Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

De kindjes van berber..


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

17-01-2011 om 20:23

Berber

Het is toch niet te geloven allemaal. Bah bah bah. Ik wens je een ontzettend koorts- en zorgenvrij vervolg van 2011 toe!

Berber: even over die sonde

..en verder natuurlijk veel sterkte gewenst, val een beetje in je verhaal.

Wij hebben de afgelopen zes maanden ervaring gehad met volledige sondevoeding. Weliswaar bij een volwassene (mijn moeder) maar wat jij vertelt van dat spugen, dat herken ik heel erg. Ontzettend vermoeiend en naar. En vrijwel altijd op te lossen met een beter schema.

Onze ervaring was dat je naar huis gestuurd wordt, die zegt dit, die zegt dat, thuiszorg doet het altijd zus, huisarts zegt zo.

En voordat je dan weet wat het beste is ben je zo een paar weken verder.

Enige oplossing: naar je eigen intuïtie luisteren. Jij kent je kinderen verreweg het beste. Daarom vind ik jouw idee van 1 nacht niet aankoppelen ook heel verstandig. Jij kan dat gewoon prima inschatten.

Kijk, sondevoeding moet nog helemaal verwerkt worden door het lijf. Zeker bij lichamen die ook al veel onder ziekte geleden hebben is dat een hele opgave. Je wilt het dus zo toedienen dat het lijf er zo makkelijk mogelijk mee om kan gaan. En daarvoor is de blik van de moeder echt heel erg belangrijk. Jij kunt zien wat ze wanneer aankunnen.

Oh ja, en over dat je ze voor niets opgepeppeld hebt: Nee natuurlijk! Als je dat niet gedaan had hadden ze die ziektes nog veel minder goed kunnen hebben. Jij hebt ze daarmee de reservevoorraden gegeven waaruit ze in die ziekte hebben kunnen putten.

Heel veel kracht en energie gewenst, als moeder help jij de jongens bij hun ongetwijfeld ongebreidelde eigen kracht en energie te komen... en volg je intuïtie!

Ik bedoel het niet als dooddoener, maar omdat mijn moeder toen zo moest spugen en ik dacht meteen, ze is de afgelopen maanden steeds minder gaan eten, hoe kunnen ze haar dan nu van 0 naar 100 zetten in 1 etmaal? En zo bleek het ook te zijn. Het moest veel langzamer opgebouwd worden.

ishtar

ishtar

18-01-2011 om 09:26

Hoe eten ze overdag?

Een aantal jaar geleden kregen we oudste (toen net 6) terug uit het ziekenhuis met sondevoeding. Maar bij hem ging het omgekeerd: overdag een vaste hoeveelheid sondevoeding (al 'voorverteerde, dat kostte hem minder energie) en wat hij er zelf nog bij wou eten mocht, dat moesten we ook stimuleren, maar in de praktijk was dat erg weinig.
Ik kan me zo voorstellen dat als jouw kinderen gaan spugen omdat ze teveel krijgen, ze ook zelf minder gaan eten, want ze zitten al/nog vol.
Ik ken nl het spugen niet, niet in het ziekenhuis, en ook niet toen hij al thuis was, en we hebben toch ook een aantal maanden sondevoeding 'gedraaid'. Plus dat deze nachten je zo opbreken, als je gaat liggen luisteren.
Veel sterkte! Je zou de grammetjes er wel aan willen kijken....

Biene M.

Biene M.

18-01-2011 om 11:14

Maanden?

Jeetje Berber, moeten die sondes nog maanden blijven zitten? Allemachtig.

Fijn dat jullie vannacht goed hebben geslapen in elk geval.

Mariska

Mariska

18-01-2011 om 11:54

Berber

"Niemand die me dat verteld heeft, al had ik het misschien zelf kunnen bedenken."

Neem het jezelf niet kwalijk he... Niet zo vreemd dat je nu niet logisch kunt nadenken. Ik geef het je te doen. Ben al blij te lezen dat je afgelopen nacht beter hebt kunnen slapen.

Je zegt dat het de bedoeling is dat ze gewoon eten overdag. Hoe gaat dat? Hebben ze wel trek?

Denk nog steeds aan jou & je mannen... liefs X

Berber

ik zou van onderaf opbouwen. Maar goed, dat ga je nu al doen met die snelheid. Ik reageer even op dat je zegt dat je eraan moet wennen, maar ik denk dat dat niet hoeft. Spugen hoort er niet bij volgens mij. Als ik zo vrij mag zijn.

en verder is jouw verhaal dus vergelijkbaar. Bezopen hoor, dat het zo moeilijk is om sondevoeding netjes op te starten. Komt omdat het tussen eten en medicijnen inhangt misschien.

Fiorucci

Fiorucci

18-01-2011 om 13:08

Berber

Zoiets horen ze je gewoon te vertellen hoor, ga je daar niet schuldig over voelen.

Tip

Verdun de voeding iets en laat het inlopen op 42/u gedurende de hele nacht. Dan verdeel je het goed en hoef je ook je bed niet uit. Het extra vocht is goed voor de koorts en maakt de voeding minder zwaar.

