Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Buikpijn bij verse ongesteldheid

Dochter is dit voorjaar begonnen met menstrueren.
Het is gelijk ook al regelmatig. Duurt wel een week en geeft veel krampen. Regelmatig valt ze daardoor uit van school omdat ze het niet trekt. Ik geef haar paracetamol en warme thee en warme doeken. Wit weggetrokken vertrekt ze dan weer naar haar bed. Is er nog iets dat ik kan doen? Ik had het zelf ook vroeger en ik weet nog dat ze dachten dat het psychosomatisch was, Mijn ijzer werd geprikt en ik kreeg wat extra aandacht van de dokter en mijn moeder. Behalve die kramp, die na een tijdje spontaan minder werd, had ik er ook geen problemen mee. Hier krijg ik al een spannende toon van de verzuimcoordinator en moet moeite doen om mijn eigen spanning eronder te houden. Het schoolweigeren van mijn dochter in het verleden begint bij mij weer op te spelen. Aan de ene kant wil ik het accepteren als iets dat normaal is, het hoort bij het opgroeien en dat geeft nou eenmaal soms lichamelijk klachten net als tanden krijgen. Aan de andere kant baal ik van de stress van het verzuimbeleid.
Ik moet erbij zeggen dat ze die krampen soms juist heeft in de periode voor de ongesteldheid. Als het eenmaal zover is is het meestal over.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

03-11-2011 om 09:03

Hoe moeilijk

het ook is, bij echt buikpijn/menstruatiekramp helpt bij mij veel bewegen nog het beste. JUist door bewegen komt het meer los en ben je er eerder vanaf. Maar het is echt rot hoor.
Het schijnt ook dat ibuprofen beter helpt bij die pijn, dan paracetemol. En.... misschien moet je je dochter iets in het oor fluisteren, maar dat ligt afhankelijk van haar leeftijd een beetje moeilijk: klaarkomen kan erg goed helpen tegen die pijn. Ook juist omdat die krampen ervoor zorgen dat de boel geactiveerd wordt en je er sneller af bent.
Ik heb er ook veel ervaring mee Ik heb een tijd een spiraal gehad en dat was echt niet te doen. Toen was ik er zo beroerd van dat ik me ook maandelijks ziek meldde bijna. Er was toen ik een periode dat ik flauwviel van de pijn.... dus die spiraal heb ik niet lang gehad...

Tijgeroog

Tijgeroog

03-11-2011 om 09:07

Hier ook

Mijn moeder was op haar meisjesschool de enige die naar huis mocht als ze ongesteld werd. En ik had er ook last van: kramp, pijn, misselijk, zweetaanvallen. Dan ging ik naar huis, in bed met een pijnstiller en warme kruik en een paar uur later ging het weer beter. En helaas Koentje, bewegen zat er echt niet in, ik kon amper op m'n benen blijven staan.
Ik heb toen van de dokter speciale pijnstillers gekregen, dat zou ibuprofen kunnen zijn, weet ik niet. Die hielpen goed, en als ik die bij me had op school dan kon ik meestal ook wel op school blijven. Maar daarna vergat ik meestal om 'n nieuwe in m'n tas te stoppen, dus ging ik de maand erna weer ziek naar huis.

Leen13

Leen13

03-11-2011 om 09:10 Topicstarter

Koentje

Goed idee Koentje. Je hebt gelijk ik ben het gewoon vergeten maar kan mijn dochter wel wat influisteren..... dat is hier wel bespreekbaar en hielp mij ook wel. Ibuprofen is volgens mij ook los verkrijgbaar dus dat kan ik ook proberen.
a.s dinsdag ga ik met haar naar de huisarts. Misschien wil die haar ijzer wel prikken.

Leen13

Leen13

03-11-2011 om 09:11 Topicstarter

Tijgeroog

Inderdaad ook zweetaanvallen. We gaan kijken of het helpt en ik kan inderdaad ook die pillen meegeven want ze is ook al eens naar huis gekomen met die kramp.

Puck

Puck

03-11-2011 om 10:30

Ibuprofen preventief

Volgens mij heb ik laatst hier op het forum ergens gelezen dat je ibuprofen ook preventief kan gebruiken en dat het dan nog beter helpt. Deed het niet iets met de lengte van de menstruatie of zo? Beetje klepel en klok-verhaal, maar mischien kan je er in het archief iets over vinden.

