Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 11:54

Carpale tunnelsyndroom operatie

As woensdag word ik geopereerd aan het carpale tunnelsyndroom. Aan 1 pols, de andere zal later geopereerd worden. Nu heb ik van het ziekenhuis niet heel veel info gekregen. Ik heb wel begrepen dat je je hand 2 weken niet mag belasten en het wel 3 maanden kan duren voordat je zwaar werk mag verrichten.
Autorijden ed mag dus na 2 weken, maar die eerste 2 weken zelf. Kun je dan al ritsen van kinderen dichtdoen, luiers verschonen en knoopjes dicht doen? Een ui snijden? Typen?
Vanaf wanneer kan dat weer een beetje?
Iemand ervaring er mee??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 12:09

Ik vrees van niet

Ik denk niet dat dat erin zit, Fianna, alleen al vanwege evt. hechtingen. Juist de zaken die jij beschrijft zijn best belastend. Ik vond oa deze tekst:
Uw hand moet veertien dagen rust hebben. Wel is het belangrijk om de vingers in beweging
te houden zonder deze te belasten. Dit mag al direct na de operatie om het stijf worden van
pezen en vingergewrichtjes te voorkomen. Het drukverband blijft twee dagen zitten. Zolang
draagt u de arm ook in een mitella. ‘s Nachts doet u de mitella af. Na twee dagen kunt u het
drukverband en de mitella verwijderen.
U houdt de wond droog en schoon totdat de hechtingen verwijderd worden. Dit is
ongeveer 14 dagen na de operatie.
Sterkte!!!

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 12:14

Dank fio

Ik las overal je mag je hand 2 weken niet belasten. maar ja, wat is belasten dat vind ik zo onduidelijk. Okee, ik doe er zo min mogelijk mee, maar beweeg wel. Ik vraag het woensdag natuurlijk ook aan de chirurg.

Hm, ik ga er nou eigenlijk wel een beetje tegen op zien

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 12:15

Links of rechts

Ik mag ook nog kiezen welke ik eerst laat doen: links of rechts. Ik ben rechtshandig. Geen idee. Kop of munt dan maar??

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 12:53

Fianna

Als je rechts bent is links laten behandelen handiger, maar de volgende ingreep weer niet natuurlijk..) De eerste twee drie dagen mocht ik echt niks na een handingreep, daarna heel,heel voorzichtig die oefeningen doen, en zes weken niet belasten, er dus echt NIKS meedoen. Maar goed, dat was dus een net andere ingreep.

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 12:57

Fio

Jij bent toch geopereerd aan een triggerfinger? Ik las nou weer net dat je maar 1 week niks mag doen. Ik snap de info niet, want ik las ook net ergens dat je met de cts operatie 6 weken niet mag belasten en dan weer 2 weken. Lekker duidelijk allemaal!

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 13:37

Fianna

Ja,klopt, ik mocht zes weken niks.(Zucht, zo handig met een gezin)Ik lees vooral over cts dat je de eerste paar dagen niks mag, dan voorzichtig die oefeningetjes doen, maar vooral niet belasten de eerste twee weken. Maar ik zou gewoon de afdeling bellen als ik jou was.

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 14:33

Fio

maar als ik triggerfinger opzoek lees ik: 1 week niks doen. Dat snap ik dus niet!

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 15:07

Fianna

Zoveel artsen, zoveel meningen, vrees ik. De hechtingen gingen er pas na twee weken uit, en na een week kon ik net voorzichtig die oefeningen doen, en dat deed gemeen zeer. Dus na een week weer iets doen was echt onmogelijk.

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 15:11

Fio

Ja dat bedoel ik dus! ik las ergens anders nl dat bij een cts operatie je je hand ook 6 weken niet mag gebruiken! Nou ja, een hoop heeft ook met je eigen herstel te maken denk ik en hoe heftig de ingreep was enz enz. Ik wacht af, maar houd er idd maar even rekening mee dat ik in elk geval 2 weken niks kan met die hand.

