Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rafelkap

Rafelkap

02-12-2008 om 09:02

Bijna 4 naar de oogarts

Gisteren voor de laatste keer naar het cb en bij de ogentest leek net als de vorige keer 1 oogje minder goed te zien. Bij zoontje van bijna 4. Verwijzing naar de oogarts dus en waarschijnlijk een pleister en/of een brilletje.
Iemand ervaring met brillen op zo'n jonge leeftijd, beter een goedkoop montuurtje? En tips om evt. drama's bij pleisters plakken (en erafhalen) te voorkomen?
groet, rafelkap (ook een bril, maar pas vanaf m'n tiende)

Hier

Mijn van nu 5 heeft ondertussen al meer dan een jaar een bril. Ze was ook 'gezakt' voor de test op het CB. Eigenlijk heb ik er een feestje van gemaakt. (terwijl ik het zelf niet zo leuk vond natuurlijk) Het bleek dat ze erg slechte ogen had. Ik ben meteen diezelfde dag naar de opticien gegaan en een prachtige bril uitgezocht en wederom een feest daar in de winkel. Ook voorbeelden aangehaald van een ander kindje in de klas die ook een brilletje had. Ik heb gekozen voor een opticien in de buurt (waar ik zelf ook altijd heen ga) omdat bij kinderen de bril nogal eens rechtgezet moet worden. Hij was ook niet goedkoop. Dat was niet bewust, maar we hebben eigenlijk gewoon diegene uitgekozen die we samen mooi vonden. Ik kreeg er wel gratis een reservebril bij.
Bij een latere controle bij de oogarts bleek dat ze ook moest gaan plakken. Klinkt cliche, maar ook daar hebben we een feest van gemaakt. Tegenwoordig hebben ze hele leuke pleisters die ook niet zeer doen als je ze op of eraf haalt. Mijn dochter haalde hem er vaak zelf af.
Ik heb ook een bril, maar ik was zelf 21. Wel heb ik op jonge leeftijd moeten plakken.
Succes iig, en de beste tip is nog steeds om er zelf luchtig mee om te gaan hoe moeilijk dat soms ook is.
Groetjes Lied.

Hihi,

Ik bedoel natuurlijk
Mijn dochter van nu 5!

Hanne.

Hanne.

02-12-2008 om 09:27

Ook 4 jaar en naar de oogarts

Hier ook een vierjarige die voor de ogentest 'gezakt' is.

We moeten begin januari naar de optometrist, en de oogarts, dus heb nog geen idee of en wat er gaat gebeuren.

Bij het CB gaven ze overigens aan dat het lang niet zeker is dat hij meteen aan de bril moet, maar misschien dat het ook nog bij kan trekken en voorlopig alleen in de gaten gehouden moet worden.

Ik lees dus met veel belangstelling mee.

Rafelkap

Rafelkap

02-12-2008 om 10:10

Begin januari

Ik heb net een afspraak gemaakt. Ook begin januari. Ik heb het trouwens ook "luchtig gebracht". Ik reageerde zoiets:"Leuk, misschien mag jij dan ook een bril!" Mijn zoontje is nl. wel dol op zonnebrillen. Maar of hij tzt graag dat ding wil opzetten en/of wil meewerken met pleisters...
Ik vind het verder geen probleem, ben allang blij dat 1 oog goed is en dat dit verholpen kan worden. En ik zou het jammer vinden als hij scheel ging kijken, z'n oogjes staan nu nog mooi recht. Ik maak me wel een beetje zorgen over een bril bij dit wildebrasje, dat meneer moet leren er voorzichtig mee te zijn anders zitten we om de dag bij de opticien.
Wordt vervolgd! Als iemand tips heeft om pleisters er pijnloos af te trekken of andere ervaringsverhalen, graag!

Plien

Plien

02-12-2008 om 11:18

Geen eigen ervaring

... maar misschien een tip. De vijfjarige dochter van mijn schoonzus moet ook afplakken en die heeft er een poster bij (prinses met lange jurk) waarop je naderhand de pleister kunt doen. Schubsgewijs zeg maar, net zolang tot de prinses een prachtige veelkleurige rok heeft. Dat stimuleert heel erg, kind vindt het prachtig als er weer een pleister op de poster geplakt kan worden.
Er schijnt ook een jongetjesversie van te zijn.

