Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dagelijkse voedsel-inname

Mijn man zei tegen me:"jij eet veel te weinig!"
Nou, dacht ik, dat zullen we nog wel eens zien en typte: www.voedingscentrum.nl in.

Ik schrok me rot toen ik zag wat ik allemaal op een dag moet eten...daar kom ik bij lange na niet aan!!!
6 sneden bruin brood, 200 gram aardappelen of pasta, 2 stuks fruit, 200 gram groenten......ik red het niet!!!

Nu maak ik me enigsinds zorgen!
Daarbij komt dat ik echt geen idee heb hoe ik in godsnaam zoveel eten naar binnen moet krijgen. Ik ben een kleine eter en bij een vol gevoel voel ik me zeer onprettig/onaangenaam. Nee, ik heb geen anorexia en een gezond gewicht.

Krijgen jullie wel zoveel eten binnen op een dag?
Hoe doen jullie dat??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

15-08-2010 om 14:39

Mwah

Ik denk het wel, met uitzondering van het brood (ca. 3 + 3 crackers), fruit en de melkproducten. Qua groenten probeer ik altijd in de richting te komen, maar je gaat natuurlijk geen 200 gram sla eten. Ik drink veel vruchtensap, ook wel van die flesjes met zgn je dagelijkse behoefte. Melkproducten (melk, vla, yoghurt) neem ik helemaal niet, in plaats daarvan vruchtensap met toegevoegd calcium en 2 a 3 plakken kaas per dag.

Vic

Vic

15-08-2010 om 14:42

Nog eens gekeken

200 gram aardappels/pasta kom ik denk ik ook niet aan. Dat is een aardig bord vol. Het zal wel gebaseerd zijn op gemiddelden. Ik met mijn 1,59 m en 47 kg hoef natuurlijk lang niet zoveel te eten als een vrouw van 1.80 m. en 70 kg.

Petra Kappers

Petra Kappers

15-08-2010 om 14:53

200 gr pasta

Dat is vast gekookte pasta, Ongekookt is het volgens mij 75 gr.

Te weinig eten of te weinig wegen?

Hoi Regien,

hoe is je gewicht?

Carmen

Carmen

15-08-2010 om 16:52

Aanvulling op mien

Wat is je lengte, je gewicht? Wat doe je zoal op een dag, heb je zwaar werk, fiets of loop je veel?

Carmen.

Regien

Regien

15-08-2010 om 17:08 Topicstarter

Mijn lengte en gewicht

Ik meet 1.73 en weeg 61,5 kilo.
Verder werk ik fulltime in de onderwijswereld.

Iemand schreef: het gaat vooral om de vitaminen en mineralen die in die hoeveelheden zitten. Nu vraag ik me af wat nu een goede aanvulling zou kunnen zijn op mijn vitaminen en mineralen in de vorm van een preparaat?
Ik eet geen fruit maar drink puur sap van de AH, is dit een goede fruitvervanger?

Fijn dat er zoveel reacties zijn!!

Regien

Regien

15-08-2010 om 17:09 Topicstarter

Fietsen, lopen

Ik loop wel veel tijdens mijn werk maar fiets nooit. Verder sport ik niet en wandel ik regelmatig een eindje met mijn hond!

Regien

Regien

15-08-2010 om 17:12 Topicstarter

Pelle

Ik vind 200 gram groeten op zich niet veel maar wel als daar nog 200 gram aardappelen/pasta en vlees bij moet. Ik krijg het echt niet weg hoor!

Naast mijn drie maaltijden eet ik wel regelmatig een koekje, chocolade, evergreen en een cup a soepje of zo..

Als je alleen sap drinkt

is dat niet goed genoeg om fruit te vervangen. Er zitten toch minder vezels in dan in gewoon fruit. Maar als je ook gewoon groente eet komt dat wel goed.

Je kan het gewoon eens een weekje bij houden en dan bekijken.

Mariel

Vic

Vic

15-08-2010 om 19:49

Gewicht

Je hebt in ieder geval een prima gewicht, dus daar hoef je niets voor te veranderen.