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 16:55

Fianna

Mij werd het echt heel nadrukkelijk verteld door de chirurge, juist omdat ze weet dat ik een gezin heb, en het was mijn rechterhand, ik ben ook rechts...vooral niet eigenwijs doen, anders loop je het risico dat het uiteindelijk niks uithaalt, die ingreep.

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 17:02

Fio

Ja hier dus ook een gezin . Sprak toevallig net iemand die het net had laten doen en ze heeft heeeel veel last en pijn omdat ze toch te snel van alles is gaan doen.
Balen dat ik 2 keer moet. Maar ik ben ook blij dat ik er hopelijk straks vanaf ben

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 17:02

Fio

Ja hier dus ook een gezin . Sprak toevallig net iemand die het net had laten doen en ze heeft heeeel veel last en pijn omdat ze toch te snel van alles is gaan doen.
Balen dat ik 2 keer moet. Maar ik ben ook blij dat ik er hopelijk straks vanaf ben

Fiorucci

Fiorucci

10-02-2012 om 18:49

Fianna

Ja, dat hoop ik ook voor je!! Ga je nu naar het Handencentrum?

Fianna

Fianna

10-02-2012 om 20:34

Reactie

Fio, ja ga naar het hand en polscentrum in DH

Nelleke, dat geeft de burger weer moed Ik denk dat ik vooral moet kijken het het aanvoelt bij mij.

dihanne

dihanne

10-02-2012 om 22:45

Mjin moeder...

Mijn moeder heeft zo'n operatie gehad toen ze 80 was, beide polsen, ongeveer twee weken na elkaar

ze zag er enorm tegenop, maar het viel allemaal zo mee.
Pijn heeft ze nauwelijks gehad, en ze kon zich na twee dagen zelf weer redden voor dagelijkse dingetjes

het is ook heel mooi geheeld, je ziet eigenlijk geen litteken.

Dus hier positieve ervaringen!

Hopelijk valt het je allemaal mee
veel sterkte

Dihanne

Nee viel tegen

Ik ben 2 keer geopereerd. En met rechts had ik gelukkig jongste uitbesteed (nog in de luiers) en dat was maar goed ook, ik kon écht helemaal niks. Geen luier verschonen, geen luierpakjes aandoen, niet aankleden van kind, gewoon helemaal niks.
Niet eens om de pijn, maar ik had gewoon de kracht niet als ik mijn vingers opelkaar moest doen (geen 'macht' of hoe noemen ze dat?). Ik kon nog geen pen optillen bij wijze van spreke tussen 2 vingers.
Ik kon geen boterhammen smeren...deed dat na 2 dagen maar met links...bord hield ik tegen met de rechterhand (in verband). Na ong. een week en veel oefenen (vinger 1 voor 1 op elkaar) kon ik weer ong. zo'n beetje de meeste dingen. Maar niet autorijden. Wederom had ik gewoon de kracht niet. Om te schakelen dan...sturen ging wel.
Links idem dito, maar daar kun je beter buiten. Ik denk dat ik pas na rond de 2 weken écht weer het meeste kon. Maar dat 'krachtsverschil' heeft nog best lang geduurd voor dat goed was.
groeten albana

Fianna

Fianna

11-02-2012 om 12:51

Dank

voor jullie reacties. Albana, dat heeft die kennis van mij dus ook. Ze is nu ruim 3 weken verder en kan nog geen tube opendraaien met haar hand. Het kan dus wel tegenvallen. da's balen want ik heb een kind van net 2. Nou ja, we slaan er ons door heen. Hopelijk valt het mee, maar ik houd er rekening mee dat het kan tegenvallen.

