Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Christine van Gils

Christine van Gils

01-07-2011 om 22:11

Chronische obstipatie opgelost


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Controverse

Het blijft helaas een soort controverse de koemelkeiwitallergie dan. Een lactoseintolerantie kun je blijkbaar eenvoudiger testen. Ook bij een negatieve koemelkeiwittest kan het zijn dat een kind daar toch last van heeft, kan een koemelkeiwitintolerantie zijn. Dus het blijft toch een beetje een puzzeltje. Onlangs weer een artikel over ouders die onterecht hun kinderen allerlei nodeloze dieten aansmeren. Dat is hier ook een draad geweest. We moesten dan allemaal maar naar een academisch ziekenhuis om 'echt' onderzocht te krijgen of er hier sprake was van een noodzakelijk dieet. Helaas hebben die academici ook niet echt meer diagnostische mogelijkheden dan een ouder of een huisarts.
Ik houdt het liever praktisch. Ruim 50 jaar geleden ben ik zelf al positief bevonden op een koemelkeiwitallergie en ik heb mijn eerste jaar doorgemaakt op rijstmelk. Bij mijn kinderen was het praktisch te zien, naast een positieve bloedtest op koemelkeiwit. Mijn dochter kreeg direct uitslag en mijn zoon diarree. Bij het weglaten werden beiden binnen een paar dagen klachtenvrij. De huisarts probeerde nog weleens gewoon een druppel melk op een gevoelig plekje en dan toch weer uitslag en zo waren er meer zaken. Chocoladekoekjes of chocolademelk, omdat ze er niet van in shock raken mogen mijn kinderen heus meedoen met tractaties of als ze iets willen proberen, geeft bij mijn dochter nog steeds uitslag. Mijn zoon lijkt er inmiddels, 15 jaar, wel wat overheen gegroeid.
Toch werd er regelmatig bij de schoolarts gezegd dat dat koemelkeiwitdieet maar over moest zijn. Dan dacht ik ook, waar bemoeien ze zich mee, dat houdt ik zelf wel in de gaten, met de huisarts.

Primavera

Primavera

04-07-2011 om 23:44

Nou geen onzin gaan roepen

Groeihormoon werkt helemaal niet als je het inneemt, het moet ingespoten worden wil het opgenomen worden. Bovendien werkt groeihormoon niet verlengend, je kunt er nooit langer van worden dan genetisch al voor je is vastgelegd. Daarmee is het zogenaamde groeihormoon-effect van koemelk klikklare onzin.
Il vind het hammer als mensen zo doorslaan of goedglovig allerlei dingen aan gaan nemen. Sommige mensen kunnen niet goed tegen melk. Dat kan door een intollerantie komen, een allergie of nog een ander mechanisme. Omdat koemelk niet noodzakelijk is in het menselijke dieet laat je het dan staan. Bij veel van deze mensen is het trouwens wel zo dat ze kleine beetjes kunnen verdragen. Heel handig, hoef je niet alle etiketten uit te pluizen en kun je volstaan met gewoon zuivel te laten staan. Anderen verdragen melk wel in een bewerkte vorm en kunnen wel kaas of zelfs yoghurt eten.
Il snap verder niet waarom daar moeilijk over gedaan moet worden of ineens gedaan moet worden alsof het een soort vergif voor iedereen is.
Ik vind het niet anders als bijv. Mijn man die darmklachten krijgt als hij paddestoelen eet. Een zekere hoeveelheid champignons geeft geen problemen, maar andere soorten wel. Nou dan maar geen paddestoelen in het menù ook al vindt hij die eigenlijk best lekker. Het kan best zonder.
Groeten Primavera
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 07:24

Primavera

Nee, gif is het niet. Maar de vanzelfsprekendheid waarmee melk het wondermiddel voor je gezondheid gevonden wodt, mag er wel eens af. Misschien houden artsen dan eens op met dat drammen dat je na een maand (!!) dieet het maar weer eens moet proberen.
Weet je, mijn oudste moest heel snel weer provoceren. Dat weigerde ik, hij zat eindelijk eens lekker in zijn vel. Dus omdat ik dat weigerde, kreeg ik geen vergoeding meer van de meerprijs. Hij is gezond groot geworden, ik berooid..

Melk

Nog een nuance (want ik zie dat sommigen de termen door elkaar gebruiken): een intoleratie is niet hetzelfde als een allergie. Het gaat wel allebei om een overgevoeligheid. Zie voor verduidelijking: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voedselallergie#Verschillen_tussen_allergie_en_intolerantie
Overigens zijn we er hier ook vrij simpel mee, wat welke schooldokter ook zegt. We hebben er twee in het gezin die gewone rechtdoormelk niet goed verdragen, maar bewerkte melk (als in yoghurt, verhit in toetjes, roomijs enz) gaat wel goed. Nou, dat is simpel. Dan ga ik niet eens uitzoeken of het een intolerantie of een allergie is, of voor welk melkbestanddeel dan wel. Ze drinken gewoon geen rechtdoormelk, alles opgelost

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2011 om 07:15

Inderdaad genista

Bij onze oudste is nooit een lactoseintolerantietest gedaan. Stoppen met melk drinken was genoeg en duidelijk zat..)

ayla

ayla

06-07-2011 om 10:38

Intoleranties

oudste heeft ook lactoseintolerantie en hoewel ze zo ongeveer bij de intolerantie test de grafiek uitvloog kan ze tegenwoordig lactose tot in bepaalde mate verdragen. we zijn niet meer zo nauwkeurig, melk in brood gaat wel, in pannekoeken weer niet, yoghurt gaat wel, ijs gaat niet. En dochter heeft het ook snel in de gaten, ze eet liever een waterijsje dan een softijs, niets zo vervelend dan buikkrampen. De lactose intolerantie is in ieder geval veel beter te doen dan de glutenintolerantie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.