Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

controleren op teken op het lichaam

Hoi ,

Zoals we allemaal weten zijn er steeds neer teken in ons land.
Naast Lyme dragen sommigen ook andere enge ziektes mee.

Mijn vraag,

Met 13 jaar wil niet naakt zijn voor een teken controle. (een gedeelte) kan hij ook zelf maar lang niet alles. Hoe pakken jullie dit, en hoe vaak controleren (iedere dag)?

Vedor

zelf

Mijn kinderen (17,14,11 en 9 jaar) controleren zichzelf. Of dat dagelijks nodig is hangt een beetje af van waar je woont. Wij wonen aan de rand van het bos, dus dan is dagelijks geen overbodige luxe. Nieuw voor ons is dat we katten hebben die teken (in hun vacht) ook mee naar binnen nemen. Dus zelfs binnen zittend op de bank kunnen we hier nu al een tekenbeet oplopen

Mijn zoon heeft laatst een nacht in het bos doorgebracht en kwam toen thuis met 17 teken op zijn lichaam. Echt niet leuk meer.

Overigens gaat een tekenbeet redelijk snel jeuken. Dus ergens jeuk? Altijd checken!

Niki73

Niki73

13-06-2018 om 09:47

Spiegel

Juist de schaamstreek zijn voor teken gewilde maar voor pubers gevoelige plekjes. Ik raad ze een spiegel aan. Verder zorgvuldig voelen met je vingers of je ergens een klein "knopje" voelt.

Vedor

Vedor

13-06-2018 om 09:53 Topicstarter

tekenbeten

Dank je Jippox,

Ik had gelezen dat je een tekenbeet soms helemaal niet voelt, en dus ook geen jeuk. Dus klopt niet?

Hoe controleren ze hun haar (zoon heeft een volle bos dus is nog niet zo makkelijk te vinden), rug , nek, bilnaad e.d

Of heb jij zo'n hele lange spiegel in huis.

Maar als het klopt (dat je er toch altijd wat van merkt) ben ik iets geruster op de zaak.

Zelf, is ie ook bang voor teken beten, dus als hij jeuk krijgt, zal ie vanzelf toch wel komen)

Vedor

Vedor

"Hoe controleren ze hun haar (zoon heeft een volle bos dus is nog niet zo makkelijk te vinden), rug , nek, bilnaad e.d"

Rug, nek, haar etc kun jij voor je kind controleren. Privacygevoelige plekjes doet je kind dan verder zelf, evt mbv een spiegel. Vergeet liezen en knieholten niet.

40er

40er

13-06-2018 om 12:53

Jeuk?

Hier nog nooit jeuk gehad van teken.
Rug, nek, achter de oren kan ik doen, rest voor/met spiegel en goed voelen tijdens het douchen!

Jippox, seresto band werkt super, even een tip!

40er

We hebben de katten al wel 'bewerkt' tegen teken, maar zonder succes dus. Ik zal je tip eens proberen!

Over het algemeen is het zo dat als je teken binnen 24u verwijderd, je erg weinig kans hebt op een besmetting met Lyme. Hier is de ervaring toch echt wel dat een tekenbeet binnen die 24 uur flink begint te jeuken. Ook na verwijderen heb je vaak nog een paar dagen een muggenbult-achtige, jeukende plek.
Tekenencephalitis, de andere ziekte die ze over kunnen brengen en die nog veel ernstiger kan verlopen dan Lyme, is echter al direct met de beet overdraagbaar. Reden voor ons om ons er tegen in te laten enten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.