Jeetje berber

ik lees het bericht nu pas. Wat een zorgen weer met die 2ling van jou.
Mijn jongste heeft na zijn laatste ziekenhuisopname dieetvoeding meegekregen. Hebben ze in het ziekenhuis ook geprobeerd het met een fles te geven? Hij drinkt nu soms verdeelt over 2 porties in totaal 200 ml dieetvoeding per fles.
Krijgen jouw jongens ook overdag sondevoeding?
Laten ze de slangen netjes zitten (die van mij had nl de neiging lekker bij zijn neus te peuteren en moest dan soms wel 2 keer per dag aan een nieuwe sonde)?
Hebben ze ook verteld hoe je de slangen goed door kunt spoelen? Met een klein beetje water naspoelen geeft al vrij snel een verstopte slang.

Mijn man heeft ook maandenlang sondevoeding gehad en overdag stond de stand op druppelsgewijs (zodat hij ook zelf kon eten als dat lukte) en in de avond en nacht ging het op een stand die de maag aankan. dat ze dat jou niet hebben verteld vind ik erg raar.

Succes met jouw jongens. Ik hoop dat ze snel opknappen. Mijn jongste zit nu bijna 2 jaar aan de dieetvoeding en is net de ondergrens voorbij. Er is dus hoop aan de horizon.

Berber.

Cola door het slangetje Klein beetje en dan gelijk water erachter aan. (tip van een vp uit het UMCG)

Nikus is mij voor

inderdaad een beetje cola en dan gelijk spoelen met water. Bij jouw mannetjes moet je echt een heel klein beetje doen. Vaak gaat het om enkele ml. In hun geval zou ik het heel rustig opbouwen om te kijken of hun er geen last van hebben. Begin bijv met 1 ml per dag (dat doe je vaak als het daarna een tijdje niet gegeven hoeft te worden) en de rest van de dag een beetje water. Hebben ze in het ziekenhuis wel aangegeven hoeveel water erdoor moest om hem schoon te krijgen. Wrs is max 5 a 10 ml al ruim voldoende.

Ik tob inderdaad al vanaf zijn prematuriteit met zijn gewicht. Hij zit nu op het ondergewicht tussen -2 en -1 ergens te schommelen. Qua ziekenhuisopnamen is het nu even rustig; we hebben het nu vervangen door wekelijks ziekenhuispoli ed. Het is thuis een stuk rustiger dan iedere keer naar het ziekenhuis en van alles regelen voor het oudere kind.

Jammer dat jouw jongens de dieetvoeding niet zelf drinken. Vincent heeft een proefpakket van TEFA gekregen en daarnaast hebben we gevraagd of hij ook andere smaken mocht proberen toen manlief ook aan de dieetproducten mocht. Er zijn zelfs koekjes van. Vraag evt of ze ook een uitgebreid proefpakket mogen waar ook toetjes en snacks inzitten. Wie weet is dat een optie om hun voor langere tijd naar een beter gewicht te krijgen en vooral ook houden.
Ik heb het altijd in zijn slaap gegeven zodat hij niet kon zeggen dat hij het niet lekker vindt. Scheelt misschien ook. Voor jou hoop ik dat ze er snel overheen zijn en mbv de sondevoeding gaan groeien.

m ik

m ik

20-01-2011 om 21:40

Of bakpoeder

dat gebruiken wij met regelmaat om de sondeslangetjes door te spoelen. Een theelepeltje bakpoeder op een kpoje water. Klein beetje inspuiten, even laten inwerken en dan naspoelen met water.
Sterkte hoor met je zoontjes. Het is niet niks !

Berber

manlief heeft die koekjes toentertijd in een uitgebreid proefpakket gehad. Ik weet zo snel ook niet waar die exact staan en of het nog bestaat (was in 2003 en begin 2010). Als ik wat tijd heb zal ik ook eens neuzen. Ze hebben in ieder geval wel veel, maar helaas niet altijd lekker.

Jongste is net 3 geworden en krijgt zijn dieetvoeding al bijna 2 jaar op deze manier. Wrs weet hij niet beter; hij vraagt er nu zelfs om net voor het slapen. Hij is nu 94 cm en 12 kg (was 12,7, maar ziekte doet hem geen goed zoals bij die van jou). Doordat hij niet genoeg zelf naar binnen kan krijgen heeft hij extra nodig; ook omdat zijn lichaam meer nodig heeft dan een gewoon kind van zijn leeftijd.

In beginsel hebben wij ook sondevoeding gehad en dat was inderdaad zachtjes doen. Met zijn fles (zo'n babymodel) drinkt hij het al slapende en wordt hooguit ietsje wakker. Wij hebben ook een oud huis en vloeren kraken af en toe heerlijk. Ook erg bevorderlijk voor het zachtjes aan doen.

Ja wat een heerlijke puzzel kan het zijn. Manlief heeft in die sector gewerkt en wist precies hoe alles in elkaar stak; het was dus echt zijn klusje dat hij thuis kwam met dat apparaat.

