Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pirata

Pirata

05-05-2017 om 18:35

Bloedarmoede, hoe kom ik de dagen een beetje door

Bij mij is deze week forse bloedarmoede vastgesteld. Dus nu snap ik eindelijk waarom ik steeds uitgeput ben :-p
Overigens, de oorzaak moet nog nader uitgezocht worden maar het is geen ijzertekort.
Ik begrijp dat het lang kan duren voor je Hb weer op peil is. Maar hoe ga ik tot die tijd met mezelf om? Ik heb me direct deels ziekgemeld zodat ik meer kan rusten. Maar verder? Bankhangen en commando's uitdelen en boeken lezen en vroeg slapen? Ik heb er niet veel zin in, ik wil op mijn ATB en naar de fitness!

Claire Beauchamp

Claire Beauchamp

05-05-2017 om 18:39

Tip

Begin in deel 1 van Outlander (in het Nederlands: de Reiziger) van Diana Gabaldon.
Grote kans dat je gegrepen raakt en alle (vuistdikke) delen achter elkaar wil lezen. De tijd vliegt om

Verder: laat die ATB nou maar ff staan en leef even volgens de drie R'en. Zorg voor gezond eten, goede slaaphygiëne en beweging op geleide van de uitputting.
Beterschap!

Egel

Egel

05-05-2017 om 18:48

ATB?

Wat?
Wat is dat?

Sterkte trouwens.

Doen wat je kan en niet meer

Rondje wandelen..prima,maar daarna bv lezen. Dutje tussen de middag etc. Ga proberen te handleterren of zo. Of doodle tekenen. Dan ben je toch wat bezig en kun je je uitleven?
Neem een abb op netflix en kijk oude series
Beterschap!

Pirata

Pirata

05-05-2017 om 19:24

ATB

ATB=All terrain bike
Ik zal dan maar op zoek gaan naar die boekenserie
Red bull helpt zeker niet? Koffie heb ik al getest, maar dat helpt niks.

Handleterren? Wat is dat? Netflix hebben we net in huis. Kan eens kijken, ik had het voor de kinderen genomen dus nog nauwelijks zelf gekeken.

Netflixer

Netflixer

05-05-2017 om 19:40

Ook Netflix

Ik keek voordat ik ziek werd bijna geen tv, maar toen ik langdurig bedrust moest was Netflix echt fantastisch. Er zijn goede documentairers, films en series te vinden. Sterkte!!

Al breiend...

voor een leuk zomertruitje.

En als je in conditie wilt blijven, huur je een hometrainer. Als je moe wordt, kan je direct afstappen.

Mocht je de serie outlander niets aan vinden, de aardkinderen van Jean M. Auel (6 stuks) zijn ca 6 cm dik en gaat over overleven, jagen natuur en afzien. Past dus wel een beetje bij jou als ATB-er.

Handletteren

Is met een dunne schrijfstift allerlei letters schrijven met allerlei verschillende lettersoorten. Werkt lekker rustgevend gewoon in huis halen zo'n fineliner v d action of zo. Pak kopier papier erbij en beginnen. Haal evt nog wat andere dingen die je daar ziet, verwen je zelf even.
Als je verschillende dingen klaar hebt liggen die je zou kunnen doen lijken de dagen minder lang.
Ik kreeg toen foliumzuur en ijzertabletten maar je zult daar vast nog iets over horen van de arts? Ik had nml wel een reden v d bloedarmoede door een grote bloeding na de bevalling
Mijn moeder heeft ook erge bloedarmoede gehad waar ze de oorzaak eerst niet van wisten. Daar vroeg ik t net aan en zij roept pleegzusterbloedwijn drinken en appelstroop eten. Geen idee wat t eerste is maar t is vast beter dan redbull
en dan afwachten wat de arts zegt.

Bennikki

Bennikki

05-05-2017 om 23:08

Huh

Je bent uitgeput en wilt ATB-en en naar fitness? Je hebt netflix genomen voor de kinderen maar weet niet wat er op staat? Ik ken je niet natuurlijk maar denk: waarschijnlijk ben je een gezonde en actieve dame die altijd maar doorploetert en iedereen voor laat gaan, en nu geeft je lichaam duidelijk aan het even niet meer te trekken en weet je niet hoe het moet, tot rust komen.
Nou ben ik daar toevallig een expert in, en ik denk: luister naar je lichaam en niet naar je hoofd. Want je hoofd kraamt onzin uit op het moment ; )

Pirata

Pirata

06-05-2017 om 08:54

Klopt

Klopt, ik ben er zo eentje die zo lang mogelijk doorgaat (tot de instorting). Een dagje bankhangen is leuk maar meer niet. En ik houd ook niet van luiervakanties (heu, nog 2 maanden te gaan, ik wilde fietsen). Er moet een Knop om dus..
Oei, knutselen en breien zijn echt niks voor mij. Ik kan wel een tuinontwerp maken wellicht.

