Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Egidia88

Egidia88

16-10-2018 om 20:33

Blaasklachten

Hallo,
Ik hoop dat iemand dit herkent en me kan helpen, ik weet me geen raad meer.
Mijn dochter van 9 heeft al 3/4jaar blaasklachten
Het begon met blaasontstekingen, ongeveer 7 in 1 jaar.
En tot nu toe heeft ze nog steeds de zelfde klachten, pijn in onderbuik, pijn bij en na het plassen, steken in haar schaamlippen/vagina, steken links naast haar navel.
Urine is 9 van de 10 keer schoon, echo was goed, kinderarts heeft haar forlax voorgeschreven maar ook dat hielp niet,
Ik weet gewoon niet meer waar ik het zoeken moet! En de artsen ook niet. Nu moet ze morgen weer een echo en ben bang dat er weer niks uit gaat komen, waar je eigelijk blij mee bent, maar niet als dit al 4 jaar aan de gang is.
Herkent iemand dit?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2018 om 21:01

Sneu

Zo jong en dan dit probleem, is wel sneu.

Is uitgesloten dat het I.C. is? https://www.gynos.nl/blaaspijnsyndroom/

Egidia88

Egidia88

16-10-2018 om 22:44

Kaaskopje

Daar hebben ze het nog niet over gehad
Als er niks uit de echo komt
Moet ze naar de bekkenbodemfysio
Ben benieuwd

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2018 om 23:26

Cranberry

Ik zou haar ook cranberrytabletten gaan geven. Het geeft geen garantie dat het een blaasontsteking voorkomt, maar het kan wel bijdragen. Als ze iets voelt opkomen kan een extra tablet geen kwaad. Dus ook als het geen "echte" blaasontsteking is.

Ik kreeg als kind bijna elk jaar in deze periode blaasontsteking. Mogelijk dus toch iets met kou en verminderde weerstand, maar dat weet ik niet zeker natuurlijk. Misschien toch even opletten of ze er warm genoeg bijloopt in huis ook. Sloffen ipv blote voeten.

Sterk gekruid eten kan irriteren.

Egidia88

Egidia88

17-10-2018 om 13:31

Kaaskopje

Klopt cranberry tabletten heeft zij ook gehad maar helaas hielp ook niet,

Flavia

Flavia

17-10-2018 om 14:04

is het wel een blaasprobleem?

Na al dit afgestreept te hebben mag volgens mij de volgende vraag best zijn: is dit wel een blaas probleem of is er iets heel anders aan de hand?

Is ze al eens bij een mld arts geweest? Of is ze door de kinderarts in een multidisciplinair overleg ingebracht, want 4 jaar op een kinderleven is best heel erg lang.

Egidia88

Egidia88

17-10-2018 om 15:08

Flavia

superlang is dat idd!
Nee nog niet geweest wel de kinderarts
Maar die deed ook niet veel
Die scheepte me af met een poepdagboek, forlax en thats it
Daarnet de echo gehad en die man zei dat t er goed uit zag pff ben bang dat de zoektocht nu weer verder gaat

Paasei

Paasei

18-10-2018 om 08:14

Homeopathie

Mijn 5 centen, onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet'; ik vind het aanbod in homeopatische middelen op blaas/nier-gebied in Nederland erg klein. Veel verder dan cranberry tabletten komt het niet. En daar had ik niks aan. Maar wel telkens blaasontsteking-achtige klachten maar geen ontsteking te vinden in de urine bij het huisarts-onderzoek.

Dan ga je verder zoeken naar een oplossing. Zo kwam ik, toen ik op vakantie was en alweer klachten had, in een Duitse apotheek terecht. Daar hebben ze echt veel meer aan homeopathie! Op aanraden van de assistente ben ik begonnen met Canephron dragees. Van Bionorica. Geweldig spul, dat hielp wel! Helaas wordt het in NL niet verkocht. Dus ik neem nu telkens als ik in DE kom een doosje mee. Of ik bestel het online; sommige NL grens-apotheken sturen het op. Aanrader!

Homeopathie of nie

Even muggeziften: Canephron valt meer onder de noemer fytotherapie (kruiden/plantengeneeskunde) dan onder homeopathie. Verschil is dat fytotherapie kán werken (en ook bijwerkingen kan hebben). Wat normaliter onder (klassieke) homeopathie verstaan wordt, niet.
En eigenlijk geldt juist daarom "baat het niet, het schaadt ook niet", niet. Kruiden- en of plantenextracten kunnen wel degelijk schadelijk zijn wanneer ze bijvoorbeeld in combinatie met andere middelen genomen worden (berucht voorbeeld is St Janskruid), of in een te hoge dosering.
Juist voor homeopathie geldt "baat het niet, het schaadt ook niet", weer wel. Behalve voor je portemonnee natuurlijk.

