Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marleen9

Marleen9

18-03-2020 om 20:40

Corona, mijn verjaardag en mijn kinderen.

Aanstaande zondag ben ik jarig.
Mijn kinderen met aanhang zouden willen komen.
Ze wonen allemaal zelfstandig.

Sinds een vier jaar ...
zou het dan voor het eerst weer zijn dat mijn zoon en dochter weer bij elkaar zijn bij mij thuis.
Zoon en dochter hebben goed contact met elkaar, ik ook individueel met zoon en dochter.
h
We zijn alledrie erg in de war geweest na mijn scheiding en met gevolg het uit elkaar vallen van het gezin.
Met mijn aanstaande verjaardag zouden we dan eventueel met zessen bij elkaar zijn. Waar ik bijzonder en met veel vreugde naar uitkijk.

In verband met de voorzorgsmaatregelen van de overheid tot 6 april,
heb ik het plan om de verjaardagsbrunch af te lassen. En na 6 april opnieuw een afspraak te maken. Ook om een goed voorbeeld af te geven naar de jongere generatie. (mijn kinderen en aanhang). Veiligheid voor alles.

Maar ik ben bang dat ik ze dan niet alsnog bij elkaar krijg.

Wat is jullie mening?

V@@s

V@@s

18-03-2020 om 21:59

kleine groep die onderling toch al contact heeft

Dan zou ik het gewoon door laten gaan, mits geen verkouden mensen.

Guera

Guera

18-03-2020 om 22:02

Picknicken

Maak er een picknick van. Het wordt zalig weer. Spreek ergens af voor een wandeling en broodje. Blijf beetje op afstand. Heb je binnen geen gedoe met toilet, deurklink etc. Vermindert risico al enorm. En anders....even uitstellen. Fijn e verjaardag

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 22:09

Guera

Die oplossing lijkt me wel wat. Wordt sowieso een verjaardag om nooit te vergeten.

Pas wel op. Ik had vorige week zondag een feestje waar blijkbaar iemand met Corona andere mensen heeft besmet. Ik was ‘ziek’.

Niet.

Je kinderen hebben onderling goed contact, jij ook met hun apart.
Het gaat er dus om dat jullie weer eens met zijn allen op één plek zijn. Ik begrijp dat het belangrijk voor je is, maar even bot gezegd, je ligt gelukkig niet op je sterfbed voor het laatste afscheid.
Ik zou zeker, als ouder, het goede voorbeeld geven en aangeven dat ik het in de huidige situatie niet verstandig vind. We hebben allemaal onze redenen om te balen dat bepaalde sociale aangelegenheden niet door kunnen gaan.
Trouwerijen, afscheidsdiensten van dierbare, op bezoek bij oma, of een familiebrunch, gewoon niet doen.

Zonne

Zonne

19-03-2020 om 07:34

Vragen

Wie zijn de zes precies, ik kom tot vijf? (Jij, dochter/schoonzoon, zoon/schoondochter)

Wanneer zijn ze uitgenodigd, een paar dagen geleden of al weken geleden? En willen ze nu nog wel?

En natuurlijk is het nu wél doen omdat het later misschien niet meer lukt geen goede reden. Waarom zou dat niet meer lukken?

"Sinds een vier jaar" klinkt best wel Belgisch, maar als je dat inderdaad bent dan mag het toch niet eens?

We hebben toch geen samenscholingsverbod?

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn en afstand houden maar voorlopig is er nog geen verbod op bijeenkomsten van kleine groepen, mits iedereen gezond is en je afstand houdt. Als we nu zeker wisten dat het met een paar weken achter de rug is zou ik ook zeggen stel het uit. Maar het kan net zo goed veel langer worden.

Lou

Lou

19-03-2020 om 11:38

Samenscholing

"Natuurlijk moet je voorzichtig zijn en afstand houden"

Maar dat lukt natuurlijk niet met z'n zessen. Iedereen anderhalve meter uit elkaar? Of twee aan twee en dan anderhalve meter tot het volgende duo natuurlijk. Maar dan nog gaat dat niet werken, zeker niet ergens binnen. Je gaat toch automatisch dichter bij elkaar zitten, al was het maar omdat je anders zo je stem moet verheffen de hele tijd.

Dus nee, het is heel zuur maar ik zou het niet doen als ik jou was.

Een vriend van mij heeft overigens ongeveer hetzelfde probleem en doet het wel. Hij is 82, woont in Brabant en krijgt komend weekend zijn drie kinderen met aanhang op bezoek omdat hij jarig is. Ik vind het niet fijn, zou het echt niet doen.

