Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ikh

ikh

05-02-2026 om 15:23

Cysten eierstok

Hoi allemaal, ik ben in oktober bij de gynaecoloog geweest en er is toen een cyste van ongeveer 7 cm op mijn rechtereierstok gezien. Vandaag was de controle echo: de grootte is ongeveer gelijk gebleven, maar het beeld ziet er wat anders uit (minder ‘zwart’, meer grijs/wit weefsel). De arts in opleiding heeft overlegd en ik krijg over 3 weken een uitgebreider echoonderzoek. Ik ben weggegaan met een naar gevoel en benieuwd of anderen iets soortgelijks hebben meegemaakt — 

hoe ging het bij jullie? Hoe was de ervaring met vervolg echo’s? Alle ervaringen zijn welkom.

Waarom heb je deze vraag niet in je vorige draadje geplaatst? Ik had al een deja vue-gevoel, en dat bleek te kloppen...
En ik ben heel benieuwd hoe je je voelt na je zorgen over de doxycycline? Je bent in dat draadje niet meer komen vertellen hoe het gaat.

Met cystes heb ik geen ervaring, daar kan ik je niet mee helpen. Ik weet wel dat als er gedacht wordt aan een maligniteit je geen 3 weken hoeft te wachten op een vervolgecho, dus dat kan je misschien een beetje geruststellen.
Als je veel pijn hebt zou ik toch nog eens naar de poli bellen, kijken of je eerder een plek kan krijgen. Er vallen ook wel eens afspraken uit, dan zou je wellicht sneller terecht kunnen.

Ik heb 9 jaar gedacht dat ik een versleten heup had. Pijn in de heup, vroegtijdige slijtage van heupen komt in de familie voor. Beginnende slijtage te zien dus dat was de diagnose. De pijn werd steeds erger maar de slijtage werd niet zoveel erger. 
Uiteindelijk is een cyste van 8 cm ontdekt die onderaan de eierstok hing en zenuwen afknelde richting de heup. 
Ik had zoveel pijn kon dagenlang bijna niet lopen, omdat ik na een stevige wandeling een gloeiende bal in mijn buik had.
Ik heb mij op een lijst laten zetten dat ik opgeroepen kon worden als er iemand uitviel en zo geschiedde. Na 7 weken lag ik op de ok en is de cyste weggehaald via een kijkoperatie. Herstel ging vlot. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.