Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anna

Anna

13-11-2008 om 15:12

Buikvet = ongezond, maar hoe kom je er vanaf?

Hoi allemaal

Ik zag het net nog op het Journaal, las het wederom op Teletekst en ik post maar gelijk m'n berichtje. Het is wederom bewezen dat buikvet ongezond is, zelfs bij mensen die verder best slank zijn.

Ik heb het idee dat ik bij deze categorie mensen hoor..
Ben eigenlijk niet eens te zwaar (dunne benen, dunne armen), maar dus wel buikvet. Volgens de normen mogen vrouwen niet meer buikvet hebben dan 80 cm ???????
Maar het mijne is dus 96 cm, dus duidelijk te veel....

Ik snap het verhaal waarom het ongezond is, wil er ook vanaf, maar hoe doe ik dat ???

Wat moet ik allemaal doen en laten om mijn ongezonde buikvet als sneeuw voor de zon te laten slinken ?????

groetjes Anna


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

Schuine buikspieroefeningen? Zwemmen? Ik doe maar een gooi. Het eerste klinkt logisch, en zwemmers hebben altijd een mooie platte buik.
Overigens voor vrouwen geldt vanaf 80 cm een verhoogd risico op vervelende aandoeningen. Vanaf 88 cm wordt het tijd om er wat aan te doen. Voor mannen is dat boven de 102 cm.

MaximeM

MaximeM

13-11-2008 om 23:06

Maat 42?

vanaf 80 cm taille? Dat is dan dus iedereen met maat 42 of groter? Volgens mij heeft het grootste gedeelte van nederland die maat. Moet ik toch maar eens gaan opletten.

Maxime

tonny

tonny

13-11-2008 om 23:21

Oke, maar hoe kom je van dat buikvet af?

Heeft iemand de remedie?

tonny

Monique

Monique

14-11-2008 om 08:12

De meest effectieve manier

is een behandeling bij de plastisch chirurg. Maar of je dat nu moet willen als je een beetje buikvet hebt?
Verder hou ik me ook aanbevolen voor DE tip! Ondanks de vele hardloopkilometers en buikspieroefeningen lukt het mij ook niet dat buikje weg te krijgen.

Zuigen maar

Hier nog zo'n APPEL, niet veel te dikke benen, maar wel een zwangere buik van hier tot tokio. Ik haal zelfs de meter wel!

En tsja, sporten en spieroefeningen, dat zet bij mij geen zoden aan de dijk, dus ik denk wel eens dat de plastisch chirurg wel eens met zijn stofzuiger tekeer mag gaan, weg buik(vet!)..

Maar ja, dan zuigt ie oppervlakkig, volgens mij is juist het vet wat zich rondom de organen verzamelt het grootste probleem.. en dáár komt die PC vast niet langs met zijn stofzuigertje

Lady Grey

Lady Grey

14-11-2008 om 09:11

Hoelahoep

Sinds ik hier op het forum de tip heb gelezen om te doen alsof je hoelahoept (30 x linksom 30 x rechtsom) zijn mijn buikspieren in elk geval zoveel strakker worden dat mijn buikje direct ook wat minder is. Dus dat zou een beginnetje kunnen zijn.

Mien

Het vet rondom de organen is over het algemeen een mannenprobleem. Bij vrouwen zit het vaak, ook bij de buik, onderhuids.

Wat ik niet snap

Ik begrijp dat het probleem is dat in buikvet allemaal schadelijke stoffen zitten (waarom alleen daar?), en dat zou de lever niet voldoende kunnen verwerken oid?

Ik snap dat niet. Ik had altijd begrepen dat als die stoffen in vet zijn opgeslagen, ze weinig kwaad kunnen, en dat er juist allemaal narigheid vrijkomt als je afvalt. Daarom wordt zwangeren ook afgeraden streng te gaan lijnen: er zouden problemen kunnen ontstaan doordat er versneld veel gifstoffen uit het vetweefsel in het bloed komen.

