Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chaoot

Chaoot

10-05-2011 om 11:21

Concentratie

Sinds enige tijd werk ik weer en nu valt het pas echt op hoe slecht ik mij kan concentreren. Hiervoor ben ik een aantal jaren thuis geweest met de kinderen, toen viel het me ook al op hoe snel ik afgeleid ben en hoe ik altijd meerdere zaken tegelijk doe, zonder ooit echt wat af te maken. In mijn hoofd is er altijd 'storm', 100 gedachtes door elkaar of elkaar in rap tempo opvolgend. Associaties bij geluiden, woorden, klanken etc. Destijds herkende ik veel in de kenmerken van ADD, maar besloot dat ik het er maar gewoon mee moest doen.

Mijn huishouden is een chaos. Telkens probeer ik weer structuur aan te brengen. Ik kan prima bedenken hoe het zou moeten, maar de uitvoering blijft lastig. Ik val altijd weer van het één in het ander. Maar dat is thuis. Het huis is leefbaar, meestal kan ik (uiteindelijk) mijn spullen wel terug vinden en het hoort gewoon een beetje bij mij.(onverwachte visite vind ik dan wel weer heel vervelend...)
Op werk is het een ander verhaal. Als een collega wat uitlegt dwalen mijn gedachtes al weer af. Tijdens een vergadering mis ik soms stukken omdat ik 'even niet oplette'. Gewoon een tijdje achter elkaar één ding doen lukt me niet. Het is niet dat ik niet slim genoeg ben, ik snap het allemaal prima. De uitvoering is alleen lastig.
Volgende week mag ik in mijn nieuwe functie beginnen. Blijkbaar is het mijn baas nog niet opgevallen . Maar ik vind het zelf enorm lastig. Zou graag notulen in één keer willen uitwerken. Een vergadering in één keer willen voorbereiden, niet constant afgeleid zijn door eigen 'niks', etc.
Mijn plan is om in ieder geval zoveel mogelijk structuur te creëren vanaf het begin. Mail beantwoorden op vaste tijden, een (realistisch!) schema maken, en??. Wat zou ik verder nog kunnen doen? Wie heeft er bruikbare tips?

Daarnaast twijfel ik wel eens of ik niet een diagnose 'zou moeten halen'. Heeft dat toegevoegde waarde?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mathilde

Mathilde

10-05-2011 om 13:36

Kookwekker

Ik zet een kookwekker. Tien minuten. Voor alle dingen waar ik tegenop zie of die me niet boeien maar die toch moeten. Je staat versteld van wat je allemaal in tien minuten kunt doen en dat wekkertje houdt je bij de les. Ik denk dat ik de mijne maar weer eens ga zetten, zit al te lang te forummen .

Chaoot

Hoi,
Mijn schoonzus heeft sinds een maand "de diagnose" en daarbij hoorde voor haar medicatie. De medicatie die er voor zorgt dat zij zich beter kan concentreren. Ook de storm in haar hoofd is gaan liggen. Zij zit 1000x lekkerder in haar vel en in haar leven: werken/opvoeding van kind/huishouden.... het gaat allemaal een stuk gemakkelijker nu.
Dus: laat die diagnose nu maar stellen!
Liefs, Timsmama

Chaoot

Chaoot

13-05-2011 om 09:44

Reacties

Matilde, ik snap helemaal wat je bedoelt, maar wat als dat ook niet werkt? Alhoewel het beginnen met een klusje ook wel lastig is, is dat niet wat ik nu bedoel. Binnen die 10 minuten dwaal ik ook al weer af .

Timsmama, hoe is dat gegaan bij je schoonzusje? Het traject daarvoor bedoel ik. En waar liep ze daarvoor tegenaan?

snicksel

snicksel

13-05-2011 om 10:50

Kijk uit chaoot

Een pil is geen wondermiddel.

Je wuift de suggeste van Mathilde veel te snel weg. Zo'n truc met de wekker is heel erg nuttig. Als 10 minuten voor jou te lang zijn dan bouw je het op vanaf een kortere tijdsduur. Voor mijn part begin je met 2 minuten.

Verkijk je niet op snelle oplossingen. Die bestaan niet. Het lijkt er nu op dat je maar 1 ding wilt horen. In dat geval kan je beter niet op dit forum beginnen maar gewoon in de spiegel kijken en het tegen jezelf zeggen.

Chaoot

Chaoot

13-05-2011 om 11:16

Snicksel

Dat vind ik wel een hele snelle conclusie van je. Ik ben namelijk helemaal geen voorstander van medicatie en verbaas me over je reactie.
Daarnaast loop ik er nu vooral tegenaan dat ik me op werk zo slecht kan concentreren. Volgens mij vraag ik ook om tips om mijn concentratie te verbeteren: "Mijn plan is om in ieder geval zoveel mogelijk structuur te creëren vanaf het begin. Mail beantwoorden op vaste tijden, een (realistisch!) schema maken, en??. Wat zou ik verder nog kunnen doen? Wie heeft er bruikbare tips? "

Ik kan op werk moeilijk met een kookwekker gaan zitten. Bovendien helpt dat wel om te beginnen aan een klusje waar ik tegenop zie, maar niet om een vergadering lang mijn aandacht bij het onderwerp te houden, toch?
Wat betreft de diagnose, ik snap dat je dan ook makkelijk medicijnen kan krijgen, maar misschien hoort er ook wel een begeleidend traject bij? En misschien heeft iemand dat traject ook wel doorlopen, zelf of met een kind. Zo'n persoon heeft dus misschien ook wel concrete tips!

