Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Pief schreef op 03-02-2022 om 18:32:

[..]

Dat plaatje klopt niet, heb je de commotie erover gemist? Flinke smet op het blazoen van Kuipers. Die zal zijn info wel beter checken in het vervolg, denk ik.

En dan nog: die rode poppetjes die zijn gevaccineerd en toch in het ziekenhuis komen, dat zijn niet de tieners, twintigers, dertigers, veertigers en zelfs niet de gezonde vijftigers. Dat is consequent de boodschap vanuit de ziekenhuizen. Het zijn de mensen met een zeer kwetsbare gezondheid en de alleroudsten. Voor alle andere groepen is een booster niet nodig. Wat heeft het nu voor zin om van die groepen een booster te vragen in ruil voor een qr- code, als de besmettingen de pan uit rijzen? Ook onder geboosterde mensen? Wetende dat corona niet weg gaat. De booster dempt de besmettingen een beetje, maar het effect is niet dat in totaal minder mensen besmet raken. Het effect is dat hetzelfde aantal mensen besmet raakt, alleen over een iets langere periode uitgesmeerd. Zeggen dat gezonde jonge mensen een booster moeten nemen uit algemeen belang is gewoon onzin. Achterhaald. De eerste twee vaccinaties nam je vanuit algemeen belang, de booster neem je voor jezelf, tenzij je ouder of kwetsbaar bent.

Je kunt de booster aanbieden, zodat iedereen die dat wil hem vrijwillig kan halen. Maar je kan geen booster eisen voor een QR- code, als het dempende effect op de besmettingen klein is. Ik vind dat niet proportioneel.

Wat klopt er niet aan het plaatje?

Caroline80 schreef op 03-02-2022 om 20:49:

[..]

Wat klopt er niet aan het plaatje?

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/26/mooi-die-grafiek-van-kuipers-maar-hij-klopte-niet-helemaal-a4083399

Het aantal gevaccineerde mensen op het linker plaatje was recent,  dus veel mensen hadden al een booster gehad. Het rechterplaatje is gebaseerd op oudere cijfers,  toen nog bijna niemand geboosterd was. In werkelijkheid lagen er vier keer zoveel geboosterde mensen in het ziekenhuis als je voor het rechter plaatje ook recente data gebruikt. 

Pief schreef op 03-02-2022 om 21:31:

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/26/mooi-die-grafiek-van-kuipers-maar-hij-klopte-niet-helemaal-a4083399

Het aantal gevaccineerde mensen op het linker plaatje was recent, dus veel mensen hadden al een booster gehad. Het rechterplaatje is gebaseerd op oudere cijfers, toen nog bijna niemand geboosterd was. In werkelijkheid lagen er vier keer zoveel geboosterde mensen in het ziekenhuis als je voor het rechter plaatje ook recente data gebruikt.

En dan nog zie je dat de hoeveel niet gevaccineerden de overgrote meerderheid vormt in het ziekenhuis. En de aantallen geboosterde mensen in het ziekenhuis zijn nog steeds heel weinig ten opzichte van niet geboosterde mensen.

Het vervelende is dat de mensen zonder vaccinatie gillen om ook rechten te hebben om deel te nemen aan de maatschappij terwijl de maatschappij ze geen reet kan schelen en ze alle mogelijkheden hebben om deel te nemen (1 test en je kunt overal weer geen waar gevaccineerd en ook heen kunnen). De maatschappij kan ze geen reet schelen want door her niet vaccineren zorgen ze ervoor dat de ziekenhuizen overbelast blijven en de maatschappij geen optimaal gebruik kan maken van de medische zorg. 

Decembermamma schreef op 04-02-2022 om 08:37:

[..]

En dan nog zie je dat de hoeveel niet gevaccineerden de overgrote meerderheid vormt in het ziekenhuis. En de aantallen geboosterde mensen in het ziekenhuis zijn nog steeds heel weinig ten opzichte van niet geboosterde mensen.