Fianna

Fianna

11-02-2012 om 12:52

Gale

Ik ben voor de doormeting niet bij jou geweest. Moest ook naar Leyenburg er voor. Was wel grappig geweest anders

Fianna

Fianna

11-02-2012 om 13:29

Gale

Hm, degene die de emg deed was wel echt piepjong schat ik (ergens in de 20) en werkt ook in Z

Fianna

Fianna

11-02-2012 om 14:13

Gale (ot)

tja om een of andere reden vermoed ik dat jij geen 28 bent
Zij deed dat emg trouwens veel beter dan de vorige van het ander ziekenhuis waar ik eerst was. Liet niks uit haar handen vallen en het deed geen helse pijn, deed helemaal geen pijn. En de afwijking die er uit kwam was veel groter dan vastgesteld bij vorig ziekenhuis. Dat vond ik wel vreemd.

Mijzelf

Ik kon mezelf na 2 dagen ook wel weer 'redden'. Behalve mijn sokken, daar had ik moeite mee en mijn knoop (broek) dichtmaken kon ik voor mezelf wel alles weer. Die knoop heb ik opgelost met een elastiekje (dan kan je het elastiekje om de knoop trekken. Want trekken gaat beter....kan je met 1 vinger doen Die sokken loste ik op met de dikke geitewollen sokken van mijn vader (geleend) die zijn 'losser' dus schiet je er makkelijker in en dikker (makkelijker vast te houden dus tussen vingers).
Ik vind het verschil tussen mezelf weer redden en een baby verzorgen géén vergelijk. Ik kan namemelijk best een half uur over die sokken doen. Dat geduld moet ik maar opbrengen en als ik de sokken 10 keer laat vallen omdat ik niet voel dat ik ze niet goed vast houd is dat niet erg. Mijn baby heeft dat geduld niet. Die sparteld alle kanten op met die luier en wil je de baby aankleden dan moet dat vlot en snel en dat kind kan écht niet zo lang wachten en al helemaal niet stil liggen.
Als ik kleren laat vallen van de baby, moet ik baby in bed leggen anders rolt ze van de commode....Nogal een gedoe dus.
Ik denk dus dat mensen zich vergissen als ze een vergelijking trekken met zichzelf en een baby verzorgen. Die merken niet eens wat ze allemaal niet kunnen, gewoon omdat ze het op dat moment niet doen. Tenminste ik denk niet dat b.v. de moeder van dihanne een baby erbij had na die 2 dagen.
Je snapt wat ik bedoel.
groeten albana

mirreke

mirreke

12-02-2012 om 13:50

Ik zou eerst links doen

Theorie: met rechts kun je altijd meer dan met links, als je rechts bent... Dus kun je rechts beter compenseren voor je linkerhand die je helemaal niet mag gebruiken. Daarna doe je rechts, is links geheeld zodat je links weer beter kunt gebruiken want geen cts meer.
Heb t trouwens zelf ook, cts. Ooit spuiten gehad in leyenburg, heeft wel geholpen maar niet afdoende. Dus voor mij ooit ook operatie vermoed ik. Ik zie daar erg tegenop juist omdat je dan niets mag/kunt doen. Als zelfstandig vertaler is t gewoon geen doen...

mirjam

+ Brunette +

+ Brunette +

12-02-2012 om 13:50

Heb het van dichtbij meegemaakt.

