Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tessa

Tessa

26-05-2020 om 17:08

Bezoek in mijn huis

Precorona kreeg ik hulp bij mijn administratie. Dat start nu weer op en morgen is de eerste keer. Ik zit al sinds begin maart in quarantaine omdat ik in een risicogroep val en wil het morgen zo veilig mogelijk aanpakken.
We gaan aan mijn grote tafel zitten te praten. Afstand houden zit dus wel goed. Voor de aërosolen enzo wil ik de keukendeur en boven een raam openzetten. Dat tocht wel maar dan blijft er zeker niks hangen.
Waar ik niet uit kom, koffie of niet? En hoe dan?
Verder zet ik een voorraad handgel en reinigingsdoekjes op tafel.
Mijn hond is wel een probleem. Ik kan haar nergens kwijt dus ze moet bij ons in de woonkamer maar ik geloof dat er pas 1 geval is van besmetting via een hond dus dat zal meevallen?
Hebben jullie nog suggesties?

Balkon

Als je een balkon of tuin hebt zou ik daar gaan zitten met de hond.
En regel een prullebakje bij de uitgang.
Dan vraag je je hulp om wat ze als laatste aanraakt, bij het weggaan, dat te doen met een nat doekje.
En je vraagt haar om nog wat meer ramen en deuren tegen elkaar open te zetten.
En bovendien vraag je haar dat als ze ook maar even klachten heeft dat ze zich afmeldt.
Koffie geven kan prima. Als je het maar aangeeft met een nat doekje in handen. Dat virus kan niet tegen zeep. En als ze het kopje maar in de zeep zet onder de kraan na afloop.
Ik zou zelf nog een paar kritieke punten nalopen met een nat doekje. Zo'n kraan bijvoorbeeld. Als ze weg is. Tenzij je zeker weet dat ze dat volgens de regelen derkunst goed doet. Niet aanraken dan met water en zeep. Consequent.
Een uurtje nadat ze weg is kun je weer naar binnen. Dan is wat ze aan aerosolen mogelijk heeft vrijgegeven aan de lucht wel gedaald of vervlogen.

Adelaide

Adelaide

26-05-2020 om 17:43

wc niet toestaan

zorg dat ze niet naar de wc gaat bij jou. Spreek dat van tevoren af. Anders moet je die ook helemaal schoonmaken.

Tabitha

Tabitha

26-05-2020 om 18:13

AnneJ

Volgens mij heb je gemist dat het om administratieve hulp gaat, niet huishoudelijke. En Tessa, ik denk dat je het al aardig goed doordacht hebt. Ik denk dat je best koffie kunt geven en dan hem/haar vragen deze in een teil warm afwaswater te doen. En laat diegene eigen pen en papier gebruiken. Dan lijken de risico’s me minimaal.

Anonymized User

Anonymized User

26-05-2020 om 20:20

Buiten

Ik zou buiten gaan zitten.
Koffie geven kan best. Na afloop gewoon het kopje nog een paar uur laten laten staan. Dan in de vaatwasser zetten en even je handen goed wassen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-05-2020 om 20:51

Ano

Nee, joh. Gewoon het kopje in de vaatwasser zetten en je handen wassen is voorzichtig genoeg. Wel 20 seconden, he!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2020 om 22:10

Helemaal de wc schoonmaken?

Ik maak altijd de wc schoon als er visite is geweest, terwijl ik verder bepaald geen smetvrees heb Maar dat kost geen vijf minuten, even met een dettoldoekje de deur, lichtknopje, kraan en wc schoonmaken. Het grootste probleem tegenwoordig is dat ze in je huis ademen.

Stelle

Stelle

27-05-2020 om 00:01

Hulp bij administratie?

Om je hond zou ik me geen druk maken.
(als honden een probleem vormen zijn we met z'n allen verloren)

Maar hulp bij administratie, dat kan toch zeker wel online?

Nieuwe gastvrijheid

Ik denk dat we naar een na corona nieuwe gastvrijheid moeten. Daarbij moet je rekening houden met twee kanten: de angst van de gastheer om besmet te raken en te besmetten, de angst van de gast om besmet te raken of te besmetten.