Ik zou in elk geval alles wat je je kind geeft, met de kinderarts overleggen. Sterkte Egidia, het klinkt heel naar voor je dochter!

Ad Hombre

Ad Hombre

18-10-2018 om 09:15

Anneque

Dat is inderdaad een belangrijk onderscheid. Juist in de alternatieve hoek lijkt alles maar op een hoop gegooid te worden.

Dit is noch homeopatisch, noch alternatief, maar gewoon een geaccepteerd medicijn.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3826901/

Er is niks principieel alternatiefs aan plantgebaseerde medicijnen. De chemotherapie drug Taxol komt ook van planten (Taxus haag). Dat gaan we echt geen homeopatische chemotherapie noemen, lijkt me.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2018 om 09:49

Kind vs volwassen

Ik moest vroeger van mijn ouders echinaforcedruppels gebruiken en nog iets waarvan ik de naam nu vergeten ben. Met een S . Dat hielp werkelijk geen fluit. Van cranberry heb ik de indruk dat het de eerste symptomen de kop in kán drukken, maar is de infectie al te ver heen, dan helpt dat ook niet. Cranberry is heel erg zuur en dat is naar mijn idee vooral wat invloed heeft in de blaas. Flink wat zuur richting blaas sturen, dat zorgt ervoor dat de bacteriën geen gezellige ontvangst krijgen. Door mijn ervaring, raad ik af om te veel te dokteren met alternatieve middelen. Het heeft bij mij meerdere jaren geduurd tot mijn ouders éindelijk... éindelijk de stap naar de huisarts gemaakt hebben en ik een kuurtje kreeg, waardoor ik binnen een dag van de pijnklachten af was. In tegenstelling tot de middeltjes van Dr. Vogel.

Ik als volwassen inmiddels de overgang gepasseerde vrouw heb van de uroloog Synapause voorgeschreven gekregen. Dit zeg ik even los van het onderwerp, een kind wat dit nog helemaal niet mag hebben. Meer voor de meelezende 50-plussers onder ons dus. Mocht je tot die categorie behoren en vaak last hebben van blaasontsteking, googel daar dan eens op. Wie weet helpt het. ik zeg eerlijk dat ik er nog niet aan begonnen ben, omdat ik (ja je zult het altijd zien) op het moment van uitschrijven van dit recept plotseling toch klachtvrij was geworden. Omdat het een beetje schuurt met andere medicijnen die ik slik, besloot ik om er niet aan te beginnen. Mocht ik weer in zo'n periode terechtkomen, waarin de ene blaasontsteking, al dan niet met bewijs, na de andere volgt, dan pak ik het toch maar wel op.

Een aantal weken geleden heb ik weer blaasontsteking gehad, maar dat is kort maar krachtig met Monuril de nek omgedraaid. Heerlijk! Ik weet niet of een kind dat mag hebben. De narigheid is dat als er geen bacterie gevonden wordt, de huisarts ook niets zal voorschrijven. De klachten zakken in mijn geval meestal wel af, maar het is aanvankelijk net zo akelig. Veel drinken, toch maar pijnstillers slikken, cranberrypillen.... het is dan niet anders, maar om gek van te worden.

Paasei

Paasei

18-10-2018 om 11:55

Precies

Inderdaad Kaaskopje. Als de huisarts niks vindt, schrijft ie niks voor. En zit jij met de gebakken peren (blaas). Dan is het heel fijn dat er fytotherapie, homeopathie of weet ik hoe je plantgeneeskunde noemt bestaat. Dat werkt namelijk wel en is een stuk beter voor je dan antibiotica.

Ik heb in mijn zoektocht trouwens ook veel info gevonden op deze website. Vooral in de reacties, waaronder trouwens ook van ouders van kinderen met blaasklachten:
https://groenevrouw.nl/wat-een-gezeik-natuurlijke-oplossingen-bij-blaasontsteking-2/

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2018 om 12:04

D-mannose

dat heb ik nog nooit in huis gehaald. Ik weet wel dat het er is. Ik ga er toch eens naar kijken.

