Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Inge M

Inge M

23-10-2010 om 18:23

Bloedonderzoek waarde glucose

Weet iemand hoe lang het duurt voordat een ontbijt terug te zien is in de bloedwaarden van glucose?
De test is gedaan tegen 9.00 uur. Het ontbijt was van 8.15-8.30 uur.
Is dit ontbijt nog terug te vinden in de waarden of duurt dit veel langer?

De bloedtest schrijft: glucose op een willekeurig tijdstip. D
e reden van mijn vraag is dat de glucosewaarde aan de ondergrens was van normaal. Maar als het ontbijt wel invloed heeft op de waarde, was de glucosewaarde misschien laag te noemen.

Wie weet hier meer over?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

23-10-2010 om 19:53

Inge

Bij iemand zonder diabetes schommelen de bloedsuikerwaarden niet veel. Het lichaam regelt dat nauw, dmv insuline als de waarde te hoog dreigt te worden, en dmv van suiker vrijmaken uit de lever als de waarde te laag dreigt te worden. Maaltijden geven daardoor geen echte pieken van het bloedsuiker. Als je bloedsuiker 30-45 min. na het ontbijt normaal was (op de ondergrens van normaal = normaal) dan werkt die fijnafstelling naar behoren.
Kari

Inge M

Inge M

23-10-2010 om 21:00

Maar hoe zit het dan met een te lage bloedsuikerwaarde

Bedankt voor je antwoord. Ik denk echter niet aan diabetes maar aan een te lage bloedsuikerwaarde. De klachten passen hier namelijk bij.
De bloedtest laat dit niet zien, maar ik weet niet in hoeverre het tijdstip hier invloed op heeft (in combinatie met ontbijt).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-10-2010 om 21:32

Glucosetolerantietest

Als je het hebt over hypoglykemie is de test die jij hebt gehad niet betrouwbaar en nauwkeurig genoeg. Dan zou je de verlengde glucose tolerantie test moeten laten doen. Daarvoor moet je nuchter zijn vanaf 22.00 de avond voor de test. 's Morgens om 8.00 wordt dan de eerste keer bloed geprikt. Vervolgens krijg je suikerwater te drinken en daarna wordt je bloed weer een aantal keer geprikt (vingerprik). Deze verlengde glucose test (verlengde GTT) neemt zo'n vijf a zes uur in beslag.
Ik heb deze test jaren geleden gedaan en ik bleek idd hypoglykemie te hebben. Daarvoor hoefde ik niet eens de uitslag te weten; tijdens de test kreeg ik een hypo dus was wel meteen duidelijk dat mijn glucosewaarden niet echt stabiel en hoog genoeg waren
Hier een voorbeeld hoe zo'n test eruit kan zien http://www.rdgg.nl/index.php?id=1425

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.