Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-06-2012 om 18:06

Bij dietiste geweest, wat teleurgesteld en wat vragen aan mensen die veel van (vegetarische! voeding

Sinds een aantal jaar eet ik vegetarisch. Op eigen houtje, wel het e.e.a. gelezen maar ik vraag me af of ik wel voldoende van alles binnen krijg. Verder zijn er in de laatste jaren behalve een overschot aan kilo's ook wat allergieen bij gekomen.
Ik hoor allerlei juichverhalen over Cambridge, dokter Frank, Herbalife enzovoorts maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. Als het zo goed werkt, waarom dan het jaar erop het volgende modedieet?
Ik geloof wel in goede voeding en lijk volgens mij aardig op de gemiddelde OOL-er: vers, zelf koken en geen ondefinieerbare dingen eten.
Afgelopen week bij de dietiste geweest. Helaas moest ze weg en had ik een stagiaire. Ik kreeg een standaardlijst met eten waar je uit moet kiezen, waarbij ik moet kiezen voor de laagcalorische variant. De magere yoghurt, de linksomgedraaide omhoogspringende mayonaise en de halvarine zeg maar. Ik heb aangegeven dat dit producten zijn die ik niet eet en dat ik teleurgesteld was in de opties die ze aangaf. Ze bleef ook erg in de vleesvervangers hangen ("dit gaat mijn advies worden"). Ik gaf ook een aantal keer aan dat het mn om het vegetarische stuk gaat en dat volgens mij de maaltijden niet zo het probleem zijn maar meer de snaaimomenten tussendoor en dat er wellicht een verschuiving moet komen in de zwaarte van de maaltijden. Hier ging ze niet op in.
Volgens mij kan je prima aan je eiwitbehoefte voldoen door granen met peulvruchten te combineren, klopt dit? Vleesvervangers eet ik nl nooit. De voornaamste reden om geen vlees te eten is dat ik het erg vies vind en de vervangers smaken of naar opgeleukte en gekruide spons of naar vlees.
Ik denk dat het beter is om uitgebalanceerd en zo onbewerkt mogelijk te eten, het ziet er naar uit dat zij met een volledig ander advies aan gaat komen vol met producten als optimel, mueslirepen, en kant en klare sausjes.
Ik ben nu in dubio. Ben ik onverbeterlijk eigenwijs of verwacht ik teveel, ben ik gewoon heel suf en weet ik eigenlijk niets en blaat ook ik mee met de heersende eetopvatting?
Vragen vragen vragen, wie kan me helpen?

Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

01-06-2012 om 18:28

Alvast een tipje

Voor snaaimomenten is een handje noten heel geschikt.

Tss

Het lijkt me niet dat je aan het advies van die diëtiste nou heel veel hebt als ze je vooral aan de Valess wil hebben.

Ik vond dit op internet:

"Volgens het Voedingcentrum is het heel goed mogelijk gezond te eten zonder vlees. Eet je voldoende groente, fruit, peulvruchten, brood, graanproducten, zuivelproducten en eieren en vleesvervangers [plantaardige eiwitten], dan krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Op drie voedingsstoffen moet je extra letten als vegetariër: vitamine B12, ijzer en eiwit.

Vitamine B12 (nodig voor de vorming van belangrijke aminozuren) zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Vegetariërs komen eraan door zuivel te eten, veganisten moeten een supplement gebruiken.

Heb je een tekort aan ijzer, dan kun je je moe en futloos gaan voelen. Je krijgt ijzer binnen met plantaardig voedsel, maar dierlijk ijzer wordt makkelijker in het lichaam opgenomen. IJzer zit in volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten. In gedroogde vruchten, zoals abrikozen, zit veel ijzer. Pay-Uun: ‘Neem je bij het eten vitamine C, dan gaat de opname van ijzer uit groenten makkelijker. In combinatie met cafeïne of alcohol gaat het juist minder goed.’