Appelstroop e.d. gaan me niet helpen, ik heb geen ijzergebrek en de laatste bevalling is 10 jaar terug. Toen had ik ook zware bloedarmoede, maar nergens last van.

Zou een beetje roeien op de machine verantwoord zijn?

Pirata

Pirata

06-05-2017 om 09:02

oh, en

Foliumzuur en b12 gaan ze op prikken volgende week.

Bellefleur

Bellefleur

06-05-2017 om 09:04

Pirata,

Ik doe vaak aan bloedarmoede. Mijn fysiotherapeut gaf me de volgende tip: gewoon naar fitness gaan. Als je cardio doet, ben je snel buiten adem. Stop dan. Neem een paar minuten rust, en ga dan verder. Ik vond het een leuke uitdaging en bevredigend. : 1 minuut crosstrainer, 1 minuut rust. En de volgende keer lukte het me al 2 minuten. Verder heb ik geleerd om toe te geven aan de vermoeidheid. Ik deed 's middags vaak een dutje. Misschien kun je de ATB even inwisselen voor een gewone fiets? Gewoon een sukkelend fietstochtje, in plaats van een explosieve atb-rit. Beter dan thuiszitten. Het 'fijne' van bloedarmoede is dat je er zo heerlijk op slaapt. Ik voelde me 's ochtends zo uitgerust! Sterkte Pirata!

Pennestreek

Pennestreek

06-05-2017 om 12:59

Sluit me aan bij de rest

Voor zover ik weet is er bij bloedarmoede geen bezwaar tegen bewegen. Maar dan wel in een rustig tempo. Dus gewone fiets ipv ATB en en dan zorgen dat je proviand en eventueel een handdoek of plaid bij je hebt voor onderweg, zodat je af kunt stappen en even pauzeren.
Maar het belangrijkste is inderdaad die knop die om moet. En dat gaat vast lukken als je zorgt voor afleiding. Et Netflix en wat goede boeken kom je een heel eind. Het kost mij in de vakantie altijd een paar dagen om om te schakelen, maar dan lukt het ook wel. Nu is ontspannen in een vreemde omgeving wel makkelijker dan thuis, want thuis is natuurlijk altijd wat te doen... Succes en sterkte! Hoop wel dat de oorzaak snel gevonden wordt en dat het niks ernstigs is...

Pirata

Pirata

06-05-2017 om 15:36

haha Bellefleur

Het klinkt alsof het een soort hobby van je is. ☺
Kunnen ze er niks aan doen dan bj jou?

Vandaag gaat relaxen me goed af. In de zon en ik vond nog een dik ongelezen boek (Stieg Larsson).
Tussendoor op ee laag tempo de huishouding (wassen, badkamer, broodbakken).
Morgen afhankelijk van het weer een slome fietsronde of binnen roeien.

Nog een goede netflx-tip voor vanavond? De docu van gisteren was niet zo'n beste.

Alison

Alison

06-05-2017 om 16:33

Meer laten testen

Als je toch meer moet rusten heb je tijd genoeg om je in te lezen Dit zijn links naar meer informatie waar je bloedarmoede aan zou kunnen liggen. Ben je zelf ook op de hoogte.

Bloedarmoede ontstaat meestal door een ijzertekort, maar kan ook ontstaan door een tekort aan vitamine B12, B6 en/of foliumzuur. Vandaar dat het aan te raden is bij bloedarmoede op alle vier te testen. Vitamine B12 zorgt samen met vitamine B6 en foliumzuur voor de opname van ijzer door het lichaam.
https://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ijzer-foliumzuur-en-vitamine-b6/

Op Facebook zijn verschillende B12 groepen maar je moet deze hebben, dan naar bestanden en daar naar Bloedprikadvies. Meer informatie over wat er allemaal geprikt wordt en wat dat betekent.
B12 tekort, de vergeten ziekte

Sterkte met de vermoeidheid en de beperkingen.

Bellefleur

Bellefleur

06-05-2017 om 18:43

Pirata,

Het was een hobby van me. Ik geloof dat ik richting overgang ga. Geen maandelijks drama meer. Leve de overgang

Oeps,

Pirata, ik las net je bijdragen in een ander draadje, magnesiumgehalte is dus op niveau. Kan het zijn dat door de inname van supplementen het Hb-gehalte ook wel op niveau komt, maar dat dit even wat meer tijd nodig heeft?
Oftewel over een week nog een Hb-check?
Mooi dat het innemen van magnesiumsuppl. al zo snel waarneembaar is. Nu alleen dat Hb-gehalte nog.

