Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 11:19

Corona zelftest


Bijtje82 schreef op 02-02-2022 om 13:15:

[..]

We weten allemaal inmiddels dat je dit niet voor een ander doet maar voor jezelf. Gezien de enorme aantallen besmettingen kunnen we denk ik wel concluderen dat de vaccinaties er niet aan bijdragen dat je een ander niet besmet. Je eigen klachten zouden over het algemeen minder moeten zijn.

Dat doe.je dus alsnog ook voor een ander. Je zorgt dat het ziekenhuis minder belast wordt 

Pief schreef op 01-02-2022 om 20:23:

[..]

Ja, de ggd.

Oh. En?

Vandaag is kind bij de conciërge geweest. Een zelftest kunnen krijgen. Want ze waren op. Maar die ene toch wel gekregen.
Ik blijf het vreemd vinden. Ik ben benieuwd of er dan volgende week weer voorraad is. 

Decembermamma schreef op 02-02-2022 om 20:53:

[..]

Dat doe.je dus alsnog ook voor een ander. Je zorgt dat het ziekenhuis minder belast wordt

Niet door een booster, als je zelf jong en gezond bent. Heeft helemaal geen meerwaarde. Ook zonder booster kom je niet in het ziekenhuis.

Mensen hier blijven het standaard riedeltje herhalen,  alsof niet 90 procent al gevaccineerd is. Die twee vaccinaties werken uitstekend. Een booster heeft alleen meerwaarde voor de oudere groepen. 

Pief schreef op 02-02-2022 om 22:40:

[..]

Niet door een booster, als je zelf jong en gezond bent. Heeft helemaal geen meerwaarde. Ook zonder booster kom je niet in het ziekenhuis.

Mensen hier blijven het standaard riedeltje herhalen, alsof niet 90 procent al gevaccineerd is. Die twee vaccinaties werken uitstekend. Een booster heeft alleen meerwaarde voor de oudere groepen.

Had je mijn vraag gezien (laatste op de vorige pagina)? Wat is jouw bron dat de boost niet (of maar kort) zorgt voor een vermindering van besmettelijkheid inzake omikron?

Bijtje82

Bijtje82

02-02-2022 om 23:12

Jesse_1 schreef op 02-02-2022 om 22:58:

[..]

Had je mijn vraag gezien (laatste op de vorige pagina)? Wat is jouw bron dat de boost niet (of maar kort) zorgt voor een vermindering van besmettelijkheid inzake omikron?

Door de booster stijgt de bescherming weer tot rond de 90 procent. Zeker voor kwetsbare groepen is het heel belangrijk die derde prik te halen. Tegen ernstige ziekte, tegen ziekenhuisopname. Maar door die kakafonie aan meningen komt de voorlichting niet goed over het voetlicht."

Waar Van der Zeijst minder optimistisch over is, is de beschermingsduur van de booster. Na een week of 10 zou de bescherming terugvallen naar een procent of 50. Je prikt dus vooral om de huidige omikrongolf het hoofd te bieden. "Dat ziet er niet zo geweldig uit. Uiteindelijk zullen we misschien toe moeten naar een specifieke omikronprik."


Deze tekst komt van rtl nieuws. Maar er zullen vast andere bronnen zijn. 

Bijtje82 schreef op 02-02-2022 om 23:12:

[..]

Door de booster stijgt de bescherming weer tot rond de 90 procent. Zeker voor kwetsbare groepen is het heel belangrijk die derde prik te halen. Tegen ernstige ziekte, tegen ziekenhuisopname. Maar door die kakafonie aan meningen komt de voorlichting niet goed over het voetlicht."

Waar Van der Zeijst minder optimistisch over is, is de beschermingsduur van de booster. Na een week of 10 zou de bescherming terugvallen naar een procent of 50. Je prikt dus vooral om de huidige omikrongolf het hoofd te bieden. "Dat ziet er niet zo geweldig uit. Uiteindelijk zullen we misschien toe moeten naar een specifieke omikronprik."


Deze tekst komt van rtl nieuws. Maar er zullen vast andere bronnen zijn.

Ja, klopt. Ik heb het oa gehoord van jaap van dissel, die zei het in de tweede kamer volgens mij. 

“We weten allemaal inmiddels dat je dit niet voor een ander doet maar voor jezelf. Gezien de enorme aantallen besmettingen kunnen we denk ik wel concluderen dat de
vaccinaties er niet aan bijdragen dat je een ander niet besmet. Je eigen klachten zouden over het algemeen minder moeten zijn. “

“Maar voor zestig minners werkt de basisvaccinatie nog uitstekend tegen ziekenhuisopnames. Daarvoor hoef je geen booster te nemen. Ook niet tegen besmettingen, weten we inmiddels. “

“Niet door een booster, als je zelf jong en gezond bent. Heeft helemaal geen meerwaarde. Ook zonder booster kom je niet in het ziekenhuis.
Mensen hier blijven het standaard riedeltje herhalen,
alsof niet 90 procent al gevaccineerd is. Die twee vaccinaties werken
uitstekend. Een booster heeft alleen meerwaarde voor de oudere groepen. “

Een booster helpt (in ieder geval op korte termijn) voor minstens 50% tegen besmetting. Dus de stelligheid over 'booster heeft geen zin' begrijp ik niet. In het geciteerde stuk van rtl nieuws staat het zelfs: het helpt op de piek te beteugelen.

Iets waarmee de kans kleiner wordt dat ik mijn ouders besmet met een covid-19 variant is in mijn ogen per definitie niet zinloos in ieder geval.