Wat ik mij voorstel is dat je je gast ontvangt en meteen toont waar de handen gewassen kunnen worden (daar ligt alles klaar), en hoe er bij toiletgebruik voor en na schoongemaakt kan worden (ligt ook alles klaar).

Kopjes zou ik inderdaad in een teiltje laten doen (dat klein genoeg is om onder de keukenkraan te zetten). In de vaatwasser zetten kan ook, maar dat kan juist ook weer extra ingewikkeld worden met mensen die heen en weer lopen. Dan lukt de afstand niet meer zo goed.

Als je zelf bang bent om besmet te raken door je gasten, dan kun je na hun vertrek alsnog zelf de wc een grote beurt geven.

Lou

Lou

27-05-2020 om 22:36

Nieuwe beleefdheid

Er zal ook een nieuwe beleefdheid moeten komen, passend bij de gastvrijheid. Ik had laatst een pianostemmer over de vloer, de eerste persoon in weken die hier de deur binnen kwam. Ik vroeg of hij zijn handen wilde wassen. Zegt ie doodleuk: nee hoor, ik heb doekjes bij me.

Met die doekjes ging hij de piano staan boenen. Dat had niet gehoeven want de piano was al langer dan een week niet aangeraakt. Ik vond het op zich niet zo erg dat hij met zijn doekjes in de weer ging, daar werden z'n handen vast ook wel schoon van, maar ik was wel verbaasd dat iemand in deze tijd gewoon keihard "nee" zegt als je vraagt of ie even z'n handen wil wassen.

RoosM.

RoosM.

27-05-2020 om 22:57

Adelaide

Wc bezoek niet toestaan? Serieus? Omdat je dan die wc weer moet schoonmaken?
Ik moet regelmatig op huisbezoek bij mensen die mijn hulp nodig hebben en kan lang niet altijd tussendoor even tegen een boom aanplassen.
Ik vind het een schandalige suggestie.

RoosM.

RoosM.

27-05-2020 om 23:00

Ventileren

Verder eens met Phryne, ventileren is belangrijk. Handen wassen bij binnenkomst, anderhalve meter afstand etc zijn inmiddels vanzelfsprekend.

Verder zal ze wel bij meer mensen over de vloer komen en is haar risico groter dan het jouwe (statistisch gezien). Neem aan dat zij ook gespitst is op risicoreductie.

ElenaH

ElenaH

28-05-2020 om 07:17

Iemand komt je helpen met de administratie, maar mag niet bij je naar de wc? Dat zou ik raar vinden.

Flavia

Flavia

28-05-2020 om 07:25

Stelle

hulp bij administratie kan lang niet altijd online. Daar heb je heel veel verschillende machtigingen voor nodig.
Niet iedereen is digitaal handig en heeft alles gedigitaliseerd.

Nieuwe duidelijkheid

“ Ik vroeg of hij zijn handen wilde wassen. Zegt ie doodleuk: nee hoor, ik heb doekjes bij me.”
Doekjes kunnen een goed alternatief zijn.

Maar als jij wil dat jouw visite de handen wast, dan begint je verwelkoming met een verzoek:”wij vinden het fijn als onze gasten bij binnenkomst de handen wast, u kunt hier terecht”.

Omdat er zoveel meningen en oplossingen zijn, zul je vrede moeten hebben met die andere oplossingen, of je eigen oplossing als huisregel moeten melden: bij ons in huis doen we het zo....

Lou

Lou

28-05-2020 om 15:27

Dat kan

Ik bedoelde natuurlijk niet "wil je even je handen wassen" in de betekenis van "wil je koffie?" maar in de betekenis van "wil je dat even voor mij doen". Ik vond het raar dat hij nee zei. Maar het kan natuurlijk dat mijn intonatie wat onduidelijk was. Het was denk ik ook voor het eerst in mijn leven dat ik dit verzoek deed

Iris

Iris

28-05-2020 om 15:53

O, was het een verzoek!

