Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

16-04-2012 om 10:15

Constitutioneel of allergisch eczeem?

Enkele weken geleden kreeg eerst mijn zoon van 6 rode bultjes/plekken op zijn lichaam. Volgens huisarts eczeem, creme gekregen wat nog niet echt helpt. Het heeft zich verder uitgebreid.
Enkele dagen geleden kreeg mijn dochter van 4 ook van die bultjes en plekken, vooral in haar knieholte is het ook een beetje opgezet. Ook eczeem zo te zien. Ik ga woensdag met haar naar de huisarts. Zij heeft wrs ook astma.

Zou dit nou constitutioneel eczeem zijn, of allergisch eczeem? Ik neig naar het laatste omdat dochter ook wrs astma heeft, mijn oudste zoon van 8 huisstofmijtallergie en nog andere inhalatie en contact allergien (hij heeft alleen geen eczeem...).
Met andere woorden, is het zinvol om mijn 2 kinderen met eczeem te laten testen op allergien of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

16-04-2012 om 11:52

Tsja

Allergie testen zijn vaak vals-positief en vals-negatief (je bent allergisch, maar de test zegt van niet, en omgekeerd). Dit soort testen zijn dus soms een nuttige aanvulling, maar vaar er niet blind op.

Fianna

Fianna

16-04-2012 om 12:41

Vals positief?

Vals-negatief wist ik, vooral bij kinderen onder 6, is me verteld door de huisarts. Vals positief wist ik niet.
Hoe vaak is vaak?
Tja, lijkt me zo handig als ik weet wat ik moet vermijden en doen, of ik nu extra vaak bedden moet verschonen (huisstofmijt), bepaalde produkten niet gebruiken of juist uit de buurt van honden blijven...
Mijn oudste haalde een hoge score bij bloedonderzoek op huisstofmijtallergie, maar het kan dus zijn dat hij helemaal niet allergisch is er voor? En ik maar stofzuigen en wassen

Tinus_p

Tinus_p

16-04-2012 om 12:49

Pragmatisch

Fianna:
"Mijn oudste haalde een hoge score bij bloedonderzoek op huisstofmijtallergie, maar het kan dus zijn dat hij helemaal niet allergisch is er voor? En ik maar stofzuigen en wassen "
Bekijk het pragmatisch: Een hoge score op een huisstofmijtallergie test betekent dat je kind waarschijnlijk (maar niet: zeker) ook huisstofmijtallergie heeft. Als je eindeloos stofzuigt, en je kind heeft minder klachten, zou ik vooral doorgaan. Het omgekeerde is reden om terug te gaan naar de arts.

Fransien

Fransien

16-04-2012 om 13:39

Uitproberen

Tsja, koemelkallergie kan ook tijdens de kleuterleeftijd ontstaan, de beste methode is eliminatie en provocatie. Zo kun je zelf rustig de meest voorkomende allergieen afgaan (of ineens alle veelvoorkomende allergenen schrappen en dan een voor een weer introduceren). Het lijkt mij de moeite waard als het kind er flink last van heeft, ik heb het vorige zomervakantie ook gedaan (idd koemelkallergie) en zal voor andere dochter deze zomervakantie eens flink gaan schrappen om te kijken waar die benauwdheid die ze bij echt ieder virusje krijgt, vandaan komt.

Nieuwe dingen

Heb je soms een nieuw wasmiddel of wasverzachter gebruikt? Dat kan een trigger zijn en de aanleiding voor een allergische reactie. Of nieuwe pyama's of zo?

Wilma

Wilma

16-04-2012 om 16:47

Uitproberen

Ik zou dit toch eerder zelf proberen uit te vinden en mocht dat niet lukken, kun je altijd alsnog een test laten doen. Dus bv ga naar iemand met een hond en kijk of het erger wordt. Ga gras maaien en kijk of 't erger wordt. De dingen die je nu al doet of laat, zou ik zo houden. Dus dat stofzuigen is prima .

Ik heb constitutioneel eczeem, maar ook allergisch eczeem, dus als er bv ergens een hond teveel bij mij in de buurt is, wordt mijn eczeem erger.

Maakt het op zich voor je wat uit om te weten wat het is? Als je weet waar het vandaan komt, weet je toch genoeg? En de behandeling is voor nu bij beiden hetzelfde. Even smeren met hormoonzalf en daarna gewoon smeren met een onderhoudscreme.

Succes!

Praktisch

Allergie is vooral praktisch heb ik hier zelf gemerkt. Kom je er achter dat het koemelkeiwit is of wasmiddel of wasverzachter dan haal je dat weg en klaart de boel op. Zo niet dan is het wat anders.
Hier is smeren nooit nodig geweest omdat we hebben uitgevonden wat het was.