Het vervelende is dat de mensen zonder vaccinatie gillen om ook rechten te hebben om deel te nemen aan de maatschappij terwijl de maatschappij ze geen reet kan schelen en ze alle mogelijkheden hebben om deel te nemen (1 test en je kunt overal weer geen waar gevaccineerd en ook heen kunnen). De maatschappij kan ze geen reet schelen want door her niet vaccineren zorgen ze ervoor dat de ziekenhuizen overbelast blijven en de maatschappij geen optimaal gebruik kan maken van de medische zorg.

Mijn punt is dat dat geldt voor mensen van zeventig tachtig en negentig (de meeste gevaccineerde
 mensen in het ziekenhuis zijn 80 ÷) maar niet voor gezonde mensen onder de zestig. Die komen niet gevaccineerd maar zonder booster in het ziekenhuis. Hun booster heeft daar geen enkel effect op. Toch moeten ze de booster nemen, voor een vinkje. Ik vind dat niet oké. Voor zo'n ingrijpende maatregel als een booster verplicht stellen voor 3g moet er een duidelijk gezondheids- of volksgezondheidseffect zijn. Dat is er niet, zie ook het onderzoek van TU Delft. Ik vind het daarom niet oké om door te gaan met dit beleid. Zodra het niet of nauwelijks meer werkt moet je stoppen met zo'n maatregel.

Pief schreef op 03-02-2022 om 18:32:

[..]

Dat plaatje klopt niet, heb je de commotie erover gemist? Flinke smet op het blazoen van Kuipers. Die zal zijn info wel beter checken in het vervolg, denk ik.

Wat het plaatje betreft klopt de strekking natuurlijk wel. Het aantal groene poppetjes wordt 5 ipv 1,5 maar het aantal blauwe poppetjes wordt ook groter (+4,5) en dus het aantal roze poppetjes minder.

Verder is het natuurlijk jouw eigen keuze, maar als je op vakantie naar het buitenland wil zal je 'm nodig hebben. En in Europa willen ze dat tot 2023 aanhouden. 

Granola schreef op 04-02-2022 om 09:34:

[..]

Wat het plaatje betreft klopt de strekking natuurlijk wel. Het aantal groene poppetjes wordt 5 ipv 1,5 maar het aantal blauwe poppetjes wordt ook groter (+4,5) en dus het aantal roze poppetjes minder.

Verder is het natuurlijk jouw eigen keuze, maar als je op vakantie naar het buitenland wil zal je 'm nodig hebben. En in Europa willen ze dat tot 2023 aanhouden.

Ik heb de booster al lang gehaald. Het gaat mij om het volgens mij heel erg belangrijke principe dat grondrechten alleen mogen worden aangetast om heel zwaarwegende redenen. Die redenen zijn er niet meer voor de qr- code. 

Het gaat mij erom dat nu de QR code ineens zonder booster niet meer geldig is. Dat vind ik niet oké omdat duidelijk is dat:

1  voor de gezondheid van gezonde jongere mensen een booster helemaal niet nodig is als ze al gevaccineerd zijn. Dat blijkt heel duidelijk uit de gegevens van de ziekenhuizen. Daar liggen nog steeds geen gevaccineerde gezonde jongere mensen. 

2 de qr code momenteel niet of nauwelijks bijdraagt aan het tegenhouden van besmettingen, wat TU delft heeft onderzocht op verzoek van het kabinet. 

3G in de gereedschapskist houden voor als het later toch weer nodig blijkt vind ik prima. Aanbieden van een booster voor iedereen die dat wil ook.  Doorgaan met 3G zoals het was (dus twee vaccinaties nodig) is nu al discutabel. Aanscherpen van 3G door een booster te eisen is echt niet oké. 

https://nos.nl/artikel/2415682-gezondheidsraad-booster-voor-jongeren-tot-18-jaar-niet-nodig

De booster heeft deze groep geen gezondheidsvoordelen, wel (kleine) kans op ernstige bijwerkingen. Ik ben blij dat de gezondheidsraad eerlijk blijft adviseren. 

