Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2012 om 23:30

De ins and outs van opvliegers

Sinds een paar maanden moet ik er aan geloven: ik heb mijn menstruatie ingeruild voor opvliegers. Mén. Ik word er gek van. Ik heb er altijd baat bij (ik ben nu namelijk ook ineens heel wijs, dat doet die leeftijd met je) om dingen te doorgronden, te snappen, te analyseren en er patronen in te ontdekken. Ik krijg dat bij mijn opvliegers echter nog niet voor elkaar Wat ik wel merk, is dat ik in de nachtelijke uren een keuze heb: óf ik word elke anderhalf uur wakker met een opvlieger en een zweetuitbraak óf ik lig klaarwakker te koekeloeren zonder opvliegers tot een uur of 3, half 4.
Ik kan nog geen link leggen met activiteiten, voeding, of wat dan ook alhoewel ik wel het idee heb dat het reageert op warmte: als ik warme koffie drink, komt er eentje achteraan. Als ik onder de douche vandaan stap idem. Als ik sta te koken: hoppa.
Er wordt overal gerept over: het temperatuurcentrum is ontregeld. Nou kén ik dat toevallig van mijn schoonmoeder met Alzheimer, de geriater zei het precies zo. Maar: die heeft het dus ook geregeld koud terwijl ze helemaal niet koud aanvoelt/het koud is. Of ze voelt warmte juist níet, waardoor ze kneiterhete koffie zo opdrinkt, of haar hand op de verwarming legt en die verbrandt. Of ze loopt juist 'opvliegerachtig' te puffen van de hitte. Ik wil er best aan dat mijn temperatuurcentrum ontregeld is, maar waarom dan maar één kant op?
Kortom: wat zijn jullie ervaringen, waar heb je baat bij? Tips en truuks?

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

13-06-2012 om 07:20

Tirza

Hoewel het bij mij ook rommelt, (zo ben ik nu voor het eerst in 5 mnd weer eens ongesteld...)vallen de opvliegers mee. Ik hoor wel van diverse kanten dat vooral prepaaten met rode klaver willen helpen, evenals wat meer sojaproducten gebruiken en minder koffie etc. Dat laatste weiger ik trouwens..

Tijdens zwangerschap

Toen ik zwanger was (alle drie de keren) had ik ook veel last van opvliegers....Nu ben ik nog niet in de overgang, maar ik vrees het ergste..en zie er nu al tegenop. Ja koffie, ik ben een enorme koffiedrinker...maar het hééft écht invloed. Dus matig je koffiedrinken. Wat mij ook hielp, eet zure koude producten als de opvlieger begint...Yochurt, kwark etc.etc. Daarvan koelde ik meer af dan van een koud bad zelfs...
groeten albana

Meer bv geven

Ik had een aantal jaar geleden veel last van opvliegers. Die verdwenen toen mijn peuterdochter weer meer aan de borst wilde.

Tirza G.

Tirza G.

13-06-2012 om 12:40

Mja

Je weet dat ik elke reden aangrijp om iets met borstvoeding te doen, maar mijn jongste is 18. Ik ken het hele fenomeen niet, niet uit de zwangerschap, nooit niet. Het is nieuwwwwwwww voor mij.
Sojaproducten hebben invloed vanwege het plantaardige oestrogeen, maar dan moet je er wel heél véél van eten. In culturen waar veel soja gebruikt wordt gaan vrouwen veel makkelijker door de overgang. Maar ja, die eten al 50 jaar soja en dat krijg je niet meer bijgepoot met een yoghurtje per dag.
Zure koude producten eten als het begint? Tegen de tijd dat ik bij de koelkast ben is het wel weer een eind voorbij

