Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dymo

Dymo

26-11-2018 om 11:59

blaar/blaasje met rode kring erom

Mijn dochter had vorige week ineens iets op haar been dat leek op een brandblaar. De huid eromheen was wat rood en de blaar was gevuld met helder vocht. Dochter had geen idee hoe ze eraan kwam. Misschien met blote benen thee gezet en een druppel kokend water op haar been gekregen, bedachten we, maar dochter had niks gevoeld en de blaar deed ook geen pijn. De blaar verdween vanzelf weer.
Nu appte ze me vanmorgen een foto van weer zo'n blaar, nu op haar voet. Er zit een duidelijke rode ring omheen.
Iemand enig idee wat het kan zijn? Het gaat dus steeds om één blaar/blaasje, de rest van de huid is gewoon gaaf, dus het lijkt niet iets van allergie of zo te zijn. Twee keer verbranden zonder iets te voelen lijkt ook wat vergezocht. Het vocht in de blaar is helder, dus een ontsteking lijkt het ook niet te zijn.

dr

dr

26-11-2018 om 12:01

huisarts

Even laten zien aan de huisarts.

juf Ank

juf Ank

26-11-2018 om 12:20

dit misschien

WAT ZIJN BLAARZIEKTEN ?

Er bestaan huidziekten waarbij er zomaar opeens blaren kunnen ontstaan. Deze ziekten zijn zeldzaam. Het is niet bekend waarom ze ontstaan. De twee meest bekende vormen van blaarziekten zijn bulleus pemphigoïd (ook wel parapemphigus genoemd) en pemphigus. In het Nederlands wordt het ook wel met een f geschreven (pemfigoid en pemfigus).

Beide blaarziekten komen vooral op oudere leeftijd voor. Pemphigus wordt soms ook op jongere leeftijd gezien, bulleus pemphigoïd zelden. Bij bulleus pemphigoïd zijn de blaren stevig en blijven lang heel. Bij pemphigus zijn de blaren slap en gaan snel kapot. Pemphigus is moeilijker te behandelen dan bulleus pemphigoïd, er zijn hogere doses medicijnen voor nodig.

Tamar

Tamar

26-11-2018 om 12:25

een bacteriele infectie. Dat moet snel behandeld worden, maar is prima te doen met antibiotica. Snekl naar de huisarts dus.

@nnemoon

@nnemoon

26-11-2018 om 12:41

Galbult

Zou het misschien een galbult kunnen zijn?

Dymo

Dymo

26-11-2018 om 12:41

zeker

Ik heb dochter zeker aangeraden naar de huisarts te gaan. Tegelijk heb ik niet erg veel vertrouwen in deze huisarts. Hij heeft mijn zus een paar keer met een zalfje naar huis gestuurd, tot ze erop stond dat ze werd doorgestuurd naar een dermatoloog. Ze bleek huidkanker te hebben. We zijn op zoek naar een andere huisarts, maar alle praktijken zitten hier vol. Vandaar dat we zelf ook op zoek zijn naar wat het zou kunnen zijn, zodat dochter (die geneeskunde studeert maar dit ook nog nooit had gezien) samen met de huisarts tot een diagnose kan komen.

Half a twin

Half a twin

26-11-2018 om 12:45

Krentenbaard?

Heb ook eens een kind gehad met een soort blaar met rode kring eromheen, onder zijn oksel. Dus hup naar de dokter gegaan en daar bleek het te gaan om een infectie uit de grote familie van de krentenbaardachtigen.
Zalfje smeren voor 3 weken en het was over.
Later dochter een keer op haar billen en dat ontstond ook ineens. Je gaat slapen zonder dat er iets te zien is en wordt wakker met zo'n rare plek.

Dymo

Dymo

26-11-2018 om 13:02

Half a twin

Bleef het bij jouw kind ook bij één blaar?

Half a twin

Half a twin

26-11-2018 om 13:12

Ja die onder de oksel wel

Die billen van dochter niet.

Frederiek

Frederiek

26-11-2018 om 19:21

Geneeskundestudent

Kan ze niet morgen na een college aan de arts van wie ze net les had vragen wat het kan zijn?

juf Ank

juf Ank

26-11-2018 om 21:23

frederiek

Denk je serieus dat ze daar op de universiteit aan gaan beginnen?