Eiwitten, ook wel proteïnen, zijn bouwstenen voor het menselijk lichaam, fungeren als enzym voor verschillende processen en voor de vorming van hormonen. De Gezondheidsraad raadt dagelijks per kilo lichaamsgewicht 0,8 gram aan, en voor vegetariërs en veganisten iets meer, om het kwaliteitsverschil van plantaardig eiwit te compenseren (1,2 tot 1,3 keer meer). Dierlijk eiwit heeft namelijk een iets hogere kwaliteit: een hoger percentage eiwit wordt door het lichaam opgenomen voor de vorming van lichaamseiwit. Eiwitten zitten in noten, peulvruchten, granen, groenten, zuivelproducten, kaas en eieren."

Als je dit zo leest heb je dan het idee dat je ergens iets fout doet?

Chris

bertje1

bertje1

02-06-2012 om 11:42

Ben ook dietst

hoi
het is jammer dat je de stagiare alleen had. Ik merk dat stagiaires vaak echt weinig praktisch denken, 'vroeger' leerde je op school echt super veel koken, samenstellinngen, vervangingen etc. Dit zijn praktische dingen die de stagiaire zal moeten leren.
Het komt natuurlijk wel neer op wat ze heeft geadviseerd; gezond eten en juiste keuzes maken. Een dietist met meer ervaring zal zeker ook ingaan op je snaaiprobleem, dat is namelijk niet zomaar op te lossen: je weet wel dat het slecht is, maar..hoe los je hetop!
Ik zou bij haar terug gaan volgende keer en kijken wat er is gebeurt met je gewicht en dan aangeven wat je nog meer zou willen! De dietist kan niet aan je neus zien wat je wenst. Gewoon aangeven dus! succes.

nathalie

nathalie

02-06-2012 om 12:06

De vraag

was het voor de diëtist duidelijk wat je vraag nou precies was? Zat daar niet een communicatieprobleem?
Wat je hier schrijft is dat je je afvraagt of je wel voeldoende van alles binnenkrijgt. Als dat de vraag voor de diëtist is dan zou ik een paar gemiddelde dagmenu's meenemen en vragen om die door te rekenen. Dan kun je antwoord krijgen op die vraag en weten wat je evt. zou kunnen veranderen, minder eiwit, meer vet, weet ik veel. Dan kan misschien meteen ook duidelijker worden waar de toenemende kilo's van komen en wat je daaraan het beste zou kunnen doen, maar wel met inachtneming van wat je eet en hoe je eet.

Allergie

Misschien is het handig om te bellen met een contactpersoon van de vereniging voor voedselallergie. Die hebben zelf vaak praktische ervaring. En ik zou je willen adviseren om hypo-allergeen te gaan eten, al is het maar voorlopig. Het is vooral ook een individuele zaak en ik denk dat een dietist, de meer ervaren uitgesloten, je daarin maar beperkt kan helpen. Misschien is het handiger om juist met een dietist die daar voor open staat op zoek te gaan naar wat voor jou handig is. Dan heb je in elk geval iemand die in staat is om met je mee te denken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-06-2012 om 15:22

Alvast bedankt

Ik denk dat de vraag voor haar niet helemaal duidelijk was. Ik moest nl een verwijsbrief meenemen van de ha, en daarin stond dat ik wil afvallen. Ik heb meerdere keren aangegeven dat het me juist om het vegetariersgedeelte en de snaaimomenten gaat maar het leek wel of ze dat niet (wilde) horen.
Verder kreeg ik een soort Sonja Bakker-achtige lijst met variaties -de beroemde eierkoeken. Ik heb de eerlijk gezegd de lijst in mijn tas gelaten en ben dus ook nog niet begonnen. Iets met moeite met een knop die om moet 😊.
Ik denk dat ik tussen het snaaien door op zich wel gezond eet, maar ik weet het niet zeker. Ben de laatste tijd erg moe, heb veel last van ontstekingen van de luchtwegen en heb dit jaar 2x een prednisonkuur gehad. Vandaar dat ik wil laten uitzoeken of ik wel voldoende van alles binnen krijg.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-06-2012 om 15:56

Bertje1

Zijn geknutselde etenswaren minder gezond voor je dan de pure producten? Ik bedoel van die ingewikkelde pauzekoeken, sausjes, halvarine, optimel e.d. versus roomboter, naturel yoghurt enz.
De stagiair vroeg ook hoeveel ik wil afvallen. Ik vind dat niet belangrijk, het gaat me om een gezond gewicht en niet om de cijfers. Ik heb werkelijk geen idee, zoveel als nodig is, lijkt me.