Emmawee

Emmawee

19-03-2020 om 22:03

Is het belangrijk genoeg om iemand ervoor te laten sterven?

Die vraag heb ik niet zelf bedacht. Zie dit filmpje van Diederik Jekel van 15 maart.


https://youtu.be/yffRfRL7Cg4

juf Ank

juf Ank

19-03-2020 om 22:20

nee

jammer; gewoon niet doen.
Ben zelf ook jarig zaterdag. Ik werk in de zorg. Kans dat ik het nu al heb is mogelijk. Ik pieker er geen seconde over om risico te nemen dit verder te verspreiden.

Emmawee

'Hij is 82, woont in Brabant en krijgt komend weekend zijn drie kinderen met aanhang op bezoek omdat hij jarig is'

Maar als iemand daar nou zelf voor kiest? De maatregelen lijken nu vooral bedoeld om ouderen en kwetsbare mensen te beschermen. Maar wat nou als sommige ouderen niet beschermd willen worden?

Mijn schoonmoeder heeft inmiddels zelf aangegeven liever geen bezoek te willen. Maar als ze ons had gevraagd om te komrn, zou ik niet geweigerd hebben.

Brabantse nuchterheid

Brabantse nuchterheid zou kunnen zijn dat iemand zegt: ik moet toch ergens aan dood. Ik zou dan alleen als kind zeggen: maar ik wil niet de oorzaak zijn.
De voorspellingen voor het weer zijn niet zodanig, dat je rustig kunt gaan picknicken. Alternatieven als dierentuinen etc. zijn gesloten. Park d eHoge Veluwe is beperkt open, maar alle voorzieningen zijn dicht. Dit zijn twee plaatsen waar ik ooi verjaardagen (zomer) heb gevierd. Maar zonder een plek om samen iets te eten of te drinken is het niet zo leuk.
Ik denk dat je als verjaardagscadeau een tegoedbon moet vragen: laat ze allemaal beloven dat dit feest op een geschikt tijdstip wordt gevierd, met elkaar.

Tsjor

Emmawee

Emmawee

20-03-2020 om 08:03

Sydney

Ik weet niet waarom je het aan mij vraagt, eigenlijk.

Het punt hiermee is dat het niet hoeft te gaan om jou en de ander die er wel of niet voor kiest om dit risico voor zichzelf te lopen. Het is een maatschappelijk vraagstuk. We moeten er met elkaar voor zorgen dat de zorg niet wordt overbelast.

Lou, of de 82-jarige vriend van Lou hoeven natuurlijk helemaal dood te gaan aan Corona. Maar misschien raakt via die vriend wel de wijkverpleegkundige besmet, of via Lou, de buurvrouw. En, omdat de buurvrouw van Lou het IC-bed bezet houdt, kan een nu nog zeer vitale 75-jarige niet worden opgenomen.

Dat uiteindelijk veel mensen zullen sterven aan Corona, is het probleem helemaal niet. Dat ons zorgsysteem de druk van deze enorme aantallen niet aan kan. Dat is het probleem. En dat kunnen we alleen voorkomen als we nu afstand houden van elkaar.

Sociale distantie = geen feestjes

De meerderheid van besmettingen vindt plaats in kleine kring (tot 75% in familieverband). Dat is logisch ook. Je begroet elkaar wel, deelt het toilet, vergist je in het glas, wordt vriendelijk besprongen door je neefjes etc.

Feestjes vieren is nu het stomste wat je kunt doen.

Ad Hombre “ Pas wel op. Ik had vorige week zondag een feestje ”
Dat meen je niet.
Je had jezelf en je gezin helemaal ingegraven en dan ga je wel naar een feestje?

Het is overigens precies wat ik tegen de groots en meeslepende maatregelen heb. Het leidt compleet af van de maatregelen die klein lijken, maar die het beste werken.

Het gaat niet alleen om hem

Sydney “ Maar wat nou als sommige ouderen niet beschermd willen worden?”
Het is niet zomaar een individuele keuze. Iemand die ziek wordt, krijgt behandeling. Een oudere die ziek wordt moet vrijwel zeker naar het ziekenhuis en naar de intensive care. Ook als die persoon dat zelf niet erg vindt, is dat wel een belasting van het systeem op een moment dat het dat niet aankan.

Om die reden zijn nu de verpleeghuizen gesloten. Helemaal geen bezoek meer. Ook geen verjaardagen.

