Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Buikpijn

Hier een kleuter met al een tijdje buikpijn rond de navel, in eerste instantie denk je dan aan kleuterbuikpijn, maar het gaat niet over, het wordt erger en inmiddels zijn de eerste onderzoeken van de kinderarts geweest, we wachten nog op de uitslagen. Hij denkt nog nergens aan, maar wij maken ons wel wat zorgen, de kleuter wordt steeds vermoeider en meer last van pijn, met af en toe een goede dag, al twee weken amper naar school geweest. De pijn is na een flinke ´pijnaanval´ uitgebreid naar de rechterzij/rug.

Kleuter krijgt momenteel lactulose omdat stoelgang (beide uitgangen) erg pijnlijk is. Eet veel, drinkt goed, geen koorts.

Ik weet dat ik af moet wachten wat de onderzoeken zeggen maar een kleuter die telkens huilend op je afkomt: ik heb zo´n buikpijn is natuurlijk megazielig en enigszins verontrustend.

Ervaring/geruststelling, waar moet ik bij de ka (telefonische afspraak binnenkort) naar vragen/ aan denken?

Arike

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-11-2010 om 15:34

Nou.....

Als stoelgang zo moeizaam gaat, kan dat de klachten zeker verklaren, heb je weleens obstipatie gehad? Je kunt dat behoorlijke pijn van hebben, uitstralend naar je rug inderdaad. Ik heb het ooit gehad tijdens een zwangerschap, en was er goed beroerd van, en ik piep niet gauw.

Arike

Arike

16-11-2010 om 15:55 Topicstarter

Niet helemaal duidelijk geweest

kleuter had idd lichte obstipatie zei kinderarts maar dat verklaart niet de langdurige buikpijnklachten. Denk zelf dat het een gevolg is van de pijn, je een beetje inhouden. Maar nu met een week lactulose is de obstipatie weg, de buikpijn is gebleven.

ayla

ayla

16-11-2010 om 16:19

Arike

Obstipatie kan echt heel veel buikpijn geven en kan ook nog aanwezig zijn als jij denkt dat het weg is. Blijf dus doorgaan met die lactulose. Verder kan buikpijn veroorzaakt worden door verschillende dingen, voedselintoleranties, parasieten, stress, blaasontsteking. Waar wordt ze op getest?

Puck

Puck

16-11-2010 om 22:35

Lactulose

En lactulose kan ook buikpijn veroorzaken. Ben je de bijn van de obstipatie kwijt, krijg je de bukpijn van de lactulose ervoor terug

koentje

koentje

17-11-2010 om 10:24

Ach

goed dat het onderzocht wordt, want dit klinkt inderdaad niet goed. Komt er in je familie of heb jij prikkelbare darm syndroom?

Ik werd trouwens getrikcert door deze opmerking..... ik denk en denk maar kom er niet uit.

stoelgang (beide uitgangen) ......Ik ken er maar een.
Je bedoelt toch niet dat kleuter (j/M?) ook last heeft van pijnlijk plasgaatje?

Guinevere

Guinevere

17-11-2010 om 12:56

Beide uitgangen

Zoon had vanwege zijn obstipatie ook last van de andere uitgang. Kennelijk stroomde het daar niet goed door vanwege die verstopte darm.

Arike

Arike

18-11-2010 om 09:31 Topicstarter

Guinevere heeft gelijk

met haar omschrijving. Kleuter is wederom thuis, hoofdpijn is nu ook blijvend lijkt het wel. En kleuter ziet soms heel bleek, met witte oortjes. Afwachten en geduld hebben is moeilijk als je je kind eigenlijk steeds zieker ziet worden. Het is echt een lijntje naar beneden qua gezondheid. Allen bij dokters en echoscopisten is kleuter nog vrolijk en speels (maar wel veel te druk dan weer)

Guinevere

Guinevere

18-11-2010 om 11:07

Vervelend

Dat is wel heel vervelend. Door de urine die niet helemaal uitgeplast kan worden, kun je ook blaasontstekingen oplopen. En een onbehandelde blaasontsteking kan uitmonden in een nierbekkenontsteking, als ik het wel heb. Heeft je kleuter al een antibioticakuur gekregen?

