Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2012 om 23:30

De ins and outs van opvliegers


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

17-06-2012 om 16:04

Inderdaad

Het is een beetje door de kat of door de hond gebeten worden Ik ben (onaangenaam) verrast over de invloed van oestrogeen. Kijk, een opvliegertje, een PMS-gevoel, eens een keer hoofdpijn: soit.
Maar hartaanvallen, verstopping, blaasklachten, depressiviteit en dat gesnor allemaal vind ik een stuk minder grappig. Oestrogeen heeft duidelijk invloed op souplesse, ook psychisch. Bah toch.

Tirza

Tirza

Mijn grens was dat ik 's nachts nauwelijks meer sliep. Ik heb wel een baas die op me rekent, dus toen met mijn zelfmedicatie begonnen. Ik wil het 3 maanden nemen en dan stoppen en eens kijken hoe het gaat.

Je hebt er niets (meer) aan

...maar is onderzoek waaruit naar voren komt dat rokende vrouwen meer last van opvliegers hebben dan niet-rokende.
http://www.nu.nl/gezondheid/2801691/rokende-vrouwen-hebben-meer-opvliegers.html
Maar wellicht helpen drop en soja nog een beetje? De oestrogeenkwestie vind ik zelf ook een lastige, maar ik hoop eigenlijk dat het de eerste jaren nog niet aan de orde is bij mij.

Tigress

Tigress

18-06-2012 om 10:37

Vapeurs

In België spreekt men van vapeurs. Als ik nen vapeurreke éb, dan voel ik dat via mijn borst opstijgen, langs mijn hals naar mijn gezicht. En ik werk als chauffeuse op de taxibus. Bij mij wordt het ook getriggert als ik een schrikreactie heb in het verkeer, wat nogal eens voorkomt natuurlijk. Ik rij dan ook graag met de ramen open maar veel ouderen in de bus vragen of het raam juist dicht mag. En de klant gaat voor.

Puck

Puck

19-06-2012 om 09:33

Nou p

Ik drink ook geen koffie en maar heeeeeel beperkt alcohol en sinds een aantal weken zit ik in hetzelfde schuitje als Tirza, 10-20 opvliegers op een dag zijn heel normaal. Sorry dat ik je even weer met beide benen op de grond poot .
Vorig jaar wilde ik in bed het liefst een badstof hoeslaken omdat dat zo lekker warm aanvoelt. Nu ga ik op een lekker katoenen hoeslaken iedere paar minuten verliggen om maar een lekker koel plekje op te zoeken.
Ach ja, ouderdom komt met gebreken.

Fiorucci

Fiorucci

19-06-2012 om 17:49

Even olie op het vuur...of ik nou koffie drink of niet...maakt niks uit! Ik ben 46.

Puck

Puck

19-06-2012 om 23:53

ik ben 45. Een paar jaar geleden begon ik al met ineens heel zware menstruaties. Dat is weer voorbij, wordt steeds lichter. En tot een jaar geleden was ik heel regelmatigmaar nu varieert het tussen de 3 en 7 weken en de laatste keer is nu al 2 maanden terug. En dus sinds een paar weken dus opvliegers

lennest

lennest

20-06-2012 om 14:49

Toch femoston

Na lang aarzelen, overleg met huisarts en gynaecoloog, toch begonnen met femoston, hormonen dus. Iedere nacht minstens twee/drie keer wakker worden met enorme zweetaanvallen die vaak een uur duurden, had ik zo'n slaapgebrek, ik functioneerde niet meer. Overdag kon ik de opvliegers wel aan, maar s nachts, nee, dat trok ik niet meer. De omslag kwam toen ik op een ochtend, na de zoveelste slapeloze macht, domweg tegen het verkeer in reed! Ik was zo moe, m'n concentratievermogen was niks, nul komma nul. Zowel ha als gyn zeiden: je bent 50+, je zit in het bevolkingsonderzoek borstkanker, ja, de kans is er, maar het is en blijft een kans, je hebt meer kans dat je het niet krijgt dan wel. Naast het voordeel van weer redelijk goed slapen, zijn er nog zo veel andere voordelen, doe het nou maar. Ik slik femoston 10 nu ruim een jaar en ik ben heel blij. De laatste borstfoto's waren goed, ik slik met een gerust hart gewoon door. De gyn zegt dat ik de hormonen jaren kan doorslikken. Volgens mij heb ik een groter risico op een auto ongeluk zonder femoston dan borstkanker met femoston!

