Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bicyclette

bicyclette

09-03-2020 om 11:40

Corona en andere virussen (deel 2)

Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-03-2020 om 14:09

Volgens mij

heeft de buikligging voordelen vanwege de betere uitwisseling van gassen.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2020 om 14:13

Aagje

Het viel me op dat je dit in de Belgische video niet zag.

Blijkbaar is het effect omstreden:

https://www.cochrane.org/CD008095/EMERG_prone-face-down-position-mechanical-ventilation-adults-acute-respiratory-failure

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-03-2020 om 14:44

Ad

Ik kijk niet naar al die video’s, sorry. Dit had ik onthouden van de uitleg van een Nederlandse intensivist op de Nederlandse tv. Het had volgens mij in die uitleg ook nog iets te maken met de druk die in de borstkas anders is bij buikbeademing dan wanneer de patiënt op de rug ligt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-03-2020 om 14:47

Omstreden

Als er iets is dat deze periode mij leert is dat nagenoeg alles ‘omstreden’ is. Wat de ene wetenschapper beweert, wordt door de andere weerlegd/ontkend/genuanceerd enz.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-03-2020 om 14:53

Aagje

Op epidemiologisch gebied hanteer ik het principe beter te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg. Op medisch gebeid is het ook een kwestie van hopen dat ze de juiste behandelingen weten te ontwikkelen. Ik heb er geen mening over. Maar het viel me wel op dat in Italiaanse ziekenhuizen iedereen op z'n buik lag en in Belgie zo te zien op z'n rug...

margaretha

margaretha

20-03-2020 om 15:57

dank je Ad

Ik had die buikligging nooit eerder gezien of van gehoord en die was me dus opgevallen in de italiaanse video. Nu weet ik ieg de reden erachter (over juist of niet-juist kan ik geen orrdeel uitspreken, heb geen enkele medische kennis)

rode krullenbol

rode krullenbol

20-03-2020 om 16:46

Ter info

Allerlei initiatieven om extra personeel en vrijwilligers te organiseren voor de zorg zijn inmiddels bijeengebracht in de vorm van de website www.extrahandenvoordezorg.nl. Iedereen met een achtergrond in de zorg (inclusief mantelzorgers) kan zich aanmelden. Daarbij is crisisomscholing beschikbaar voor mensen om zich bij te scholen.

Mensen zonder ervaring in de zorg kunnen zich ook aanmelden via de actie 'ready to help' van het Rode Kruis.

Duizenden hebben zich reeds aangemeld, maar er zijn nog heel veel mensen nodig!

Rode krullenbol

Duitsland

In de categorie goed nieuws, ofschoon niet heel onverwacht: in Duitsland, waar veel meer wordt getest, hebben ze dus ook meer mensen in beeld die maar milde klachten hebben. Wij testen alleen de mensen die al flink ziek zijn, dan is je sterftecijfer ook hoog natuurlijk. In Duitsland ligt het op dit moment op 0,27 procent. De Duitse wetenschappers zeggen wel dat de echt verspreiding nog moet komen en dat de mensen die besmet zijn relatief wat jonger zijn en dus minder snel zullen sterven. In totaal zijn er 160.000 mensen getest die allemaal klachten hadden, dus mensen die er echt niets van merken zitten hier niet eens bij.
Meten is weten, tot die tijd is alles speculatie.

Speciaal voor Ad

Eerlijk is eerlijk, ik had niet verwacht dat het virus zo'n impact zou hebben. Er liggen geen stapels lijken in de straat, en met die plunderende bendes valt het ook wel mee. Maar de uitzending van Netwerk gisteren over de ziekenhuizen in Brabant die moeten leuren met hun patienten was heel indringend.

