niet snel naar een ander gaat.

Oeps

Geen wax maar was, haha.

Zeetakje

Zeetakje

24-06-2017 om 23:33

Flanagan

Je had helemaal gelijk hoor. Wax en was wordt allebei gebruikt.

Milcham

Milcham

24-06-2017 om 23:57

Was

We hebben was in huis maar om nu altijd proppen was op de brackets te hebben lijkt me niet zo goed. Tong van andere kind zat echt flink vast, heel zielig. De brackets zitten vrij hoog op haar tanden, de andere beugelaars in het gezin hebben het lager.
Ik vind die ophoging gek omdat het onverwacht was, assistente wist ook niet wat ze moest doen. Die ophoging blijft geen twee jaar zitten itt de brackets en zelfs met ophoging raakt ze met haar boventanden een aantal brackets. Ik had min of meer hetzelfde en heb heel lang overdag boven een losse beugel gedragen en beneden brackets. Ook ophoging van de kiezen gehad maar dat was van tevoren bekend en bovendien tijdelijk. Het kwam allemaal enorm amateuristisch over.

Vesta

Vesta

25-06-2017 om 08:01

Wachttijden

niet overal zijn de wachttijden zo lang hoor.

Ik belde eind december en half januari hadden we de intake + happen+foto's, februari vervolg afspraak en gelijk de hapsessie voor het maken van de beugel. En in maart is het ding geplaatst.

Vriendinnetje dat ik later sprak en onze ortho adviseerde belde in april en kon ook 3 weken later terecht.

Aandacht

@Milcham, de was is ook om de tijd door te kunnen komen tot je kind naar de ortho kan.

Hier wel wachttijden van een meer dan een half jaar. Maar ja, ze is ook goed en maakt tijd voor haar patiënten. Plaatsen doet ze altijd zelf.

Milcham

Milcham

26-06-2017 om 08:45

Flanagan

Ze heeft pas eind volgende maand weer een controleafspraak, dat is een beetje lang om met was te klungelen zeker omdat het vanaf de eerste minuut niet goed was. Ik heb voor vandaag een afspraak gemaakt, ben benieuwd wat ze zeggen. Het was geen probleem dat de kiesophoger was afgebroken, kon ook prima met één. Vonden zij. Ik heb een andere mening, straks is haar hele bovengebit beschadigt door die brackets.

Zeetakje

Zeetakje

26-06-2017 om 11:17

"Kiesophoger"

Die zg. kiesophoger is niet hoog genoeg hoor, anders zou je dochter niet meer op haar slotjes bijten. En inderdaad, het kan met 1 opbeet die dan wel hoog genoeg moet zijn. Twee is veel prettiger. Het eten is met die dingen al beperkt tot kauwen met je achterste kiezen, als ze toch aan de gang zijn zouden ze er eigenlijk gewoon 2 moeten maken, waarop je dochter zo'n beetje even zwaar dichtbijt. (En zodanig hoog, dat ze niet meer op haar slotjes bijt.) Kost even tijd, maar dan heb je ook wat. Is het wel een echte ortho, of een tandarts die orthodontie erbij doet?

Milcham

Milcham

26-06-2017 om 12:06

Is beschadigd natuurlijk. Mijn eigen schrijfsel doet pijn aan mijn ogen .
Als een kiesophoger nodig is vind ik dat uiteraard prima, ieder zijn vak. Maar nu zijn ze geplaatst omdat kind zei dat ze op haar brackets beet en niet omdat ze het voorzien hadden. Ik denk dat de beugel te hoog op de tanden zit. En met kiesophoger is het nog niet helemaal goed. Ze kan nauwelijks eten: er zit ruimte tussen haar kiezen en als ze met haar voortanden eet bijt ze de beugel er af. Die kiesophoger zit ook op de achterste kiezen.
Het was een weekendje met soep en smoothies. Vanochtend wilde ze heel graag iets vast eten en heeft ze een cracotte weggesabbeld.
Het is een grote praktijk met orthodontisten die intake doen en behandelplan maken, verder zie je bijna alleen de assistentes. Degene die er vrijdag bijgehaald werd was een tandarts.

Zeetakje

Zeetakje

26-06-2017 om 12:15

Benieuwd

Benieuwd wat ze straks zeggen. Zo'n opbeet is niet altijd helemaal te voorzien en het klopt dat je dochter daarmee alleen maar met die kiezen kan kauwen. Als ze hoog genoeg zouden zijn, zou ze niet meer op haar slotjes moeten bijten. Vervelend dit.

Klinkt als een minder ervaren assistente die alles geplaatst heeft. Die zal zich okk niet helemaal happy gevoeld hebben toen het niet lukte. Uit mijn orthotijd ben ik gewend dat de orthodontist het werk van de minder ervaren assistentes controleerde voordat de kinderen naar huis mochten. Die kan dit soort dingen dan ook veel beter uitleggen. Je dochter had nooit met zoveel vragen en met slotjes waar ze nog op bijt naar huis mogen gaan, zonder dat de ortho daarnaar gekeken had.

Milcham

Milcham

26-06-2017 om 18:19

Geweest

De kiesophogers zijn groter gemaakt en die ene die was afgebroken is geplaatst. Wel vrij smal, had van mij wel een stuk breder gemogen zodat ze een soort kauwvlak hadden gecreëerd.
Veel excuses gekregen, uitzonderlijk veel pech in één gezin.
Brackets zitten goed, er is nog iemand anders bij geweest maar ik weet niet of dat een ortho was. Als het lager geplaatst wordt, komen de tanden kennelijk te veel omhoog.

Zeetakje

Zeetakje

26-06-2017 om 18:29

Fijn

Fijn dat het serieus genomen is en dat er excuus is aangeboden. Een troost voor die opbeten misschien; die zijn gemaakt van een soort cement (uiteraard geschikt voor het doel) en de afdruk van de bovenkiezen slijt daar de komende tijd wel wat in, zodat het makkelijker kauwt.

Ik hoop dat je dochter er snel aan went, want er is natuurlijk niets zo fijn als gewoon je echte tanden en kiezen op elkaar kunnen krijgen.

Direct bellen

Mijn ortho zegt altijd dat je direkt moet bellen als er iets is. Ik ga in zo'n geval ook niet wachten tot de eerstvolgende controle-afspraak.

Groot praktijk met divere ortho's : hopelijk wel een vaste behandelaar. Laat je puberella jou waarschuwen als ze steeds een ander krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.