Dymo

Dymo

26-11-2018 om 22:43

haha

Ik had dat ook al tegen dochter gezegd, maar die zei: "Mam, doe NORMAAL!"
Ze zitten met 300 man in een zaal, dan gaat dochter niet een blaar op haar voet laten zien, zei ze. Dat zou ze wel doen als het college zou gaan over onverklaarbare blaasjes. Ze heeft een zeldzame genetische afwijking in haar pigmentvorming die razend interessant gevonden werd tijdens genetica. Grappig, want ze is er vroeger enorm mee gepest.

Dymo

Dymo

26-11-2018 om 22:45

o, en...

Ik heb al jullie suggesties aan haar doorgegeven. Nu verder aan haar om het met de huisarts te bespreken.

@nnemoon

@nnemoon

29-11-2018 om 12:57

En?

Weet ze al wat het is?

Dymo

Dymo

04-12-2018 om 15:52

de huisarts

De huisarts dacht toch aan een brandblaar. Ik denk dat het echt tijd wordt voor een andere huisarts. De blaar verdwijnt overigens weer gewoon.

Bosbes

Bosbes

04-12-2018 om 16:40

jemig

Dat is wel raar zeg, denken dat het een brandblaar is terwijl ze weet dat ze zich niet gebrand heeft. En er nog eentje kwam op een andere plek.
Heeft de huisarts iets, geestelijk zeg maar? Wel heel erg raar.

Zeker geen tekenbeet geweest / Lyme? (ook een rode kring eromheen, maar geen blaar in principe)

Mop

Mop

05-12-2018 om 00:30

Nounou

Gelijk iemand geestelijk afschrijven omdat je m als leek niet geloofd?

Electriciteit, koude, chemische goedjes kunnen ook brandblaren veroorzaken.

Mijntje

Mijntje

05-12-2018 om 09:04

huidinfo

Misschien kan je hier zoeken: https://www.huidinfo.nl/r/ringvormige-huidafwijkingen/
Als het verdwijnt zal het wel niet wat ergs zijn, maar als het terug komt op andere plekken is dat natuurlijk wel raar en dan zou ik er nog een keer mee naar de huisarts gaan.

Dymo

Dymo

05-12-2018 om 16:20

huisarts

Onze huisarts is helaas van het type 'zal wel meevallen, mevrouwtje', terwijl dochter en ik hem alleen maar bellen als we dat echt nodig vinden en dat is hooguit 1x per jaar. Hij heeft mij ook drie jaar laten rondlopen met buitensporige menstruaties, tot ik uitgeput van bloedarmoede (dat krijgt u niet zomaar hoor, mevrouw) met mijn laatste opleving eiste te worden doorgestuurd naar een gynaecoloog, die het euvel vakkundig verhielp en vroeg waarom ik niet eerder was gekomen.
Ik heb dochter aangeraden om goed op te letten wat er 'ander dan anders' is op het moment dat ze weer zo'n blaar heeft. Heb je gewerkt met chemicaliën of rare bacteriën? Een kruik gebruikt? Geknoeid met iets? Ander wasmiddel? Of een nieuwe broek, nieuwe sokken die nog niet gewassen zijn? Was vriendje er de nacht voor het verschijnen van de blaar en zo ja, had die iets anders dan anders?
Ik heb zelf een keer enorme uitslag gehad van een nieuw laken dat ik op mijn bed had gedaan zonder het eerst te wassen. Maar dat was geen brandblaar.
Een tekenbeet was het niet, daar zijn we het allemaal wel over eens. Gelukkig maar.
We wachten weer af.

Kun je die foto laten zien? Mijn kleindochter van 22 had iets vergelijkbaars op haar been. Eerst een Witte kring met rode rand, daarna ontstond in het midden een behoorlijke blaar. 

Dendungen schreef op 26-11-2022 om 00:25:

Kun je die foto laten zien? Mijn kleindochter van 22 had iets vergelijkbaars op haar been. Eerst een Witte kring met rode rand, daarna ontstond in het midden een behoorlijke blaar.

Ik denk het niet, na 4 jaar zal ze er wel van af zijn en de foto niet meer hebben😉

De blaar is inderdaad weg en kwam niet meer terug... Sorry, geen foto meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.