mix

mix

03-11-2011 om 11:00

Hier

zei een arts dat neurofen absoluut moest helpen. Hij als man kon dat ook weten natuurlijk, maar bij mij werkt het niet. Ik gebruik of paracetamol of advil liquid en dat laatste helpt nog beter. Apotheek zei dat er iets vaatverwijdends inzat en dat zou de krampen sneller doen verminderen, plus dat het sneller werkt omdat het zo oplost (capsules met vloeistof).
Femex heb ik ook gebruikt, werkte in het begin prima maar op het laatst werkte zelfs een overdosis niet meer.
Even zoeken wat voor haar werkt en dan zodra ze denkt dat de pijn gaat opkomen alvast 2 pijnstillers innemen. Tegen de tijd dat die uitwerken de volgende 2 er in. Grote kans dat je dan het doorbreken qua pijn beter onder controle krijgt. Bij heftige pijn zal 1 paracetamol niet echt helpen, geef haar dan gewoon wat ze mag hebben. Bewegen helpt hier ook, maar niet altijd en het is ook niet altijd mogelijk (op werk/school). Warm bad, warme kruik (als ze thuis is dan
Sterkte, ikzelf kijk uit naar de laatste keer menstruatie en zal het nooit meer missen die ongein Als ze op een gegeven moment de leeftijd ervoor heeft, kan de pil ook het een en ander verzachten. Zelf ben ik op mijn 16e aan de pil gegaan en de pijn is toen gehalveerd, soms had ik niet eens een pijnstiller nodig.

mix

mix

03-11-2011 om 11:01

mijn dochters hebben altijd een strip (advil liquid) pijnstilling in hun schooltas zitten, misschien een idee?

Naproxen!

ik had altijd heel veel last van menstruatiepijn, krom van de pijn, krampen, misselijk en flauwvalneigingen (zweten)

Sinds mijn zus Naproxen adviseerde is het leed geleden, zodra ik signaleerde dat ik ongesteld werd slikte ik een tablet (250 mg, misschien wat teveel voor een jonge meid, maar overleg dat even met de HA) en kon ik gewoon naar school en blijven werken, wat een verademing..

(tegenwoordig slik ik bijna nooit meer wat, besje wordt oud )

Leen13

Leen13

03-11-2011 om 11:58 Topicstarter

Medicatie

Ga ik even met de huisarts overleggen. Advil Liquid en Naproxen. Even uitproberen denk ik, die paracetamol doet ook niet al teveel.
Voor de pil vind ik het nog een beetje te vroeg maar ook dat zal ik in gedachten houden.

Leen13

Leen13

03-11-2011 om 12:00 Topicstarter

Nog meer medicatie

Neurofen en Femex ook. Misschien heeft de huisarts wel een eigen voorkeur.
En bedankt. Zou het toch wel fijn vinden als ze er minder last van heeft en inderdaad gewoon naar school kan gaan.

Naproxen!

Naproxen, en dat is onder diverse namen in de handel (onder andere Femex, vziw). Ik zou gewoon de goedkoopste huismerkvariant nemen. In mijn jonge jaren ben ik de mensen die dat hebben uitgevonden diep dankbaar geweest, want tot ik de naproxen ontdekte moest ik het doen met aspirientjes en die hielpen volstrekt onvoldoende.

Innemen volgens aanwijzingen op de verpakking, dwz: twee tabletten bij de eerste tekenen van kramp, vervolgens om de 8 a 12 uur 1. Dit hield pijn en bijverschijnselen (duizeligheid, flauwvallen) effectief onder de duim, na een dag of twee kon ik meestal wel weer zonder.

Beterschap voor dochter!

Temet

Vera*

Vera*

03-11-2011 om 13:35

Ook femex

Ik heb ook een aantal jaren femex gebruikt, van die lichtblauwe pillen. Die hielpen goed. Dat naproxen hetzelfde is, lees ik in dit draadje.

Vera

dihanne

dihanne

03-11-2011 om 19:05

Ook femex

ja, hier ook femex, en vaak gedacht dat de uitvinder een standbeeld verdient.

soms weet je niet of een pil nou helpt, maar bij mij is femex (naproxen) echt doeltreffend.

Dihanne

Puck

Puck

03-11-2011 om 21:28

En bij mij: paracetamol

Ibuprofen, naproxen, diclofenac... ik kan een hele strip innemen en nog steeds doet het bij mij niets. Geef mij maar gewoon 1 paracetamolletje, dat werkt bij mij dan weer 10 keer beter.

Ibuprofen

Ik slik ook ibuprofen, preventief. Haalt de scherpe kantjes eraf, maar voor mij valt het jg mee.
Als ik ergens heen moet, heb ik ook minder last dan als ik thuis blijf, nature's way

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-11-2011 om 09:56

En hier

Ik heb ook veel gedoe (altijd al gehad) met menstruatiepijn. Op zich is de pijn niet eens zo heftig, maar mijn lijf reageert er ze heftig op. Met duizelig worden, flauwvallen, dat soort narigheid.
Zodra ik de eerst zeurderige gevoel opmerk, neem ik een paracetamol, en dan breekt de pijn niet door. Als ik toch te laat ben, dan neem ik een dubbele paracetamol en ga ergens liggen. Dat liggen blijkt voor mij belangrijk te zijn. Na 20 minuten is het dan meestal weg getrokken, en kan ik weer alles doen wat ik wil. Als ik op een stoel ga zitten, of actief bezig ben, blijft de kramp veel langer. Ik moet dus echt gaan liggen!

