Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anna

Anna

20-02-2011 om 21:21

Cyste?

Twee jaar geleden kreeg ik pijn aan de rechteronderkant van mijn borst. Er zat een bobbel en toen ik ermee naar de huisarts ging noemde ze het een ontstoken talgkliercyste. Ze stuurde me naar het ziekenhuis waar ik een mammografie, een echo en een lichamelijk onderzoek kreeg. Er werd een afspraak gemaakt om de cyste weg te halen maar hij sprong spontaan open voor die tijd. De resten zijn toch weggehaald want anders kon ie weer terug komen.
Sinds een paar maanden heb ik aan dezelfde borst maar dan een stukje meer naar links ook weer een bobbel. Hij begon pijn te doen dus ben ik er weer mee naar de huisarts geweest en zij voelde zelfs meer dan 1 bobbel. Wederom doorverwezen naar het ziekenhuis waar ik donderdag terecht kan.
Nu vraag ik me een paar dingen af die ik natuurlijk ook in ziekenhuis kwijt kan maar dat duurt nog even.
Waarom heb ik nu al voor de 2e keer iets in die borst? Met die andere is nooit wat. Komen cystes vaker terug? De kans dat het iets anders is, is klein volgens wat ik bij elkaar gegoogled heb maar ik maak me toch zorgen. Zeker omdat er veel mensen met kanker in de familie zitten. Gelukkig niemand met borstkanker maar toch. Als je 2x een cystes hebt is het dan al mastopathie? Zou het dragen van beugelbh's iets ermee te maken kunnen hebbben?
Bedankt voor jullie reacties

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tanneke

Tanneke

20-02-2011 om 21:41

Estrogeen

Hoi Anna,

Waar ik benieuwd naar ben, is of je cystes komen en gaan.
Bij mij begint de hele boel op te komen een week ofzo voor de menstruatie en dan voelt alles ook bobbelig en gespannen aan.
Nadat ik ongesteld ben geworden, trekt het langzaam weer weg.

Ik heb dus eigenlijk altijd wel cysten in de borst en de ene keer trekken ze direct weer weg en soms blijven ze wat langer zitten. Volgens mijn arts is dit iets dat heel vaak voorkomt en waar je je op zich niet druk om hoeft te maken, ZO LANG je dus gewoon regelmatig je mammogrammen laat maken.

Ik had een cyste die maar niet weg wilde en heb voor de zekerheid een extra mammogram gehad. Die cyste bleek dus niks te zijn,maar een paar centimeter ernaast was het foute boel en DAT had ik nooit gevoeld! Dat was helemaal geen cyste en deed ook niet zeer.
Die cyste is overigens gewoon weer weg...

Mijn cystes zijn het gevolg van een teveel aan estrogeen en ik krijg estrogenen blokkers ivm mijn borstkanker, zogauw de radiatie over is. (zie draaje Tamoxifen hierboven).

Als je ongerust bent, zou ik idd weer een mammogram vragen aan de arts.
Bij mij zijn ze nooit kapot gegaan ofzo,maar trekken weer weg na een bepaalde tijd in de cyclus dus.

Succes ermee,

TMi

Anna Smeets

Anna Smeets

20-02-2011 om 22:08

Niet estrogeen lijkt me

Bedankt voor je reactie
Mij lijken mijn cystes niet hormonaal. Ik ben al 11 jaar niet meer ongesteld geweest omdat ik de pil doorslik. En tot nu toe gaat geen cyste vanzelf weg en ze worden alleen maar groter.
Ik krijg donderdag ook een mammografie dus dat is dan wel weer een voordeel. Qua leeftijd (41) zou ik die niet via het bevolkingsonderzoek krijgen maar ik vind het wel een geruststellend gevoel dat ik er nu weer een krijg.

Vic

Vic

20-02-2011 om 23:17

Altijd

Ik heb altijd voelbare klieren en cystes in mijn borsten. Bij de laatste mammo en echo telden we er minstens 30 (!). De meeste daarvan voel ik niet, maar er zijn er ook altijd wel pijnlijk. Mij is verteld dat ronde beweeglijke bobbels nagenoeg nooit kwaadaardig zijn. Als een knobbel een afwijkende vorm heeft, of lijkt vast te zitten aan het omliggende weefsel, moet ik het laten onderzoeken. Sowieso mag ik om de twee jaar een onderzoek laten doen, omdat ik het toch wat eng vind.

lottie

lottie

21-02-2011 om 18:48

Pil door gebruiken

Ik vraag me serieus af of het wel gezond is om de pil al 11 jaar continue door te slikken. Volgens mij heeft menstruatie ook een reinigende functie voor het lichaam. Net zoals ontlasting en urine. Ik zou niet weten of de cystes hormonaal zijn, maar het doorslikken van de pil lijkt me naar mijn mening niet echt goed. Het zijn en blijven natuurlijk chemische hormonen. Ik hoop dat er verder niks raars voor je achterweg komt.

Anna Smeets

Anna Smeets

21-02-2011 om 19:03

Pil doorslikken

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Uiteraard is het prima om de pil door te slikken anders zou ik het niet doen. Dat heb ik natuurlijk al lang uitgezocht.
Ik heb inmiddels een hele duidelijke folder gekregen van de mastopathievereniging. Het is niet gezegd dat het mastopathie is maar je kunt maar voorbereid zijn. Tot nader bericht hou ik het maar op toeval dat ik nu voor de 2e keer cystes heb maar ik ga dat donderdag in ieder geval vragen. Nu m'n zenuwen nog in bedwang houden

Anna

Anna

26-02-2011 om 16:29

Uitslag

Je hebt helemaal gelijk Lidwientje maar ik had geen zin om er op in te gaan.
Voor de belangstellenden
Ik ben betast, ik heb een mammografie en een echo gehad en de uitslag was dat er wat onrustig klierweefsel zat maar niks afwijkends. En toen was het voor hen klaar. Ik vroeg dus meteen wat ik nu moest want er zit dus nog steeds een pijnlijke knobbel. Die zou vanzelf overgaan dachten ze. Ik kon proberen of teunisbloemolie hielp. Dus ik ben gerustgesteld, er zit geen cyste of iets anders maar ik ben er verder niks mee opgeschoten.
Bedankt voor jullie reacties

Vic

Vic

28-02-2011 om 22:40

Teunisbloemolie?

Gelukkig is er niets ernstigs aan de hand. Wat is precies de bedoeling van die teunisbloemolie? Helpt dat tegen onrustig klierweefsel?

Anna

Anna

01-03-2011 om 21:16

Teunisbloemoliecapsules

Inderdaad, die zouden helpen bij mastopathie en onrustig klierweefsel. Tot nu toe helpen ze niet maar ik las ergens dat je ze een aantal maanden moet gebruiken. Het schijnt geen kwaad te kunnen dus baat het niet schaadt het niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.