Tirza

Vervroegd in de overgang

Ik ben door medicijngebruik vervroegd (42) in de overgang. Heb ook de nodige opvliegers. Bij mij is er een duidelijke link tussen alcohol en een hele nacht "opvliegen" Sinds januari drink ik geen alcohol meer en dat scheelt bij mij stukken. (En toen ik die ene keer toch een glas wijn wou, heb ik het direct geweten....) Jammer, ik vind een wijntje lekker maar dat weegt niet op tegen opvliegers. Nu maar aan de biologisch sapjes van de boerderijwinkel

Leuk vooruitzicht

Nou dames, dan ben ik toch nog een klein beetje blij dat ik elke drie weken weer ongesteld ben, kan ik tenminste onbeperkt koffie en wijn drinken

Lionne (45)

Opvliegers

Heb ik er vermoedelijk in totaal 1 van gehad. Ik denk dat het een hormonale en misschien wel erfelijke kwestie is. Mogelijk te beinvloeden maar dat weet ik niet. Mijn moeder was er ook zo doorheen.

neteret mut

neteret mut

13-06-2012 om 15:33

Nauwelijks last en half ot

Een enkele keer 's nachts een opvlieger. Ik gooi dan ong 2 min het dekbed van me af , drink een slokje water, sla het dekbad weer over en slaap weer in. Is maar af en toe en overdag heb ik nog nooit iets gemerkt.
Hebben/ hadden jullie nog andere klachten ivm de overgang en wanneer geen klachten meer, kan ik nog iets verwachten? Menstruatie was denk ik bijna 2 jaar geleden de laatste keer. En tussen die daarvoor zat ook wel een maand of 8.

Tirza, dit is mijn verhaal :o)

Nadat ik hier in febr een klaagdraadje was gestart over mijn eeuwigdurende menstruaties had ik mij erbij neergelegd dat het wel tot mijn 65 ste zou duren, net als bij de tante van Albana (?).
Maar..........nog een keer in maart en toen hield het op, maar de opvliegers startten ook meteen, dag en nacht. Hierdoor sliep ik ontzettend slecht, toen kwam mijn ontslag eraan, kortom het liep allemaal niet lekker. Ook van alles geprobeerd, wel/ geen koffie/ alcohol, het maakte niks uit.
Je gaat wat googelen op de overgangswebsites en las positieve reviews over Menolieve ( hier bij Boots verkrijgbaar) Bij de ene vrouw stopten de opvliegers al na 2 dagen, bij een andere na 14 dagen. Dus onder het motto "baadt het niet........" de tabletten gekocht, maar geen effect bij mij. Maar ja dure pillen dus toch de maandvoorraad maar opeten en toen na ruim 3 weken, realiseerde ik me dat ik haast geen opvliegers meer had.
Dus toch maar weer een nieuwe maandvoorraad gehaald en nu na 5 weken, heb ik haast geen opvliegers meer, soms nog eentje 's avonds, maar zeker 's nachts niet meer. Ik slik de pil 'savonds voor ik naar bed ga en nu slaap ik weer goed, wat een verademing.
Ha, het lijkt wel een verkooppraatje, maar hier is de link http://www.boots.com/en/Boots-Menolieve-30-Tablets_920349/ voor de geinteresseerden.

Jaha dat is bij ons............

Dat wij zo laat in de overgang komen.........En nee dat is niet mijn tante, maar mijn oudtante (tante van mijn moeder).Maar misschien heb ik haar wel tante genoemd, want zo 'voelt' het wel....
Het is de lijn van mijn moeder, die zo lang menstrueert. En ik vrees het ergste voor mezelf. Ik lijkt in alles op mijn moeder, van buiten en van binnen Mijn moeder overleed toen ze 53 was en menstueerde nog steeds en ook nog regelmatig. En zelf ben ik 47 en ik 'merk' nog niks qua overgang. Ik ben nog steeds regelmatig, kan de klok erop gelijk zetten. Het enige 'bijzondere' dat ik eraan kan ontdekken is afgelopen zomer (vorig jaar dus) toen was mijn menstruatie meer een zondvloed...Ik leek wel geen bloed over te houden. Maar na die ene keer is het niet meer voorgekomen. En geen pil dus het is een 'natuurlijke' menstruatie. En een heleboel vriendinnen van mij zijn al wel in de overgang. Tja er bestaat dus ook zoiets als 'verlaat' in de overgang w.s.
Het rare is dat ze bij man's familie allemaal erg vroeg menstrueren en ook vroeg in de overgang zijn. Rond hun 40ste al soms nog eerder. Misschien heeft mijn lichaam hem er wel op uitgezocht...om dat 'foutje' in mijn genen te herstellen, denk ik wel eens....
groeten albana