Ook voor Ad

Roseanne Hertzberger voorspelt het zelfde beeld als Ad - met lijkwagens door onze straten.
Overigens vind ik het bizar dat ziekenhuizen onderling moeten leuren met patiënten. Geen idee of dit uitwerking is van de marktwerking in de zorg, maar dit is hopelijk afgelopen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-03-2020 om 07:52

Sydney & Alkes

Sorry dat het tot dusver allemaal uitkomt.
Dat ik die andere dingen maar verkeerd mag hebben gezien.

'Dat ik die andere dingen maar verkeerd mag hebben gezien.'

Ik hoop het.

Alkes

'Geen idee of dit uitwerking is van de marktwerking in de zorg, maar dit is hopelijk afgelopen.'

Geen idee inderdaad. Wel fijn dat er nu een herwaardering plaats vindt van schoonmakers, cassieres, verplegers, onderwijzers, vuilnisophalers en andere mensen die gewoon hun werk doen zonder CEO te zijn.

Triva

Triva

21-03-2020 om 08:12

Wat is er aan de hand in Spanje?

Het enige Europese land wat een giga aantal doden heeft in de eerste 9 dagen na de vijfde dode?

Triva

Volgens mij gaat het vooral mis in verzorgingshuizen. In één verzorgingstehuis in Madrid vielen al twintig doden. Veel verzorgingshuizen in Spanje zijn geprivatiseerd en er schijnt weinig toezicht te zijn.

Uit het AD:

'Vermoedelijk is niet snel genoeg geconstateerd dat enkele van de ouderen aan de gevolgen van het coronavirus waren overleden. In een Spaans verzorgingshuis is het gebruikelijk dat inwoners, soms van zeer hoge leeftijd en met verschillende chronische kwalen, overlijden zonder dat zij daarvoor eerst naar het ziekenhuis worden gebracht. Maar toen het er zo veel in zo korte tijd waren en er alarm werd geslagen, was het vermoedelijk al te laat.

Het Spaanse Openbaar Ministerie heeft al onderzoek gelast naar de handelwijze van de verzorgingshuizen, waarvan een groot deel geprivatiseerd is. Die zijn over het algemeen duurder dan de residenties van de publieke gezondheidszorg, waar bovendien erg weinig plaats is.'

Doden versus geïnfecteerden

Ik kijk regelmatig op https://www.worldometers.info/coronavirus/. Je ziet tussen landen grote verschillen in de verhouding van doden en geïnfecteerden. Ik den kdat het niet anders kan dan dat het ene land er veel meer onbevestigde gevallen zijn dan in andere landen waar meer getest wordt. Italië valt in beide categoriën hoog uit, veel gevallen, veel doden. Het lijkt daar ook niet af te zwakken ondanks het feit dat de scholen daar al snel dicht zijn gegaan en het land al een tijd in lock down zit.

skik

Angela67

Angela67

21-03-2020 om 08:35

Infectiehaard

Ik herinner me in het eerste draadje dat ook al ter sprake kwam waar de grote verschillen vandaan zouden komen. VS en Italië bijv. Bij beide was de eerste bekende haard een ziekenhuis of verpleeghuis. Daar is zowel vanwege aantallen als vanwege kwetsbaarheid de infectiejkans veel groter.
Aks je daarentegen een 10tal kleine besmettingshaarden hebt is het verloop heel.anders (dan hebben de maatregelen die je neemt ook ander karakter).
Gr Angela

immuniteitstest

Temet: 'Lees nu net van het onderzoek dat door de bloedbank wordt opgezet. Goed plan. Ik heb toevallig volgende week een afspraak voor een plasmadonatie, dus ik zit ook in de steekproef.'
Ik vond het een merkwaardig bericht van Sanguin (een commerciële organisatie), want een of twee dagen daarvoor vertelde een mevrouw op televisie (helaas niet terug kunnen vinden, nieuwsuur of een ander nieuwsprogramma) dat er nog geen immuniteitstesten waren, maar dat ze wel bezig waren die te ontwikkelen.
Immuniteitstesten zouden een geweldig goed hulpmiddel zijn om te kunnen beslissen welke mensen weer aan het werk kunnen etc. Ik zou blij zijn als die mogelijkheid bestond voordat ik weer 'life' aan het werk moet.

