Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

15-05-2011 om 12:39

Bloeduitstorting na bloedprikken

Afgelopen week bloed laten prikken en er na werd mijn arm pijnlijk stijf en kreeg een bobbel waar er geprikt was. De volgende dag enorme bloeduitstortingen, en dan niet waar er geprikt is maar er naast, richting elleboog.
Er is duidelijk misgeprikt, zoals ze dat noemen. Maar hoe dan? De laborante heeft maar 1 keer geprikt en het bloed kwam meteen het buisje instromen. Hoe kan het dan toch zijn misgegaan?
Ik heb overigens de afgelopen 8 maanden wel 15 keer mijn bloed laten prikken en dit nooit eerder gehad. Ik weet wel dat deze laborante nieuw is, want de vorige keren dat ik er was werd ze getraind.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

15-05-2011 om 13:01

Geeft niks

Dat gebeurd soms. Er kan bijvoorbeeld na het verwijderen van de naald nog wat zijn nagelekt tussen bloedvat en huid. Dat loopt dan wat opzij dus dan krijg je een bloeduitstorting die helemaal niet op de prikplek hoeft te zitten.
Geeft niks, gaat vanzelf weer over.

Fianna

Fianna

15-05-2011 om 13:03

Dat het niks geeft weet ik

ik maak me ook geen zorgen, vraag me alleen af hoe het ontstaat, omdat ik niet het idee kreeg dat het prikken mis ging (ging in 1 keer goed enz).
maar als het bloed alleen opzij gelopen is hoe komt het dan dat mijn arm pijnlijk en stijf was op de plek van prikken?

Kan

Dat heb ik ook een paar keer gehad. Sommige mensen kunnen het van nature en anderen leren het nooit. Sommige prikken pijnloos en anderen moet je je verbijten. Een bult zo groot als een half ei een keer. Het duurde lang eer die weg was! En een keer de vingerafdrukken van de chirurg die mn verstandskiezen had getrokken op m'n wang en kaak. Die verdwenen langzaam naar beneden voor ze echt weg waren. Eigenlijk zouden ze dit als feedback terug moeten horen. Als omgekeerd advies: het is toch geen adequate (be)handeling. Stel dat je aan de bloedverdunners was geweest. Of heb jij het idee dat het niet aan de laborante ligt aan aan je lijf?

Fianna

Fianna

15-05-2011 om 13:09

Judith-t

Ik denk wel dat het aan de laborante lag (hoe zou het aan mijn lijf moeten liggen en daarvoor ging het altijd goed), er zal wel iets zijn misgegaan met prikken, maar wat? Dat snap ik dus niet zo goed. Ik snap het als ze meerdere keren had moeten prikken, maar dat was dus niet zo.
Het is verder niet heel belangrijk, ben gewoon nieuwsgierig.
maar de volgende keer dat ik weer geprikt word en zij is er, ga ik een blokje om

Wat irene zegt

klinkt heel logisch.

Hehe, lol. Ja ik ging ook een blokje om! Niet dat ik het erg vind om geprikt te worden, helemaal niet, Maar wel zo! Maarja in Academische ziekenhuizen heet het dan dat er op je geoefend wordt. Mag je ook weigeren trouwens. Doen ze wel al mopperend wat 'lastig' over maar het mag wel.

Erop drukken

Direct nadat de naald wordt verwijderd, krijg je een watje op de prikplek met het verzoek daar hard op te drukken.

Soms als je dat niet hard of lang genoeg doet, kan de ader nog even doorstromen en dan krijg je een bloeduitstorting.

Irene

Irene

15-05-2011 om 13:26

Moppeke

precies, het hoeft dus niet eens aan de laborant te liggen ;o) Overigens Fianne: de volgende keer dat je haar treft hoeft je geen blokje om: ze heeft dan immers alweer veel meer geoefend!

Fianna

Fianna

15-05-2011 om 13:30

Heb er wel op gedrukt

en ook lang genoeg, gewoon zoals ik die 15 keer ervoor ook gedaan heb en ook al zou het dan toch gelekt hebben, waarom dat hele pijnlijke stijve arm, die ik met moeite kon buigen met flinke bult?

Een wat diepe(re)

onderhuidse bloeduitstorting. Het wordt er dik en het is wat pijnlijk. Dan gaat bewegen stroef/stroever.

Kobalt

Kobalt

15-05-2011 om 16:53

Soms

Onervaren prikkers prikken soms te ver door. Dan doorboren ze het vat op twee punten, aan de kant van de huid en aan de inwendige kant. Als ze dan de naald een paar millimeter terug trekken, stroomt er wel gewoon bloed in de vacuumbuis, maar het bloedvat is helemaal kapot. Het afdrukken van het vat heeft dan weinig zin, aangezien het bloed inwendig weglekt, op een hoger punt. Dat bloed loopt veroorzaakt een zwelling, die zwelling veroorzaakt stijfheid. Het bloed zakt langzaam naar een dieper gelegen punt, voor het door je lichaam opgeruimd kan worden.
Vandaar dat je later een blauwe plek kan krijgen, die een stukje verderop ligt.
Het kan volgens mij niet veel kwaad, ik denk dat het iedere prikker weleens kan overkomen, maar het is niet zo netjes, dat dan weer niet.

Fianna

Fianna

15-05-2011 om 18:36

Kobalt

ja dat is een logische verklaring! Ik denk dat het inderdaad zo is gegaan.

Vic

Vic

15-05-2011 om 19:45

Wel eens gehad

Toen ik zwanger was werd ik op het laatst om de dag geprikt. Op een gegeven moment leek ik wel een junk, met al die prikgaten en blauwe plekken ;-( Het is me ook wel eens overkomen dat er ineens bloed uit spoot, als een fonteintje. Heel eng vond ik dat, maar de prikzuster deed er erg laconiek over.

Fianna

Fianna

15-05-2011 om 20:28

Hè gadver vic

dat lijkt me helemaal niet fijn zo'n fonteintje!

ishtar

ishtar

16-05-2011 om 09:08

Ik ga lastig 'dicht'

en ik waarschuw er elke keer voor. En elke keer weer zijn de prikzusters er verbaasd over dat het waar is wat ik zeg. Ook eens zo'n 'fonteintje' gehad. Zuster dacht dat het al wel dicht zou zijn. eh, niet dus
En ook standaard blauwe plekken. Maar nog nooit zo'n bult en een stijve arm.

toja

toja

16-05-2011 om 09:53

Verschillend

Ik ben ook een tijdje regelmatig geprikt. De ene keer niets aan de hand, de andere keer enorme blauwe plek. En ik heb ervaren dat bij mij lag aan diegene die prikte. En ik ben heel makkelijk te prikken, daar ligt het niet aan.

(null)

Fianna

Fianna

16-05-2011 om 17:37

Nou

dan bof ik, zo vaak als ik geprikt met laatste tijd en dat het maar 1 keer zo gelopen is. Ik wijt het toch echt aan de onervarenheid van de prikster.
Die bloeduitstorting is nu enorm (minstens 10 cm) en donkerpaars, erg indrukwekkend

Puck

Puck

17-05-2011 om 09:50

Door de ader heen geprikt

HEt kan ook zijn dat ze gewoon de naald iets te ver in de ader heeft gestoken waardoor hij er aan de andere kant net doorheen is geprikt. En ook de meest ervaren prikker kan dat gebeuren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.