Hebben we het hier over andere nare stofjes? Waarom zit e.e.a. alleen (of vooral) in het buikvet? Of heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen en ergens vaag een klok horen luiden?

Groeten,

Temet

Snap het ook niet helemaal

maar deze link maakt wel wat duidelijker:
http://metabool.web-log.nl/metabool/2007/03/alleen_verborge.html

Het vet dat in de buik wordt opgeslagen is veel beter doorbloed dan het vet dat onder de huid zit. Het buikvet is actiever dan het huidvet en geeft ondermeer vetzuren en hormonen af aan het bloed. De vetzuren veroorzaken leververvetting en zorgen ervoor dat het bloedglucose verhoogd wordt. Bovendien produceert het buikvet ook stoffen die de insulinegevoeligheid verminderen. Buikvet heeft dus een negatieve invloed op de gezondheid. Goed nieuws: een kleine vermindering van de buikomvang heeft al direct een positief effect op bloedglucose en hoge bloeddruk.

Tops

Hoe weet je met het meten van je omtrek nou of je verborgen buikvet hebt?

Volgens mij is het onderhuids vetweefsel bij de buik goed te meten mbv een huidplooimeting. Te dikke buik met normale huidplooi= te veel buikvet?

Nav link silone

Wat me opviel in het stukje waar je de link van gaf: het ging hier om mensen die al op de operatietafel lagen voor een maagverkleining. Dan hebben we het over veel en veel te zware mensen. Vraag me af of dit probleem nou zo hoog speelt bij mensen die maar een tikje aan de zware kant zijn.

Wat betreft je vervolgposting vraag ik me af: moet je je zorgen maken over buikvet als zodanig, of is er eigenlijk weinig aan de hand zolang je lever en je bloedsuiker er goed uitzien?

Ik vind het wel apart, zoals Tops ook al aangeeft, dat er nu een standaard taillemaat wordt aangegeven waar iedereen aan zou moeten voldoen. Ik snap wel dat het allemaal lekker makkelijk onthoudt op die manier, maar wordt mensen niet nodeloos angst aangejaagd terwijl anderen misschien ten onrechte buiten schot blijven, vraag ik mij dan af.

Overigens: wat ik mijn buik noem, situeer ik onder mijn taille (= mijn middel) Volgens mij is in de afgelopen jaren mijn buik meer toegenomen dan mijn taille (nu helemaal wegens zwangerschap, maar dat telt niet gelukkig ). Ik heb van nature een vrij smalle taille dus als ik daar op afga zit ik denk ik wel goed, maar wat zich allemaal onder de middellijn afspeelt...

Maar ja, we moeten natuurlijk allemaal dagelijks braaf onze twee ons groente eten, lekkers laten staan en veel sporten en dan hebben we nooit meer problemen .

Groeten,

Temet

Mamasan

Mamasan

14-11-2008 om 13:44

Hoe, wat, waar

Ik vroeg me ook al af wáár je nu precies moet meten. Mijn taille is op het smalste gedeelte, boven de navel, een stuk smaller dan mijn buik onder de navel. En het lijkt me ook nogal uitmaken hoe groot je verder bent. Iemand van 1.60 m. kan prima een taille hebben van 60 cm; als je 1.86 m. bent lijkt me dat geen reëel streven.

bertje1

bertje1

14-11-2008 om 16:20

Dietist

hoi; officieel moet je meten: onder de onderste rib en boven het heupbeen (daar tussen). mi. is dat meestal het smalste deel, daaronder zit bij mij ook vet (jaja dietisten hebben ook wat vet). Ik vind zelf dat je al snel aan de 80 zit! Maargoed, het is al diverse malen bewezen. Lengte en zo heeft geen invloed. Het schijnt zelfs een betere maat te zijn dan de BMI. Er is trouwens een 'oranje' en een 'rode' zone..dus bij oranje is het: oppassen..bij rood: afvallen.
En wat te doen..tja. Spieren oefenen, paar kilo afvallen?