Ik eet de helft

ik zou de hoeveelheid die ik daar zie niet weg krijgen op een dag en als ik het wel zou weg krijgen dan zou ik in no time aankomen, wat eet ik wel:

1 stuk fruit, als het mee zit want ik vergeet het wel eens
2 lepels groente
2 lepels rijst/pasta/aardappel
2 sneetjes brood (eens per week een saucijzenbroodje s'middags)
1 bakje yoghurt met cruesli
1 portie vlees/vis of vleesvervanger

en dan nog wat drinken (water, cola, thee, sap, wijntje), snacks zoals worst/kaas/chips sávonds af en toe (2x per week), 2 koekjes of stukje chocola. Stukje gebak/gevulde koek oid eens per week.

ik moet niet meer eten, dan zou ik misselijk worden. KLeine beetjes vaker vind ik sowieso prettiger dan paar keer per dag een bulk, heeft met mijn lage bloeddruk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 19:56

Grote hoeveelheden

Nou aan die hoeveelheden kom ik ook echt niet hoor. Ik ben 1m58 en weeg 48kg. Dit is een stabiel gewicht wat ik zonder moeite aan kan houden; ik weeg dit al 20 jaar. Mijn moeder heeft dezelfde lengte en exact hetzelfde gewicht sinds haar 16e. Ik ben overigens 40 jaar en ik sport verder niet maar fiets wel veel (ik heb geen auto). Ik eet op een dag:
Ontbijt: 1 kom muesli met biogarde joghurt en een glas multifruitsap; daarna een kop cappuccino met veel halfvolle melk en een theelepel suiker.
Tussendoor: stuk ontbijtkoek of evergreen. Een stukje taart oid sla ik echter niet af als dit getrakteerd wordt
Lunch: 2 volkoren boterhammen met Becel margarine en kaas+komkommer en een glas karnemelk of biogarde drink.
Tussendoor: 1 stuk fruit en iets als ontbijtkoek/evergreen/sultana. Of soms een muffin of iets anders lekkers als daar aanleiding toe is.
Avondeten: 1 opscheplepel rijst/pasta/couscous en 2 opscheplepels groenten. Wat sla of andere rauwkost zoals rode paprika, worteltjes oid. 50 gram vlees, vis of kip. Een schaaltje vla oid als toetje. Een kop cappuccino met veel melk en een theelepel suiker. Als we iets als pizza eten eet ik geen hele pizza maar 2 of 3 stukjes. Idem met pannenkoeken; meer dan 1 krijg ik echt niet op.
Verder snoep/snack ik nauwelijks en ik drink geen alcohol of fris. Ik drink eigenlijk vooral water en Rooibosthee tussendoor. Ik slik wel extra vitamine C, hooggedoseerd vitamine B-complex en een vitamine D-supplement met magnesium, calcium en vitamine K. Van deze vitaminen krijgen de meeste mensen, hoe gezond en goed ze ook eten, veel te weinig binnen (afhankelijk van risico-factoren). De extra vitamine C slik ik omdat ik niet zo'n fruitliefhebber ben en omdat ik rook. De B-complex slik ik omdat ik momenteel onder extreme stress gebukt ga en de vitamine D omdat ik vanwege zonne-allergie en aanleg tot hyperpigmentatie de zon zoveel mogelijk vermijd en dagelijks een zonnebrandcreme met hoge factor draag. Mijn vitamine D-gehalte was op het randje bij de laatste keer bloedprikken dus vandaar de supplementatie; ook omdat mijn botgenezing niet goed blijkt te zijn (ben al bijna een jaar aan het sukkelen met een gebroken middenvoetsbeentje maar ik heb geen osteoporose). Verder voel ik me ok en ik laat me niet gek maken door dit soort "aanbevolen" hoeveelheden of door mensen die vinden dat ik te weinig eet. Vanuit mijn optiek eten te veel mensen gewoonweg te veel; en ook van "gezonde" dingen kun je teveel eten. Als kind was ik een probleemeter, daarna heb ik zowel anorexia als boulimia gekregen en overwonnen, ik heb bijna mijn zus verloren aan anorexia en ik kan nu alweer jarenlang gewoon genieten van eten. Gewoon van alles eten maar met gezond verstand en met mate. Blijft ook het beste recept voor het behoud van een stabiel, gezond gewicht wat bij je past.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 20:01