Dat had ik, in ieder geval zo op schrift, ook niet als zodanig herkend. Ik snapte je punt al niet. Dan is de 'Ik vind het fijn' - constructie beter. Misschien had hij dan gezegd: 'Als u het niet erg vind, gebruik ik mijn eigen doekjes, want mijn handen kunnen er niet goed tegen als ik ze alsmaar met water en zeep moet wassen en ik heb mijn handen hard nodig in mijn vak.' Dat zou ik me voor kunnen stellen. Ik denk tenminste ook vaak 'au' als ik mijn handen weer ergens moet ontsmetten. Geen idee of doekjes zouden helpen, overigens. En of hij echt goed op zijn handen moet passen in zijn vak, al kan ik me dat wel voorstellen.

V@@s

V@@s

28-05-2020 om 16:15

ja dan nog

Als je verder geen handen geeft, waarom is het dan zo ontzettend belangrijk dat er handen gewassen worden. De kans dat je ziek wordt door wat er uitgeademd wordt is zoveel groter dan via die handen.
(en als de ander net zo smetvrezig is, dan zal hij vast niet zijn handen in een vreemde keuken willen wassen, dan gebruikt hij liever zijn eigen doekjes natuurlijk).

Net zoals ik hier tips zie om het serviesgoed van die ander niet aan te raken. Vreselijk overdreven. Als je echt bang bent van besmetting daardoor is het voldoende om na afloop je handen te wassen. Virussen vliegen niet zomaar van kopjes bij jou naar binnen.

Leven en laten leven

V@@s het punt is nu juist dat niet iedereen daar even gemakkelijk mee omgaat. Om gastvrij te kunnen zijn moet je ook plaats bieden aan bange gasten. Om een fijne gast te kunnen zijn moet je ook ruimte hebben voor bange gastheren.

ElenaH

ElenaH

28-05-2020 om 17:06

M Lavell

maar het gaat hier niet om gasten. Het gaat om mensen die bij je komen werken, die iets voor je doen.

Eh....

Ja... en?
Daar hoef je niet respectvol mee om te gaan?

Chrono

Chrono

28-05-2020 om 17:21

Nee

Het gaat hier om een *kwetsbaar* persoon. Daar gelden andere regels. Die zij zelf maakt.
Hier komt ook niemand het huis in. Staat aangekondigd naast de deurbel, wat hier de regels zijn. Wil je er niet aan meewerken? Mag je in de tuin op afstand zitten.

ElenaH

ElenaH

28-05-2020 om 18:04

M Lavell

'Daar hoef je niet respectvol mee om te gaan?'

Het gaat niet om de angst van gasten, het gaat om angst bij de bewoner in haar rol als opdrachtgever. Mensen die voor je werken, ga je niet dwingen om zonder koffie en wc hun klus te doen. Als je, zoals TS, bang bent voor besmetting, stel je dit soort klussen uit.

Chrono

Chrono

28-05-2020 om 18:08

Onduidelijk

Er mogen hier mensen kort het huis in, als ze zich aan mijn regels houden. Zo nee, dan heb ik een terras.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-05-2020 om 18:09

Uitstellen - tot wanneer ?

Dat staat niet in het ‘Dashboard’ en lastig is dat beslist als je je kwetsbaarder dan gemiddeld weet.

Of......

ElenaH “ Mensen die voor je werken, ga je niet dwingen om zonder koffie en wc hun klus te doen. Als je, zoals TS, bang bent voor besmetting, stel je dit soort klussen uit.”
Je stelt het alsof dat de Enige Waarheid is.

Zo zwart wit is het leven niet, zelfs niet met corona.

TS hoeft niks uit te stellen. Ze is dat ook helemaal niet van plan. Ze vraagt tips. Ik geloof dat die afdoende zijn gegeven.
Ik vermoed dat TS de boekhouder binnen kan laten, van koffie kan laten voorzien en van het toilet gebruik kan laten maken.

ElenaH

ElenaH

28-05-2020 om 18:55

M Lavell

Je weet dat je jezelf tegenspreekt?

Nee

...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.