MerelR

MerelR

04-11-2011 om 15:04

Aleve feminax

Dochter heeft ook altijd erg veel last van haar menstruatie. Niet alleen buikkrampen maar is gewoon helemaal ziek inclusief spugen. Om die reden op haar vijftiende 'de pil' gaan slikken. Dit samen met Aleve Feminax maakt het nu te hanteren. Dochter heeft ook altijd deze pillen uit voorzorg in haar tas.

Aleve is naproxen

Aleve is ook naproxen, ik ´deed´(en doe) nooit wat op ibuprofen, Naproxen bevalt het best

evy

evy

04-11-2011 om 19:11

De pil

Dochterlief menstrueert met heel veel bloedverlies en buikpijn, net als haar moeder.
Daarom is zij op haar 14e op advies van de gyn. aan de pil
Ze wil niet meer zonder.
Evy

Leen13

Leen13

04-11-2011 om 19:53 Topicstarter

Misselijk

Dochter smste vanmorgen of ik een teiltje kon brengen omdat ze dacht te gaan spugen. Misselijkheid kan er dus blijkbaar ook bij horen. Wel even gecheckt of er geen sprake was van zwangerschap. Luchtig gehouden maar toch weer even doorgenomen hoe dat zit en wat je dan kunt doen. Niet verwachten leek me ook wat naief maar dochter is daar nog niet mee bezig.

Misselijk

Ja, misselijkheid kan er ook bij horen. Ik spreek uit ervaring. En ik herhaal: naproxen

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

05-11-2011 om 21:45 Topicstarter

Temet

Wat een betrokkenheid. Het is vast een pijnlijk herkenbaar probleem.
Dinsdagochtend kunnen we terecht bij de huisarts.

Valkyre

Valkyre

06-11-2011 om 02:15

Nog niet besproken:

Zorg dat je dochter bij gebruik van naproxen of ibuprofen (zelfde groep, naproxen werkt beter) ALTIJD iets eet. Dat spul werkt geweldig, maar kan je maag anders behoorlijk aantasten. Ik zou al voor de menstruatie, zodra ze lichte krampen begint te krijgen, beginnen met ibuprofen, elke zoveel uur (kijk op de verpakking hoeveel mag), dus nooit wachten tot ze weer pijn heeft, maar gewoon op de krampdagen een schema aanhouden. Ibuprofen en naproxen maken de klachten op de langere termijn daadwerkelijk minder! Ze zijn licht bloedverdunnend, wat het vloeien bevordert en dus de krampen (het "eruit werken" van het lichaam) minder nodig maakt. Zowel ibuprofen als naproxen kun je gewoon van het eigen merk krijgen bij Etos e.d.

Verder nog niet genoemd: vrouwenmantelthee, een mok 3x per dag. Gedroogde vrouwenmantel is te koop bij de Tuinen. Sommige winkels hebben het ook als capsules. De thee is best vies, maar werkt erg goed (phytotherapeutisch, dus meetbare werkzame stoffen). Je kunt proberen of ze het met een flinke lepel honing beter te pruimen vindt. Dit helpt bij mij erg goed.

Van bewegen hoor ik ook vaak dat het helpt, maar ik kon vroeger niet eens rechtop staan van de pijn, laat staan lopen of sporten.

Als je schoolverzuim wil vermijden, kun je proberen haar ontbijt op bed te brengen, iets vroeger dan normaal: iets te eten, een mok vrouwenmantelthee, een pijnstiller, en een warme kruik. Dat doet mijn man weleens voor mij. Eten, dan nog even liggen met die kruik, en ik kan weer even vooruit.

groet, Valkyre (ervaringsdeskundige, kan weer lopen).

Valkyre

Valkyre

06-11-2011 om 02:16

Heel veel sterkte voor je dochter! Alsof de pubertijd nog niet lastig genoeg is...

groet, Valkyre

Leen13

Leen13

06-11-2011 om 13:49 Topicstarter

Ontbijt op bed

Goed plan. De pubertijd is inderdaad lastig voor mijn dochter. We komen er wel uit.

Margriet*

Margriet*

08-11-2011 om 21:41

Goede tips van valkyre

Ik weet niet precies wat er in het verleden heeft gespeeld qua schoolweigeren en hoeveel je dochter nu verzuimd? Maar ik zou als ouder wel er op aansturen dat ze naar school blijft gaan en met ondersteuning van de liefdevolle aanpak van Valkyre (en ibuprofen) maar met ook wel duidelijk de boodschap dat school ook moet. Lijkt me best lastig maar daarin is vast een middenweg te vinden. Het lijkt me niet de bedoeling dat het bij jouw ook lijdt tot stress, toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.