Aanvulling

Ik wilde me aansluiten bij het feit dat ik me ook veel beter voel bij meerdere kleine porties eten verspreid over de dag dan bij drie grote maaltijden. Is beter voor het in balans houden van de bloedsuikerspiegel alsook voor het op peil houden van mijn lage bloeddruk. Dus ik heb altijd wel een rijstwafel of een stukje ontbijtkoek bij me. Ik kom met moeite aan die ene appel of kiwi per dag dus ik neem tussendoor ook nog weleens een multifruitsapje. Alhoewel ik moet zeggen dat je me wakker kan maken voor verse, rijpe watermeloen of sappige rode bessen Die helaas vaak duur zijn...

Ik heb trouwens

nooit veel gegeten, als kind was ik een matige eter en toch een gemiddeld kind, ik ben overigens altid wel slank geweest maar nooit mager, ik kom overigens ook snel aan.

Mijn oudste is wel mager, eet ook weinig ik ben benieuwd of zij als volwassene zo dun blijft.

Eventuele aanvulling

@regien

Regien schreef;
"Iemand schreef: het gaat vooral om de vitaminen en mineralen die in die hoeveelheden zitten. Nu vraag ik me af wat nu een goede aanvulling zou kunnen zijn op mijn vitaminen en mineralen in de vorm van een preparaat?"

Met die vraag kwam ik eens bij mijn ha (toen na pfeiffer bleek dat op conditie komen zo ontzettend traag ging) en die raadde twee dingen aan: vette vis eten *en* aanvulling mineralen en vit. B (als je ouder wordt, heeft je lijf meer moeite met het opnemen ervan) in de vorm van spirulina. Het heeft mij goed gedaan. Er is onzin over gezegd (dat het een 'miracle'-ding is) maar dat is jammer want zo sneeuwt het als vitamine sup. onder. Duursporters gebruiken het vaak bijv. Nou, dat wilde ik wel proberen en het duurt een paar weken voor je effect ziet. Mijn conditie, energie is erdoor in een spiraal naar boven gekomen en gaat nu veel beter. Af en toe stop ik wel maar na een paar weken wil ik toch weer.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 20:15

Manda

Mijn zoontje eet wel drie keer zoveel als ik (zonder overdrijving). Hij is altijd al een goede, grote eter geweest maar hij blijft tenger en een lichtgewicht. Maar hij heeft de bouw en stofwisseling van zijn vader denk ik. Hij is lang, tenger, slank doch pezig en sterk. Kan alles weten wat hij wilt maar valt eerder af dan dat hij aankomt. Sommige mensen hebben toch gewoon een mazzel, nietwaar

Elisa precies stofwisseling

ja het is ook de stofwisseling, de mijne is veel te traag, ik heb mijn hele leven regelmatig last van obstipatie (als kind vaak buikpijn gehad door ondervoeding in mijn dreumestijd).

Om af te vallen moet ik sporten, minder eten kan niet. Of ik zou wat emer laxerende dingen moeten eten, dat zal ik eens uitproberen, pruimen enzo. Ik ben nu 13 mnd geleden bevallen en moet nog steeds 3 kilo. Ik ga nu anders trainen, wat minder krachttraining maar meer cardio. Verder hoop ik dat ik weer afval als ik van pil verander.

Teveel eten

iemand schreef:
"Vanuit mijn optiek eten te veel mensen gewoonweg te veel; en ook van "gezonde" dingen kun je teveel eten."