Puck

Puck

20-06-2012 om 22:16

Geen idee p

Wat in jouw geval wijsheid is: geen idee. Misschien eens overleggen met je huisarts? Die zware menstruaties duurden bij mij denk ik een jaar, daarna werd ik weer een tijdje erg regelmatig en werd mijn menstruatie steeds lichter.
mijn huisarts beweerde trouwens dat als je moeder laat in de overgang is je dat zelf ook waarschijnlijk laat bent. In mijn geval gaat dat dus niet op, mijn moeder was op haar 52 nog superregelmatig totdat haar baarmoeder verwijderd werd. Opvliegers kwamen ook pas ruim daarna.

Vic

Vic

20-06-2012 om 22:35

De leeftijd van je moeder

"mijn huisarts beweerde trouwens dat als je moeder laat in de overgang is je dat zelf ook waarschijnlijk laat bent."
Dat heb ik ook wel eens gehoord, maar ik twijfel aan het waarheidsgehalte daarvan. Mijn moeder is na haar 50e nog aan de pil gegaan omdat ze zoveel last had van haar menstruaties ;-( Zelf ben ik ongeveertig en ik heb al regelmatig last van hollen of stilstaan qua menstruatie, nachtzweten, slapeloosheid, en allerlei andere grappen die met de overgang geassocieerd worden.

Tirza G.

Tirza G.

20-06-2012 om 23:34

Lennest

Blij je verhaal te lezen. Je hoort er nog maar zó weinig over. Daardoor blijft het een beetje abstract en 'griezelig'. Dank voor het delen

Tirza

Speciale verpleegkundigen op dit gebied

Als ik dit soort klachten ga krijgen en ik heb er veel last van dan denk ik dat ik mijn huisarts om een doorverwijzing vraag voor een Care for Woman verpleegkundige. Ieder heeft zijn vakgebied en zij weten veel over vrouwenzaken (vooral als het hormoongerelateerd is).
G

kamille

kamille

21-06-2012 om 15:32

Galaxias/care for women

Ben ik erg wantrouwend als ik zeg dat ik instellingen met een eigen shop niet objectief genoeg vind? (http://www.careforwomen.nl/shop) Of instellingen die door een BNner worden gepromoot (zie ik daar niet Caroline Tensen, en heeft Karin Bloemen ook al niet eens meegewerkt?). Hoe objectief kan dat zijn?

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2012 om 16:40

Kamille

Ja,dat ben ik met je eens, ik haal mijn info wel van internet. Als ik hun webwinkel zie met dure preparaten vraag ik me ook af hoe objectief ze zijn.

Sancy

Sancy

21-06-2012 om 18:26

Overgangsconsulenten

Er zijn verpleegkundigen die tevens overgangsconsulent zijn en die dus onder de geregistreerde BIG beroepen vallen. Zie hier http://www.overgangsconsulente.com/ voor meer informatie.
Sancy (al meer dan 6 jaar last van nachttranspiratie maar niet ik herhaal NIET in de overgang. Oh nee!)

Sancy

Dat zeg ik
Care for Womanconsulentes zijn ook verpleegkundigen die overgangsconsultent zijn en dus onder de BIG geregistreerde beroepen vallen.
G

Kamille

Ik weet niet hoe objectief dat is.
Ik ken meer zorgverleners die een eigen webshop hebben. Die zijn echt nog wel objectief te noemen.
G

Zorgverleners en banden met industrie

Galaxias, er zijn vast zorgverleners met een niet-commerciele webshop, maar in jouw vakgeboed kom je toch ook vaak genoeg in aanraking met het enorme web van belangenverstrengeling tussen zorg en industrie.

Care for women werd aantal jaar geleden aangeprezen door Karin Bloemen, die op hetzelfde moment ook het gezicht was van dieetproducten bijvoorbeeld.

Oude Wijn

Oude Wijn

25-06-2012 om 14:58

Pil

Rond mijn 49e nam de migrainefrequentie hand over hand toe, dus het verband met de overgang lag voor de hand. In overleg met de huisarts ben ik weer aan de pil gegaan, eerst de lichtste en nu de 30 microgram(?)-variant. De migraine behoort nu vrijwel tot het verleden en ook verder hobbel ik er aardig doorheen. Heb alleen meer last van warme voeten in bed en ik slaap erg licht. Misschien interessant: ik ben van nature een vleesmijder en zet regelmatig peulvruchten op het menu.
Voor degenen met "vapeurs" overdag zonder ontsnappingsmogelijkheden: er zijn damens die er een waaiertje voor bij de hand houden.

oregano

oregano

25-06-2012 om 20:26

Die hormonen...

