Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zonne

Zonne

25-12-2020 om 11:24

Coronatest vals negatief?

Zijn er mensen met ervaring met/kennis over een vals negatieve coronatest? (Voor zover je dat kan inschatten.)

In mijn omgeving zijn nu twee soortgelijke verhalen. Persoon is verkouden/grieperig en test negatief. Binnen een week horen zij van coronageval op het werk, laten zich weer testen en testen dan positief. (Waarvan 1 met nieuwe klachten en andere zonder klachten.) In tussentijd nog bij ouders geweest, dus nu onrust in de families.
Ik vroeg me af of dit nou toeval is en ze dus griep hadden en daarna corona, of dat er toch vaker vals negatief wordt getest en dat het ook kan zijn?

Weet iemand hier meer over?

Dees

Dees

25-12-2020 om 11:29

Kan

Het kan zijn dat ze eerst gewoon verkouden waren en daardoor extra vatbaar voor andere ziekten en daar dus corona bij meekregen hebben.

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 11:31

10 %

'Dat betekent dat minstens 10% van de personen negatief testen terwijl ze toch besmet zijn met het coronavirus. Dat noemen we valsnegatieve resultaten.'

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/hoe-betrouwbaar-de-coronatest

Zekerheid

Goede link. Hoe het werkt met de coronatest wordt goed uitgelegd.

Het is dan ook de kans verminderen dat je het virus oploopt of verspreid.

Maar ik vroeg me al af afgelopen week. Als die mensen die 'voor de zekerheid' gaan testen en dan op bezoek bij een kwetsbare oudere. Of ze zich wel bewust zijn dat er echt een, weliswaar klein maar toch, risico overblijft?

2 weken quarantaine vooraf geeft al meer zekerheid, maar kan ook niet afdoende zijn.

Legio zijn de verhalen van mensen die corona kregen en aanvankelijk wat matige klachten hadden en dan denk je net, ik ben er af, na weken, en dan barst het ineens uit en wordt je echt heel ziek.

Quarantaine of niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-12-2020 om 12:25

Hier

Bij een bevriend gezin 3 personen positief getest en de 4e, met heel duidelijke klachten, keer op keer negatief. Vermoedelijk niet besmettelijk genoeg op het moment van testen om positief uit de test te komen. Is dan ook weken lang binnen gebleven.

Valeria

Valeria

25-12-2020 om 13:01

ook

"Maar ik vroeg me al af afgelopen week. Als die mensen die 'voor de zekerheid' gaan testen en dan op bezoek bij een kwetsbare oudere. Of ze zich wel bewust zijn dat er echt een, weliswaar klein maar toch, risico overblijft?"

Maar ze hadden dus wel klachten en gingen na een negatieve test met die klachten wel op bezoek? Of waren die klachten dan alweer 24 uur weg?

Commercieel

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5204696/commerciele-coronatest-toename-kerstdagen-ggd-betrouwbaarheid

"Nog even snel een coronatest doen om er zeker van te zijn dat je de kerstdagen met familie kunt doorbrengen. Commerciële labs zien een toename van deze 'kerstprikkers'. Maar, een negatieve testuitslag geeft geen garantie voor een veilige kerst"

En anders weten mensen wel redenen te bedenken die binnen de marge van het toegestane testen passen.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-12-2020 om 13:15

Vals negatief

Komt veel voor, met name vlak na de besmetting.

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 13:27

Valeria

'Maar ze hadden dus wel klachten en gingen na een negatieve test met die klachten wel op bezoek? Of waren die klachten dan alweer 24 uur weg?'

Volgens mij ging het om mensen zonder klachten.

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 13:28

'Komt veel voor, met name vlak na de besmetting.'

Waar staat dat? Of verzin je dit zelf?

Ad Hombre

Ad Hombre

25-12-2020 om 13:47

Vicky

Dat vals positieve testen vaak voorkomen was in februari al duidelijk voor iedereen die zijn ogen open had. Wat niet wegneemt dat het vrij makkelijk is daar even een bron voor op te snorren voor de ongelovige vickies:

https://www.aamc.org/news-insights/your-covid-19-testing-questions-answered

"“What we found was that if you are tested in the days immediately after exposure, the false negative rate is anywhere from 50% to 100%.”

