Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bijwerkingen penicilline tegengaan

Zoon heeft vandaag bij de Eerste Hulp een penicilline-kuur voorgeschreven gekregen. Een van de bijwerkingen is misselijkheid en overgeven. Hij is vanmiddag begonnen en spuugt vanaf 18 uur. En hij moet nog 5 dagen. Maandag zien we de huisarts weer.

Hoe is de misselijkheid tegen te gaan of anders dragelijk te maken?


Pirata

Pirata

08-07-2017 om 21:18

Houdt hij het binnen dan?

Denk je dat hij de medicatie wel voldoende binnenhoudt? Zo niet, zou ik de HAP bellen voor advies.
Gebruikelijke tips bij misselijkheid: vanillevla, rennies, hoofd iets hoger leggen.

???

Bent u wel zeker dat u bij de humane Eerste Hulp langs geweest bent en niet bij de afdeling veeartsenijkunde?

In het apenlandje B worden behandelingen met hoge doses penicilline enkel gegeven mits ziekenhuisopname. Mogelijk, misschien, kleine kans, heeft een arts daar onzorgvuldig gehandeld...

Ik zal wel weer neergesabeld worden als een NL-hater, maar mijn tandartse vertelde me een tijd geleden zo'n schrijnend verhaal: een vrouw was naar de Eerste Hulp, daar in het beste aller landen, geweest omdat ze onuitstaanbare tandpijn had. Ze was naar huis gestuurd met wat pijnstillers. Omdat die niet hielpen, was ze uiteindelijk terechtgekomen bij mijn tandartse, vlakbij de NL-B grens.
Zij en haar zus (ook tandarts) waren uiteindelijk samen ruim 3h bezig geweest om alvast de grootste nood te lenigen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-07-2017 om 22:45

hm, niet zo netjes van je tandarts Yvan (o.t.)

praten over andere patiënten.

Heb ook nog nooit van een tandartsbehandeling van 3 uur gehoord (terwijl ik toch al heel wat in die stoel (en bij de kaakchirurg) heb plaatsgenomen)

...

Er werd geen enkele informatie over de patiënt, noch over de specifieke gezondheidsproblemen vrijgegeven.
Wel vreemd, dat u, in uw keurigheidsdrang, mij kapittelt, maar geen woord besteed aan het klaarblijkelijke falen van het NL-systeem dat die dame uiteindelijk in een B tandartsenstoel deed belanden...

Philou

Philou

08-07-2017 om 23:24 Topicstarter

Pirata

Hij is uitgespuugd en slaapt nu. Hij slaat die van vanavond maar over. Morgen nieuwe ronde en nieuwe kansen.

Dank je Pirata voor je reactie. Heb inderdaad toch maar weer gebeld.

cru-ci-aal!!!

"Hij slaat die van vanavond maar over. Morgen nieuwe ronde en nieuwe kansen."

Bij antibiotica is het werkelijk cru-ci-aal dat voldoende hoge concentraties van het antibioticum in het lichaam gehandhaafd blijven.
Innames overslaan is een ab-so-lute nono, zoals iedereen zou moeten weten (u dus blijkbaar niet?).

Jakkes

Wat naar.

Wat vaak als advies wordt gegeven bij medicijnen die misselijkheid op kunnen wekken of op de maag werken is innemwn tijdens de maaltijd.

Beterschap.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2017 om 00:14

Yvan

Wat een bijzondere opmerkingen maak jij. Eerst begin je over de veearts als er totaal niets gezegd is over de dosering van de penicilline en later begin je over dat voldoende hoge concentraties penicilline gehandhaafd moeten blijven. Wat weet jij veel. Toch lijkt het mij verstandig als Judith het advies van het ziekenhuis volgt en niet van jou.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2017 om 00:15

Judith-t

Kunnen ze hem niet iets geven tegen de misselijkheid? Wat zeggen ze daar zelf over?