Ik ben nu 51 en al sinds een jaar of 2 veel ergere menstruaties dan daarvoor, pffff. Niet tegen te lopen met maxi maandverbanden en superplus ob. En last van die labiele stemmingen voordat ik ongesteld moet worden, cyclus is tussen de 20 en 40 dagen........Bij controle bij gyn gevraagd of er al een eind in zicht is Mevrouw 1 eierstok is al leeg. Nou dat is toch ook weer geen opbeurend nieuwtje. later vond ik van wel omdat er dan misschien schot in de zaak komt. Ik heb de laatste jaren af en toe een opvlieger, vooral als het ergens warm is, dus collega's klagen ook altijd over de kou als ik niet onderweg ben (dan heb ik meestal beide ramen open in de auto☺). Ik heb er nog niets voor geslikt, enige wat ik slik zijn teunisbloemolie capsules van de etos ivm de PMS. Dus ik heb verder geen tips maar die opvliegers 's nachts lijken me inderdaad slopend...Die pillen die ik ergens hierboven las schrijf ik alvast maar even op, weet even de naam niet meer, geen hormonen.
trouwens die Hormonologen waren fantastisch niet? Wat heb ik gelachen..
Succes, oregano

Tirza G.

Tirza G.

25-06-2012 om 22:56

Oregano

Die pillen die hierboven genoemd worden, zijn plantaardige oestrogenen. Dus wel hormonen En ja, de hormonologen waren geweldig

Tirza

oregano

oregano

26-06-2012 om 09:45

Tirza,

ik bedoelde die pillen van boots, menolieve, dacht dat die plantaardig waren. Leek me nie verkeerd, zal eens beter lezen.
Sterkte met de opvliegers!
Oregano

Tirza en oregano

Hier de Menolieve slikster. "Plantaardige oestrogenen" kan natuurlijk niet, het zijn extracten van planten die het effect van oestrogenen nabootsen. Ik wil voor het volgende doosje (deze week) even een gesprekje met de apotheker van Boots en anders een bezoekje aan de huisarts. Maar...........vind het nog steeds geweldig, nergens meer last van.

Oude Wijn

Oude Wijn

26-06-2012 om 10:47

Plantaardig

zitten die oestrogeenachtige stoffen ook niet in soya en peulvruchten, zij het ws. in veel lagere concentraties?

Ella2007

Ella2007

27-06-2012 om 11:29

Soya

Dat idee had ik ook, dat voor vrouwen in de overgang soya goed was ivm de plantaardige stoffen die op oestrogenen lijken. Ik drink in ieder geval nu mijn koffie verkeerd met soyamelk.
Geen opvliegers nog, maar aangezien mijn baarmoeder is verwijderd (eierstokken zijn blijven zitten, dus ik heb nog een eisprong) weet ik niet of ik al in de overgang ben.

Tirza G.

Tirza G.

28-06-2012 om 21:43

Soja

Daar heb ik wel het een en ander over opgezocht, maar dat schijnt alleen maar effect te hebben als je het al je hele leven gebruikt in een vrij hoge dosering (dus ipv alle zuivel). Een scheutje melk per dag vanaf je 50e helpt niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

28-06-2012 om 21:44

Eeh.......

Het worden toch echt plantaardige oestrogenen genoemd, ik kan het ook niet helpen. Een hormoon is een bepaalde stof, waarom zou dat niet in andere organismen voor kunnen komen?

Tirza

Sorry

Ik heb nu even gegoogled en je hebt gelijk :o)

oregano

oregano

29-06-2012 om 21:03

Menolieve lijkt niet zo onschuldig, jammer!

Ik heb even wat onderzoek gedaan en kwam via sites over de overgang op de volgende artikelen nadat vrouwen deze bijverschijnselen hadden genoemd. Dus ik durf er niet aan te beginnen..Ik dacht ook altijd dat als het natuurlijk was het nooit schadelijk kon zijn..
Groeten oregano

http://www.kwakzalverij.nl/564/Middel_tegen_opvliegers_kan_ernstige_leverschade_veroorzaken
http://www.kwakzalverij.nl/505/Opvliegers_en_black_cohosh_zilverkaars_

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.