Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bloedverlies - overgang?

Begin maart zou ik ongesteld moeten worden. De buikkrampen kwamen, maar menstruatie bleef weg. Twee weken later kwam alsnog de menstruatie op gang, echter wel heftig met stolsels. Normaal gezien duurt de menstruatie bij mij gemiddeld 9-10 dagen (is bij mij nooit een lichte menstruatie geweest), nu was dit sowieso al 15 dagen aan de gang. Twee jaar geleden ben ik gestopt met de pil ivm DVT. Ik besloot 2 weken geleden te starten met de minipil, maar dit beviel me totaal niet (veel bijwerkingen) en ben ik 2 dagen geleden hiermee gestopt. Tussen de laatste menstruatie en nu ben ik continu aan het vloeien (ene dag een beetje, de andere dag weer meer met stolsels). Sinds vandaag menstruatiepijn en ook weer flink vloeien met wat stolsels. Ook heb ik sinds een week een opgeblazen gespannen buik, het gevoel dat ik zwanger ben (wat absoluut niet zo is en blaasontsteking test was overigens negatief) de ballon loopt maar niet leeg
De ha heeft geadviseerd om de Mirena spiraal te laten zetten en deze te laten zitten tot mn 52e, maar ik wil geen hormonen meer.
Wie heeft hier ervaring mee en herkent zich (grotendeels) in dit verhaal? Zijn dit symptomen die kunnen duiden op de overgang? Ik ben 46. 
Heeft iemand misschien tips voor mij? 

Ja, naar de gynaecoloog. 
Eerst uitzoeken waarom, daarna zaken uitproberen, niet omgekeerd.

Bloedprikken om te kijken of je in de overgang bent heeft weinig nut (momentopname). Naar de huisarts, verwijzing voor de gynaecoloog aanvragen en daar eens gaan praten. En, als jij er voor open staat je eens inlezen over bio identieke hormonen. Luister eens naar de podcast we zijn toch niet gek.
En vul voor jezelf eens de green scale in  https://www.vrouwenindeovergang.nl/vragenlijst/
Misschien voor jezelf wat duidelijker krijgen wat overgangsklachten kunnen zijn.

Ja, helaas ging het bij mij ook zo. Het belemmerde me enorm in mijn doen en laten, want elk moment kon er een gigantisch stolsel loskomen, soms echt zo groot als een vuist. 
Ik heb in overleg met de huisarts en de gynaecoloog alles geprobeerd: mirena spiraal, pil, hormoontabletten, daar werd ik agressief of depressief van. Vervolgens een Novasure gedaan, dat hielp een tijdlang maar daarna kwamen de bloedingen toch weer terug. Het huilen stond me af en toe nader dan het lachen en ik zat meer op de wc dan me lief was. Op een gegeven moment wist de gynaecoloog het ook niet meer en vertelde me dat hij óf mijn baarmoeder kon verwijderen óf dat het met de tijd wel zou stoppen. Baarmoederverwijdering wilde ik niet, ik ken verschillende mensen die daarna verzakkingen kregen. Dus was het uitzitten. Op een dag hield het gewoon op, ik was toen wel al 56. 
Sorry, geen positief verhaal. Ik wens je sterkte. 

Ja, dit kan inderdaad de overgang zijn. Er bestaan pilletjes om die enorme menstruatie te stoppen, je huisarts weet daar meer van. 
Ik zou ook zeggen: eerst naar een gynaecoloog om eventuele afwijkingen uit te sluiten. Daarna uitzoeken of dit de overgang is of je er iets aan wilt of kunt doen.
Zelf verdroeg ik de pil erg slecht, daarom zat ik niet te wachten op hormonen. Maar ik had zoveel overgangsklachten (geheugen, stemming, slaap, gewrichten, huid, haar enz enz), dat ik toch aan de bioidentieke hormonen ben gegaan, die zijn wel in een veel lagere dosering dan de anticonceptiepil. Ik moest er wel 2-3 maanden aan wennen, ik had o.a. hoofdpijn tijdens de eerste 2 stopweken. Maar na 3 maanden waren mijn onregelmatige bloedingen verdwenen en de meeste overgangsklachten (en de hoofdpijn) ook. Ik voel me nu heel goed!

Ga sowieso eens met een overgangsverpleegkundige praten, want een geïnformeerde vrouw telt voor twee.

Hier was en ben ik nog steeds heel blij met mijn novasure. Mijn menstruaties zijn weggebleven.
Maar eerst naar de gynaecoloog om uit te vinden of er niet gewoon een oorzaak is. Tegenwoordig kan bijvoorbeeld een vleesboom ook behandeld worden door middel van embolisatie, i.p.v. de hele baarmoeder te verwijderen. Er is echt genoeg mogelijk.

Ga echt naar een gynaecoloog.  Mijn bvo was schoon, nooit hpv gehad, en ik had zonder die bloedingen en zonder gynaecoloog vorig jaar nooit achter het endometrioid adenocarcinoom gekomen. Radicale hysterectomie gekregen.
Dat hoeft bij jou hélemaal niet zo te zijn, maar laat het uitzoeken.  Elke vrouw die "ik" kan helpen uitsluiten of ontdekken is winst. De huisarts had dit nooit kunnen ontdekken.

Blondje

Blondje

13-04-2024 om 19:39 Topicstarter

Heel erg bedankt voor jullie goede en eerlijke reacties! 
Afgelopen nacht en vandaag heel veel bloedverlies gehad en nog steeds. 
Het wordt nu echt tijd voor mij aan de bel te trekken bij de huisarts met de vraag een doorverwijzing te krijgen naar de gynaecoloog. Zo gaat het echt niet langer meer. Ik voel me steeds beroerder en slapper worden en ik wil mijn vrijheid terug. Nogmaals bedankt voor jullie tips 😀

dan

dan

13-04-2024 om 20:23

Verstandig dat je een doorverwijzing gaat vragen voor de gynaecoloog want zo door blijven lopen is geen doen. Dit heb ik zelf jaren geleden meegemaakt en ik bleef eerst ook maar doorsukkelen, had op den duur zelfs bloedarmoede erdoor. Ik heb wel gekozen voor hormonen (nu inmiddels gestopt en geen bloedverlies meer gehad nadien)  maar er zijn heus wel andere opties als je dat echt niet wil. 

Blondje schreef op 13-04-2024 om 19:39:

Heel erg bedankt voor jullie goede en eerlijke reacties!
Afgelopen nacht en vandaag heel veel bloedverlies gehad en nog steeds.
Het wordt nu echt tijd voor mij aan de bel te trekken bij de huisarts met de vraag een doorverwijzing te krijgen naar de gynaecoloog. Zo gaat het echt niet langer meer. Ik voel me steeds beroerder en slapper worden en ik wil mijn vrijheid terug. Nogmaals bedankt voor jullie tips 😀

Tip die ik kreeg van mijn huisarts, pijnstillers  nsaid (naproxen, diclofenac) en je menstruatie wordt minder heftig. Werkt bij mij echt, misschien voor het weekend een tip.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.