@kaaskopje

Ik heb helemaal geen advies gegeven m.b.t. de dosering van de penicilline, anders dan "dat voldoende hoge concentraties van het antibioticum in het lichaam gehandhaafd blijven.".
Als de voorschrijvende arts zijn werk goed gedaan heeft zou dat geen probleem mogen zijn, behalve indien goedmenende ouders beslissen om maar eens een inname over te slaan. Er zijn geen cijfers over, maar niemand twijfelt eraan dat mangelende therapietrouw, met name wat antibioticagebruik betreft, verantwoordelijk is voor enige mate van vermijdbare sterfte.
En weet ik veel? Neen, dus. Daarom zou ik dan ook "het advies van het ziekenhuis volg(en)".
Ik weet ook wel dat begrijpend lezen niet makkelijk is en ik heb de grootste waardering voor uw pogingen terzake.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2017 om 01:00

Yvan

Slaap lekker .

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-07-2017 om 01:15

Yvan

Yvan, je zeurt. Misschien dat je zelf iets aan je begrijpend lezen moet doen. TS schrijft:

""Hij is uitgespuugd en slaapt nu. Hij slaat die van vanavond maar over. Morgen nieuwe ronde en nieuwe kansen.
Dank je Pirata voor je reactie. Heb inderdaad toch maar weer gebeld.""

Daaruit kun je, als je begrijpend leest, de conclusie trekken dat de huisartsenpost weer gebeld is en dat besloten is morgen verder te gaan.

Waar Kaaskopje verder op doelt zijn jouw eigen woorden:

""Bent u wel zeker dat u bij de humane Eerste Hulp langs geweest bent en niet bij de afdeling veeartsenijkunde?
In het apenlandje B worden behandelingen met hoge doses penicilline enkel gegeven mits ziekenhuisopname.""

Hierin geef je aan dat je niet zo'n voorstander bent van het feit dat er in ons land, zonder ziekenhuisopname, een hoge dosis peniciline gegeven wordt. Later geef je aan dat voldoende hoge concentratie antibioticum in het lichaam gehandhaafd moet worden. Beetje tegenstrijdig dus, hoewel zelfs wij, in jouw ogen, domme Hollanders weten dat je een kuur beter niet kunt onderbreken. Maar, als de zoon van TS blijft overgeven heeft hij én een rotnacht én geen medicijn dat binnenblijft.

Dat kan reden zijn om het kind vannacht rust te geven. Morgen kan de kuur dan opnieuw opgestart worden. Wordt het kind weer zo beroerd, dan kan overgestapt worden op een ander medicijn, als ook medicatie tegen de misselijkheid niet helpt. Dat is overdag allemaal wat makkelijker te regelen dan 's nachts.

Mocht het zo "cru-ci-aal!!!" zijn als jij zegt dat dit kind geen dosis overslaat dan zal de huisarts maandag ongetwijfeld het recept met 1 of 2 dagen verlengen.

@wilgenroosje

In tegenstelling tot u, blijkbaar, ben ik nogal goed thuis in de medische microbiologie.
Penicillinekuren worden niet vaak meer voorgeschreven en ze gaan wel vaker gepaard met erg vervelende bijwerkingen. Desondanks zijn ze soms de eerste -en de laatste- verdedigingslinie.
Als in die gevallen de behandeling faalt is er verder niks meer. Daarom is strikte therapietrouw "cru-ci-aal" en daarom zouden dergelijke patiënten moeten opgenomen worden.
Uw laatste alinia in bericht #13 maakt pijnlijk duidelijk dat u hoegenaamd niet weet waarover u het hebt.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-07-2017 om 02:50

Pffffff......

Wees dan maar blij dat je niet in Nederland woont, waar kennelijk een kluns op de huisartsenpost heeft gezeten die besloten heeft om het kind van TS een dosis over te laten slaan.

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is amoxicilline bijv. een peniciline die regelmatig voorgeschreven wordt. Echt niet zelden. En dat peniciline nare bijwerkingen kan hebben is me bekend. Ik mag het zelf nl. niet gebruiken i.v.m. een allergie. Gelukkig zijn er voorlopig nog prima alternatieven. En ja, ik weet dat bacteriën steeds vaker resistent zijn, sus hou die indormatie gerust voor je.

Fijn trouwens om in diverse draadjes te lezen dat je zo gelukkig met jezelf bent. Er loopt ook nog ergens een draadje over narcisme.

Ik was niet van plan om ooit op je te reageren, (je postings irriteren me nl. nogal en daar heb ik niet zo heel snel last van) maar de opmerking tegen Kaaskopje wat betreft het begrijpend lezen schoot me té verkeerd in het keelgat. Nogmaals, je las zelf niet goed. En hier laat ik het bij. Ik ga weer proberen je bijdragen aan dit forum verder te negeren.