Gaat het al iets beter met jouw 2-tal?

liora

liora

22-01-2011 om 09:41

Berber

Nou ik ben echt laat maar lees dit nu pas. Heel heel veel sterkte met je mannetjes!

Liora

Mariska

Mariska

23-01-2011 om 17:44

Berber

Dat het maar snel maart mag zijn!

Berber

Fijn dat het ergste voorbij lijkt te zijn. Dat voorzichtige optimisme ken ik maar al te goed. Ik ben daar ook mee gestopt. Gisteren had de jongste een paar fikse diarree broeken en vandaag stond de weegschaal op 11,7 kg. Hij moet nu maar eens het ergste gehad hebben, anders mag ik met hem naar de afdeling (en daar heb ik echt geen zin in). Van kinderarts mag hij max 10% in gewicht afwijken, anders opname. Dan houd ik maar de 1,2 kg aan.

Heb jij ook zoveel zin in de warmere dagen? Ik kijk nu al uit naar het eerste voorjaarszonnetje!! En dat al die virussen dan maar mee mogen gaan met de kou.

kien

kien

23-01-2011 om 22:34

Fijn berber, maar

Fijn dat het beter gaat Berber. Hoop dat jullie allemaal weer een beetje in het gewone ritme komen.
En wat betreft de zorgen: hoe moeilijk het ook is, probeer bij de dag te leven. Toen mijn zoontje ernstig ziek was, en zijn weerstand heel laag door de chemo, dan zag ik ons alweer het zh in gaan als ik maar hoorde dat er griep heerste op school. Maar gelukkig kon ik dat altijd snel van me af zetten. Ik verbood mezelf gewoon om me daar druk om te maken, kon beter genieten van het feit dat het goed met hem ging! En uiteindelijk gaat het altijd anders dan je denkt en vreest! Maar ik weet het, dat wegstoppen lukt niet altijd. Sterkte dus met de zorgen.

Kien

Berber

ik lees al een poosje mee en heb bewondering voor jouw kracht!

Lezend over die piepende pompjes en het gedoe om te voorkomen dat die pomp gaat piepen, vraag ik me af of het echt niet mogelijk is om een grotere fles/zak te gebruiken..

Evt. zou je de voeding op kunnen zuigen en in een lege, grotere fles spuiten en dan aankoppelen, zodat de pomp in elk geval niet hoeft te piepen omdat de voeding verwisseld moet worden.

Het zou mogelijk moeten zijn! Als vragen niet helpt, dan maar wat dwingender!

Sterkte en ik hoop dat het lukt, misschien kun je anders eens contact opnemen met de thuiszorg, die hebben veel ervaring met sondevoeding en tips en trucs!

Berber

Die van mij is inderdaad te vroeg geboren. Met 30 weken om precies te zijn. Daarna heb ik het ziekenhuis al meer gezien als dat mij lief is.

Naar steviger kinderen kijk ik niet zozeer. Bij stevig denk ik al snel; oh ben jij niet wat zwaar? Mijn oudste is ook geen vetpot, maar licht enkele kiloś onder het nu normale gemiddelde. Is prima wat mij betreft. Jongste moet dat nog maar zien te bereiken.

Dus ik herken dat niet zo. Jongste heeft ook lekker gevuld buikje, maar dat heeft meer met een grote milt dan goed gevulde buik te maken.
Na de griep heeft hij jongste vandaag de waterpokken ontwikkelt. Wie weet verklaard dat wel zijn nukkige gedrag van het weekend. Leuk is anders, maar we blijven optimistisch.

oregano

oregano

24-01-2011 om 21:32

Berber...

af en toe kijk weer even om te weten hoe het met je zoontjes is....
Ik heb verder geen adviezen, maar wens je toch weer alle sterkte en rust toe binnenkort. Misschien zaterdag even...
En ook dikke knuffel voor je mannetjes! (Is de post nog nagestuurd voor ze ?)
Oregano

Berber

Ook ik heb, gelukkig, geen verstand van sondevoeding. Ja, toen jongste thuiskwam had hij nog sondevoeding (ook prematuur), maar dat was na twee weken voorbij en geen vergelijking met wat jullie nu meemaken.
Ik wil gewoon even laten weten dat ik vaak aan jullie denk. En dat ik hoop dat het snel beter gaat, dat die sondevoeding kan stoppen en jullie weer betere nachten kunnen maken. Die gebroken nachten en zorgen om eten en groeien (dat ken ik dan weer wel) slopen je... Sterkte!

Berber

ach ik heb er ook jaren over gedaan om zo te denken hoor. Met de oudste had ik vroeger zoiets van oei onder de normale gewichtslijn. Blijkt achteraf dat ze nu nieuwe waarden hanteren. Tja dan zijn onze lichtgewichten al snel nog lichter dan ze al waren. HAha.

De jongste vond het vandaag fantastisch om naar oma en opa te gaan en heeft zich daar heerlijk vermaakt.
Ach zoals je zelf ook wel merkt wordt je geleefd bij de dag. Dat heb ik achteraf bij manlief geleerd. Ik geniet van de goede momenten en baal van de mindere momenten, maar het hoort er helaas bij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.