Fianna

Fianna

16-04-2012 om 21:23

Liever voorkomen

Uitproberen, tja kan. Maar mijn oudste is bijv allergisch voor huisstofmijt. Daarom heb ik overdag alle ramen boven open. Maar als nou een van de anderen allergisch is voor pollen is dat weer niet handig, snap je? Bij honden weghouden is bijna onmogelijk hier of ik moet ze binnenhouden. Ze zijn de laatste tijd wel vaker met honden in aanraking geweest omdat vriendje om de hoek een pup heeft. Maar ze gebruiken nu ook vaker melk, omdat ze Brinta hebben ontdekt. Nieuw wasmiddel heb ik niet, maar dat zegt niks. Ik ben nu wel op Neutral overgestapt.
Nou ja, ik zou wel wat duidelijkheid willen hebben voordat ik me helemaal een ongeluk stofzuig en bedden verschoon om te kijken of zij misschien ook allergisch zijn voor huisstofmijt. Vandaar misschien liever een bloedonderzoek. of in elk geval beide. Ik begin bijv nu met even geen melk. Hoe lang moet je wachten tot zoiets effect heeft?

Ik vind het wel frappant dat ze allebei met nog geen 2 weken verschil eczeem ontwikkelen. Voor mijn zoon heb ik dus 2 soorten zalf, ontstekingsremmende en Cetomacrogol, eerst hielp het, maar nu is het nog erger geworden en zit hij praktisch van top tot teen onder.

En ja, ik wil graag weten wat het eczeem veroorzaakt. Ik vind het sneu voor ze en ik vind 2 maal 4 keer per dag smeren echt wel een gedoe. Dan liever voorkomen, indien mogelijk

Effe meedenken

tja ik zou inderdaad wel een bloedtest doen. Zelf waren die toch altijd wel raak en kan je dan beginnen die dingen uit hun omgeving weg te halen. Het kan wel nodig zijn om dat in het begin heel strict te doen. Melk zit bijvoorbeeld in een hele hoop voedingsmiddelen zoals vleesbeleg, kaasbeleg, brood koekjes e.d. Echt effect bij allergie is een totale verwijdering van alle melkbestanddelen. gewoon etiketten lezen. Bakken in Wajang of olijfolie/zonnebloemolie. Bastognekoeken en jodekoeken, uitkijken met brood. Soms is juist goedkoop brood uit de supermarkt zonder melkbestanddelen. En ook geen chocomel of dat soort.
Hier had dat binnen 2 dagen effect. Geen eczeem meer terwijl dochter van kruin tot navel liep te schilferen op 2,5 week oud, rood en nat. en diarree van zoon hield met een week op, liepen we al jaren mee bij de artsen.
Heb je al azijn in plaats van wasverzachter? Haalt de zeepresten uit het wasgoed.
En verder zou ik even kijken op zo'n allergiesite als kindereczeem wat nog meer erg allergeen kan zijn.
Als melk niet genoeg is kun je langzaam andere zaken weghalen tot je op een hypoallergeen dieet zit. Zaken als kabeljauw, citrusfruit, tomaten, varkensvlees, peperige kruiden. Maar misschien heb je tegen die tijd wel een bloeduitslag en weet je meer.

Fianna

Fianna

18-04-2012 om 14:16

Bloedonderzoek

Mijn dochter krijgt voorlopig geen bloedonderzoek, eerst smeren. De dokter wil het even aanzien.
Mijn zoon krijgt wel een bloedonderzoek. Hij krijgt nl steeds infecties, vaak bleek en ook afgevallen. Omdat hij hiervoor een bloedonderzoek krijgt, neemt de huisarts meteen de allergietest mee.

Ik was gisteren bij de dermatoloog met oudste die net het traject van plaktesten voor contactallergien heeft doorgelpen. Hij heeft dus wat inhalatie en contactallergien. Haar advies was om toch veel dingen te mijden. Duidelijkheid zal ik nooit 100% krijgen en bijv je kind laten onderzoeken of het allergisch is voor honden heeft niet heel veel zin omdat de kans dat zo'n test valsnegatief is, erg groot is (de kans op valspositief is veel kleiner). Op het moment dat we dan een hond in huis hebben, is de kans groot dat 1 van mijn kinderen dan pas de allergie zal ontwikkelen. Haar advies: neem vooral geen huisdieren met kinderen met zo'n aanleg voor atopie.
Daarmee is een bloedonderzoek niet zinloos, maar idd niet zaligmakend.
Stofzuigen,luchten, Neutral. Daar begin ik mee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.