Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Merla

Merla

29-10-2008 om 11:01

Buikgriep, is het te ontlopen?

De buikgriep schijnt te heersen. In ons gezin in elk geval wel! Nr. 3 is vannacht begonnen en zelf voel ik me al een aantal dagen niet helemaal echt lekker. Beetje kramp, beetje misselijk. Maar verder (nog) niet. Maar ik vrees dat ik er niet onderuit kom. En natúúrlijk komt het helemaal niet uit. Morgen heb ik een belangrijke afspraak die al maanden eerder had moeten plaatsvinden.
Nu vraag ik me af: zou er nou echt geen manier zijn om die buikgriep te ontlopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

29-10-2008 om 11:12

Moeilijk

Zeker als jij met je zieke kinderen in de weer bent dan is de kans heel groot dat je zelf het virus al onder de leden hebt. Als het echt niet uitkomt dan kun je diarreeremmer met loperamide gebruiken. Dit vertraaagt de darmwerking, zorgt voor minder krampen en het verbetert ook de opname van water en zouten door de darm. Hierdoor neemt de transportsnelheid door de darm af en wordt de ontlasting vaster.

ayla

ayla

29-10-2008 om 11:23

Bijna niet

het is en blijft een virus, dus eenmaal onder de leden, helaas.

Jacoline29

Jacoline29

29-10-2008 om 11:35

Misschien

Alvast beginnen met een diarree remmer,of homeopatisch middeltje tormentavena genaamd,ieder uur 5 druppels.Echinaforce om de weerstand te verhogen.

sandra75

sandra75

29-10-2008 om 11:48

Denk het niet..

ben bang dat je er toch ook binnenkort aan geloven moet..zo gaat het hier in huis wel altijd.Een van de jongens begint,dan is papa vaak aan de beurt en hoezeer ik mijn best ook doe...ben ook altijd aan de beurt..

Maar wat Jacoline allemaal oppert neem ik mee voor als er hier weer een golfje rondgaat!

Domperidon

Dit zijn tabletten tegen de misselijkheid, gewoon bij de drogist te koop. Hebben mij een aantal keren geholpen niet te spugen. Verder schijnt cola te helpen. Succes!

Handen wassen

Voorkomen is moeilijk, maar handen wassen tegen verdere verspreiding is wel degelijk effectief!
Met bacteriedodende zeep.....

Sterkte met de zieke boeg

Merla

Merla

29-10-2008 om 20:07

Helaas

Dank voor jullie reacties. Ik ben helaas toch de klos geworden maar hopelijk valt het mee.
Vanmiddag kwam nr 4 al ziek uit school. En ikzelf ben als nr 5 tijdens het etenkoken (al die geuren brrr) begonnen. Nu alleen manlief nog...
Vanmiddag heb ik nog wel een poging gedaan om met Domperidon de dans te ontpringen maar helaas 't mocht niet baten
Nou ja, beter nu en dan een nacht hopelijk goed slapen dan morgenochtend vlak voor die belangrijke afspraak, toch?

Roos

Roos

29-10-2008 om 21:45

Het hoeft niet

Het hoeft niet per se dat iedereen het krijgt. Vorig jaar heerste op mijn werk het zeer besmettelijke noro virus. Ongeveer 80% heeft het gekregen, waaronder ikzelf (wat een drama was dat). Maar bij mij thuis heeft niemand het gekregen. Terwijl manlief wel allerlei troep van mij heeft opgeruimd en kinderen toch bij me kwamen, de wc niet elke keer ontsmet werd enz.
Verbaast me toch elke keer weer waarom de een het wel krijgt en de ander niet.
Roos

MaximeM

MaximeM

29-10-2008 om 22:47

Hygiene

hoi,

Mijn zoontje had het onlangs heel erg. Ik heb dus een flesje desinfecterende handgel op de wc gezet. Zelf na ieder bezoek mijn handen daarmee ingesmeerd, en mijn zoontje kon zelf zijn billen niet afvegen (het liep bijna lang zijn beentjes) dus dat deed ik. Zodoende hield hij redelijk schone handen, die hij wel na ieder toilet bezoek goed moest wassen om herbesmetting te voorkomen. En het is gelukt hier, alleen hij had het en de rest van de familie heeft niets opgelopen. Inmiddels is hij weer helemaal opgeknapt maar hij had bijna een week niets gegeten, alleen gedronken en diarree gehad dus.