Tsjor

Pluk

Pluk

21-03-2020 om 10:36

Testen

Die testen zijn er wel, werden zelfs al op de markt aangeboden voor particulieren. Gaat via bloed idd.

Flavia

Flavia

21-03-2020 om 10:39

Sydney

Het verplaatsen van patienten komt vaker voor, ook met een grote griep uitbraak maar daar wordt minder over gecommuniceerd.

Norovirus wil er nog wel voor zorgen dat er te weinig couveuse cappaciteit is en dan kan het zijn dat je kindje zelfs naar Belgie wordt verplaatst vanuit de zuidelijke provincies.

Nu staat elke beweging in de zorg onder een vergrootglas

Jo Hanna

Jo Hanna

21-03-2020 om 10:48

Tests

https://www.ed.nl/brabant/groothandel-uit-oosterhout-verkoopt-corona-zelftest-handig-hulpmiddel-of-zelf-doktertje-spelen~a611ddfd/

“ Nee. De ‘officiële’ test werkt anders, stelt een woordvoerster van het RIVM. De zelftest die Beautytec verkoopt, test het lichaam op antistoffen. ,,Wanneer het virus in je zit, begint je lichaam antistoffen aan te maken. Het kan langere tijd - bijvoorbeeld 10 dagen - duren totdat deze zelftest die antistoffen kan vaststellen”, legt de woordvoerster uit. ,,Je hoort mij niet zeggen dat dergelijke tests niet werken, maar het zegt niks over een acute infectie van het coronavirus.”

Tests zijn te koop/bestellen. De vraag is of je geleverd krijgt. Ze weten nog niet hoeveel ze geleverd krijgen. Verder zitten er natuurlijk wel wat haken en ogen aan. Strikt genomen zijn het namelijk geen zelftests maar tests voor professioneel gebruik. Niet idiot proof dus.

Groet,
Jo Hanna

Flavia

Flavia

21-03-2020 om 11:16

ook RIVM: zelftesten

Kan ik mezelf testen met sneltesten?
Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is op de hoogte van het feit dat er Corona-zelftests worden aangeboden. Deze testen zijn geen zelftesten, maar sneltesten die niet bedoeld zijn voor thuisgebruik. Ze zijn bedoeld voor professioneel gebruik. Alleen geaccrediteerde laboratoria zoals die van het RIVM gebruiken testen die kunnen vaststellen of het coronavirus aanwezig is bij een patiënt. De aangeboden sneltesten laten, via een andere methode, zien of iemand recent (een week of meer geleden) in aanraking is geweest met het virus. Deze sneltesten kunnen echter niet bepalen of iemand op het moment van testen het virus bij zich draagt en of diegene op dat moment besmettelijk is. Gebruikers kunnen onnodig ongerust raken of ze worden juist ten onrechte gerustgesteld.

Ook de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd heeft hier een bericht over naar buiten gebracht. Testen die thuis gebruikt kunnen worden om na te gaan of je het coronavirus bij je draagt zijn verboden als ze niet eerst beoordeeld zijn door een aangemelde instantie. Meer info bij IGJ.

Flavia

'Het verplaatsen van patienten komt vaker voor, ook met een grote griep uitbraak maar daar wordt minder over gecommuniceerd.'

Maar het gaat er nu juist om dat patienten NIET werden verplaatst, omdat andere ziekenhuizen ze niet wilden hebben.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ziekenhuizen-buiten-brabant-weigerden-coronapatienten~b535820b/

Marktwerking

Veel Nederlandse ondernemers hebben de overheid hulpmiddelen zoals mondkapjes aangeboden. Deze worden vaak voor woekerprijzen aangeboden.
https://www.nu.nl/economie/6039245/nederlanders-ondernemers-vragen-woekerprijzen-voor-mondkapjes.html

Rutte zou juist trots moeten zijn. Dit is bij uitstek liberale marktwerking, schaarste bepaalt de prijs.