En die opvliegers

Geen tijd om bij de koelkast te komen? Zulke korte opvliegers???? Ik had ze tijdens zwangerschap véél langer...had zelfs tijd om de yochurt op te eten en dan nog af te wachten. Ik weet wel van collega (werk ik veel mee samen) dat ze bij haar ook lánger duren. Zij gaat (meestal en als het kan qua werkdruk) haar gezicht wassen in de kleedruimte dus ook bij haar duren ze langer. Zij gaat ook zweten op het hoofd en aan de hals. Dat herinner ik me niet. Dus dat gezicht wassen is ook qua hygiëne wel zo handig. Collega is nu onder doktersbehandeling omdat ze té veel last had van die opvliegers en ook andere problemen (haaruitval o.a.) het schijnt nu wat beter te gaan...met medicatie van huisarts. Maar over is het bij haar bepaald nog niet. Ze liep van de week nog rood aangelopen weg...
groeten albana

pooh bear

pooh bear

14-06-2012 om 09:41

Ook vervroegd

Hier ook door medicijngebruik vervroegd in de overgang. Ik heb bijna geen last van opvliegers gelukkig.
Wel ben ik sinds ik in de overgang ben flink aan het aankomen.
Ik ben het nu aan het proberen om af te vallen maar ook dat gaat een stuk moeilijker dan voor heen.

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2012 om 10:09

Overgang

Albana, de overgang zijn de jaren vóór de menstruatie stopt. Als je een jaar niet menstrueert, zit je in de 'menopauze'. Alles daarvoor heet overgang. Jaja, ik ben naar de hormonologen geweest en heb er veel geleerd

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2012 om 10:11

Opvliegers

Duren een minuut of 3. En het zweet breekt me uit.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2012 om 10:12

Shonagh

Voor zover ik het kan zien, is het een plantaardig oestrogeen. Ja, dat werkt Want het is het gebrek aan oestrogeen wat de klachten veroorzaakt

Tirza

Tirza, fijn

Dat dacht ik al maar fijn dat ik niet een of andere placebo slik .
Maar hoe noem je dan het stadium waar ik( en jij ?) in zit(ten), in mijn geval 3 maanden geleden laatste menstruatie ? Overgang van overgang naar menopauze ?

