Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Ik had vrijdag een positieve zelftest en zaterdag een positieve PCR-test. Nul coronasymptomen. Gisteren een negatieve zelftest. Zegt die negatieve zelftest iets of moet ik daar geen waarde aan hechten? Kan er niet zoveel over vinden, negatief zelftesten na besmetting.

skik schreef op 08-02-2022 om 11:15:

Ik had vrijdag een positieve zelftest en zaterdag een positieve PCR-test. Nul coronasymptomen. Gisteren een negatieve zelftest. Zegt die negatieve zelftest iets of moet ik daar geen waarde aan hechten? Kan er niet zoveel over vinden, negatief zelftesten na besmetting.

Ik dacht dat je juist niet moet testen (zowel zelftest als pcr) na een besmetting omdat die juist nog heel lang positief zou blijven ook al ben je niet meer besmettelijk. Maar jij hebt juist een negatieve uitslag. Raar. Maar na dag 5 mag je toch uit quarantaine?

Granola schreef op 08-02-2022 om 12:06:

[..]

Ik dacht dat je juist niet moet testen (zowel zelftest als pcr) na een besmetting omdat die juist nog heel lang positief zou blijven ook al ben je niet meer besmettelijk. Maar jij hebt juist een negatieve uitslag. Raar. Maar na dag 5 mag je toch uit quarantaine?

Die vijf dagen is na nauw contact met iemand met corona. Het is toch nog 7 dagen en een dag klachtenvrij? Dus zonder klachten na 7 dg.

het schijnt dat die zelftesten vrij snel in de besmetting al negatief uitslaan. Als je geen klachten hebt kan het zomaar zijn dat je al even besmet bent geweest en je jezelf in het staartje testte 

skik schreef op 08-02-2022 om 11:15:

Ik had vrijdag een positieve zelftest en zaterdag een positieve PCR-test. Nul coronasymptomen. Gisteren een negatieve zelftest. Zegt die negatieve zelftest iets of moet ik daar geen waarde aan hechten? Kan er niet zoveel over vinden, negatief zelftesten na besmetting.

Ik heb maar 3 dagen een positieve zelftest gehad. Op de 5e dag na de (lichte) symptomen was het weer negatief. 

Als het nu willekeurig was geweest, vond ik het niets zeggen. Nu zat er een soort op- en afbouw in. Dag 4 was alweer lichter dan dag 3. 

Dus ik heb gehandeld naar de uitslagen.

skik schreef op 08-02-2022 om 11:15:

Ik had vrijdag een positieve zelftest en zaterdag een positieve PCR-test. Nul coronasymptomen. Gisteren een negatieve zelftest. Zegt die negatieve zelftest iets of moet ik daar geen waarde aan hechten? Kan er niet zoveel over vinden, negatief zelftesten na besmetting.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/zelftesten-en-het-coronavirus/situaties-wel-of-geen-gebruik-zelftest

Geen zelftest binnen 8 weken na positieve coronatest bij GGD

Jesse_1 schreef op 08-02-2022 om 14:17:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/zelftesten-en-het-coronavirus/situaties-wel-of-geen-gebruik-zelftest

Geen zelftest binnen 8 weken na positieve coronatest bij GGD

Daar staat dat je geen zelftest hoeft te doen als je klachten hebt binnen 8 weken na een positieve PCR. 

Ik vroeg het meer of zo'n negatieve zelftestuitslag überhaupt iets zegt nadat je eerder een positieve (zelf/PCR)test hebt gehad. Of je er dan vanuit kan gaan dat je niet meer besmettelijk bent. Ik heb de twee weken voor mijn positieve zelftest elke dag getest, vanwege nauw contact met besmette mensen. Die testen waren tot vrijdag steeds negatief. Nou ja, ik blijf nog maar even keurig in quarantaine.

skik schreef op 08-02-2022 om 16:54:

[..]

Daar staat dat je geen zelftest hoeft te doen als je klachten hebt binnen 8 weken na een positieve PCR.

Ik vroeg het meer of zo'n negatieve zelftestuitslag überhaupt iets zegt nadat je eerder een positieve (zelf/PCR)test hebt gehad. Of je er dan vanuit kan gaan dat je niet meer besmettelijk bent.