Je hand waarschuwt zelf wel als een handeling te hoog gegrepen is want dan doet het pijn. Luiers verschonen zal onhandig gaan maar het lijkt me niet onmogelijk. Maar wie tilt het kind op de commode? Of gaat het om een al wat oudere dreumes die zelf in de houding kan gaan staan/liggen? Knoopjes en ritsen kun je de eerste weken zoveel mogelijk vermijden hoewel dat buitenshuis 's winters niet zal lukken. Vestjes misschien tijdelijk als een trui over het hoofd trekken? Idem dito met winterjas en de rits niet helemaal opentrekken? Klittenbandschoenen voor de kinderen kopen of lenen? Typen ging geloof ik wel. Een touch screen moet sowieso lukken. Koken: als het niet gaat, dan maar een paar weken voorgesneden groenten. Of uienpoeder gebruiken. Desnoods wat vaker kant- en klaarmaaltijden. Ik zou het gewoon aanzien, misschien heb je mazzel. Diegene waarover het gaat smokkelde trouwens een beetje met de voorschriften. Na ongeveer een maand deed hij zelfs noodgedwongen een loodgietersklusje (zou anders handenvol geld hebben gekost) en daar heeft hij een paar dagen pijn van gehad maar het had geen duurzame nadelige effecten. Waarmee ik niet wil zeggen dat je de boel rustig kunt forceren want misschien heeft het genezingsproces daardoor wat langer geduurd dan nodig (moeilijk na te gaan).

Nou pijn........

De 'pijn' waarschuwde mij amper, ik had helemaal niet zoveel pijn, ja aan de 'wond' op zich....Maar die zit lager. Maar die vingers wilden gewoon geen fijne motoriek doen. En ook was mijn 'gevoel' in de toppen van mijn vingers dagen weg. je weet wel dat je voelt dat je wat vast houd (koud, rits, hoog/laag). Die sokken aandoen deden mij helemaal géén enkele pijn, toch vielen ze me zo uit de vingers en het is dat ik mijn ogen heb, ik zou het niet gevoeld hebben. Zonder fijne motoriek kan je het vergeten om een luier dicht te doen.
Ik wens je veel succes met de operatie en ook zou eerst links doen en evt. rechts uitstellen tot je kind wat groter is of tot de zomer (ook minder aankleedgedoe). Die luier kan je misschien omzeilen met zo'n optrekbroekje? Ik denk dat dat makkelijker gaat...kind laten staan, in broekje laten stappen, broekje omhoog. Is dat een alternatief? Of als kind groter is?
groeten albana

Fianna

Fianna

13-02-2012 om 09:00

Uitstellen is geen optie

Ik heb er behoorlijk last van, het beperkt mij in mijn dagelijkse leven en zo lang ik dit heb kan ik niet werken en ik moet zsm werken want financien Bovendien wil ik niet dat de schade groter wordt en niet meer onomkeerbaar wordt.
Mirreke, ik snap niet hoe je dat doet, er zo lang mee rond lopen en werken. Ik kan niet langer dan een uur per dag achter de computer. Autorijden niet langer dan een half uur, moeite met snijden en ik word soms gek van de zenuwpijn. en mijn vingertoppen zijn soms helemaal gevoelloos

Albana, je hebt gelijk hoor, als ik alleen zou zijn, zou het een stuk makkelijker zijn. Mijn peuter wordt nog het lastigst omdat hij zich vaak niet vrijwillig zijn luier laat verschonen. dan heb ik echt 2 handen nodig. Ik moet 's ochtends 4 kinderen klaar maken om op tijd de deur uit te gaan, ontbijt maken, aankleden enz enz. Overdag jongste verschonen, in bed krijgen. Luierbroekjes zijn idd een goed idee!

Brunette, kant en klaar? We zijn met zijn 6-en. Dat is veel te duur. Een keertje oke, maar niet wekenlang. Maar mijn man is op tijd thuis en kan ook zijn handjes laten wapperen