”Het vervelende is dat de mensen zonder vaccinatie gillen om ook rechten te hebben om deel te nemen aan de maatschappij terwijl de maatschappij ze geen reet kan schelen en ze alle mogelijkheden hebben om deel te nemen (1 test en je kunt overal weer geen waar gevaccineerd en ook heen kunnen). De maatschappij kan ze geen reet schelen want door her niet vaccineren zorgen ze ervoor dat de ziekenhuizen overbelast blijven en de maatschappij geen optimaal gebruik kan maken van de medische zorg.”

😳 ik schrik van deze gil. Ga je nog harder gillen als je niet op vakantie kunt? 
Het vervelende om rechten te hebben… 

Pief schreef op 04-02-2022 om 11:42:

https://nos.nl/artikel/2415682-gezondheidsraad-booster-voor-jongeren-tot-18-jaar-niet-nodig

De booster heeft deze groep geen gezondheidsvoordelen, wel (kleine) kans op ernstige bijwerkingen. Ik ben blij dat de gezondheidsraad eerlijk blijft adviseren.

In het art staat ook: 

Reizen valt buiten mandaat

Daarom adviseert de raad alleen boostervaccinaties voor kinderen met een ernstige afweerstoornis of met een familielid met een kwetsbare gezondheid. Dat zou dan in overleg met de kinderarts moeten gebeuren. Of het ook mogelijk moet zijn een booster te halen voor jongeren die willen reizen naar landen waar die verplicht is, valt buiten het mandaat van de Gezondheidsraad, concludeert de raad.

Geleijnse zegt het probleem met reizen naar het buitenland te onderkennen. "Maar vaccinatie is een medische interventie en de gezondheidswinst is te gering. Daarbij komt dat zo'n reisadvies een politieke keuze is en daar hebben we geen invloed op. Dat laten we aan de minister."


Prima keuze. Ik heb geen boodschap aan mensen die perse naar Zwitserland willen met hun pubers.

Aiden schreef op 04-02-2022 om 12:34:

[..]

In het art staat ook:

Reizen valt buiten mandaat

Daarom adviseert de raad alleen boostervaccinaties voor kinderen met een ernstige afweerstoornis of met een familielid met een kwetsbare gezondheid. Dat zou dan in overleg met de kinderarts moeten gebeuren. Of het ook mogelijk moet zijn een booster te halen voor jongeren die willen reizen naar landen waar die verplicht is, valt buiten het mandaat van de Gezondheidsraad, concludeert de raad.

Geleijnse zegt het probleem met reizen naar het buitenland te onderkennen. "Maar vaccinatie is een medische interventie en de gezondheidswinst is te gering. Daarbij komt dat zo'n reisadvies een politieke keuze is en daar hebben we geen invloed op. Dat laten we aan de minister."


Prima keuze. Ik heb geen boodschap aan mensen die perse naar Zwitserland willen met hun pubers.

Je kunt helemaal niet meer naar een ander Europees land met je puber. Ik denk dat de inreiseisen voor iedereen onder de 18 moeten vervallen. Of je houdt het bij de huidige eisen: gevaccineerd zonder booster of hersteld. 

Aiden schreef op 04-02-2022 om 12:34:

[..]

In het art staat ook:

Reizen valt buiten mandaat

Daarom adviseert de raad alleen boostervaccinaties voor kinderen met een ernstige afweerstoornis of met een familielid met een kwetsbare gezondheid. Dat zou dan in overleg met de kinderarts moeten gebeuren. Of het ook mogelijk moet zijn een booster te halen voor jongeren die willen reizen naar landen waar die verplicht is, valt buiten het mandaat van de Gezondheidsraad, concludeert de raad.

Geleijnse zegt het probleem met reizen naar het buitenland te onderkennen. "Maar vaccinatie is een medische interventie en de gezondheidswinst is te gering. Daarbij komt dat zo'n reisadvies een politieke keuze 


Prima keuze. Ik heb geen boodschap aan mensen die perse naar Zwitserland willen met hun pubers.

Klopt Aiden. Daarom zouden wij onze pubers ook niet laten vaccineren terwijl wij toch naar Zwitserland gaan. Wij gaan echt nu niet naar Duitsland omdat ze daar pubers kosteloos vaccineren (ook Nederlandse kinderen) maar wist je al. Zo'n trap na is niet nodig. 

