Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nausicaa

Nausicaa

10-02-2009 om 15:27

Beugelbekkie

Mijn dochter van 15 heeft een slotjesbeugel om haar tanden recht te zetten. Haar gebit ziet er inmiddels perfect uit, maar ze heeft nog wel een overbeet van 6 millimeter. Dit stoort haar niet (mij ook niet trouwens). Wat mij betreft mag de beugel eruit, maar de orthodontist wil ook haar overbeet nog opheffen dmv een kaakoperatie. Mijn vraag is: Zijn er mensen die ervaring hebben of de overbeet erger wordt naarmate een 15-jarige ouder wordt ervan uitgaande dat de beugel wordt verwijderd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

10-02-2009 om 17:09

Oef

Nou ik heb hier geen ervaring mee maar zou wel een second opinion bij een andere orthodontist vragen. Ik zou zelf een operatie liever niet laten uitvoeren, zeker niet als het haar zelf niet stoort. En inderdaad misschien wordt het wel helemaal niet erger.

Maxime

Marjoleine64

Marjoleine64

10-02-2009 om 22:44

Ikzelf

Ik heb vroeger een buitenbeugel gehad om mijn achterste kiezen boven wat naar achteren te duwen, later gecombineerd met een losse beugel boven om de voortanden minder over te laten steken. Helaas heb ik wel het idee dat het resultaat in de loop der jaren wat achteruit gegaan is, mogelijk door verstandskiezen die ook ruimte nodig hebben? Misschien zijn ze ook te vroeg gestopt, ik was klaar voor mijn 14e. Ik heb nu toch weer een behoorlijke overbeet maar daar is op mijn leeftijd niets meer aan te doen (behalve met een operatie). Wat wel kan, en wat ik ook ga laten doen, is om de tanden en kiezen weer recht te zetten en netjes op elkaar te laten aansluiten. Dat staat mooier, maar is vooral ook beter schoon te houden.
Ik heb overigens gehoord dat veel orthodontisten tegenwoordig bij het einde van de behandeling een zg retentiebeugel plaatsen, een simpel metaaldraadje achter de tanden langs, om de boel op z'n plaats te houden. Kan je dat niet vragen voor je dochter?
Marjoleine

Jade

Jade

10-02-2009 om 23:10

Poeh,

da´s nogal wat, een kaakoperatie.

Wat ik niet begrijp is waarom de orthodontist niet eerder aan die overbeet is begonnen. Dan had dat nog opgelost kunnen worden met (een) beugel(s). Maar goed, dat is achteraf gepraat natuurlijk

Een slotjesbeugel houdt naar mijn mening geen overbeet tegen. Dus als de beugel eruit gaat is het nog maar de vraag of het erger wordt. Ze kan dan altijd als volwassene een operatie overwegen.

Als ze er verder niet mee zit zou ik geen operatie laten doen. 6 mm is gemiddeld, aldus de orthodontist van mijn dochter.

Marjoleine, een retentiebeugel heeft geen invloed op een overbeet. Een retentiebeugel zit er alleen als steuntje tegen je gebit aan, zodat de tanden en kiezen nog een poosje op hun nieuwe plek kunnen vastgroeien (nadat de slotjesbeugel eruit is gehaald). Als het goed is krijgt de dochter van Nausicaa dat dan ook.

Jade

Jade

10-02-2009 om 23:12

Nog even:

of had ze eerst een flinke overbeet en hebben ze het kunnen reduceren tot eentje van 6 mm??

Nausicaa

Nausicaa

11-02-2009 om 06:29

Blokbeugel

Mijn dochter heeft in het begin van de behandeling een blokbeugel gehad, maar droeg deze te weinig. Ze kon amper praten en met sporten (zo'n vijf keer per week) kon ze de beugel ook niet in. Tot overmaat van ramp ben ik erop gaan staan, toen mijn dochter de beugel in haar slaap naast haar bed had gelegd en daar was de beugel niet tegen bestand, ;-(. De overbeet was vanaf het begin zo'n 6 millimeter en daar is dus maar weinig verandering in gekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.