Mamasan

Mamasan

14-11-2008 om 19:38

Bertje

Zoals jij omschrijft zit je precies ter hoogte van je navel. Dat is nu juist de plek waar bij mij het vet zit (twee 'bobbels' aan beide zijden van mijn navel). En als je aan de zijkant van die vetkussens hebt, wat volgens mij bijna iedereen heeft boven de 35, zit je natuurlijk helemaal snel aan die 80 cm.

En wat je er (naar mijn bescheiden mening) aan kan doen

Volgens mij is er maar 1 remedie: zorgen dat je vet kwijtraakt. Het is volgens mij ook zo hardnekkig omdat het de eerste plaats is waar vet zich ophoopt en waar het het laatst weggaat als je afvalt. Weg laten zuigen zal voor haast niemand een optie zijn (voor mij in elk geval niet). Ik denk dat het oefenen van buikspieren heel goed is voor je houding e.d. maar ik denk niet dat je daardoor veel buikvet kwijtraakt. Plaatselijke maatregelen (behalve dus een operatie) werken m.i. niet. Het is een fenomeen wat bij haast iedereen voorkomt na zijn of haar 30e/35e, ook al was je eerder slank. De enige manier is denk ik ervoor zorgen dat je beter eet en meer beweegt om vet te verbranden. Dan zal uiteindelijk (maar misschien wel met heeeel veel moeite) die buik verdwijnen.

Groetjes,
Vonda

bibi63

bibi63

16-11-2008 om 16:45

Denk ik ook

de enige remedie is gezond eten en vooral niet te vet en te zoet en matig alcohol en verder veel bewegen. Geweldig cliche, maar het is niet anders. En dan maar hopen dat je buik inderdaad weer een normale omvang krijgt (en je niet een dikke buik houdt, maar wel geslonken borsten...)
Groetjes
Bibi

reina

reina

17-11-2008 om 07:17

Eetgewoontes

Vanmorgen ook maar eens gemeten, 80, valt niet tegen op mijn leeftijd (51) . Ik ben zeker minder gaan eten dan pakweg een jaar of 10 geleden en vooral juist wél (gezonde) tussendoortjes, 2 x per dag, daardoor heb ik minder hongergevoel bij de maaltijden en eet ik vanzelf minder. Ik hou van een glas wijn, maar beperk dat meestal tot de weekends.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-11-2008 om 19:33

Buikvet

Buikvet neemt vaak toe bij het ouder worden en zeker bij vrouwen (hormonaal bepaald). Het gaat er ook het lastigst af. Eigenlijk kan je er bijna niet volledig van afkomen, tenzij door liposuctie omdat die vetcellen heel hardnekkig zijn. Oefeningen, gezond eten en met name weinig alcohol drinken kan helpen maar volgens mijn medisch fitness trainer is het een illusie te denken dat je weer die platte buik van vroeger terug kan krijgen na je 35e zonder medische ingrepen. Ook omdat de huid slapper wordt (ook hormonaal bepaald). Overigens is het zichtbare buikvet misschien onaantrekkelijk of niet gewenst, maar gevaarlijker is het onzichtbare buikvet rondom de organen. Minder vet eten is dus sowieso handig

Lyke

Lyke

17-11-2008 om 21:41

Buikvet en liposuctie

Zeer slechte methode om van je buikvet af te komen door liposuctie. Je raakt namelijk alleen maar het cosmetische gedeelte kwijt. Waar het met de omvang van je buik met name om gaat, is het vet dat zich vasthecht rond je buikorganen en daar helpt geen lipo tegen.
Voorkomen dat je buikvet krijgt, lijkt mij de beste optie

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-11-2008 om 22:04

Voorkomen

Tja, maar dat kan bijna niet he? Dan moet je ook geen kinderen krijgen want gegarandeerd dat je figuur dan voller wordt door de hormonale veranderingen en dat krijg je er echt heel moeilijk zo niet meer vanaf... Ik weeg nog steeds hetzelfde als toen ik 18 was maar mijn heupen, billen, buik en dijen zijn toch echt wel voller geworden sinds mijn zwangerschap en dat krijg ik er pertinent niet meer vanaf ook al eet ik gezond en beweeg ik veel en drink ik geen alcohol meer. Het is nu eenmaal zo maar het is vooral jammer dat mijn borsten niet mee zijn gegroeid Als het vet nou eens daar was gaan zitten, hehe.