Ik ben door mijn ervaring wel wat resoluter met antibiotica, moet het dan moet het. Maar ik ben het er wel over eens dat je het beter kunt beperken. Ik ben door blaasontsteking snel volledig van de kaart, dus dan wacht ik niet af of ik het met natuurlijke middelen weer weg kan krijgen. Ik slik wel standaard cranberry.

Egidia88

Egidia88

18-10-2018 om 14:14

Homeopathie

Klopt dat is zeker zo dat ze dat in nederland weinig hebben
En idd baat t niet dan schaad t niet
Maar nu zit ik ff op n punt dat ik me dochter niks meer wil geven maar gewoon wil weten wat er aan de hand is..

Paasei

Lees gewoon even het bericht van Anneque #9. Die legt duidelijk het verschil uit. Dan hoef jij niet meer te zeggen dat homeopathie werkt, terwijl je fytotherapie bedoelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2018 om 14:38

Egidia

Ja, dat snap ik volledig hoor.

Ils

Ils

20-10-2018 om 12:15

reflux

Hoi,

is er al nagegaan of er mss een reflux is vanuit de blaas naar de urineleider.
Ik had vroeger ook pijnsteken in de onderbuik, vooral als ik dringend moest gaan plassen. En daardoor zou het ook kunnen dat de blaasontstekingen niet goed overgaan, omdat niet alle urine uitgeplast wordt, maar dat er een deel terug in de urineleider gaat als de blaas samentrekt.

Egidia88

Egidia88

21-10-2018 om 00:39

lls

Hoi nee dat is niet gechekt, by de echo na het plassen was wel te zien dat de blaas volledig leeg is na het plassen..

Teuntje

Teuntje

21-10-2018 om 08:50

Net als Flavia

Is het wel een blaasprobleem? De urine is schoon, de andere onderzoeken laten geen afwijkingen zien aan de urinewegen.
Zo rond de 6 jaar heeft ze 7x in een jaar een blaasontsteking gehad. En nu nog steeds klachten in die regio.
Kan er in die tijd iets naars met haar gebeurd zijn waar ze nog steeds last van heeft? Het kan zijn dat ze dat zelf niet eens meer bewust weet maar dat dat nog steeds doorwerkt. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan helpen om te leren ontspannen. Is best het proberen waard denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2018 om 09:57

Teuntje

Je kunt niets uitsluiten natuurlijk, maar ik val ook in de categorie van dochter. Hoe vaak ik niet urine weggebracht heb en er geen bacterie in gevonden is... Dus er kán uiteraard iets vervelends aan ten grondslag liggen, maar het hoeft niet. Wat er dan wel aan de hand is, is vaak heel moeilijk te achterhalen. Dat zo'n jong meisje deze klachten al heeft vind ik wel sneu.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2018 om 10:07

Egidia

Wat goed uitplassen betreft... wat doet je dochter om dat te doen? Van houding veranderen kan ervoor zorgen dat het laatste restje net voor de uitgang rolt en wat ik ook weleens heb als ik heel erg nodig moest, is dat mijn blaas op de een of andere manier in etappes krimpt en daardoor een nieuw voorrraadje urine naar de uitgang kan rollen. Heel gek is dat. Dan is het net of ik weer opnieuw moet plassen, gewoon een normaal 'midden op de dag'-plasje, zo veel is dat dan nog. Waarschijnlijk doet ze het al, maar ze moet vooral niet haasten. Blijven zitten tot ze echt het gevoel heeft dat ze uitgedruppeld is.

Ze kan thuis ook bekkenbodemoefeningen doen door op de wc te oefenen met plas ophouden en loslaten. Ik zou het in haar geval niet tijdens het plassen doen, maar als dat al klaar is. Net alsof dus.

Zodra ze ook maar het geringste gevoel heeft dat het weer mis gaat, kan ze een paracetamol innemen en toch cranberrypillen. Desnoods twee tegelijk. Met een glas water innemen en dan op de bank gaan zitten. Niet blijven rondlopen dus. Bij mij zakt het vervelende gevoel dan in veel gevallen af, helaas niet altijd.

annie

annie

21-10-2018 om 11:53

Cranberry

Dat dient toch ter preventie? (misschien)
Niet ter behandeling.
Verder snap ik je niet Kaaskopje. Je blijft vrolijk last houden en vrolijk tegen alle adviezen in zeep gebruiken op intieme zones.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2018 om 12:10

Annie

Hoezo blijf ik dat volhouden? Dat noem ik een oude koe uit de sloot halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.