Ik heb twee weken geleden wat dingen gelezen die ik nu niet meer kan terugvinden natuurlijk, maar daar stond onder andere dat je al besmettelijk bent 2 dagen voor de symptomen en dan 2-3 dagen na het begin ervan (en dat het daarna snel afneemt). Daar heb je niets aan zonder symptomen, maar ik las toen ook iets over dat bij een negatieve zelftest op dag 5 nog maar een paar % besmettelijk was. 
Een van mijn huisgenoten bleef langer positief testen dan ik, zonder symptomen.

Ik hield zelf aan dat ik bij een negatieve test op z'n minst bijna niet meer besmettelijk was en de dag erna nog minder.

Jesse_1 schreef op 08-02-2022 om 14:17:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/zelftesten-en-het-coronavirus/situaties-wel-of-geen-gebruik-zelftest

Geen zelftest binnen 8 weken na positieve coronatest bij GGD

Precies, dat dacht ik ook.

Aiden schreef op 08-02-2022 om 12:27:

[..]

Die vijf dagen is na nauw contact met iemand met corona. Het is toch nog 7 dagen en een dag klachtenvrij? Dus zonder klachten na 7 dg.

Mijn contact met een besmet iemand was op vrijdag, ik testte pas de vrijdag erop positief. Ik dacht dat ik 5 dagen na de positieve test uit quarantaine mocht, 5 dagen na mijn contact wist ik nog niet eens dat ik positief was. Ik had overigens 0 klachten/symptomen.

Maar goed, niemand weet het meer dus laat het los zou ik zeggen.

Kan alleen maar concluderen dat het onduidelijk is wanneer hoe lang enz de regels zijn. 
Bij andere virusinfecties is de incubatietijd wel eens twee weken dwz na contact zo lang voor jezelf positief bent en klachten kunt krijgen. En dan moet je dus weten dat iemand waarmee je in contact was ook positief was. Als dit allemaal onbekend was dan kun je er weinig mee. Je bent dan structureel te laat en toch al besmet. 
De enige oplossing is dan elke dag testen voor iedereen. Maar dat is gewoon onhaalbare kaart. 

Je loopt gewoon structureel achter de feiten aan. Testen is alleen weten of je het momenteel wel of niet hebt. En daar kun je vanaf dat moment wel iets mee. Dus lang genoeg in quarantaine blijven totdat je niet meer besmettelijk bent. En hoe lang dat precies is? 8 weken misschien dan?

Maar waarom, dat is disproportioneel. Ik heb toevallig net Corona gehad en had 0 klachten. 8 weken binnenblijven is echt gestoord en dan komt NL helemaal tot stilstand met al die besmettingen momenteel.

Ben geen wappie he, dánkzij de booster had ik 0 klachten. Maar nu moeten we weer over tot de orde van de dag.

Je hoeft helemaal geen acht weken binnen te blijven. Zeven dagen na een positieve PCR of na begin klachten. Meer is het niet. 

Ik vraag me dus af of wel vastgesteld is hoe lang en vanaf wanneer besmetting mogelijk is en bij welke soort Corona. 
De regels zijn wel zo en het is ook geen doen. Maar het hele proces van oplopen tot aan weer gezond en niet besmettelijk, zou mij niets verbazen als het acht weken totaal zou zijn. Dus dan helpen die regels niet veel tegen het overdragen. 
Bovendien helpt het gevaccineerd zijn niet tegen het niet overdragen. Dus wappie of niet doet er niet toe.

Welnee, dat proces gaat veel sneller. Besmetting, incubatietijd, herstel, besmettelijkheid, da's met twee weken wel bekeken. 

Gevaccineerd zijn helpt overigens wel tegen overdragen, gevaccineerden worden minder ziek en minder ziek betekent minder uitscheiding van viral load.

Minder besmettelijk maar wel mogelijk besmettelijk.
Vind het bijzonder dat er staat acht weken je nog positief test maar klaarblijkelijk (bij zelftest) maar wat het zegt staat er niet. Je kunt wel weer eerder bij een teststraat langs natuurlijk en als die negatief is. 
Wat dus opnieuw de vraag oproept of de zelftest minder betrouwbaar is. Als je positief test zou dat toch ergens op moeten duiden, ook bij een zelftest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.