auw

auw

18-11-2010 om 11:53

Afwachten

Onze zoon (toen negen) heeft functionele buikpijn gehad. Het begon met een flinke obstipatie. Het heeft wel negen maanden geduurd. Het deed echt heel veel pijn bij hem, 8 op een schaal van 1 tot 10.
Het is frustrerend om zo lang te moeten wachten op de uitslagen van alle onderzoeken. Maar stel je niet te afwachtend op. Dat deden wij en hierdoor is zoon erg weggezakt in zijn ziektegedrag. Heel vaak (in ons geval) wordt er geen enkele oorzaak van de buikpijn gevonden. Dus kun je het beste maar alvast beginnen met de leefregels. Baat het niet dan schaadt het niet. Zoon was veel te passief geworden, ik wilde dat ik hem meer mee naar buiten en de fiets op had genomen. Ik wilde dat ik de folder uit de bovenste link toen had gelezen.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=chronische+buikpijn+bij+kinderen&btnG=Zoeken&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Arike

Arike

18-11-2010 om 14:00 Topicstarter

Auw,

dank voor de link en de tips. Kleuter is 5, mist gelukkig geen leer-dingen op school, is nu thuis bezig zichzelf te leren lezen.

de echo deed haar overigens wel pijn, ze wil/kan niet aangeraakt worden op de zere plek. Behalve buikpijn ziet ze soms enorm bleek (witte oren!) en nu is ze na een ochtend bankhangen in haar bed gekropen en aan de stilte te horen slaapt ze.
Ik hou haar niet vanzelfsprekend thuis van school, we bekijken het elke dag opnieuw.

Arike

sterkte en liefs!!

auw

auw

18-11-2010 om 22:59

Arike

Jouw beschrijving is precies die van mijn zoon. Witte oren, hij had soms zelfs transpiratiedruppels op zijn boven lip. Hij kon soms niet meer recht opstaan, sliep veel en at bijna niets meer, want eten veroorzaakte ook buikpijn.
Zo rot! en jouw dochter is nog een stuk jonger, dus je kunt het ook niet echt uitleggen. Onze zoon was zelf erg ongerust, hij was echt heel bang dat hij een ernstige ziekte had. 'Mam, ik heb zo'n buikpijn, dat is toch niet normaal?' En toch hebben ze niets gevonden. Ik wil niet vervelend doen hoor, ik weet hoe rot het is. Maar heel vaak vinden ze dus niets in dit soort gevallen, daar wil ik je even voor waarschuwen. Ik was zo teleurgesteld, dat ook de kindergastro-enteroloog hem niet kon helpen.
Uiteindelijk is zoon geholpen door een begeleiding bij een psycholoog, waar hij ontspanningsoefeningen leerde en waar hij leerde om bepaalde stappen te doorlopen als hij buikpijn had. Hij is heel vaak met buikpijn door mij naar school gestuurd en dat vond ik ook heel naar om te doen.
Het was een rottijd. Sterkte.

Arike

Arike

19-11-2010 om 09:54 Topicstarter

Auw

Wat heeft je zoon het naar gehad. Heeft hij nu ook nog buikpijn?

Kleuter eet hier wel stevig door, heeft vaak honger, wel wat kleinere porties soms of toetje overslaan maar meestal bunkert kleuter redelijk door voor haar doen. Ze kan helaas niet meer alleen in slaap komen, gisteren bij mij op schoot in slaap gevallen. Als je dat niet toestaat komt ze dus telkens haar bed uit, totdat je niet anders kunt (na een uur heen en weer lopen) dan bij haar blijven.

Maar goed, ze heeft zich vanmorgen aangekleed en we zijn naar een winkel in de buurt gewandeld, en zo gaan we maar gewoon door.

Dank voor het meeleven

auw

auw

19-11-2010 om 16:18

Over!

Arike, gelukkig is de buikpijn nu helemaal over! Het heeft in totaal negen maanden geduurd. Hij heeft het half jaar erna nog wel regelmatig last van hoofdpijn gehad, maar dat gaat nu ook goed.
Het is zo lastig, het kind moet op allerlei zaken onderzocht worden, (parasieten enz.) dan hoop je eigenlijk dat er een quick fix is. Een kuurtje en dan klaar. Maar dat was hier dus niet zo.
En toch is hij nu helemaal genezen. Hoera!

Arike

Arike

26-11-2010 om 13:58 Topicstarter

Fijn

Hier is het nog doormodderen. Kinderarts geeft nog geen duidelijkheid, alles wat nu is onderzocht is goed. Toch geven ook de kleuterjuffen aan (ze is 3x naar school geweest voor een ochtend) dat ze langzamer werkt dan normaal en heel moe overkomt. Klaagt ze zelf ook over, dat ze moe is, pijn gaat op en neer. Wel savonds in bed erger, omdat ze, volgens eigen zeggen, dan geen afleiding heeft. En de impact van de pijnaanal van laatst is groter dan ik dacht, ze is bang dat het terugkomt, elke steek in haar zij beangstigt haar.

Over ong. 2 wk weer naar kinderarts, omdat ze nu ook zo weinig naar school gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.