Ik hoop van harte dat de zoon van Judith snel opknapt. En daar heb ik alle vertrouwen in, ondanks het feit dat de huisartsenpost iets heel ergs heeft gedaan als ik jou moet geloven.

Judith, sterkte met je zoon en sorry dat het zo ot gaat.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-07-2017 om 02:53

correctie

"sus hou die indormatie." = dus hou die informatie

vlinder72

vlinder72

09-07-2017 om 06:46

Maagbeschermer

Mijn man is zeer gevoelig voor antibiotica en slikt dat alleen in combinatie met een maagbeschermer.

Ik zou daar morgen even naar vragen. Hopelijk is het spugen daarna over.

Renate

Renate

09-07-2017 om 07:01

Overigens

Van de Europese landen wordt in Nederland het minst antibiotica verstrekt.

Pirata

Pirata

09-07-2017 om 10:39

Uitspugen

Hoewel ik vind dat Yvan weer een onprettige toon aanslaat, zou ik toch niet te lichtvaardig omgaan met het uitspugen van antibiotica. De jongen is zelfs bij de HAP geweest, dat was niet voor tenenkaas of zweetvoeten.
Ik ken een geval van misselijkheid bij antibiotica en het dus maar overslaan. Helaas was de longontsteking daarna zo heftig geworden, dat de patient het niet heeft overleefd.
Goed dat je hebt gebeld, ik neem aan dat er serieus mee is omgegaan door de arts.

Philou

Philou

09-07-2017 om 11:26 Topicstarter

Kaaskopje

In de bijsluiter staat dit onder de bijwerkingen, naast diaree. En ik had die misselijkheid ook, na een flinke kuur een paar jaar terug (maar niet zoveel overgegeven).

Gisteren toch maar de huisartsenpost gebeld en mocht er 's avonds overgeslagen worden. Vanochtend gewoon weer begonnen. Kuur duurt iets langer want hij moet het wel afmaken. Hij slaapt nu.

Philou

Philou

09-07-2017 om 11:38 Topicstarter

Pirata

Ik ben blij dat ik vrijdag toch de HAP heb gebeld nav een opgelopen brandwondje dat er na koelen niet zo lekker uitzag. Gewoon om zeker te zijn. Zelf heb ik de neiging om eerder te wachten tot maandag. Maar we werden meteen door verwezen naar de de EH waar het wondje is meteen verzorgd en verbonden. Zaterdag moesten we in onze eigen woonplaats het wondje laten controleren en daar bleek het toch zijn gaan ontsteken.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-07-2017 om 17:40

Yvan

Niet iedereen is hier blij met de Nederlandse gezondheidszorg, maar zo zal er in Belgie ook wel het nodige mis zijn. Ik zou het wel op prijs stellen als je je toon een beetje aanpaste en niet overal een spelletje Nederland - Belgie van probeert te maken.

@ 18

Juist.
Voor wat betreft toepassing in de humane geneeskunde zijn jullie terughoudend. Heel goed.
Voor wat betreft toepassing in de veterinaire sector zijn jullie "goede consumenten", al is het plaatje wisselend.
Vergeleken met Denemarken en Frankrijk, is het NL antibioticaverbruik bij runderen globaal het dubbele.
Het antibioticagebruik bij pluimvee in NL is 2,6x hoger dan in Denemarken, maar slechts een derde van wat het is in Frankrijk.

Vraag me nu eens wat dat te maken heeft met die jongen die aan de penicilline is.

@ Ad Hombre

Ik ben geen nationalistische chauvinist. Ik weet héél goed wat er in B zoal mis is en dat is niet weinig. Ik weet dat.
Dat is meer dan sommige simpele duiven hier kunnen zeggen over hun kennis over hun land.v "O jee, hij klinkt toch weer zo onaangenaam...".
Ja, ik klink wel vaker onaangenaam. Dat komt omdat ik wel vaker het "bulletin van vragen en antwoorden" van ons parlement raadpleeg. Dat doe ik om tenminste een beetje te weten in welke constellatie ik me bevind.
Aan seuten die hun huis niet uitkomen, een tabloid lezen, keurige maar hersenloze commentaartjes afleveren en denken dat het universum niet groter is dan mama, papa and the kids heb ik dus geen boodschap.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-07-2017 om 20:41

Sorry???

