Home » Forum » Gezondheid » Cambridge dieet is dat wat

Cambridge dieet - is dat wat?

17 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Tiepmiep
Cambridge dieet - is dat wat?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand is die ervaringen heeft met dit dieet.
Is het goed te doen?

Juno
Ja

Als je als een gek wilt afvallen, kunt leven op 500 kCL per dag, je nieren wilt belasten door een te hoge eiwitiname, geld te veel hebt en houdt van jojo-en en je metabolisme om zeep wilt helpen is dit een fantastisch dieet.

Thursday Next
kijk:
Marije
nierstenen

Een vriendin van mij zit na dit dieet vol met nierstenen die operatief verwijderd moeten worden. Prettige wedstrijd!

Ciska22
Ach wat negatief nou weer

Ik heb zelf straight away gedaan vorig jaar. Is net zoiets als cambridge maar dan zijn de producten bereid zonder aspartaam. Mijn man en ik deden het samen tegelijkertijd.
Ja het is duur, het kostte ons 50 euro per week per persoon maar hoefden ook voor ons geen boodschappen te halen. Wij hebben ons beiden strikt aan programma gehouden en zijn beiden goed afgevallen en een jaar nadat we klaar waren nog steeds slank
De mensen die problemen krijgen met nieren en zo zijn over het algemeen de mensen die zich niet aan het programma houden en tussendoor toch dingen eten waardoor je lichaam een klap krijgt.
Wij hebben er beiden geen enkel ongemak aan over gehouden, behalve dan een slank lijf.
En ook toen wij bezig waren, waren er veel mensen die ons veroordeelden en zeiden dat het slecht was. Tja, 25 kilo overgewicht was ook niet goed voor me...

Xandra
Ja

Ik heb het ook gedaan en ben ik ongeveer 6 maanden 30 kg afgevallen. Nu zonder diabetus 2 en ook helemaal zonder medicijnen. Ik vond het goed te doen maar vind wel dat je er 100 % achter moet staan want anders kun je het wel vergeten. Ik deed de 500 en dan heb je elke 3e week een eetweek waarin je een koolhydraat vrije maaltijd eet. Je wordt prima begeleid dus dat is absoluut een voordeel . Vind het wel lastig om op gewicht te blijven want de drang naar ongegeneerd eten en vreselijk snoepen is er nog steeds en ik ben bang dat die ook nooit weg gaat. Ik doe nu Weight watchers online om alles een beetje in de gaten te houden

Sjaan
Mijn schoonzus

Heeft het vier jaar geleden gedaan. Ze was euforisch en prachtig slank. Nu is ze weer terug op het gewicht voor Cambridge, haar eetpatroon is weer hetzelfde als toen dus haar gewicht ook... Ze heeft zichzelf nooit aangeleerd anders met eten om te gaan. Wel om af te zien :)

gonniegans
nicht

Nicht van mij met ernstig overgewicht heeft het ook gedaan, met hulp van een diëtist. Ze is enorm afgevallen en zag er prachtig uit. Was zo trots op haar! Maar nu, een jaar later is ze zwaarder dan ooit. Haar overgewicht begint nu echt gevaarlijk te worden en ik vraag mij af of ze niet beter voor een maagband/maagverkleining had kunnen kiezen.

Yura
Te doen, maar

Ik ben zelf 23 kilo afgevallen met prodimed. Op zich een vergelijkbaar dieet, al heb ik het idee dat het iets minder ongezond is dan cambridge. Ten eerste wordt het verstrekt door een meer onafhankelijke persoon, dat kan een arts, een dietist of een voedingskundige zijn, dus met een opleiding voor voedingskundige. De consulent van cambridge is iemand die zelf veel is afgevallen met cambridge en daar dus alles over weet. Ik had bewust voor een dietiste gekozen, omdat ik sceptisch was en als het niet lukte zou ik via haar iets anders kunnen proberen. Zij heeft eerst ook een goed gesprek met mij gehad waarom ik prodimed wilde en niet een gewoon evenwichtig dieet.
Tweede voordeel is dat je er onbeperkt groenten bij mag eten en dat je 5 eetmomenten hebt, tegen cambridge maar 3. Ook is het dieet flexibeler, ga je een weekende weg, dan ga je gewoon even over naar fase 2 en daarna weer terug. Dat is prettiger voor je sociale leven. Bij cambridge mag dat absoluut niet. Ik heb zelf het idee omdat de consulente niet in staat is daar zelfstandig over na te denken.
Groot nadeel is dat het zeker 2x zo duur is als cambridge.
Voordeel van dit soort dieten in zijn algemeen is dat ik een alles of niks persoon ben, zo had ik gewoon mijn afgepaste eetmomenten en verder niks, lekker duidelijk. De eerste 3 dagen voel je je niet lekker, misselijk en hoofdpijn. De hele periode daarna voelde ik me fantastisch, alsof ik de hele wereld aan kon. Mijn man vergeleek me altijd met die mevrouw uit de Andrelon-reclame. Ook viel ik echt heel mooi af, mooie platte buik en ook mijn huid bleef mooi glad en strak.