Maxime

Tink

Tink

30-10-2008 om 00:43

Handen wassen inderdaad

Zo doen we dat hier ook. Je voorkomt er niet alles mee, man en ik hebben het ook gekregen ondanks dat (je ruimt de kotszooi op en komt er dus mee in aanraking, en we liggen samen in 1 bed dus tja).
Maar de dochters zijn tot nu toe de dans al 2x ontsprongen. Oudste houdt zich simpelweg verre van alles wat man, ik en de broertjes hebben aangeraakt (we hebben bijvoorbeeld om de een of andere reden allemaal een voorkeur voor de wc boven, maar zij gaat nu beneden) en voor we jongste verschonen of eten/fles geven wassen we onze handen uitgebreid. En die komt onze slaapkamer even niet in.
Geen garanties, maar tot nu toe werkt het. (En duim dat het blijft werken want zondag vieren we de 1e verjaardag van die kleine en dan moet wel iedereen beter zijn )
En Pelle, iets eten terwijl ik misselijk ben kan ik echt niet, geen idee of blijven eten werkt. Misschien heb jij gewoon een betere weerstand dan je man? Ik merk wel dat de nasleep langer duurt als je een paar dagen heel weinig gegeten en gedronken hebt, het spugen en de diarree zijn bij mij wel over maar ik ben wel heel moe en doe het ene dutje na het andere.

Yaron

Yaron

30-10-2008 om 10:07

Hier

Hier had, toen nog jongste, een keer het Rota-virus, dus veel overgeven en diarree, maar manlief en oudste hebben het helemaal niet gehad. Ik heb het overigens wel gehad, jongste hing nogal veel aan mij en ook het overgeven deed hij wel eens bij mij op en in mijn schoot, dan kun je het denk ik niet voorkomen. Na het handen wassen deden wij nog desinfectie-gel, wat ze ook in het ziekenhuis gebruiken, op onze handen, volgens de kinderarts kon je zo wel proberen te voorkomen dat andere gezinsleden ziek zouden worden.

Tink

Tink

30-10-2008 om 15:58

Lukt echt niet pelle

Heus, ook wel eens geprobeerd, maar ik krijg het niet eens weg dan. Honger hebben voelt anders dan misselijk zijn, als ik eenmaal honger krijg vind ik dat altijd een goed teken

Puck2

Puck2

30-10-2008 om 16:17

Toch doen tink

Ik herken het wel hoor Tink, dat je het echt niet weg krijgt. Maar mijn ervaring is ook dat het wel werkt als je toch iets binnen krijgt, ook al doe je er een half uur over om een droog theebiscuitje weg te krijgen.

Merla

Merla

30-10-2008 om 16:34

Ik snap pelle wel

Maar ook bij mij werkt dat echt niet. Als elk slokje water er al uitkomt ga je echt niet door met eten. Maar het is wel waar dat je dan als je weer opknapt, nog net zo misselijk bent omdat je dan totaal leeg bent.
Maar dán, dus ruim nadat je voor het laatst hebt overgegeven, moet je wel zorgen dat je (kleine beetjes) door blijft eten. En dan knap je idd wel heel erg snel weer op.
Zo heb ik het vandaag ook gedaan. Door blijven eten. Vooral 'witte' produkten zoals wit brood, appel en banaan, maar ook (heel even gekookte) bloemkool of witlof, schijnt heel goed te kunnen (die laatste twee heb ik neit geprobeerd hoor, had ik écht geen zin in, maar kreeg ik als tip via iemand anders van de dokter (euh snap je het nog?). Mijn zoon daarentegen bleef vandaag erg zielig en wilde niets eten uit angst weer te moeten overgeven. En ík ben, afgezien van wat krampen en een wat slap gevoel, al aardig weer opgeknapt. Hij niet, hij is nog zo slap als een vaatdoek al is hij nu wel begonnen met wat beschuitjes.
Overigens denk ik ook wel dat ik dankzij die Domperidon iets anders ziek ben geweest dan hij. Hij heeft echt tig keer overgeven (zegt hij) en is totaal niet aan de diaree. Ik heb gisteren één keer heel goed overgeven en eind van de avond nog een keer (maar toen was mijn maag al totaal leeg dus weinig productief) maar daarnaast ben ik wel echt aan de race geweest tot halverwege de ochtend. Ik denk dat door die Domperidon mijn maag veel eerder leeg was en ik daardoor minder hoefde over te geven. Maar daardoor moesten mijn darmen wel weer meer verwerken volgens mij. Het virus moet er toch uit, niet?
Zo, einde van dit niet zo lekkere verhaal.