Jo Hanna

Jo Hanna

21-03-2020 om 14:32

Werk aan de winkel

Hier word ik dan weer blij van. Techneuten aller landen, verenigt u!

Een Canadese arts bouwt een bestaand beademingsapparaat zo om dat het door negen mensen tegelijk te gebruiken is:
https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/arts-bouwt-een-beademingsapparaat-voor-negen-coronapatienten-tegelijk-werkt-perfect~a074c3fb/

Groet,
Jo Hanna

Onze man in Londen

https://www.parool.nl/wereld/ziekenhuisdirecteur-marcel-levi-vanuit-londen-nog-twee-drie-maanden-hoop-ik~b20d99d0/

"Zo staat hij nu voor de opgave om niet vijf, maar vijftien ziekenhuizen in deze crisis te leiden.......

.....We maken kinderafdelingen vrij omdat daar veel isolatiemogelijkheden zijn........

.....Ik heb regelmatig contact met Italiaanse collega’s die spijt hebben dat ze iedereen naar de ic hebben gebracht....

.....Weegt de kans dat ze het overleven op tegen de waanzinnige last? Als je daar een goed gesprek over voert, zijn er toch vrij veel mensen die zeggen dat ze niet naar de intensive care willen......

.....Heeft Engeland, in vergelijking met Nederland, te lang gewacht met grote maatregelen?
We weten de waarheid niet, dus we weten niet of vroeg of laat ingrijpen goed is. Dit is iets voor de geschiedschrijvers.................

.............Toch is de piek nog lang niet bereikt in Londen, laat staan in Engeland. Hoe lang denkt u dat deze crisis nog gaat duren?
De crisis waarin we nu zijn is hopelijk over twee of drie maanden wel voorbij. Kijk maar naar China. Het begon ongeveer met kerst en in januari liep het uit de hand. Het is maart en van de berichten die ik krijg, is het nu niet meer zo crisisachtig. Daar houd ik me maar aan vast."

Coronawoordenboek

https://www.taalbank.nl/2020/03/14/coronawoordenboek/

Een kleine greep.

"coronahamsteren (werkwoord, alleen onbepaalde wijs) hamsteren uit voorzorg dat je geveld wordt door corona of dat je gedwongen wordt in zelfisolatie te gaan als gevolg van mogelijke coronasymptomen

coronahoester (de) iemand die een ander belaagt door deze bewust (te dreigen) in het gezicht te hoesten in tijden van corona

coronakabinet (het) (in België) demissionair kabinet dat speciale volmachten heeft gekregen voor de bestrijding van de (economische) gevolgen van de coronacrisis

coronakiller (de) (informeel) coronavaccin

coronaklever (de) iemand die in tijden van corona het advies overschrijdt om anderhalve meter afstand tot anderen te bewaren

coronakoerier (de) koerier die een pakje niet afgeeft, maar voor de deur zet ter voorkoming van een besmetting met het coronavirus"

Flavia

Flavia

22-03-2020 om 08:42

Sydney

Er zijn ook heel veel bedrijven die juist gratis dingen aanbieden. Of zelfs speciaal produceren.

https://www.dsm.com/countrysites/dsmnl/nl_NL/media/information-center/persberichten/2020/03/2020-03-20-desinfectiemiddelen-voor-zorgmedewerkers.html

Flavia

Gelukkig wel. En veel mensen die anderen proberen te helpen.

Op je mobiel

Net de boodschap van de Rijksoverheid gehad om thuis te blijven als je ziek bent en buiten 1,5 meter afstand te houden.

Zal mij benieuwen of al die pubers, die krijgen dat per slot vast ook op hun smartphone dat gaan negeren. Het moet gewoon verder doordringen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.