Pirata

Pirata

06-05-2017 om 19:40

Flanagan

Dat zou het dan misschien kunnen zijn?
Jammer dat ik al aan de supplementen zat. Nu is het lastiger vast te stellen als magnesium de oorzaak is. Het zal dan wellicht ook wel een paar maanden kosten voor het op niveau is. Elke maand testen of het Hb-gehalte al oploopt is wellicht een goed plan!

Pirata

Pirata

06-05-2017 om 19:41

bellefleur

Oei. Dat was heftig dan...

Pirata

Pirata

06-05-2017 om 19:45

Flanagan

Ik lees niet dat magnesiumtekort tot bloedarmoede kan leiden?

Pirata,

In dezelfde link staat het volgende:

'
Symptonen van tekort

Een magnesiumtekort komt vooral veel voor bij ouderen, zware drinkers, zwangere vrouwen en mensen die zware arbeid verrichten. Een gering tekort kan leiden tot een onregelmatige hartslag en allerlei andere symptomen, zoals anorixia, bloedarmoede, verminderd vermogen om giftige stoffen uit te scheiden, nervositeit en benauwdheid, hartkloppingen, spierkrampen, verlies van botweefsel, diabetes (op latere leeftijd), slapeloosheid, hyperactivitiet bij kinderen, problemen met de bloeddruk, PMS, menstruatiepijn en nierstenen. Ook het chronische-vermoeidheidssyndroom wordt in verband gebracht met een magnesiumdeficiëntie, het bloed bevat wel voldoende magnesium, maar het wordt niet opgenomen in de cellen. In zulke gevallen kan vitamine B6 nodig zijn om het magnesium door de celmembraam te brengen.'

Nu ben ik zelf geen huisarts. Vraag het je huisarts.. Door het innemen van de supplementen kan het bloedonderzoek zo m.i. een verkeerd beeld hebben gegeven van de werkelijke conditie. Ik weet niet hoeveel tijd tussen de start van inname en de bloedafname zat. Weet de huisarts dat je die suppl. in nam?

Pirata

Pirata

07-05-2017 om 08:40

okee dank je

Ik had er even overheen gelezen.
Er zat ongeveer 2 weken tussen en ja ik heb het direct gezegd toen ik de vermoeidheid aangaf (bij mijn internist). Ik mocht ermee doorgaan.

Ik zal eens klagen bij mijn baas over mijn zware werkzaamheden (kantoor).

Pirata

Pirata

22-05-2017 om 19:02

Yeah, b12

Het is B12-gebrek.
Dus nu aan de supplementen. Ik kom mijn werkdagen redelijk door trouwens door elke dag aan het einde van de ochtend in de rustruimte te gaan liggen.
En ik werk een uurtje minder elke dag.
Nu maar hopen dat die B12 een beetje snel werkt (heu, vast niet). Anders dan toch maar een luie vakantie houden deze zomer... Veel boeken.

Nou

Ik weet niet wat je Hb is maar het idee al van ATB... Ik heb lang erge bloedarmoede gehad, door extreem bloedverlies bij menstrueren. Ik kon nog geen oh of ah zeggen, en zelf op de fiets naar de winkel om te hoek was te erg voor worden. Ik sliep ook regelmatig overdag, zelfs een paar keer een uurtje in mijn auto bij een tussenuurtje op school. Ik kon niet meer.
Totdat de medici erachter zijn waarom je bloedarmoede heb en wat voor behandeing je nodig hebt, zul je geduld moeten hebben een elke dag ontdekken wat je wel en niet aankan. Als het lukt is een dutje in de middag prima, stelt je ook in staat om de avond enigzins vrolijk mee te maken met je gezin. Sporten, als je her aankan, zal vast heel erg gezond zijn. Vers en goed eten.. en vooral toegeven aan de vermoeiheid, tot een zekere punt.
Sterkte
Sini

Pirata

Pirata

23-05-2017 om 08:19

sport

Ja, een forse stap terug voorlopig. Ik sport nu weer: op mijn vrije dag 5 minuten roeien en even met de gewichten en de buikspieren kort meepakken. Klinkt niet indrukwekkend maar alla, 't is beter dan niks he...
Morgen 20 minuten op de ATB om mijn kind weg te brengen en op te halen. En daarna de hangmat in.

Bellefleur

Bellefleur

25-05-2017 om 08:58

Ik doe gezellig mee.

Last van een zondvloed van al minstens 10 dagen. Ik moet dus rust nemen. En dat met dit mooie weer!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.