Kobalt

Kobalt

13-05-2011 om 11:51

Chaoot

Ik heb meerdere kinderen met concentratiestoornissen. Eentje heeft de diagnose adhd, de rest zou hem misschien krijgen, als ze getest zouden worden.
Misschien is het zinvol voor je om op dit forum te kijken. http://www.adhd-xtra.nl
Het forum is van Impuls, de belangenvereniging van volwassenen met ad(h)d. De ervaringsverhalen daar zijn voor mij, als ouder van..., zeer zinvol, maar als iemand met concentratieproblemen zul je daar veel herkenning en tips vinden.
Verder kan ik je vertellen dat voor mijn man (ze hebben het van geen vreemde) en mijn zoon, het helpt om zichzelf te activeren tijdens lessen/vergaderingen. Dit doen ze door zichzelf te bewegen. Die mannen van mij kunnen zich het beste concentreren als hun tenen wiebelen, als ze droodelen, als ze de notulen te maken (al is het maar voor jezelf, mijn man maakt altijd hele stroomschema's met veel pijlen en tekeningen, die hem helpen zich te concentreren op de inhoud van de vergadering), als ze de vergadering voor zitten (met een strakke agenda) en als ze actief zitten. Dus niet met beide benen op de grond en rechtop, maar op een been, of met de ene voet op de anderen, wiebelen met de knieen, wippen met de stoel (maar dat is niet in alle situaties sociaal wenselijk), koffie inschenken, friemelen met kneedgum. Dat soort dingen.
Het hele idee achter adhd is, dat de voorhoofdskwab in slaap valt. Men functioneert beter als deze wakker wordt geschud. Kinderen met adhd doen dat vaak van nature door hyperactief te worden, maar er zijn andere manieren. Methylfenidaat (ritalin) is overigens ook een stof die de voorhoofdskwab stimuleert.
Ik denk dat iedereen een eigen manier moet uitvogelen om te kijken wat werkt. Bij de een werkt een structuur als een klok heel erg goed. Bij een ander (mijn zoon) levert dat alleen maar stress op en komt hij helemaal tot niets, omdat hij dan de hele tijd gaat kijken of hij nog tijd heeft.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

13-05-2011 om 22:27

Wat ik me afvraag

Wat ik me afvraag na het lezen van het openingsbericht, is of je dit altijd al zo hebt gehad? Concentratieproblemen kunnen ook een heel andere, tijdelijke oorzaak hebben. Stress bijvoorbeeld. Het is wellicht handig om eerst andere oorzaken uit te sluiten en een goede psycholoog kan je daar wellicht bij helpen. En als het wél iets ADDerigs is, dan heb je misschien veel aan een goede werkcoach. Ik denk niet dat een paar losse tips je dan goed op weg kunnen helpen, wel iemand die je langdurig begeleiding geeft specifiek gericht op jouw situatie en werkzaamheden.
Als je echt iets AD(H)D-achtigs hebt, dan is er wel meer nodig dan structureren en een tijdje proberen je eraan te houden. Ik zou dan eerst eens beginnen met de erkenning en het werken vanuit je krachtige kanten, in plaats van bij AD(H)D zoals altijd maar wordt geroepen beginnen te werken aan je zwakkere kanten en die (dus) aan te pakken door het dikke handboek "Structureren voor beginners" uit de kast te pakken.
Kun je me vertellen wat er het voordeel van is dat je die notulen in één keer uitwerkt? Worden ze daar beter van, of niet? Die vergadering waarbij je wegdroomt, die is ongetwijfeld verzand in een inhoudsloze discussie die nauwelijks ter zake doet. Mogelijk heb jij daar meer last van dan een ander, dat wel.
Ik hoop dat je mijn tegendraadse boodschap er uit kunt halen: blijf bij jezelf, probeer je zelf niet wezenlijk te veranderen, werk vanuit je kracht en niet vanuit je zwakheden. Je bent niet voor niets zover gekomen als je nu bent, je hebt eigenschappen die een ander niet heeft!
Hier bij mezelf geen diagnose maar ik zie daar geen enkele toegevoegde waarde in, omdat ik na dik 40 jaar prima met mezelf heb leren leven, zelfs op werkgebied. Getuige de uitspraak van mijn baas: "Onbegrijpelijk hoe jij uit die schijnbare chaos zulke inhoudelijk goede zaken weet te produceren, ik zou dat niet kunnen.".

Chaoot

Chaoot

15-05-2011 om 07:55

Vroeger

Kobalt, bedankt voor je tips! Nu ik er zo over nadenk zitten er veel dingen tussen die ik 'vroeger', bijvoorbeeld op school deed. Ik heb al even gekeken op de site van je link en zal zeker nog wat meer erover lezen.

Quin, ja dit zijn wel dingen waar ik eigenlijk altijd al tegenaan loop. Alleen recentelijk heb ik wat meer stress plus dus een nieuwe functie, waardoor het een onoverzichtelijk geheel is geworden.
Ik snap wat je wil zeggen over 'bij jezelf blijven' en daar sta ik ook helemaal achter. Op dit moment loop ik echter simpelweg vast. Dat geeft me een heel onrustig gevoel waardoor ik me weer slechter kan concentreren etc. Zoals ik ook al zei over mijn huishouden, het hoort een beetje bij mij. Maar als het me allemaal boven het hoofd groeit en het meer last dan lust oplevert, doe ik toch wat fout.

Chaoot

Hoi,
Je vroeg mij nog over het "hoe en wat" bij mijn schoonzusje. Daar wil ik op dit forum echt niet op ingaan.
Wat ik er vooral mee wilde aangeven: om een onderzoek te doen: daar ben je nooit te oud voor.
Bovendien kan de uitslag van een onderzoek verschillende deuren opeens openen.
Ja, mijn schoonzusje krijgt nu medicatie mét daarbij begeleiding.
Liefs, timsmama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.