Rosa van der Zanden

cato

cato

02-06-2012 om 17:36

Alternateve dietist

Kijk eens op www.natuurdietisten.nl Mijn ervaring is dat reguliere dietisten vooral allerlei waardes optellen en weinig rekening houden met de chemische fabriek die ons lichaam is.

Rafelkap

Rafelkap

02-06-2012 om 18:52

Geloof

Volgens het boekje 'honderd procent gifvrij' (de nieuwe 'sonja bakker' mevr. Kang) zijn die lightprodukten eerder dikmakend dan goed voor je.
Het is dus maar welk geloof je aanhangt. Ik zou ook eerder gaan voor puur en vers dan voor lightprodukten en een dietiste die sojaballetjes voorschrijft als vleesvervanger wantrouwen

Rosa

"Volgens mij kan je prima aan je eiwitbehoefte voldoen door granen met peulvruchten te combineren, klopt dit?"

volgens Katan ("Wat is nu gezond") wel. BB met R is voedingskundig dus een prima combinatie, heb ik begrepen.
Dat boekje van Katan is voor jou trouwens misschien wel aan te raden. Daarin staat ook waar je op moet letten als je vegetarisch eet. En het leest erg makkelijk weg.

En je zegt dat je wilt afvallen om op een gezond gewicht te komen. Is je huidige gewicht dan ongezond?

En misschien inderdaad maar retour diëtiste, misschien luistert die wel.

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-06-2012 om 22:59

Temet

Ik ben momenteel een meer dan voluptueuze vrouw.

Rosa van der Zanden

+ Brunette +

+ Brunette +

03-06-2012 om 01:34

Ervaringsdeskundige vegetariër

Net als jij eet ik vegetarisch (al meer dan 30 jaar) en is mijn zwakke punt het gesnoep tussendoor.

Sta jezelf snoepmomenten toe maar houd het matig. Een handje chips is niet erg, een halve zak wel. Idem met koekjes, dropjes en noten. Probeer rauwe wortel lekker te vinden, dat vult. Houd je van snoepjes, neem dan een (liefst suikervrije) lollie, daar doe je veel langer over. Of eet kauwgum, de mentholsmaak remt het lekkere-trekgevoel. Als je een avondsnaaier bent, helpt het misschien om niet lang na het avondeten je tanden te poetsen. Het idee dat je nog een keer moet poetsen als je daarna nog iets gaat eten, houdt me vaak tegen.

Wat betreft je onzekere gevoelens over je vegetarische leefwijze:

"Het vegetarisch alternatief" van Vic Sussman is mijn bijbel. Het boek is vlot geschreven maar gaat diep in de materie in. Ik zag dat het ook op de boekenlijst staat van een HBO-opleiding natuurlijke geneeswijzen. Heel interessant is het stuk over dat je verschillende soorten eiwitten hebt. In vlees, ei en zuivel is de verhouding optimaal en in granen, noten en peulvruchten liggen de verhoudingen scheef, daarom moet je combineren. Waarschijnlijk ken je dat verhaal wel maar in dit boek wordt het tot in detail uitgelegd. Je noemde zelf al de combinatie granen en peulvruchten, die vullen elkaar perfect aan, doen samen niet onder voor de eiwitten in vlees.

Cato

Cato

03-06-2012 om 13:50

Brunette

Je moet wel letten op B12 en in sommige gevallen ook op ijzer.