Anna

Anna

18-11-2008 om 09:55

Buikvet...

Het is me ondertussen duidelijk geworden (bedankt voor alle reakties !!) dat het toch weer de klassieke manier is van; minder/gezond eten en meer gaan bewegen !

Deed ik eigenlijk ook al, maar ik snap nu (o.a. door Elisa's stukje) dat e.e.a. hormonaal bepaald is. Ik weeg nl. ook nog hetzelfde als pakweg 10 jaar geleden, maar desondanks is mijn figuur veel voller geworden rondom buik en heupen (sniffffff..)

Gewoon maar gezond blijven eten dus en misschien als de Staatsloterij nog eens over de brug komt dat ik dan toch maar een consult aanvraag bij de Bergman Kliniek ofzo... haha..

Anna

mammie2

mammie2

18-11-2008 om 10:44

Hier hielp lijnen

Ik raakte na de geboorte van mijn jongste zoon het buikje ook maar niet kwijt. Ik dacht altijd dat ik vrij gezond at en voldoende bewoog.

Een paar maanden geleden heb ik mijn man op het Sonja Bakker dieet gezet. Ik ben zelf een beetje mee gaan doen en nu is eindelijk dat buikje weg! Zonder oefeningen en sport.

Anna

Anna

18-11-2008 om 10:56

Hielp sonja echt?

Goh mammie2, knap van je dat je het op deze manier kwijt bent geraakt.

Dat Sonja dieet werkt dus blijkbaar echt wel ?????

Aanleg/leeftijd zullen trouwens ook zeker een rol spelen, dat wou ik ook nog ff kwijt...

groet

Ella2007

Ella2007

18-11-2008 om 12:00

Sonja werkt....tijdelijk

Sonja Bakker werkt als een trein ...zolang je het doet. Daarna is het weer oppassen: je hebt levenslang (zoals bij elk dieet). Afvallen werkt alleen maar zoals Temet al zei: veel groenten, veel fruit, veel sporten/bewegen en matig snoepen/chipsen/drinken. Lekker saai maar de enige waarheid. En als je dat maar lang genoeg doet komt het met die buikomvang ook goed. Zei de ervaringdeskundige: 10 jaar te dik geweest en allerlei dieten geprobeerd, nu zo'n 10 jaar normaal aan het eten en lekker saai , 15 kilo lichter dan voorheen en inmiddels al weer en jaar of 6 op hetzelfde stabiele gewicht. Na de feestdagen en vakanties altijd kilootje erbij, wat er vervolgens door normaal eten / bewegen vanzelf weer af gaat. Boring but true !

reina

reina

18-11-2008 om 17:55

Sonja

Vorig jaar na de zomervakantie zijn we gaan bakkeren, ik kan weer in mijn maat 36 (7 kilo kwijt en ik vond het helemaal niet moeilijk) en ook mijn man is aardig wat kwijtgeraakt. Maar ik weegt nog steeds hetzelfde als vorig najaar, mijn man weer meer (niet zoveel als voor het lijnen). Hij is van het snaaien, ik niet. Wel ben ik iets anders gaan eten, let nog meer op de hoeveelheid groente ( veel!), wissel meer af en neem nu wél tussendoortjes, wat ik eerst niet deed. Maar zoals bij elke vorm van lijnen is het natuurlijk zo dat je daarna weer niet in je oude gewoontes moet terugvallen, ik ben de prinicipes blijven aanhouden (ik kookte sowieso al niet vet etc.) , maar wel in normalere hoeveelheden.

