Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Communiceren met iemand die een herseninfarct heeft gehad

Morgen ga ik op bezoek bij een vriendin die in een revalidatiecentrum verblijft nav een herseninfarct.Ze kan alle woorden na zeggen En sommige dingen kan ze spontaan zeggen maar nog niet alles...Door de Corona regels mag er maar 1 bezoeker binnen.Ik ben zeer nerveus om te gaan,bang dat ik teveel vragen zal stellen of dat er teveel stiltes zullen vallen...Iemand tips??

@Emma

@Emma

12-10-2020 om 19:32

Muziek?

Ik heb geen ervaring, maar dat is wel het eerste dat in mij opkomt. Weet je welke nummers zij leuk vindt? Kun je misschien even een playlist maken op Spotify of Youtube op je telefoon. Samen muziek luisteren is altijd leuk en het is niet zo talig.

Spelletje doen?

Het is sowieso goed voor haar om te oefenen. Misschien wil ze wel een spelletje met je doen? Ganzebord of zo. Of misschien is ze al toe aan scrabble?

Of kwartetten. Als ze nog niet spontaan op woorden kan komen zou ik dat niet doen. Maar ganzeborden of mens-erger-je-niet kan al snel.

Of vraag je af of je anders samen een film kunt kijken met wat te drinken erbij. Omdat je ook niet de hele tijd moeizaam wil praten maar wel bij elkaar wil zijn.

Bedenk even wat ze leuk zou vinden. En neem dan een een laptop of een smartphone mee. Of misschien heeft ze zelf wel wat wat ze wil laten zien.

Misschien lukt schrijven beter? Mogelijk heeft de familie nog wat geregeld of is er iets op de afdeling waar je wat mee kan?

Ik weet van heel lang geleden dat er ook borden waren met icoontjes en tekst. Omdat emoties vaak hoog zitten was dat ook juist met emoties: 'fuck de zuster'.

Ook een advies om het neutraal en luchtig te houden. Alles is mogelijk, en natuurlijk toegestaan, maar mensen willen zelf vaak niet 'verdwijnen' in hun emoties want dan is het nog moeilijker om hun gedachten te ordenen of een woord te vinden.