Dat is toch het geheim van slank zijn: een hoog metabolisme ? Bij een goed dieet eet je niet minder maar juist meer om die hele machinerie op hoge snelheid te houden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 21:06

Pelle

Als ik bij anderen eet of uit eten ga krijg ik vaak commentaar dat ik zo weinig eet. En nee, dat iemand die groter is dan ik en/of lichamelijk meer actief is danwel een hogere stofwisseling heeft meer eet dan ik lijkt me niet meer dan logisch. Maar ik word het een beetje zat dat mensen commentaar hebben op mijn in hun ogen te bescheiden porties terwijl ze zelf borden ter grootte van vliegende schotels volscheppen en als toetje met zijn tweeen een literpak vla verorberen en dan wel klagen dat ze "wat dikker" worden. En gisteren werd ik helemaal pissed-off toen zoonlief ongevraagd een krankzinnig groot bord vol vet eten voorgeschoteld kreeg door een nieuwe buurvrouw die ik had geholpen met klussen in huis; hij moest dat opeten "hier eten we altijd ons bord leeg" terwijl die jongen het helemaal niet gewend is om in een keer zoveel te eten. En bij mij hoeft iemand nooit zijn bord leeg te eten tenzij iemand zelf veel te veel heeft opgeschept danwel gesnoept heeft vlak voor het eten. En het dan wel vreemd vinden dat haar zoon diabetes heeft op 11-jarige leeftijd. En ik heb zelf heeele nare ervaringen met het verplicht je bord leegeten. Ik heb mijn mond gehouden want zij had ons uitgenodigd om te blijven eten als dank voor het klussen en het is hun huis, hun regels maar ik word niet goed van die hypocrisie. Ik besef heel goed dat mijn negatieve persoonlijke ervaring hier een grote rol inspeelt maar het is een feit dat teveel mensen teveel eten omdat ze denken dat het gezond is; terwijl het in hun situatie voor hun lichaam wellicht helemaal niet goed is. "Te" is nooit goed. Teveel water drinken is ook niet goed...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 21:16

Judith

Het ligt iets ingewikkelder dan dat. Het metabolisme is een complexe machinerie waar veel andere factoren een rol inspelen maar idd is het wel van invloed op bijvoorbeeld het beruchte jo-jo effect bij mensen die telkens op dieet gaan en dan met name een crash-dieet. Maar echt, als je van bepaalde "gezonde" dingen teveel eet is dat niet gezond. Zo zorgen teveel vezels juist voor obstipatie, irritatie van de darmwand en een verminderde opname van bepaalde mineralen. Teveel water inname kan zorgen voor nierinsufficientie en hyponatriëmie.

Vic

Vic

15-08-2010 om 21:28

Porties

Ik heb eigenlijk geen idee wat normaal is qua grootte van een portie. Bij mij op het werk kun je in de kantine warme maaltijden krijgen. Ik vind het belachelijke hoeveelheden wat ze op die borden scheppen, van rand tot rand, maar de meeste mensen krijgen het wel op. En die meeste mensen hebben ook wel wat kilo's overgewicht. Op de een of andere manier kan ik me niet over-eten. Als ik genoeg heb, voelt het ook ineens genoeg, en kan ik gerust drie happen laten liggen omdat ik daar geen trek meer in heb. Dat verzadigingsgevoel ontstaat ook als ik te langzaam eet of als ik bijv soep vooraf neem. Dat is dan weer niet handig omdat ik dan te weinig calorieën binnen krijg.

Vic

Vic

15-08-2010 om 21:40

Pelle

Nou, de hoeveelheid die ik in het ziekenhuis kreeg was zelfs voor mij te weinig (maar ik was toen ook zwanger). Ik hamsterde 's morgens plakjes ontbijtkoek en crackers

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 23:31

Ziekenhuiseten

Ik stel echt geen al te hoge eisen aan mijn eten maar helaas moet ik vaker in het ziekenhuis liggen dan me lief is en het eten daar is en blijft smerig. Voor mij zijn de porties meer dan groot genoeg (en je kan altijd meer vragen) maar ik krijg het niet weg. Nou heb je na een operatie toch al niet zoveel trek dus dat maakt het niet appetijtelijker Ik stop altijd ladingen biscuits, zakjes instantbouillon, mijn eigen kruidenthee etc in mijn reistas (ik vraag natuurlijk wel vantevoren of ik dat ook mag eten/drinken). Maar ach, ik moet er wel bij zeggen dat ik ergens toch ook blij ben dat ik dan niet hoef te koken LOL. Ik ben geen keukenprinses en zal het vrees ik ook nooit worden