Inmiddels ben ik bijna 1,5 jaar verder en heb er ca. 12 kilo weer aan. Dat is helemaal mijn eigen schuld, ik kan niet de discipline opbrengen gematigd te eten. Dat heeft overigens niks te maken met het feit dat je met dit dieet niet leert om je eetpatroon te veranderen. Ik heb een prima eetpatroon, maar af en toe moet gewoon opeens die hele rol koekjes leeg of de hele reep chocola op. Toen ik ook nog ziek werd en ik niet kon sporten was het einde helemaal zoek, schransbui op schransbui uit een combinatie van frustratie en verveling, omdat ik niks kon.

Een bekende van mij heeft cambridge gedaan in dezelfde periode en was 30 kilo afgevallen, zij heeft bijna alles er weer aan en staat nu op de wachtlijst voor een galblaasoperatie. Een andere bekende van mij was ook ca. 30 kilo afgevallen en was daar afgelopen zomer mee klaar, die heeft nu al binnen nog geen jaar ca. 20/25 er terug aan. Dus zo slecht doe ik het nog niet eens geloof ik.

Conclusie: als je dit echt wilt kijk dan ook eens naar prodimed.

Tine Winkel
@ Yura: ik trek een andere conclusie

Mijn conclusie is dat die dieten wel een hoop geld kosten, maar niet blijvend werken. Het merendeel van de mensen heeft binnen korte tijd alles weer teruggewonnen.
Het VDH-dieet is dan m.i. slimmer en een stuk goedkoper (VDH = Vreet De Helft). Je moet dat dieet niet te letterlijk nemen, natuurlijk, maar gewoon alle porties wat kleiner, niet snaaien, ook proberen niet te snoepen als je nog maar een uur 'moet' tot je volgende maaltijd, kiezen voor gezonde (lichte) tussendoortjes etc. en je valt geleidelijk af. Bij mij was het ongeveer 750 tot 1 kg per maand (eerste maand meer, later minder), tot ik in ca. 8 maanden 10% van mijn gewicht kwijt was. Dat is waar je in veel gevallen naar moet streven, die eerste 10% gewichtsverlies schijnt de meeste gezondheidswinst te geven. En op dat nieuwe gewicht zit ik nu al meer dan een jaar redelijk probleemloos.

Sjaan
Yura

Blijkbaar hebben we een ander idee van een 'prima eetpatroon' want ik vind zomaar een pak koekjes leegeten oid helemaal geen prima eetpatroon. Zo te lezen ben je een emo eter en heeft dit dieet je niet geholpen dat te veranderen. Ik denk dat dat wel kan, in combinatie met een manier om het emo eten te begrijpen/beteugelen. Volgens mij is bv bij de Weightwatchers daar wel aandacht voor. Kun je ook veel beter keuzes maken; als je dan een paar koekjes eet, zijn er bij ww strategieën om dat je compenseren. Verder geen aandelen hoor. :)

Het Vreet De Helft werkt ook niet voor emo eters, denk ik. Maar goed, ik geloof ook meer in blijvend je eetpatroon veranderen, zoals bij de Weightwatchers ofzo.

boterbloem
Cohen

Is voor mij het ideale dieet. Genoeg over te vinden op diverse forums. Ik doe het helemaal niet zo streng, hou me niet echt aan de hoeveelheden en tijden en zondig weleens met een rijstwafel met een dun laagje pasta oid. Ik heb dit jaren geleden al eens gedaan en de kilo's kwamen er bijna niet meer aan. Ondanks een flinke depressie en weer bakken koolhydraten ben ik nooit meer op mijn zwaarste gewicht gekomen, bleef er zeker 10 kilo onder. Nu weer 5 weken bezig en al 9 kilo eraf. Je mag best veel aan groente, kaas, eieren, vis yoghurt en kaassoorten. Je hoeft er niet allerlei aparte en dure dingen voor te halen maar je kan bv wel pasta en brood koolhydraat-arm kopen als je dit wil. Je hoeft geen dag hetzelfde te eten. Bovendien leer je andere eetgewoonten.

