Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-12-2010 om 13:51

Blefaritis

Ik kamp al ruim drie maanden met een oogonsteking. De huisarts gaf me in eerste instantie Emadine en Polytrim oogdruppels; daarna hydrocortison/miconazol creme voor onder mijn ogen (de huid daar is rood en opgezwollen) wat de boel verergerde. Daarna gaf hij chlooramfenicol oogzalf en vidisic carbogel ooggel zonder resultaat en tenslotte een amoxycilline/clavulaanzuur antibioticakuur wat in eerste instantie leek te werken maar toen sloeg de infectie weer in alle hevigheid toe.
Vier oogartsen en een kuur dexamethason oogdruppels later blijkt dus dat ik Blefaritis heb en daarbovenop een allergische reactie; vermoedelijk veroorzaakt door contactlensintolerantie na jarenlang (25 jaar) dragen van lenzen en/of allergie voor lensvloeistof.
Uiteraard kan ik geen lenzen meer dragen maar ik kan ook mijn bril niet zolang verdragen vanwege littekenweefsel achter mijn oren en het dragen van hoorapparaten. 's Avonds zijn mijn oren rood en opgezwollen door drukpijn. Een nieuwe bril van titanium zou een uitkomst zijn maar ik heb al de maximale vergoeding bereikt qua lens/brilvergoeding door de zorgverzekering dus die kan ik niet betalen.
Ondertussen blijven mijn oogleden rood en dik; het ziet er niet uit.
De oogarts die ik van de week had raadde warme kompressen aan, twee keer per dag en ooglidmassage. Dat doe ik dus maar de warmte zorgt voor hele rode, droge oogleden en het verergeren van mijn Rosacea.
Ik weet het allemaal niet meer en ik ben er doodongelukkig en gefrustreerd door. Ik haat die bril maar kan dus ook geen lenzen dragen; waarschijnlijk voorgoed. En de rode oogleden gaan maar niet weg.
Iemand ervaring met Blefaritis? Tips, adviezen? Ik wil er zo graag vanaf!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat een toeval

toevallig liet mijn moeder mij vandaag een foldertje zien over deze aandoening. Zij heeft het ook. Diagnose is gesteld door de oogarts. Wat ik eruit begreep is het een chronische oogontsteking. Volgens mij kom je er dus niet vanaf, helaas.

Wat je al doet; warme compressen, masseren van de meibomiusklieren (dat zijn de vaatjes die ontstoken zijn namelijk) is goed.
Wat ik ook las in die folder is dat er zogeheten kunsttranen in de handel zijn. Zou je even met de apotheek moeten overleggen denk ik.

Wat er aan de hand is, is dat die Meibomiuskliertjes ontstoken zijn. Die maken een soort vet aan. Samen met traanvocht vormt dat een filpmje op je oog en dat maakt dat je oog niet droog voelt.

Hopelijk heb ik je zo wat meer info gegeven. Helaas niet hét middel om het weg te krijgen. Wat ik wel begreep als je de compressen doet, masseren en eventueel die kunsttranen dat het dan op zich wel zo moet zijn dat je het onder controle hebt.

Sterkte ermee.

groetjes van Purk

Christientje

Christientje

25-12-2010 om 21:27

Heb ik ook

Ik heb ook blepharitis maar blijkbaar in een zeer milde vorm als ik jouw verhaal lees Mijn oogleden zijn regelmatig ontstoken en eens in de zoveel tijd ontwikkel ik een chalazion (verstopt meibomkliertje) op mijn ooglid die er dan uitgesneden moet worden in het ziekenhuis. Maar tussendoor gaat het wel goed Die warmtekompressen helpen wel wat maar idd word je huid er erg droog van. Helaas heb ik geen echte tips voor je ... Behalve dat ik 's avonds en 's morgens mijn oogleden en wimperranden reinig met een wattenstaafje gedrenkt in een mengsel van water en babyshampoo. En dat dan ná het opbrengen van mijn dag of nachtcrème. Dat helpt meestal goed maar eens in de zoveel tijd krijg ik er toch weer last van. Ik krijg altijd iets van fucithalmic oogzalf ofzo en de zwelling is dan binnen 48 uur wel weg. Succes met je ogen! Hopelijk gaat het snel over. Ik vind het echt heel vervelend voor je. Ik draag trouwens ook al iets van 25 jaar lenzen.

(null)

Maria

Maria

26-12-2010 om 12:36

Vervelend

Vervelend maar als een bril goed zit en je gehoorapparaten ook dan zou je ze de hele dag moeten kunnen verdragen. Ik heb al sinds mijn 20ste gehoorapparaten aho en sinds mijn 12de een bril met min 7. Voor multifocale bril met superdunne glazen en een montuur van 139 euros heb ik een maand geleden 270 euro betaald (ik heb de actie van 2e bril gratis geweigerd, want die is niet echt gratis en ik ben bij een paar vestigingen geweest en prijzen gevraagd. Was wel verwarrend want ik kreeg prijzen varierend van 270 tot bijna 400). Of wordt vriend van Hans en je betaalt per maand 3,50 of 5,75 en krijgt dan om de 2 jaar een nieuwe bril! Google maar even op Hans Anders. Over de blefaritis kan ik niet veel zeggen maar ik wens je sterkte ermee.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-12-2010 om 14:55

Reactie

Tja, het is idd chronisch maar ik hoop gewoon dat het snel onder controle is met kompressen en massage. Kunsttranen (Duratears Free) heb ik ook en daarnaast heb ik spul om twee keer per dag m'n ogen en ooglidranden schoon te maken (Blephasol). Verder geen druppels of zalf. Half februari moet ik weer terug naar de oogarts voor controle. Als het dan nog in de acute fase zit krijg ik weer steroide-druppels of desnoods Doxycycline.
Een bril zit bij mij nooit goed vanwege littekenweefsel achter mijn oren en de druk daarop, zeker in combinatie met mijn hoorapparaten. Ook heb ik een beroerde neusrug waardoor een bril altijd afzakt. Als hij te strak staat afgesteld krijg ik wondjes op mijn neusbrug omdat er puntig kraakbeen uitsteekt. Vandaar dat lenzen zo een geweldige uitkomst waren. Een titaniummontuur met ultradunne glazen zou veel gewicht schelen maar dit is erg duur en ik kom pas in augustus weer in aanmerking voor brilvergoeding.
Ik ga kijken of de oogarts een briefje wil schrijven voor de verzekering dat ze hopelijk eerder zo'n bril willen vergoeden op medische indicatie. En verder blijf ik m'n ogen goed schoonmaken en hopen dat het snel onder controle is. Maar het is echt niks dit gedoe;-(
Bedankt voor jullie reacties!

Oppepper weerstand?

Ik heb geen tips voor je aandoeningen, sorry. Ik vind het heel vervelend voor je. Het enige dat ik je kan aanraden na de eerste 3,5 jaar oa pfeiffer na de bevalling is een oppepper voor je afweer. Daar heb je nu ala minuut niets aan maar op de iets langere termijn wel. Ik heb veel baat bij spirulina (bron voor vit b ondersteunt de afweer) en vit c van bonusan (met allerlei mineralen). Beiden aangeraden door mijn huisarts. Vooral als je ouder wordt, heb je meer behoefte aan vit b terwijl je lijf het moeilijker opneemt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.