mirreke

mirreke

13-02-2012 om 09:31

Fianna, zo erg als jij

heb ik het niet hoor. Ik schrik gewoon van wat je schrijft, dat is echt erg. Zo erg had ik het hooguit bij de zwangerschap van mijn tweede, nu 14 jaar geleden. Daardoor is het ook ontstaan trouwens, als zwangerschapscomplicatie. En dan vooral 's nachts, ik werd dan wakker van de pijn in mijn dove arm (helemaal tot aan de schouder), dan moest ik rechtop gaan zitten en m'n arm laten afhangen tot het weer wegtrok. Dan kon ik weer slapen. Toen heb ik na de zwangerschap spuiten gehad, en dat hielp (ik had het in beide armen). Maar ja, toen weer zwanger, daarna heb ik in die zwangerschap spuiten gehad, wat toen wel hielp overigens. En na de zwangerschap trok het vrijwel weg. Daarna nog een zwangerschap waar ik er vrijwel geen last van had, maar daarna is er wel licht cts overgebleven, merk ik nu. Maar ik kan wel degelijk typen, dan heb ik er juist helemaal geen last van, en tillen. Alleen soms heb ik last van tintelende vingers. Wel is bij mij geconstateerd at ik behoorlijjk wat functieverlies had. Maar ik ben/was zeer sterk in mijn handen (gewoon iets erfelijks) en kan daarom nog steeds goed compenseren, zonder dat ik er dus pijn aan heb.
Ik vermoed wel dat het met de jaren erger zal worden. Ik merk ook dat ik er met echt fijne motoriek (ik teken en schilder graag) meer last van heb alhoewel echt niet zo veel als tijdens en na die zwangerschap. Toen vond ik bv. het dichtdrukken van die drukkertjes op rompertjes niet te doen, ik voelde het niet eens. Nu is het bv. zo dat een hele dag een potlood vasthouden leidt tot tintelende vingers 's nachts.
Ik heb ook spalken gehad, die heb ik nauwelijks gedragen, maar daardoor heb ik wel geleerd welke houding ik moet aannemen om het tintelen te laten stoppen. Zo werk ik ook op het toetsenbord. Ik heb een Mac en het daarbij behorende praktisch platte toetsenbord, en dat werkt heerlijk. Ik kan mijn armen gewoon plat op mijn bureau leggen en in de juiste houding houden.
Enfin, nee, ik snap dat je niet kan wachten, maar dan zou ik links dus eerst doen... tenzij je rechts echt duidelijk meer pijn en krachtverlies hebt.
Balen hoor...!

Fianna

Fianna

13-02-2012 om 11:01

Mirreke

Ik heb ook dagen dat ik er minder last van heb hoor. Het wisselt. Wel elke dag pijn en soms ook tot in mijn schouders.
Ik heb ook hele sterke handen, ben sowieso redelijk sterk voor een vrouw (won vroeger vaak met handje drukken tegen jongens Dus dan constateer ik krachtverlies, maar de arts vindt dat dan wel meevallen, domweg omdat hij zich niet realiseert hoe sterk mijn handen normaal zijn.

Dat tintelen is nu dag en nacht bij mij, welke houding ik ook aanneem en met typen neemt het duidelijk toe. Spuiten en spalken gehad, hielp tijdelijk of niet.

loop er niet te lang mee rond he!

mirreke

mirreke

13-02-2012 om 21:20

Voorlopig nog maar wel

Zoals het nu gaat is het goed re doen. Grappig dat jij ook zo'n sterke bent, dat ben ik dus ook. Vroeger als kind al mocht ik de potten open draaien als mijn moeder of vader! dat niet konden. En armpje drukken heb ik ook vaak gewonnen
Zelfde met artsen, totdat ze het met elektrische impulsen gingen meten. Auw!
Erg hoor als je altijd tintelingen hebt... Ben je ernu al achter hoe lang je je hand niet mag/kan gebruiken? Vroeger kende ik iemand die per keer 6 weken niets mocht, is dus ff 3 maanden... Totaal onmogelijk hier!
mirjam

Fiorucci

Fiorucci

14-02-2012 om 07:03

Fianna

Sterkte morgen!!!

Fianna

kwam een item op het vsn forum tegen, moest toen aan jouw klachten denken..misschien herken je er iets in??

http://www.neuropathie.nu/overige/amyotrofe-schouderneuralgie.html

hoop dat de operatie goed is gegaan en je je gauw beter voelt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.