Yvan, je gaat echt te ver! "Simpele duiven", "seuten die hun huis niet uitkomen"???

Het overslaan van een dosis penicilline was het advies van een arts op de huisartsenpost, dus als je het dan persé nodig vindt om iemand als hersenloos te bestempelen, dan is dát daarvoor de aangewezen persoon. Dat advies betrof het stukje begrijpend lezen waar je Kaaskopje ten onrechte op aansprak, terwijl je eigenlijk zelf niet zo goed gelezen had, weet je nog?

O.a. door ziekte in mijn directe omgeving weet ik als geen ander dat in onze gezondheidszorg lang niet alles vlekkeloos verloopt. Ondanks dat hulde aan de behandelaars, die er mede voor gezorgd hebben dat de betreffende persoon hersteld is. Door deze omstandigheden ben ik de laatste tijd veel te vaak naar mijn zin mijn huis uit geweest en ik geniet van het feit dat ik nu weer af en toe als een simpele duif een tabloid kan lezen. Erg hè?!

En aan pedante mannetjes, die kennelijk weinig anders te doen hebben dan zure opmerkingen maken en mensen naar beneden halen heb ík dan weer geen boodschap.

Nu de rust hier wat is weergekeerd ga ik verder in "Het universum" van Stephen Hawking, maar dat geloof je vast niet van een simpele ziel uit Holland. Fijne avond!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-07-2017 om 20:42

Judith

Hoe is het nu met je zoon?

Pedant mannetje, niks zinnigs om handen, antwoordt

Ik viseerde niemand in het bijzonder, maar blijkbaar voelde u zich aangesproken?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-07-2017 om 20:57

Nee hoor

Ik voelde met niet persé persoonlijk aangesproken. Ik kom op voor alle - in jouw ogen- simpele, hersenloze seuten en duiven. Knap hoe het je lukt om na het draadje over inspiratie voor het avondeten, ook dit draadje te verzuren. Ik hoop dat het forumbeheer hier iets mee doet.

@ pirata (#19)

Ik wou het daar net over hebben. Ook al ben ik een arrogante kloothommel, Belg bovendien, ik hield mijn comments nogal op de vlakte, om Judith-t te ontzien.
Maar jawel: onderdosering van antibiotica zorgt wel degelijk voor vermijdbare sterfte.

Philou

Philou

09-07-2017 om 21:18 Topicstarter

Gaat goed

Wat lief dat je het vraagt, Wilgenroosje.
Nog steeds misselijk maar hij spuugt niet meer. Zegt overal zin in te hebben maar eet niets.
Hij vindt het jammer dat hij morgen nog even thuisblijft (ha moet nog even naar de wond kijken) want hij laat het graag aan zijn vriendjes en -natuurlijk- alle meisjes uit de klas zien. Als je je daar druk om maakt, gaat het gelukkig goed.

@ Wilgenroosje #27

Ik heb nu eenmaal de stijl die mij eigen is en die is nogal ... offensief.
De dieperliggende reden daarvoor wil ik weleens openbaar maken, al vrees ik dat geen hond daar in geïnteresseerd is. En terecht.

Wat ik hier verkondig zijn geen grote geheimen. De gevolgen van therapieontrouw waar het antibiotica-gebruik betreft zijn algemeen bekend.

Die informatie is voor iedereen die er iets over wil weten vrijelijk en gratis beschikbaar.
In essentie is dat een simpele kwestie van kennis assimileren. De ene is daar al beter in dan de andere.

Ik neem akte van uw verlangen dat "...het forumbeheer hier iets mee doet". Geen enkele twijfel mogelijk dat u een fervent voorstander bent van "de vrijheid van meningsuiting", voor zover het uw mening betreft.

Wat de "casus" in deze draad betreft: alles is mogelijk, variërend tussen een septicemie en algeheel herstel.
Maar ik ben geen arts en al helemaal geen arts die zoiets kan inschatten aan de telefoon. Zoals ze hier zeggen: "daar moet ge toch nen 'Ollander voor zijn!".

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-07-2017 om 21:43

Judith

Inderdaad een goed teken dat hij trots op zijn wond is. Hopen dat de misselijkheid snel afneemt, zodat hij weer iets kan eten. Vertroetel hem maar lekker, maar dat doe je vast al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.