koentje

koentje

14-06-2012 om 10:23

Nou zo zit het dus

Wat is de menopauze?
De eicellen in ons lichaam geven het vrouwelijke hormoon oestrogeen af. Dit hormoon beïnvloedt ook de groei van het baarmoederslijmvlies, zodat een bevrucht eitje zich in kan nestelen. De laatste menstruatie noemt men de menopauze. De menopauze is pas gestart als je langer dan één jaar niet meer hebt gemenstrueerd. De periode rondom deze menopauze noemt men 'de overgang' en kan 2 tot 6 jaar duren.
Oorzaken overgang
De oorzaak van de overgang en de bijbehorende klachten is de periode dat uiteindelijk alle eitjes verbruikt zijn en er dus geen oestrogene hormonen meer door de eierstokken aangemaakt worden. De menopauze begint meestal rond de leeftijd van 50 jaar, maar kan ook al rond je 40e beginnen. Normaal gesproken bepalen erfelijke factoren wanneer je in de overgang raakt. De kans is dus heel groot dat dit bij jou rond dezelfde leeftijd als bij jouw moeder gebeurt. De overgang kan wel vervroegd worden door factoren zoals een stress, roken of een operatie aan jouw eierstokken.
Signalen en klachten van de menopauze
In Nederland heeft 80% van de vrouwen last van overgangsverschijnselen. Maar wat zijn nu signalen die aangeven dat jouw laatste menstruatie eraan komt? Een eerste signaal kan zijn dat jouw menstruatiecyclus verandert. Denk aan zwaarder bloedverlies of een langere periode tussen twee menstruaties in. En opvliegers (hitteaanvallen) kunnen al beginnen terwijl je nog menstrueert. Dit wordt door schommelingen in jouw hormoonspiegels veroorzaakt. Deze opvliegers kunnen heel heftig zijn en een paar keer per week, maar ook tig keer per dag optreden. Ze komen ook vaak s' nachts voor en worden dan 'nachtelijk transpireren' genoemd. Hierdoor slaap je slecht en ben je overdag moe. Door al die hormoonschommelingen én gebroken nachten kun je ook last van prikkelbaarheid en stemmingswisselingen krijgen (net als jouw puberdochter).
Link: de hormonen achtbaan
Latere signalen overgang
Signalen die wat later de kop op steken zijn: minder zin in seks, gewrichtsklachten, ongewenst urineverlies, een droge huid (lichaam en vagina). Aan het einde van dit proces kun je last van osteoporose (poreuze botten) krijgen. En doordat je geen vrouwelijke hormonen meer in jouw eierstokken aanmaakt kun je extra haargroei in je gezicht krijgen. Weetje: de oestrogene hormonen die nog wel in jouw lichaam aanwezig zijn worden niet meer aangemaakt in de eierstokken maar in jouw vetweefsel. Hoe meer vet, hoe minder last je van de overgang hebt. Helaas zorgt deze voortdurende aanmaak van oestrogene hormonen wel voor een verhoogd risico op baarmoederslijmvlieskanker.

Pre- menopauze misschien

Heb even gegoogled en vond dit wel een leuke term ;o)
Maar daar kan natuurlijk ook de overgang me bedoeld worden, haha.

Bedankt koentje

zie titel

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2012 om 11:10

De overgang heet officieel de peri-menopausale periode. De fase ervoor, dus als er nog niks aan het handje is, heet pre-menopausaal en de tijd erna heeft ook een naam, het climaterium ofzoiets.
Even het boekje van de hormonologen opzoeken

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

14-06-2012 om 11:11

Koentje

Wat is de site waar je dit vandaan hebt? Ik vind het zo raar opgeschreven, met dat 'jouw' elke keer

Tirza

tonny

tonny

14-06-2012 om 12:48

Rommelig

tijdje terug wel opovliegers, vooral 's nachts, nu weer even niet.

Drie maanden niet ongesteld geweest, pas ineens weer wel. Lastig hoor, je weet niet waar je aan toe bent. Het is ook voor mijn doen wat heftiger dan voorheen - was altijd zéér matig. Een naar idee als ik plotsklaps met een rode vlek in mijn witte zomerbroek loop. Brr.

Ben 53.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2012 om 16:45

Wel gaande

maar nog niet definitief. Helaas (ja vind ik echt jammer) gister na een paar maanden weer ongesteld geworden.
In maanden waarin ik niet ongesteld wordt heb ik het wat warmer dan normaal, maar het uit zich lang niet altijd in stoomwolken die uit mijn kraag omhoog stijgen, meer een warme gloed. Vorig jaar had ik er wat meer last van dan nu en het lijkt wel of ik opvlieg gevoeliger ben als de buitentemperatuur zomerse waarden krijgt. Net dat zetje om dan lekker te gaan overdrijven. Maar ook dan is het vind ik heel acceptabel. Ik had/heb geen last van nachtelijke opvliegers, maar zoals het vorig jaar ging kreeg ik het echt erg warm als mijn hersens geregistreerd hadden dat ik wakker was. Dus ik werd normaal wakker en dan opeens ging de temperatuur omhoog. Als het zo doorgaat mag ik niet klagen. Ik heb er dus nog niets voor geslikt, in dat opzicht geen tips.