Nasha the first

Nasha the first

18-11-2008 om 22:16

Sorry dames, sonja....

http://www.nu.nl/news/1846070/83/%27Sonja_Bakker-dieet_werkt_maar_even%27.html

WAGENINGEN - Vrouwen die het dieet van Sonja Bakker volgen, vallen in de eerste weken veel af. Daarna komt het gewichtsverlies tot stilstand. Wie serieus wil afvallen, kan het best een programma met intensieve begeleiding en bewegingsoefeningen volgen.

Dat concluderen voedingswetenschappers van de Wageningen Universiteit, die 39 vrouwen veertig weken lang hebben gevolgd bij diverse pogingen om gewicht kwijt te raken. De vrouwen die het intensieve programma van Ladyline volgden, verloren ongeveer 12 procent van hun lichaamsgewicht. Vrouwen die de boeken van Sonja Bakker gebruikten, kwamen uit op 4 procent gewichtsafname.

De universiteit begon met het onderzoek op het hoogtepunt van de Sonja Bakker-hype. Toen er om proefpersonen werd gevraagd, kwamen er binnen de kortste keren honderden aanmeldingen binnen. "Degenen die mee mochten doen, vinden het jammer dat we nu zijn gestopt", zegt voedingskundige Jeanne de Vries. "We controleren ze alleen nog een keer over een half jaar."

Voorlichtingsbrochure

Een deel van de groep at volgens de aanwijzingen van Sonja Bakker. Anderen volgden een dieet bij Ladyline. Een derde groep bezocht maandelijks een diëtiste en de laatste groep kreeg alleen een voorlichtingsbrochure van het Voedingscentrum. Deze laatste groep verloor samen met de Sonja Bakker-lijners het minste gewicht.

De Vries constateert dat een langdurig programma met regelmatige controles en bewegingsoefeningen essentieel is om af te vallen. "Het resultaat van Sonja Bakker en de diëtiste kan wel beter als er bijvoorbeeld een oefenprogramma bij een fysiotherapeut aan wordt gekoppeld."

Afvalprogramma

De onderzoekers bepleiten langduriger en meer onderzoek naar overgewicht en afvallen. Binnenkort start samen met een ziekenhuis een afvalprogramma voor jongeren onder de achttien jaar en samen met een GGD een programma voor de begeleiding van schoolkinderen.

In een ander ziekenhuis loopt een onderzoek naar zwaarlijvige mannen. "Wij willen al die onderzoeken gaan coördineren, zodat er meer gegevens beschikbaar komen", aldus De Vries.

Hanne.

Hanne.

20-11-2008 om 09:10

Fout gemeten?

Lara,

als ik even google vind ik dat je je middelomtrek moet meten "op het smalste deel van je middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen "

Wat bij jou gemeten is is volgens mij eerder je heuponmtrek.

(wat niet wegneemt dat BMI en middelomtrek flink kunnen verschillen, ik heb jaren lang een middelomtrek van 76 cm gehad, met een BMI van bijna 24.....)

amk

amk

20-11-2008 om 10:07

Omtrek

zegt alleen iets over de plaats van het vet. En buikvet is 'gevaarlijker' als billen vet.

Daarom kun je met een hoge BMI ook een goede taille omtrek hebben. Dan zit het meer op je billen en benen.

groet,
Angela

Ja maar amk

Dat klopt volgens mij dus niet helemaal. Je taille zit boven je buik. Je kan best een vrij smalle taille hebben en toch een buikje. En dan kan het best zijn dat er op je heupen ook vet zit, maar op je buik zit er wel degelijk ook wat. Vlak onder je ribben echter maar weinig. Omgekeerd kan ook trouwens: relatief brede (of geen) taille, maar ook nauwelijks buik. Het is gewoon een kwestie van bouw.

Wat moet je nou meten? Het vet om je taille of het vet rond je buik? Ik hoop natuurlijk het eerste, want ik heb een relatief smalle taille dus de kans is groot dat ik er dan genadig afkom (heb nu niet gemeten, want zwanger, dus dat heeft geen zin).

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.