Een boekje met stickers

Wij kregen een boekje waar je iedere dag als je geplakt had een stickertje in mocht plakken. Werkte ook erg stimulerend.
Mijn dochter heft een flinke sterkte dus ze zette haar bril zowat niet af. Ze had hem echt nodig zeg maar. Dat is misschien wel makkelijker dan als je kind een lagere sterkte heeft en de neiging heet om de bril steeds af te zetten.
Groetjes Lied

mijk

mijk

02-12-2008 om 18:47

Weinig tijd

maar zoek eens op mijk in het archief. Ik heb hier regelmatig over mijn brildragers en het onderzoek in het ziekenhuis geschreven.. EN nu ga ik die kinderen in bed gooien!

MIjk

Dirkje

Dirkje

03-12-2008 om 20:47

Hier

heeft kind een bril en pleister vanaf bijna 3 jaar. Ik had er zelf wel moeite mee (lui oog is door mij overgedragen, zeg maar), maar kind vond het wel prachtig. Mooie bril uitgezocht, prachtige pleisters om te plakken. Hoe jonger kind was, des te gemakkelijker het ging. Kind heeft meer dan vier jaar geplakt en tegen het einde werd het wel een drama.
Bril hebben we gekocht bij een goede opticiën waar we makkelijk naar toe konden. Je staat er idd vaak met een klein kind, en een ontzet brilletje. Maar een goede bril gaat echt niet gauw kapot en heeft ook garantie.
Groet,
Dirkje

En hier

zoon van net 4 heeft sinds zijn 3e jaar een bril en pleister. Bleek dat hij met zijn ene oog maar 10% zicht had, zo lui was zijn oog. Inmiddels zitten we op bijna 100%!!!!!!!!!
Bril is nooit een probleem, die zet hij zelf op. Wel een bril bij de opticien in de buurt gekocht, beetje stevig exemplaar uitgezocht. Gelukkig valt het mee, maar ik sta zeker elke maand wel een keer bij de opticien omdat zijn bril scheef staat.
Pleister begint nu wel een probleem te worden, hij wordt het gewoon zat. We hoeven nog maar een uurtje per dag te plakken, maar hij begint steeds harder te protesteren. Helaas, maar het moet toch.
Hier een drakenposter waar je de pleisters op kunt plakken, op zijn staart zeg maar. Weinig belangstelling voor, de pleisters worden eigenlijk meestal door zoonlief zelf weggegooid.
Tip voor het makkelijker afhalen..... eerst op je hand plakken, dan pas op het oog plakken. Scheelt een stuk!
Hier trouwens maar 1 soort pleisters waar hij geen eczeem van kreeg... de Coverlet, dit zijn een soort "rubberen" pleisters waar je zelf een los stickertje opplakt om het op te leuken.
Probeer het luchtig te brengen, maar je mag ook best vertellen dat jij het ook vervelend vindt, maar dat het nu eenmaal moet om zijn oog beter te maken.
Succes!

Mamasan

Mamasan

04-12-2008 om 19:11

Hier ook

Jongste moet volgende week donderdag naar de oogarts en orthoptiste. De eerste visustest bij het cb had ze in de herhaling gehaald, bij de laatste controle zag ze het toch weer niet goed genoeg. Oudste heeft ook al een bril vanaf dat ze 3 was. Zij had er totaal geen probleem mee om een bril te gaan dragen en haar oog af te laten plakken. Nu zie ik ook wel hoe het loopt. Ik hoop dat het nog even niet nodig is voor jongste, want ik vind het toch wel een beetje zonde van dat leuke koppie.

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2013 om 18:59

reactie vanuit het heden

o wat leuk, ik kan reageren op een oud stukje. Paniek was voor niks want zoon hoefde nog geen bril en had ook geen lui oog. Wel elk jaar op controle vanwege een cylinder. Vier jaar later (intussen bijna 8) kreeg hij een brilletje. Zonder drama, het staat hem erg leuk en hi j hoopte er al 4 jaar op.

Volgens mij is dit niet de bedoeling toch? Reageren op een berichtje van 5 jaar geleden?

Regenlaars

Regenlaars

16-09-2013 om 14:29

hahaha

Ik zat al helemaal belangstellend te lezen en mijn antwoord te formuleren...
Leuke update, maar verder is het natuurlijk van de zotte dat dit kan! Maar ik vertrouw er op dat er aan gewerkt wordt dat archief daadwerkelijk archief is.

Bedankt voor de update

Ik las het hele draadje en vind het toch wel leuk om na de tips te lezen hoe het verder ging met je zoon. Nu blijft het geen open einde. Ik ga nog even verder "zappen".

Haha

Ik zat te lezen en kwam ineens een reactie van mezelf tegen waarvan ik me niet kon herinneren dat ik die de afgelopen tijd had geplaatst. Nu snap ik waarom 5 jaar geleden alweer.... Tijd vliegt!
Sanneke*

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.