Ik vind het heel makkelijk vol te houden! hier mijn dagmenu van vandaag om je een idee te geven:

Ontbijt; 200 ml yoghurt met suikervrije tropical siroop en 1 fjord cracker verkruimeld er doorheen, koffie met zoetjes en een klein scheutje magere melk.

Tussendoor; 1 mango, water thee en koffie.

Lunch; gemengde salade met 3 snoeptomaatjes, komkommer gekookt ei en geitenkaas

Tussendoor; 1 appel en twee fjord crackers met smeerkaas en philadelphia

Diner; gemengde wokgroenten met gegrilde kipfilet

19.45 een fjord met een halve appel in dunne schijfjes uit de magnetron met wat zoetstof en kaneel (bekend als Vera's appelgebakje) koffie met zoetjes en klein scheutje magere melk.

De moeite waard om je eens in te verdiepen! Het "echte persoonlijke" dieet van Cohen is loeiduur, ik en velen met mij vallen af van de gratis lijsten die helemaal niet zo persoonlijk blijken te zijn.

Lucerna
Niet

Net als zoveel van die buitenissige en eenzijdige diëten: niet doen. Maar ik kan wel het dieet van Dr. Katan aanraden. http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/volkskrant-columns/120-het-afval...

Yura
Sjaan

Nou die weightwatchers heb ik de afgelopen 25 jaar ook meerdere keren geprobeerd hoor (meerdere versies dus ook), maar dat heeft toch ook echt niet geholpen. En met wat ik bedoel met dat ik een prima eetpatroon heb is dat ik in principe regelmatig en gevarieerd en vers eet met weinig suiker en voldoende groente en fruit, daarnaast sport ik trouwens (als ik niet ziek ben) ook 3 a 4 keer per week, dus dat ik heus wel weet hoe het hoort. Alleen tja soms gaat het mis, soms tijdenlang goed, dan weer dagelijks mis. Ik geloof ook wel in die theorieen van suikerverslaving enzo. Vroeger als twintiger (voor de zwangerschappen) at ik echt nooit koek, snoep of gebak. En dan dus ook gewoon echt helemaal nooit, niet op kantoor, niet op een verjaardag, geen ijsje tijdens een dagje pretpark echt helemaal niks. Dat werd me ook nooit in dank af genomen, want ja ik was toch slank, dus dat ene gebakje... Maar dat werkte voor mij, ik probeer nu daarnaar terug te gaan. Ik denk nu telkens als ik een gebakje ofzo zie: "gadverdarrie, moet er net aan denken" en ik begin het langzamerhand te geloven.

Ik zeg dus ook niet dat zo'n poedertjesdieet goed is, maar dat als TO het toch perse wil, dat er binnen die poedertjesdieten meerdere opties zijn en dat de een wellicht iets minder schadelijk is dan de andere.

Sjaan
Tjsa

Met een gezond eetpatroon hebben denk ik dus aan iets wat je in je systeem hebt en uitvoert. Niet aan iets waarvan je weet hoe het hoort maar daarnaast geregeld uit de bocht vliegt :). Het gaat om het hébben ervan en als je ongewenst /onbedoeld 12 kilo aankomt in 18 maanden dan gaat er volgens mij iets niet zoals bedoeld. Dus is mijn conclusie dat er nog wat te verbeteren valt aan het eetpatroon.
Het niet kunnen sporten door ziekte ken ik, zet bij mij ook meteen aan, maar dan moet ik dus mijn eetpatroon aanpassen, of me er bij neerleggen dat ik dikker word in die periode.
Maar ik denk dat rollen koekjes etc in 1 keer opeten sowieso niet heel erg getuigen van een gezond eetpatroon. Vandaar dus mijn reactie. Laten we er nou ook weer geen definitie kwestie van maken :)

De Weightwatchers hebben volgens mij een heel aardige visie en systeem. Alleen je moet het natuurlijk wel kunnen opbrengen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zo'n dieet of systeem volgde (en dan ook echt) en niet op een gezond BMI kwam. Wel met tijdelijke plateaus enzo maar niet structureel niet.

bertje1
alleen veranderen van eetpatroon helpt

al die dieten , je ziet toch dat mensen weer aankomen?
Je zult echt je patroon en beweging moeten aanpassen, niet te snel willen afvallen en gewoon -10 in een half jaar of jaar. Is al heel veel winst. Hoe vaker je jojo-t hoe slechter het er af kan.
Daarnaast hebben aparte dieten altijd risico op onvolwaardige voeding. Dus: niet doen.

Sportiffany
Te weinig eten helpt niet!

Het Cambridge dieet hanteert 500 kcal per dag en dat is niet gezond voor je en werkt averechts wanneer je wilt afvallen ...kijk hier maar eens (link verwijderd door forumbeheer)