Lauren Kucirka, MD, PhD
Epidemiologist and OB-GYN resident at Johns Hopkins Hospital"

Duidelijk zo?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-12-2020 om 14:57

Vals negatief

Een kennis testte bij de GGD positief maar twijfelde omdat ze amper klachten had. De commerciële test op dezelfde dag was negatief. Gelukkig heeft ze zich wel gedragen alsof ze positief was, want de volgende dag had ze alle bekende coronaklachten.

Klaartje

Klaartje

25-12-2020 om 16:03

commerciële test

Ik heb al vaker gehoord dat de sneltesten niet altijd betrouwbaar zijn, dat kwam van mensen met medische achtergrond.
Dochter haar vriend was negatief getest, zij werd paar dagen geleden ziek, heeft getest bij de ggd. Was ook negatief, maar heeft toch voor alle zekerheid besloten vandaag hier niet naar toe te komen, je weet nooit. Hoe jammer ik het ook vind, ik snap het wel. Mijn man en ik zijn toch risicopatient en dat durfde ze niet aan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-12-2020 om 17:12

Indruk

Mijn indruk is dat de testen nu wel betrouwbaarder zijn dan voor de zomer. Toen hoorde ik uit de zorg percentages van 30% vals negatieven. Ik ken mensen die, soms meerdere malen, negatief testten terwijl ze al op de ICU lagen en de scan al een typisch covid-beeld liet zien.
Dat hoor ik nu een stuk minder. Maar het zal zeker niet 0 zijn.

Maar dit is dus vooral een indruk. Ligt geen wetenschappelijk bewijs onder.

Zonne

Zonne

25-12-2020 om 21:57

Lastig

Als ik lees over die 10% dan vind ik dat best veel.

Nou blijken die sneltesten ook nog niet zo betrouwbaar.

Als je nu zo’n sneltest hebt gehad kun je je dus afvragen of dat betrouwbaar is en of je dan wel bezoek kan ontvangen. Zelfs al ben je weer een paar dagen klachtenvrij. Wat moet je daar nu mee? Helemaal niemand meer ontvangen? Of kun je zeggen, de kans is zo klein dat we het toch doen? Je hebt aan alle richtlijnen voldaan tenslotte en kan nooit alles helemaal uitsluiten.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-12-2020 om 09:49

Niet zo lastig

"Helemaal niemand meer ontvangen? Of kun je zeggen, de kans is zo klein dat we het toch doen? Je hebt aan alle richtlijnen voldaan tenslotte en kan nooit alles helemaal uitsluiten."

Niemand ontvangen is alles uitsluiten.

Piep

Piep

27-12-2020 om 10:00

Klachten

Je kunt een paar dagen extra wachten als je klachten voorbij zijn. Of bijvoorbeeld de eerste dagen alleen buiten afspreken om te wandelen of zo.

Hier was jongste van 15 een tijdje geleden positief. Geen klachten, dus eigenlijk mag je dan na 72 uur weer naar school. Maar in overleg met school hebben we hem die hele week thuis gehouden. Je wil het risico niet nemen dat je een superverspreider op school neerzet.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

27-12-2020 om 12:04

Rosie

Beste forumdeelnemers,

graag geen discussie over een afwezige (en zieke) forumdeelnemer.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheerder Ouders Online

Emmawee

Emmawee

27-12-2020 om 13:16

Eens met Pirata

Ik ben het eens met Pirata. Ik vind het ook ongepast om Rosie's situatie als argument te gebruiken. En het is ook niet nodig. Iedereen kan bedenken hoe je je risico op besmetting kan vergroten en hoe je het kunt verkleinen. Dat is vaak vrij eenvoudig in theorie en knap ingewikkeld in de praktijk. De verraderlijkheid van vals negatieve testuitslagen, maakt het niet eenvoudiger.

Ik laat mijn gedrag op dit moment bepalen door de besmettingscijfers. Zolang deze niet significant dalen en de reguliere zorg nog is afgeschaald, spreek ik met niemand af. Mijn kinderen geef ik wat meer ruimte, dus mijn oudste en zijn vriendin komen bij elkaar over de vloer. Dat is ons risico en dat zorgt ervoor dat ik niet naar mijn vader ga, of eigenlijk, naar niemand.

Emmawee

Emmawee

27-12-2020 om 13:18

Oh...spuit 11

Ik had het bericht van Forumbeheer nog niet gelezen. Had mijn bericht al geschreven, maar nog niet verstuurd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.