Aziatische vrouwen van onze leeftijd

Hebben wel degelijk opvliegers, tenminste in Indonesië wel. En ze klagen er onderling ook over.
Maar het kan zijn dat ze het nooit rapporteren natuurlijk (waar zou je dat moeten doen, zodat je opvliegers in een statistiek terecht komen?)
O, en ook alle andere bijbehorende geintjes zoals gewichtsverandering, libodoverandering, obstipatie, droogheid, noem maar op, het passeert ook daar de revue...

collega-opvliegende

collega-opvliegende

15-06-2012 om 17:18

Het enige dat help

Hier afwisselend last (ik word volgende maand 55). Soms weken niet. Dan ineens ettelijke keren per dag. Je observatie klopt volgens mij, warmtetoevoer van buiten provoceert een opvlieger. Maar het kan op alle momenten voorkomen.
In mijn ervaring is er maar 1 ding dat echt helpt en dat is laagjes dragen. Zodat er altijd iets uit kan. En altijd direct reageren. Dus onmiddellijk dat vestje uit, dat raam open, naar buiten lopen, alles dat maar af kan koelen. Niet stil gaan zitten wachten tot het vanzelf zakt, maar gelijk zorgen voor minder warmte van buitenaf. Dan zakt het snel en is het niet zo oncomfortabel. In de nacht: direct die deken/dat dekbed er af. Wacht even rustig en wind je vooral niet op. Na hooguit enkele minuten kun je weer normaal onder de deken verder slapen. Zorg wel voor een passend dek, dus vooral niet te warm voor het seizoen. Slaap met het raam open, zorg voor ladingen frisse lucht. Ik voel letterlijk met je mee, je bent niet alleen...

Nou collega-opvliegende

dat gaat vaak helemaal niet op, ik draag meestal maar 1 laagje, ga toch echt niet in mijn BH zitten :o)
En op mijn werk callcenter, nog wel....) kan ik echt niet zomaar naar buiten lopen en daarbij tegen dat ik buiten ben is het al afgezakt.
En ik slaap ( sliep kan ik nu gelukkig zeggen) helemaal niet gewoon verder, lig nog tijden te draaien tot de volgende opvlieger, kortom ............ hopeloos.
Dus voor mij is Menolieve een geweldige oplossing.

jessica 5

jessica 5

16-06-2012 om 01:09

Vooral s'nachts

Word ik wakker en ben dan nat van het zweten. Ik slaap ook slecht. Overdag heb ik het soms wel warm maar niet die zweet aanvallen. En ik heb nog niet van man of kinderen gehoord dat ik een rode kop of vlekken in mijn hals krijg.

Tirza G.

Tirza G.

17-06-2012 om 13:12

Shonagh

Dat was eigenlijk mijn volgende stap: ga je oestrogeen nemen of niet? Het nemen van oestrogeen verhoogt het risico op hormoon gerelateerde vrouwelijke kankers, zoals borstkanker. Het niet nemen van oestrogeen verhoogt het risico op 'verstugging' van de bloedvaten en hartaanvallen en dat soort ellende.
Zucht.

Tirza

tonny

tonny

17-06-2012 om 14:14

Oestrogeen of niet

'Het nemen van oestrogeen verhoogt het risico op hormoon gerelateerde vrouwelijke kankers, zoals borstkanker. Het niet nemen van oestrogeen verhoogt het risico op \'verstugging\' van de bloedvaten en hartaanvallen en dat soort ellende'

Tja. Het is gewoon géén leuk onderwerp. Hoe dan ook, het is zichtbare en merkbare afbraak, en op een dag ga je ergens aan dood. Maar ja, wat is een wijze keus?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.