Toch zijn al die afwijkende eisen in het buitenland (binnen de EU) gewoon heel vervelend en onhandig. Het gaat niet om vakantie maar ook om werk/studie/familiebezoek etc. Met Jansen heb je in Duitsland nu twee vaccinaties (boosters) nodig en  Nederland doet dat niet. Dat is onhandig en voor veel mensen ontzettend vervelend. Nu snap ik best als je nooit in het buitenland komt je dat niks kan schelen maar ik vind het genant dat Nederlanders boosters gaan halen in buurlanden op kosten van de belasting betaler daar omdat Nederland het niet doet. En dat ligt natuurlijk niet alleen aan Nederland. Al die verschillende binnenlandse afwijkende eisen in buurlanden zijn onhandig. Mijn man reist veel voor mijn werk. Hij moet tegrnwoordig en studie doen voordat hij vertrekt en last minute nog eens alles checken want het verandert waar je  bij staat. 

Oh, en goed nieuws. Mijn oudste zoon heeft gisteren zijn booster opgehaald. Hij had al gezegd dat hij het ging doen zodra zijn tentamenperiode afgerond was (hij is er vorige keer heel ziel van geweest) en gisteren was het zo ver.

Pief schreef op 04-02-2022 om 12:51:

[..]

Je kunt helemaal niet meer naar een ander Europees land met je puber. Ik denk dat de inreiseisen voor iedereen onder de 18 moeten vervallen. Of je houdt het bij de huidige eisen: gevaccineerd zonder booster of hersteld.

Valt mee. De meeste landen hebben gekozen voor vanaf 16 jaar een booster maar dat wijkt af van wat de EMA heeft geadviseerd. Ik snap prima dat Nederland nee heeft gezegd. Het is voor veel mensen wel lastig. 

Aiden schreef op 04-02-2022 om 12:34:


[..]


Prima keuze. Ik heb geen boodschap aan mensen die perse naar Zwitserland willen met hun pubers.


Prima besluit als het niks toevoegt. Maar voor volwassenen is dat zeker wel het geval en bovendien gelden er dan geen quarantaineverplichtingen als een gezinslid positief is. Echt een voordeel! Al vraag ik me af in hoeverre mensen die lak hebben aan de overheidsadviezen zich überhaupt iets aantrekken van dit soort regels. 

Verder hoef jij niet naar Zwitserland en zullen mensen die dat wel graag willen zich goed voorbereiden en zich netjes aan de daar geldende regels houden. Booster is trouwens ook verplicht in Frankrijk voor 16+. Maar de Veluwe is ook leuk. 

Pief schreef op 04-02-2022 om 12:51:

[..]

Je kunt helemaal niet meer naar een ander Europees land met je puber. Ik denk dat de inreiseisen voor iedereen onder de 18 moeten vervallen. Of je houdt het bij de huidige eisen: gevaccineerd zonder booster of hersteld.

Ja is weer een mooi voorbeeldje van Europese eensgezindheid. Dat wordt echt nooit wat. 

Om ook de komende jaren het coronavirus te bestrijden, wil het kabinet voor 2022 en 2023 ruim 60 miljoen doses vaccin extra inkopen, voornamelijk van BioNTech/Pfizer. Hugo de Jonge in het AD van 12/5/21
Dat is besteld en moet allemaal weggeprikt worden, er was toen nog geen rekening gehouden met de Omicron variant waartegen het vaccin niet zo goed werkt. Pfizer is bezig met de ontwikkeling van een vaccin dat gericht werkt op Omicron en volgens CEO Albert Bourla zal het in maart op de markt komen.
Ik verwacht dat we vanaf maart april het vernieuwde vaccin aangeboden gaan krijgen. 

Ik ben geen wappie, netjes 2 keer gevaccineerd maar de huidige booster helpt geen hoepel, je kunt net zo goed zout water inspuiten. De booster dwang ondergraaft de vaccinatiebereidheid onder de mensen. En dat is jammer want de gewone vaccinaties voor andere ziektes werken goed.

Ik snap ook niet dat iedereen maar blijft testen, ben je ziek dan blijf je thuis. De meeste mensen testen ondertussen positief dus wat is het nut.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.