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2010 om 01:20

Ziekenhuis eten en zo

Als je zelf mag uitkiezen wat je wilt eten kun je ook kiezen voor een grotere portie, bij ons tenminste. Als je niet zelf kan kiezen, omdat je net bent opgenomen bijvoorbeeld, krijg je denk ik de meest neutrale maaltijd, met de normale proportie en na het laatste hapje heb ik toch echt nog een lege plek in mijn maag over.
Ik kan me regelmatig verbazen over waar de ene mens vol van zit en de ander niet. Ik ben een goede eter, net als Pelle, en kan me haast niet voorstellen dat je aan een half gevuld bord genoeg kunt hebben. Maar sommigen zitten daar al tegenaan te hikken. Ik neem voor mijn werk regelmatig eten mee en heb een tijdje de hoeveelheid afgewogen om te kijken waar ik voldoende aan heb. Aan 500 gram heb ik ongeveer wel genoeg.

Vic

Vic

16-08-2010 om 09:46

Bloemkool (wordt wat o.t.)

"Als je niet zelf kan kiezen, omdat je net bent opgenomen bijvoorbeeld, krijg je denk ik de meest neutrale maaltijd, met de normale proportie (...)"
Mijn tweede bevalling werd ingeleid de dag nadat ik was opgenomen. Helaas had ik het 'keuzemoment' gemist (hoogtepunt van de dag in het ziekenhuis), dus nadat ik mijn kind had gekregen kreeg ik bloemkool met een slavink! Nu vind ik bloemkool al niet lekker, maar ik vond het ook zo'n afknapper. Heb je zo'n prestatie geleverd, krijg je bloemkool. Ze zouden pas bevallen vrouwen moeten verwennen met carpaccio en een groot glas wijn. Ik was er helemaal verontwaardigd over 's nachts werd ik trouwens om 2 uur wakker met enorme honger. Ik bellen en om een boterham vragen. De verpleegkundige zou wel even kijken of er nog iets was, waarop ik zei dat ik anders een pizza zou bestellen. Dat zou ik nu nooit doen, maar als je net bevallen bent kun je soms wat vreemd reageren.

ayla

ayla

16-08-2010 om 10:19

Zh ook ot

toen ik 2 dagen in het zh moest blijven na de bevalling van de oudste lag ik naast een amerikaanse. Het bezoek nam dus 2 keer per dag zakken vol eten van de Mac mee. naast mijn zh eten rook dat wel erg lekker.

Bastet

Bastet

16-08-2010 om 10:34

Zh ot

Na mijn laatste bevalling mocht ik gelukkig snel naar huis,om 16.00.Mijn vader was inmiddels gearriveerd en haalde voor ons allemaal eten bij Mac,wat een goddelijke big mac was dat!))
Bastet

Regien: even over sap

Nee, sap is geen goede vervanger voor vers fruit. Je mist de vezels, zoal Mariel al zei, en secundaire plantestoffen die snel achteruit gaan als het fruit geperst is.

Ik zou altijd voor zo min mogelijk bewerkt kiezen, zeker als je een kleine eter bent. Dus rauwe groente en vers fruit. Dat kan makkelijk als tussendoortje, lijkt me geen probleem om dat in je dagmenu op te nemen. Ik neem bijvoorbeeld weleens een rauwe venkel mee naar mijn werk. Naast de meer gebruikelijke rauwkost als wortel of tomaat is dat een lekkere afwisseling.

Waarom collega's dat raarder vinden dan een ingepakte Evergreenkoek weet ik niet, maar dat laat ik graag bij hen.

Bastet

Bastet

16-08-2010 om 13:02

Ks pelle

Ohjaaaa,die pap,gruwel!En toen ik eindelijk warm eten kreeg: bleekselderij!! Brrr......en ik snakte naar een kop koffie!Maar dat mocht pas als ik naar het toilet was geweest,waarop ik dacht: geef dan koffie,dan is dat probleem ook opgelost..
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2010 om 15:04

Groente

Ik vind groente heerlijk, maar het lijkt wel of mijn maag na een uurtje alweer vergeten is dat ik groente gegeten heb. Bij verse groente, gekookte aardappels en een stukje vlees rammelt mijn maag halverwege de avond alweer. Als ik een sausje over de groente doe is dat minder. Hebben jullie daar ook last van?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.