Tinus_p

Tinus_p

03-06-2012 om 15:14

Psychologisch

Rosa:
"Ik moest nl een verwijsbrief meenemen van de ha, en daarin stond dat ik wil afvallen. Ik heb meerdere keren aangegeven dat het me juist om het vegetariersgedeelte en de snaaimomenten gaat maar het leek wel of ze dat niet (wilde) horen."
Dietisten kunnen je niet helpen tegen snaaimomenten -die zijn namelijk eerder psychologisch.

Hoogstens (maar dat is een prive-mening) is een snaaimoment een signaal dat je te weinig eet bij je hoofdmaaltijd. Eén keer per dag genoeg eten wil nog wel eens helpen tegen snaaien -maar dat is vziw gene populair advies.

Tinus_p

Tinus_p

03-06-2012 om 15:16

B12

Chris citeert:
"Vitamine B12 (nodig voor de vorming van belangrijke aminozuren) zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis, zuivel en eieren."
Stond dit op de site van het Voedingscentrum? Het deel tussen haakjes is namelijk onzin, en dat geeft meteen twijfel aan de rest.

Tinus_p

Tinus_p

03-06-2012 om 15:18

Nog een inval

Eiwit vult -er is niets wat zo'n verzadigd gevoel geeft (per gewicht) als eiwit: vlees, vis, etc. Dat is dus mss je probleem als vegetariër; te weinig eiwit om je verzadigd te voelen, en dus blijf je eten, niet voor de calorieën, maar voor de eiwitten.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-06-2012 om 16:08

Kijk, daar heb ik wat aan

Dat het snaaien grotendeels tussen de oren zit weet ik. Wel een eyeopener dat ik misschien bij de gewone maaltijden waarschijnlijkte weinig eet, want als ik vol zit kan er echt geen dropje meer bij en nu lukt dat prima.wel meer dan 1 ook .
Wanneer ik 's ochtends dikke yoghurt mer havermout eet zit ik echt uren vol terwijl dat met brood niet op die manier werkt voor mij. Op de een of andere manier lukt het nooit zo om aan de yoghurt te gaan maar hier valt denk ik wel veel winst te behalen.
Hoe weet ik of ok genoeg b12 binnen krijg?

Rosa van der Zanden

Tinus_p

Tinus_p

03-06-2012 om 16:22

Potje

Rosa:
"Hoe weet ik of ok genoeg b12 binnen krijg?"
Als je daarover tobt zou ik een potje halen: B12 is idioot goedkoop.

Tinus (b12)

Zoon van 9 eet al jaren vegetarisch. B12 is het enige waar ik me wel eens zorgen over maak. Hij heeft geen klachten overigens, tenminste geen in het oog springende klachten die niet uit zijn astma te verklaren zijn. Maar mijn vraag: kun je straffeloos zelf vitamine B12 bijslikken? Zonder gevaar voor overdosering?

Tinus_p

Tinus_p

03-06-2012 om 17:36

Overdosering b12 onmogelijk

Als je wegens opnamestoornis injecties krijgt, krijg je wekelijks 1000 microgram geinjecteerd; de ADH is iets van 2,5 microgram. Overdosering is gewoon geen issue.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-06-2012 om 19:28

Brunette

Ik heb het boek besteld, ben benieuwd!

Rosa van der Zanden

Brunette

"Probeer rauwe wortel lekker te vinden" LOL!

Ik heb het boek ook besteld, lijkt me een prettige aanvulling hier.

Tinus, bedankt. Ik ga ze kopen.

Fransien

Fransien

06-06-2012 om 13:33

B12

Wat dacht je van marmite of een vervanger daarvan. Mijn jongste heeft een koemelk- en een soja-allergie, hij moet marmite (of een vervanger daarvan, er zijn minder zoute vervangers) op 1 boterham per dag, liefst met een dikke laag pindakaas of appelstroop ofzo erover, hij houdt er niet zo van. In marmite zitten heel veel van de b-vitamines, heb je direct het hele complex binnen zonder pilletjes te moeten slikken (ben zelf niet zo van de pilletjes namelijk).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.