Eppos schreef op 02-02-2022 om 22:11:

Vandaag is kind bij de conciërge geweest. Een zelftest kunnen krijgen. Want ze waren op. Maar die ene toch wel gekregen.
Ik blijf het vreemd vinden. Ik ben benieuwd of er dan volgende week weer voorraad is.

Elke school heeft een inlog voor een bestelsite van de overheid waar ze zoveel testen kunnen bestellen als ze maar willen, die dan snel bezorgd worden

@Pief en Bijtje:
Ik blijf het bijzonder vinden, die selectieve interpretatie van cijfers. Er is is mooi plaatje van. Misschien helpt dat?

220125-bescherming-vaccins.jpg


Verder is duidelijk dat voor sommigen de solidariteit na bijna 2 jaar ophoudt. Oké, JIJ maakt misschien minder kans om ernstig ziek te worden maar je kan wel je moeder of de moeder van je vriendin (via je vriendin) besmetten. Heb je daar dan niet enige zorgen over, of is het echt ikke, ikke, ikke? Ziekenhuisopnames zeggen je helemaal niks? Algemeen belang nooit van gehoord?

MMcGonagall schreef op 02-02-2022 om 20:20:

Ik heb inmiddels wel 12 zelftesten liggen. Dochter heeft ze na haar besmetting nog niet gedaan omdat dat zinloos wordt geacht. Ik wil wel dat ze er een doet omdat ik wil weten of hij al negatief is, maar ze moet nog even zin maken

Mijn zoon was ook positief, na 10 dagen testte hij met een zelftest negatief maar met een pcr nog positief. Inmiddels was hij wel klachtenvrij en is dus gewoon naar school. 

‘Elke school heeft een inlog voor een bestelsite van de overheid waar ze zoveel testen kunnen bestellen als ze maar willen, die dan snel bezorgd worden’

bijzonder bijzonder. 
heb echt t idee dat ze erboven op zitten en er werd ook tegen haar gezegd (eerder) heb jij niet al gehad? Alsof ze drie x patat komen halen en recht hebben op 1 portie 

Hangkous schreef op 03-02-2022 om 09:08:

[..]

Mijn zoon was ook positief, na 10 dagen testte hij met een zelftest negatief maar met een pcr nog positief. Inmiddels was hij wel klachtenvrij en is dus gewoon naar school.

Wat ik heb begrepen is dat een zelftest juist betrouwbaarder is als je net hersteld bent. De PCR test zou nog nog weken aangeven dat je positief bent terwijl dat niet zo is. Daarom is voor sommigen dat herstelbewijs zo belangrijk, bijv als je gaat vliegen.

Granola schreef op 03-02-2022 om 10:18:

[..]

Wat ik heb begrepen is dat een zelftest juist betrouwbaarder is als je net hersteld bent. De PCR test zou nog nog weken aangeven dat je positief bent terwijl dat niet zo is. Daarom is voor sommigen dat herstelbewijs zo belangrijk, bijv als je gaat vliegen.

Probleem is dat zelftesten veel onbetrouwbaarder zijn als je geen klachten hebt. 

Dus na het doormaken van een besmetting (en nadat je geen klachten meer hebt) begin je wat zelftesten betreft weer gewoon 'op nul' en zijn ze net zo (on)betrouwbaar als voordat je besmet raakte.

Dat staat dus los van het feit dat een pcr test langer positief blijft aangeven ook al ben je klachtenvrij.

gr Angela

Granola schreef op 03-02-2022 om 09:00:

@Pief en Bijtje:
Ik blijf het bijzonder vinden, die selectieve interpretatie van cijfers. Er is is mooi plaatje van. Misschien helpt dat?

220125-bescherming-vaccins.jpg


Verder is duidelijk dat voor sommigen de solidariteit na bijna 2 jaar ophoudt. Oké, JIJ maakt misschien minder kans om ernstig ziek te worden maar je kan wel je moeder of de moeder van je vriendin (via je vriendin) besmetten. Heb je daar dan niet enige zorgen over, of is het echt ikke, ikke, ikke? Ziekenhuisopnames zeggen je helemaal niks? Algemeen belang nooit van gehoord?

Dat plaatje klopt niet, heb je de commotie erover gemist? Flinke smet op het blazoen van Kuipers. Die zal zijn info wel beter checken in het vervolg, denk ik. 

En dan nog: die rode poppetjes die zijn gevaccineerd en toch in het ziekenhuis komen, dat zijn niet de tieners,  twintigers, dertigers,  veertigers en zelfs niet de gezonde vijftigers. Dat is consequent de boodschap vanuit de ziekenhuizen. Het zijn de mensen met een zeer kwetsbare gezondheid en de alleroudsten. Voor alle andere groepen is een booster niet nodig. Wat heeft het nu voor zin om van die groepen een booster te vragen in ruil voor een qr- code,  als de besmettingen de pan uit rijzen? Ook onder geboosterde mensen? Wetende dat corona niet weg gaat. De booster dempt de besmettingen een beetje,  maar het effect is niet dat in totaal minder mensen besmet raken. Het effect is dat hetzelfde aantal mensen besmet raakt,  alleen over een iets langere periode uitgesmeerd. Zeggen dat gezonde jonge mensen een booster moeten nemen uit algemeen belang is gewoon onzin. Achterhaald. De eerste twee vaccinaties nam je vanuit algemeen belang,  de booster neem je voor jezelf, tenzij je ouder of kwetsbaar bent.

Je kunt de booster aanbieden, zodat iedereen die dat wil hem vrijwillig kan halen. Maar je kan geen booster eisen voor een QR- code, als het dempende effect op de besmettingen klein is. Ik vind dat niet proportioneel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.