Bastet

Bastet

02-11-2008 om 09:17

Nou.....

Blijven drinken is veel,veel belangrijker.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

03-11-2008 om 07:24

Pelle

Maar soms is je maag dusdanig van slag,dat je die echt even moet ontzien,en is stug dooreten gewoon geen goed idee.In dat geval is drinken belangrijker.
Groetjes,Bastet

Puck2

Puck2

03-11-2008 om 08:46

Bastet

Nou, stug dooreten is misschien wat overdreven als je maag van slag is, maar een beetje eten werkt idd erg goed is ook mijn ervaring. Als is het maar een half beschuitje in een uur tijd. Dat doet verder niets af dat drinken belangrijker is.

Bastet

Bastet

03-11-2008 om 12:07

Pelle?

Ik beweer nergens dat jij stelt dat eten belangrijker is,en ik ben zeker niet het type wat over drie jaar dergelijke uitspraken doet,dat weet je best.Tuurlijk ga je op gegeven momnet weer aan een beschuitje,maar niet als elk slokje er meteen uitkomt.
Groetjes,Bastet
Bastet

Bastet

Bastet

03-11-2008 om 14:25

Ehm...

Volgens mij maak je het nu nodeloos zeer ingewikkeld...ik ben het overigens gewoon niet met je eens,ik heb anders geleerd in mijn opleiding.Daarbij is mijn eigen ervaring ook anders.Ik ga pas weer eten als ik honger krijg,bij een buikgriep.Geeft niks,kan toch,ergens een andere mening over hebben.
Groetjes,Bastet

Tink

Tink

04-11-2008 om 00:46

Pelle

'of wat je maar wil'
Nou simpel, ik wil op dat moment NIKS . Sorry, ben het eens met Bastet, zij heeft het al duidelijker uitgelegd dan ik kan. Mijn ervaring is ook anders dan de jouwe.

Kari1

Kari1

04-11-2008 om 12:13

Eten

Of je wel of niks wilt als je misselijk bent moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Het is inmiddels wel duidelijk dat niet eten de diarree in stand kan houden en de genezing van de buikgriep kan vertragen. De adviezen van vroeger om je maag rust te gunnen e.d. gaan dus niet op. Het kan dus verstandig zijn om ondanks de misselijkheid toch door te eten, en dat is wat Pelle zegt.
Kari

Bastet

Bastet

04-11-2008 om 13:08

Kari

Ik denk dat het afhangt van de buikgriep.Ik heb weleens buikgriep zonder diarree gehad,met alleen oeverloos spugen.Mijn maag wilde gewoon even helemaal niks.Terwijl ik bij een andere buikgriep al vrij snel weer at.Bij diarree zijn het vaak ook meer je darmen die van slag zijn,en dán is gewoon eten inderdaad beter voor je darmen.Maar ik blijf erbij,het is net als met brandwonden:eerst water,dat is het belangrijkste.
Groetjes,Bastet

Misselijkheid juist door een lege maag

ik denk dat er twee dingen naast of misschien wel door elkaar bestaan.

Misselijkheid vanwege de buikgriep of juist misselijk zijn omdat je een te lege maag hebt.

Als ik erg moet braken, dan vind ik drinken al moeilijk, dus eten vind ik dan minder belangrijk.

Misselijk kun je ook zijn door een lege maag (manlief heeft een keer zich de maag uit het lijf gebraakt na een narcose, kreeg verschillende antibraakmiddeltjes, maar dat hielp niet, totdat hij wat ging eten, toen was het over) ik denk dat er dus verschillende soorten zijn, waarbij drinken sowieso het allerbelangrijkst is, maar waarbij je niet moet vergeten dat het niet eten ook een oorzaak kan zijn (dus als de beroerdigheid niet over gaat, dan kun je altijd wat proberen te eten!)

Bastet

Bastet

04-11-2008 om 18:47

Klopt mien

Ohja,absoluut,een paar boterhammen met pindakaas na de narcose deed wonderen bij één van mijn kinders.Ik ging alleen in deze discussie even uit van een buikgriep,vandaar.
Groetjes,bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.