Emmawee

Emmawee

20-03-2020 om 08:21

Mirjam

Je mist een belangrijk zinnetje.
Ad was 'ziek'.
Die gaat echt niet naar een feestje. Al vele weken niet.

M Lavell

'Ook als die persoon dat zelf niet erg vindt, is dat wel een belasting van het systeem op een moment dat het dat niet aankan.'

Dat klinkt logisch, inderdaad.

M Lavell

"Een oudere die ziek wordt moet vrijwel zeker naar de intensive care" is een foutieve aanname. Van alle overledenen heeft 75% niet op de intensive care gelegen en zo uit mijn hoofd bijna de helft niet eens in het ziekenhuis.
Nogmaals, ik wil niet bagatelliseren, ik snap dat we de bevolking willen beschermen. Ik sta achter de maatregelen die we nemen.
Maar we moeten wel zorgen dat onze feiten kloppen.

Aanvulling

Van de mensen die aan corona zijn overleden natuurlijk.
Verder zie ik nog te veel mensen die zich niet of nauwelijks houden aan de methoden die echt belangrijk zijn: handen wassen, thuis blijven bij zelfs de geringste klacht, afstand houden.

Lou

Lou

20-03-2020 om 11:24

Emmawee en Sydney

Sydney, ik was degene met die vriend van 82 die zijn verjaardag gaat vieren. En Emmawee, bedankt voor je antwoord, ik ben het er helemaal mee eens. Zo is het inderdaad: misschien maakt het hemzelf niet eens zo veel uit of hij nog veel langer leeft of niet, maar hij kan zelf weer mensen besmetten en daarmee het zorgsysteem verder belasten, precies wat we moeten voorkomen.

Ik ga dus zelf niet naar zijn verjaardag.

Maar nu net vraagt iemand mij mee voor een ritje in de auto. Waarom doen mensen om mij heen dit soort voorstellen? Of zal ik gezellig achterin gaan zitten

Triva

Triva

20-03-2020 om 11:38

allison

"Van alle overledenen heeft 75% niet op de intensive care gelegen en zo uit mijn hoofd bijna de helft niet eens in het ziekenhuis.'

Bron....?

Triva

Triva

20-03-2020 om 11:55

aha

Het leek net of 75% zo plotseling zo ziek wordt dat die dood is voor het zkh bereikt wordt. Het gaat dus om ouderen die zo oud zijn of al zoveel andere klachten hebben dat ze hier toch niet levend uit komen (of als kasplantje). Ze zijn zo slim om die niet meer naar de IC te sturen. Dat is logisch en verstandig. Meer ruimte voor de rest.

Gaan meer zwangeren thuis bevallen?

https://nos.nl/artikel/2327675-ziekenhuisbevallingen-en-verloskundige-zorg-onder-druk-door-corona.html

Ook om de ziekenhuizen te ontzien. We vallen terug op ouder beleid.

"Op dit moment hebben vrouwen de keuze of zij in het ziekenhuis met de eigen verloskundige willen bevallen, of toch thuis. "Maar we merken dat meer en meer ziekenhuizen erover nadenken om alle niet-medisch noodzakelijke bevallingen uit het ziekenhuis te weren."

Zeetakje

Zeetakje

20-03-2020 om 16:16

Verjaardag

Mijn man is komend weekend jarig. Wij vieren het niet, maar we hebben aan de famile voorgesteld dat iedereen zelf een gebakje en wat hapjes regelt om dan met de hele bups rond koffietijd via een videoverbinding toch ff een klein feestje vieren.

Geen idee of het lukt, maar de voorpret is groot en we doen het thuis nog wel een keer als de coronasituatie het toelaat.

Zeetakje

Leuk idee!
Mijn man is volgende week jarig maar die vindt er toch al nooit wat aan terwijl zijn familie zich verheugt in elk feestje en als het ware in polonaise de kamer binnen komt. Hij komt daar dus dit jaar mooi onderuit.

Leuk zeetakje

Wat een goed idee! Ik ga 'm onthouden.

Lou

Lou

21-03-2020 om 10:22

Ze komen niet!

De vriend van 82 die morgen jarig is had dus zijn drie kinderen en aanhang uitgenodigd. Maar ze hebben allemaal afgezegd. Gelukkig!

Helaas heeft hij nauwelijks digitale vaardigheden, het plan Zeetakje gaat 'm denk ik niet worden. We vieren het gewoon een andere keer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.